בעיה כואבת, טיפול פשוט

כאבי מפרקים וגב נחשבים לתופעה שכיחה, שבחלקה נגרמת עקב ירידה במסת השריר המתחילה בגיל המעבר ועלולה לגרום לסבל ולפגיעה בתפקוד היומיומי. כיצד מטפלים? עוסקים בפעילות גופנית קלה וגם מלמדים את השרירים לעבוד מחדש

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 31/12/2014

כאבי מפרקים וגב נחשבים לתופעה שכיחה, שבחלקה נגרמת עקב ירידה במסת השריר שמתחילה בגיל המעבר ועלולה לגרום לסבל ולפגיעה בתפקוד היומיומי.  כיצד מטפלים? עוסקים בפעילות גופנית קלה וגם מלמדים את השרירים לעבוד מחדש 


שינויים באיזון ההורמונלי המאפיינים את הגוף החל מגיל המעבר, עשויים לגרום למגוון רחב של סימפטומים, הן בגברים והן בנשים, שיכולים לנוע בין גלי חום ותחושת עייפות ועד לכאבים מפושטים בגב, בברכיים ובאזורים נוספים בגוף. 


כאבי מפרקים, הנחשבים נפוצים ושכיחים מאד, מופיעים בהקשר הזה על רקע ירידה של הורמון בשם טסטוסטרון, המזוהה לרוב כהורמון המין הגברי, אך קיים באופן נורמלי גם בנשים. הטסטוסטרון אחראי, בין השאר, על יצירת רקמת שריר הן בגברים והן בנשים. עם השנים, ובמיוחד על רקע השינויים הקשורים בגיל המעבר, יורדת רמת הטסטוסטרון, והמשמעות היא שהשרירים בגוף מאבדים מסה, כלומר הופכים קטנים יותר וזמן התגובה שלהם מתארך. מגיל המעבר השרירים כבר אינם מספקים למפרק את אותה התמיכה לה הוא זקוק והתוצאה עלולה להיות התחלתו של מעגל כאב ומגבלה בתפקוד.


מדרגות במקום מעלית


ניתן למנוע את ההשפעות השליליות של הירידה בטסטוסטרון על ידי שמירה על יכולות שריריות טובות או במילים אחרות - להתמיד בפעילות גופנית. גם אם אתם לא עוסקים בספורט כבר שנים ארוכות וגם אם כאבים שונים מציקים לכם, זה אף פעם לא מאוחר מכדי להתחיל. אך אין הדבר אומר שחייבים לרוץ לחדר הכושר. למעשה, לא חייבים לרוץ בכלל, אלא אפשר לשלב תנועה בכל שלב של היום שלכם: לעלות במדרגות במקום במעלית, לצאת להליכות בערבים או בבקרים וגם עשרים דקות הליכה יכולות לעשות את ההבדל הן מבחינת הכאב והן מבחינת התחושה הכללית.


הדעה הרווחת היא שפעילות גופנית, שעלולה לגרום לכאב נקודתי, רק מחמירה את הנזק למפרק או לגב, אך למעשה, ההיפך הוא הנכון: חוסר פעילות יתרום להיחלשות השרירים ולפיכך יכול להוביל להחמרה בכאבים. מאידך, פעילות יכולה לשפר את עבודת השרירים ולחזק אותם ולהחזיר למפרק את השליטה והייצוב שהוא צריך.


כאבי מפרקים. מופיעים על רקע ירידה בטסטוסטרון


עוד חשוב להבין, כי כאשר מתחיל כאב, משתנה פעילות השרירים מסביב לאזור הכאוב, בניסיון להגן על המקום הפגוע. מגננה טבעית זו גורמת לשרירים להתכווץ יותר, במטרה להגן על המפרק, אולם התוצאה היא עלייה בעומס על האזור המפרק. כלומר הכוונה היא אולי טובה, אבל המנגנון בו נעזר הגוף לא רק לא יעיל לאורך זמן אלא אפילו גורם להמשך הכאב והמגבלה.


לחנך את השרירים


על מנת להפחית את הכאבים, לאפשר חזרה לתפקוד רגיל וגם כדי למנוע חזרה של הכאבים הללו בעתיד, ניתן בטווח הקצר לצנן את המקום, בעיקר אם ישנה נפיחות של המפרק, ליטול תרופות משככות כאבים ועל ידי הפחתת העומס המכני שיש על הברך או על הגב.


בטווח הארוך, יש "לחנך" את השרירים לחזור ולהעניק למפרק את היציבות שלה הוא זקוק. זאת, ניתן להשיג על ידי תרגול פעולות פשוטות על בסיסים לא יציבים כמו, לדוגמה, כריות שונות מלאות אוויר, בהם משתמשים רבות במכוני פיזיותרפיה שונים. הרעיון הוא לגרום לגוף לצאת מהמעגל של פעילות שרירית מוגברת ולא מאוזנת ולעבור לעבודה שרירית מאוזנת. על התרגול יש לחזור פעמים רבות, כדי לאפשר לגוף ללמוד מחדש את השליטה השרירית הנכונה והעדיפות היא לבצע את התרגול הזה ללא כאב ככל הניתן.


אופציה טיפולית נוספת הינה שיטה חדשה יחסית, שפותחה בישראל, ועושה שימוש במערכת הליכה ביו מכאנית מתוחכמת דמוית נעל. תחת השם "אפוסתרפיה", מורכבת המערכת משתי יחידות ביו מכאניות קמורות שמוצמדות לסוליית נעל ייעודית. תרגול יומיומי של פעולות הליכה וקימה עם המערכת עד כשעה ביום בסביבתו הטבעית של המטופל מביא את המטופל למנח אופטימלי ומחנכת מחדש את המוח והשרירים לחזור לעבוד בתבניות מוטוריות נכונות – דפוסי הליכה בריאים, יציבות מפרקית משופרת והקלה מתמשכת בכאב. 


הטיפול הנו מותאם אישית, אינו ניתוחי ואינו תרופתי ומבוסס על מכשיר רפואי ביומכני, הנותן מענה לבעיות של מפרקי הגפיים התחתונות (ברך, ירך וקרסול) והגב.  נכון להיום כ-50 אלף אנשים ברחבי העולם המטופלים באמצעות שיטה זו, בהם 85% המדווחים על הפחתה בכאב בברכיים ושיפור בתפקוד בתוך חמישה שבועות. 


לסיכום, המפתח למניעה וצמצום של כאבי מפרקים בטווח הארוך, הינו התמדה על שילוב תנועה, הן בפעילות גופנית סדירה והן באורח חיים, הכולל הליכה, שימוש במדרגות וכן בטכניקות שונות המסייעות לשיפור השליטה השרירית סביב המפרק.


פורום ניתוחי מפרק הירך והברך

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • מפרק ירך
  • לולה
  • 19/05/2019 12:21
  • Sonk בברך
  • עמלי
  • 15/05/2019 10:45
  • אובחנתי בmri עם שבר סובקונדולרי mfc בצקת לישדית בשלבי נסיגה בנוסף קרע ניווני מיניסקוס מדיאלי רגל שמאל אני נחה כבר יותר מחודש לא דורכת על הרגל מה ניתן לעשות חוץ ממנוחה מלאה ומתי אוכל לשוב ללכת תודה מראש עמלי

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • Mri ברך
  • שי כהן
  • 14/05/2019 09:50
  • היי דוקטור עהרתי לפני עחודש פציעה בכדורסל ולהלן תוצאת בדיקת הmri שביצעתי..אשמח לשמוע ממך חוות דעת... מודגם פגם אלכסוני לכל עובי הסחוס המכסה את מרכז הטרוכלאה בקוטר 2 מ"מ במישור הצדדי פנימי עם בצקת לשדית מינימאלית סוב-כונדרלית בסמוך. הרצועות הצולבות והרצועות הקולטרליות הודגמו תקינות. מודגם אות חריג הוריזונטלי בהיקף הקרן האחורית של המניסקוס המדיאלי אשר מגיע קרוב מאוד למשטח הפירקי התחתון, לא ניתן לשלול בוודאות קרע. המניסקוס הלטרלי מודגם תקין. המנגנון המיישר מודגם תקין. סחוס הפיקה שמור. הודגם נוזל תוך פירקי בכמות קטנה, ללא עדות ליצירת ציסטה פופליטיאלית . מודגם כיס נוזל בקוטר 1 ס"מ במישור הצדדי פנימי ובגובה 6 מ"מ מאחורי המרווח הטיביו-פיבולרי, ייתכן ציסטה גנגליונית. לסיכום: אות חריג במניסקוס המדיאלי, לא ניתן לשלול בוודאות קרע ופגם בסחוס הטרוכלארי כמתואר

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
ד"ר גבריאל אגר ד"ר גבריאל אגר
מנהל מחלקת אורתופדיה, בית החולים אסף הרופא. עוסק... קרא עוד
ד"ר אלישע אופירם ד"ר אלישע אופירם
מומחה לכירורגיה אורתופדית ועמוד שדרה קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ