מחקר מקיף: "פאסט-פוד" לא מראה סימני שיפור

בניגוד למגמת הבריאות שכבשה את העולם, נותרות רשתות המזון המהיר בשלהן והמזון שהן מציעות לנו כמעט ולא השתפר, כך עולה ממחקר מקיף שנערך על פני 17 שנה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 25/01/2015

בניגוד למגמת הבריאות שכבשה את העולם, נותרות רשתות המזון המהיר בשלהן והמזון שהן מציעות לנו כמעט ולא השתפר, כך עולה ממחקר מקיף שנערך על פני 17 שנה 


למרות שמודעות לאכילה בריאה ומאוזנת עולה בשנים האחרונות ונראה גם שיצרני המזון והמסעדנים מתאמצים להגיש לנו מאכלים בריאים יותר, מתברר שאין חדש מתחת לשמש או יותר נכון על הצלחת. מחד, נדמה כי המגמה הטבעונית באה לידי ביטוי בכל מקום, אך מנגד, האם באמת השתחררנו מכבלי המזון המהיר, עתיר השומנים הרוויים?


מחקר חדש בוחן האם רשתות מזון מהיר אכן אימצו גישה בריאה יותר. צוות המדענים בדק איכות הארוחות המוגשות במספר רשתות המתמחות במזון מהיר מבחינת תכולת השומן הרווי, כמות המלח ומספר קלוריות למנה במשך 17 שנה, מ-1996 עד 2013. 


במשך תקופה זו עקבו החוקרים אחר ארבע מנות פופולאריות במיוחד: צ'יפס (טוגנים), כריך עוף בגריל, המבורגר/צ'יזבורגר ומשקאות קולה בגדלים שונים, בשלוש רשתות מזון מהיר גדולות בארה"ב.


למרות המודעות לאכילה בריאה ולשמירה על משקל מצד אחד, ומאידך ניסיונות חלק מרשתות המזון המהיר ליצור תדמית בריאותית יותר, תוצאות המחקר היו מאכזבות למדי. מממצאי המחקר הראו שמספר הקלוריות הממוצע וכמות המלח ושומן רווי (שומן שנחשב למזיק מבחינה בריאותית), ברוב המנות נותרו כמעט ללא שינוי במשך כל השנים.


אף על פי כן, החוקרים מציינים שתי מגמות חיוביות: על פי ממצאי המחקר, תכולת שומני טראנס הלא בריאים בצ'יפס ירדה במשך התקופה שבה התנהל המחקר. הירידה המשמעותית התרחשה לפני כעשור על רקע המודעות הרבה לנזקים שסוג זה של שומן גורם. המגמה השנייה באה בניגוד לתפיסה הקיימת, שמסעדות ורשתות המזון המהיר הגדילו את המנות. ממצאי החוקרים הראו שבאותן המנות שנבדקו לא היה שינוי משמעותי בגודל או במשקל.


85% מתצרוכת הקלוריות היומית 


המדענים מדגישים שסכנת ההשמנה והתפתחות בעיות בריאותיות נוספות נובעת בעיקר מכך שאנשים נוהגים להזמין מספר מנות של מזון מהיר ביחד, כארוחה. כמות הקלוריות, המלח והשומן בכל אחת מהמנות שנבדקו הייתה גבוהה, במיוחד לאור העובדה שמנות אלה נמכרות יחדיו כארוחה. 


הדיאטנים ממליצים לאכול בסביבות 2,000 קלוריות ביום כדי לשמור על המשקל ועל צריכה מתונה של מלח. אך כמות הקלוריות בארוחה שכללה המבורגר גדול עם צ'יפס וקולה ברשתות המזון המהיר נעה בין 1,144 לבין 1,757 במשך השנים. זאת אומרת, שארוחה אחת כזו עלולה להכיל כ-85% מסך צריכה יומית של המזון. יתרה מזאת, על פי ממצאי המחקר, ארוחת המבורגר כזאת מכילה כ-90% מצריכה יומית מומלצת של מלח.


ועדיין, תוצאות המחקר מצביעות על הבדלים בין רשתות המזון המהיר השונות. אפילו במנות הקטנות של צ'יפס היה הבדל של עד 110 קלוריות ו-320 מ"ג של מלח למנה בין הרשתות. הבדל של 100 קלוריות ליום יכול להצטבר לחיסכון של כ-5 ק"ג במשך שנה. 


עד 1,757 קלוריות בארוחה אחת. מזון מהיר


צוות המדענים סבור שתעשיית המזון המהיר צריכה לעשות יותר כדי לעזור לאנשים לשמור על הבריאות. לדוגמה, אפשר להקטין את המנות ולשנות את המתכונים כך שיכילו פחות מהמרכיבים הלא בריאים כדי לצמצם את צריכתם. ניתן להפחית את כמויות המלח ולהשתמש בנתחי בשר שלא מכילים הרבה שומן.


חלק מרשתות מזון מהיר כבר החלו ליישם את הרעיונות של אכילה בריאה והוסיפו לתפריטים שלהם מנות בריאות יותר. בכך הן עוזרות לצרכנים לשמור על ההמלצות התזונתיות העדכניות.


פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • חרדה חברתית ודכאון
  • אני
  • 13/05/2019 20:04
  • שלום ד"ר. סובלת מחרדה חברתית. בעבר טופלתי באסטו שהוחלף לויפאקס ובגלל תופעות הלוואי הרבות הופסק טיפול בהדרגה. כעת נוטלת אדווגנדה של אלטמן, קומפלקס ויטמין b של סולגאר ומעונינת להוסיף ברנמי-גוטוקולה של אינדיה אורגניק. האם השילוב מתאים והאם יש סיכוי שהחרדות ובפרט הסימפטומים המלווים את החרדה החברתית (דופק מהיר, רעד בדיבור והסמקה) יחלפו, או שאני צריכה להשלים עם המצב ? האם יש המלצה לשילוב אחר יעיל? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תוסף תזונה עם פריזמה
  • יעלי
  • 04/05/2019 10:22
  • שומן על הכבד
  • סארה
  • 29/04/2019 21:10
  • שלום יש לי שומן על הכבד שלי והמשקל שלי 88 הרופא שלי אמר שצריך לעשות דייט ואני אישית לא אוהבת ללכת לדיטנית .התחלתי לעשות אבל רציתי לקחת תוספות כמו: אומגה 3,שן הארי,גידול מצוי,פרוביוטיקה, אצות ים glutathione reductase selenium NAC השאלה שלי איך אפשר לסדר את כל אלה באופן שאף אחד לא ישפיע על השני וגם באופן כזה שאני לא אפגע מכל אלה? אני רוצה להיות בריאה כמה שיותר מהר ובשביל זה אני חייבת לקחת את התוספות האלה. יש לי אלרגיה g6pd.אשמח מאוד לתשובה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ