משוקולד ועד קפה: 9 מאכלים שיעזרו לכם להתרכז

רגע לפני שאתם רצים לחנות הטבע הקרובה כדי להצטייד בתוספי תזונה המבטיחים לעזור לכם לשמור על המוח ולהתרכז טוב יותר, כדאי לכם לקרוא את הכתבה הבאה: ישנם מזונות שיכולים לסייע לכם להגביר את כושר הריכוז – ולשמור על בריאות המוח

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 11/03/2015

רגע לפני שאתם רצים לחנות הטבע הקרובה כדי להצטייד בתוספי תזונה המבטיחים לעזור לכם לשמור על המוח ולהתרכז טוב יותר, כדאי לכם לקרוא את הכתבה הבאה: ישנם מזונות שיכולים לסייע לכם להגביר את כושר הריכוז – ולשמור על בריאות המוח


מי שנחשף לפרסומים לתוספי תזונה בשנים האחרונות ודאי חושב שהם יכולים לעשות הכול, החל מחידוד הפוקוס ועד לשיפור הזיכרון ותפקוד המוח. אבל האם באמת צריך אותם?


לא נכחיש, ככל שהשנים עוברות הגוף שלנו מזדקן, ויחד אתו גם המוח. החדשות הטובות הן שאתם יכולים לשפר את הסיכויים שלכם לשמור על מוח בריא ותקין ככל שתוסיפו מזונות ומשקאות "חכמים" לתזונה שלכם. מהם אותם מזונות? לפניכם הרשימה המלאה שתסייע, לפחות למוח שלכם, להישאר צעיר וחד:


1. קפאין

אין מזון שיכול להפוך אותנו לחכמים יותר או להעלות את האיי.קיו שלנו, אבל ישנם חומרים, כמו קפאין, שיכולים להחדיר בנו אנרגיה ולעזור לנו להתרכז. חשוב לציין שאותה אנרגיה היא לזמן קצר בלבד, וכן כי כמויות גבוהות מדי ממנו עלולות לגרום לכם להיות קופצניים ולחוש שלא בנוח.

איפה תמצאו אותו? בקפה, כמובן, אבל גם בשוקולד, משקאות אנרגיה ואפילו בתרופות מסוימות.


2. סוכר

סוכר הוא הדלק המועדף על המוח שלנו – אך לא מדובר בסוכר הלבן, אותו כולנו מכירים, אלא בגלוקוז, אותו הגוף מעבד מהסוכרים והפחמימות אותן אנו אוכלים. זו הסיבה שכוס של משקה ממותק יכולה לתת למוח שלכם "דחיפה", גם אם לזמן קצר, לחשיבה, לזיכרון וליכולת המנטלית.

גם כאן, אם תצרכו יותר מדי ממנו הזיכרון שלכם דווקא עלול להיפגע – וגם אתם. לכן מומלץ לצרוך אותו בכמויות לא גבוהות ובצורה מושכלת.

איפה תמצאו אותו? כמעט בכל המזונות: בפחמימות כמו פסטה ותפוחי אדמה, בפירות וכמובן שגם בג'לים וחטיפי אנרגיה.


3. ארוחת בוקר

מתפתים לדלג על ארוחת הבוקר? מחקרים מצאו שאכילת ארוחת בוקר יכולה לשפר את הזיכרון לטווח קצר ואת תשומת הלב שלכם למתרחש. סטודנטים שאוכלים ארוחת בוקר נוטים לקבל ציונים גבוהים יותר, לעומת אלו שלא.

רק אל תגזימו. מחקרים מצאו גם שאכילת ארוחת בוקר עתירת קלוריות דווקא פוגעת בריכוז – ולא עוזרת לו.

מהם המזונות המומלצים לארוחת הבוקר? מחקרים מצאו שהמזונות שמהווים את ה"דלק" הטוב ביותר למוח הם אלו המכילים דגנים מלאים, חלב ופירות.


מאכלים שמשפרים את יכולת הריכוז

ארוחת בוקר. טובה לריכוז


4. דגים

הדגים הם החלבון שאולי מקושר יותר מכל להאצה של תפקוד המוח. הם עשירים באומגה 3, חומצה שומנית שמסייעת לשמירה על בריאות המוח ועל כוחו. תזונה עשירה בדגים המכילים אומגה 3 נמצאה כקשורה להפחתת הסיכוי לדמנציה ושבץ מוחי ולירידה בתפקוד המוחי באופן כללי. בנוסף, הם עשויים למלא תפקיד חשוב בשיפור הזיכרון, בעיקר ככל שאנו מזדקנים.

אילו דגים עשירים באומגה 3? דגי ים הגדלים במים עמוקים, כגון מקרל, הרינג, סרדינים וסלמון.


5. אגוזים ושוקולד

אגוזים וגרעינים הם מקורות מצוינים לוויטמין E, נוגד חמצון הקשור להפחתת הסיכון לירידה בקוגניציה ככל שמתבגרים. שוקולד מריר מכיל גם הוא נוגדי חמצון חזקים, כמו גם חומרים מעוררים שונים, ביניהם קפאין, שיכולים לסייע לריכוז.

כמה מומלץ לצרוך? ניתן לצרוך עד מנה ביום של אגוזים ושוקולד מריר כדי ליהנות מכל היתרונות שלהם, מבלי לסבול מהחסרונות של הקלוריות, השומן והסוכר.


6. אבוקדו ודגנים מלאים

כל איבר בגוף שלנו תלוי בזרימת הדם אליו, אך הלב והמוח תלויים בכך יותר מכולם. תזונה עשירה בדגנים מלאים ופירות כמו אבוקדו יכולה להפחית משמעותית את הסיכון למחלות לב וכולסטרול גבוה. תזונה שכזו גם מפחיתה את הסיכון להיווצרות של חסימות בכלי הדם, המאטות את זרימת הדם, ומסייעת לשמור על תאי המוח בריאים.

דגנים מלאים כמו פופקורן וחיטה מלאה תורמים גם סיבים תזונתיים וויטמין E. אבוקדו, למרות שהוא מכיל כמות גבוהה של שומן, טוב לבריאות באופן כללי, כיוון שהוא מכיל שומן בריא.

איפה תמצאו דגנים מלאים? בלחמים ודגני בוקר מחיטה מלאה, אורז מלא, שיבולת שועל ועוד.


7. אוכמניות

מחקרים שנעשו על בעלי חיים מצאו שאוכמניות עשויות לסייע בהגנה על המוח מנזקים הנגרמים בשל רדיקלים חופשיים ולהפחית את הנזקים הקשורים לגיל, כמו אלצהיימר ודמנציה. מחקרים נוספים מצאו שתזונה עשירה באוכמניות שיפרה את יכולת הלמידה והשרירים אצל חולדות, והפכה אותה לשוות ערך לזו של חולדות צעירות.

איפה תמצאו אותן? בארץ כמעט ולא ניתן למצוא אוכמניות טריות, ואם כבר מצאתם מחירן גבוה ביותר. אך ניתן לרכוש אוכמניות קפואות כמעט בכל סופר, במקררי ההקפאה. ערכן התזונתי אמנם נמוך במקצת מזה של הטריות (בהשוואה לאוכמניות הנאכלות מיד), אך עדיין גבוה מאוד.


8. תזונה בריאה

כבר שמעתם שוב ושוב על החשיבות של תזונה בריאה לשמירה על המשקל, אך האם ידעתם שתזונה שאינה בריאה ומאוזנת עלולה לפגוע בתפקודי המוח שלכם? מחקרים מצאו כי אכילה רבה או מועטה מדי עלולה להפחית את יכולת הריכוז. כיצד? ארוחה כבדה מדי עשויה לגרום לכם לחוש עייפים מדי, ואילו ארוחה שמכילה מעט מדי קלוריות עלולה לגרום לכם לתחושת רעב, שגם היא פוגמת בריכוז.

מה מומלץ לאכול? כפי שכבר הבנתם, ארוחות מאוזנות המכילות את כל אבות המזון, דגנים מלאים וחלבונים טובים.


9. ויטמינים, מינרלים ותוספי תזונה

מדפי החנויות עמוסים בתוספי תזונה שטוענים כי הם טובים לכם לבריאות. אמנם מחקרים מצאו שוויטמינים מקבוצת B, C ו-E וכן בטא-קרוטן ומגנזיום מסייעים למוח, אך אין צורך לקחת אותם בצורת תוספי תזונה, אלא אם כן הדיאטה שלכם חסרה דווקא את הוויטמינים הללו. המחקרים זהירים גם לגבי התרומה למוח של ג'ינסנג, ג'ינקו ושילובים שונים של ויטמינים ומינרלים.

מה חשוב לדעת לפני שנוטלים תוספי תזונה? ישנם תוספי תזונה שעלולים להזיק לכם, בעיקר אם אתם מטופלים בתרופות שונות. לכן חשוב להתייעץ עם רופא המשפחה לפני שאתם רוכשים או נוטלים תוספי תזונה שונים. 


יש לכם בחינה חשובה? כך תכינו את המוח


רוצים להגביר את היכולת שלכם להתרכז לפני בחינה? התחילו את היום עם ארוחה ממיץ פירות טבעי, המכיל 100% פרי, פרוסת לחם מחיטה מלאה עם סלמון וכוס קפה. בנוסף מומלץ לבצע את הדברים הבאים:


- שנו טוב בלילה שלפני.

- שתו מספיק נוזלים.

- התעמלו, כדי לחדד את החשיבה.

- עשו מדיטציה: היא תעזור לכם לנקות את המחשבות ולהירגע.


פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שמן אורגנו
  • יאיר
  • 25/05/2019 09:39
  • שלום, התחלתי לקחת שמן אורגנו, כדור אחד ליום עם ארוחת הצהרים. הבנתי שהוא עוזר למערכת העיכול, ממנה אני סובל כבר שנים (מעי רגיז). נאמר לי לאחרונה שהוא לא מומלץ לסובלים ממעי רגיז כי הפעולה שלו אגריסיבית מדי. האם זה נכון ועליי להפסיק לקחת?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • חרדה חברתית ודכאון
  • אני
  • 13/05/2019 20:04
  • שלום ד"ר. סובלת מחרדה חברתית. בעבר טופלתי באסטו שהוחלף לויפאקס ובגלל תופעות הלוואי הרבות הופסק טיפול בהדרגה. כעת נוטלת אדווגנדה של אלטמן, קומפלקס ויטמין b של סולגאר ומעונינת להוסיף ברנמי-גוטוקולה של אינדיה אורגניק. האם השילוב מתאים והאם יש סיכוי שהחרדות ובפרט הסימפטומים המלווים את החרדה החברתית (דופק מהיר, רעד בדיבור והסמקה) יחלפו, או שאני צריכה להשלים עם המצב ? האם יש המלצה לשילוב אחר יעיל? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תוסף תזונה עם פריזמה
  • יעלי
  • 04/05/2019 10:22
רופאים בתחום
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ