פטריה בנרתיק: מדוע היא חוזרת שוב ושוב?

נשים רבות סובלות מפטריות חוזרות בנרתיק, הגורמות לכאבים ביחסי המין. אך מתברר שרבות מהן אינן מאובחנות נכון - ולכן הבעיה אינה נפתרת. מדוע זה קורה, ומה ניתן לעשות?
כתבה פרסומית כתבת חסות


מטופלות רבות שאני פוגש מתלוננות על כך שהן סובלות מפטריית "קנדידה", שמופיעה שנים ארוכות במשטח שנערך להן מצוואר הרחם. הן קובלות על כך שקיבלו טיפולים מקומיים שוב ושוב, אך הבעיה בכל פעם חוזרת. הן חסרות אונים, ומבקשות פתרון. 


כאשר אני מבקש לדעת מה התלונה ממנה סבלו, ולא מה האבחנה שקיבלו, הן מספרות שלמעשה הבעיה היא כאב או צריבה בכל ניסיון לקיים יחסים. בנוסף הן מציינות כי שימוש בטמפון גורם להן לכאב. חלק מהנשים מספרות שכל מחשבה על מגע בנרתיק מביאה אותן לדמעות, ושאף טיפול לא פתר את הבעיה. 


לרבות מהנשים הללו אני מסביר כי קיים סיכוי גבוה שהאבחנה שהן קיבלו שוב ושוב אינה נכונה וכי הן חיות במשך שנים באמונה שיש להן פטריה בנרתיק, כשלמעשה הן סובלות מבעיה שונה לגמרי.


מדוע מתקבלות אבחנות שגויות שכאלה?

אישה שנבדקת עקב תלונה של כאב בקיום יחסים, ושבזמן הבדיקה לא נראית כל בעיה פרט להפרשה קלה, תקבל לרוב אבחנה של "פטריה עמידה לטיפול" או שיאמר לה ש"הכל בראש שלה". לעתים אף יאשימו אותה שהיא מתחמקת מקיום יחסי מין. אך במקרים רבים אין פטריה בכלל, או שהזיהום הפטרייתי קל ולא הוא הגורם לצריבה ולכאב בקיום יחסים, והבעיה האמיתית ממנה היא סובלת נקראת וסטיבוליטיס.


מהו וסטיבוליטיס?

וסטיבוליטיס הוא מצב גינקולוגי כואב ביותר הפוגע בנשים צעירות. הוא מופיע לעתים בניסיון ראשון לקיום יחסי מין, אך אצל רוב הנשים הכאב או הצריבה מתפתחים אחרי שנים של יחסי מין תקינים. 


פטריה בנרתיק

לא פטריה בנרתיק. וסטיבוליטיס


וסטיבוליטיס מתחיל כאי נוחות בנרתיק ומדרדר עד לכאב עז בעת קיום יחסי מין, חוסר יכולת לקיים כל מגע ופגיעה קשה באיכות החיים. הזוגיות מתמקדת סביב הכאב המונע קיום יחסי מין, ובמקרים רבים הזוגיות מתפרקת ומופיע דיכאון. לעתים הקושי בכניסה להריון עקב חוסר יכולת לקיים יחסים הוא הסיבה שמביאה את האישה לטיפול.


8%-10%  מהנשים סובלות מוסטיבוליטיס. אופייני שהן עוברות ממטפל אחד לשני לפני שהבעיה שלהן מאובחנת. רק בשנים האחרונות התברר כי הגורם לכאב או צריבה בקיום יחסים איננו פסיכולוגי אלא גופני. זו הסיבה שחלק מהמטפלים והיועצים עדיין לא מודעים לתופעה.


כיום מאמינים המומחים כי הסיבה להיווצרות וסטיבוליטיס היא התרבות של סיבי עצב באזור מצומצם בפתח הנרתיק. עקב כך האזור רגיש ביותר לכל מגע. מצב זה נקרא גם וסטיבולודיניה או וולודיניה ממוקמת.


איזה טיפול יכול לסייע?

לרוב אני מציע לנשים הסובלות מוסטיבוליטיס תוכנית טיפול. בשלב ראשון התוכנית כוללת טיפול מקומי, ובנוסף דיאטה מיוחדת להסרה מהמזון של מרכיבים המגרים את עצבי פתח הנרתיק. בשלב השני היא תופנה לפיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן ותקבל תרופות המשנות את רגישות העצב. רק אם כל הטיפולים הללו לא עוזרים, מוצע ניתוח להסרת הרקמה הרגישה והכואבת. מדובר בניתוח שיש בו כבר ניסיון רב בביצוע והצלחות רבות.


האם כל אישה שמאובחנת כסובלת מפטריה בנרתיק סובלת למעשה מוסטיבוליטיס?

לא. יש לא מעט נשים שאכן סובלות מזיהום פטרייתי, המתבטא בדרך כלל בגרד והפרשה לבנה. אצל חלקן הזיהום עקשני וחוזר שוב ושוב. לנשים אלו יש לתת טיפול דרך הפה בכדורים נגד פטרייה לתקופה ארוכה, ולא להסתפק במריחת משחה לשבוע בלבד. 


עם זאת, לאחרונה התברר שזני פטריה אשר נחשבו בעבר לעמידים וקשים לטיפול, כמו "קנדידה גלברטה", הם למעשה ממצא אקראי ולא מזיק, ואין צורך לטפל בהם. כמובן שגם כשיש פטריה חשוב לוודא שהסיבה לתלונות של צריבה וכאב אינם עקב וסטיבוליטיס, ושהממצא של פטריה אינו מקרי לחלוטין.



פרופ' יעקב בורנשטייןמנהל מחלקת נשים ויולדות, מרכז רפואי גליל

עדיין מתלבטים? להתייעצות עם פרופ' יעקב בורנשטיין השאירו פרטים

שם מלא: טלפון:
קראתי והסכמתי לתקנון שלחו עכשיו >




פורומים גניקולוגיה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
יתר לחץ דם וגלולות עדינה 11/01/2016 19:36
  • שלום אני בת 36, רווקה ללא ילדים. נוטלת אסטל מגיל 18 בערך, גם בגלל סיפור של אקנה אבל גם כאמצעי מניעה. לאחרונה במעקב התברר שיש לי לחץ דם גבוה (רקע תורשתי), והתחלתי טיפול תרופתי במינון נמוך. רופאת הנשים שלי אמרה שעליי להפסיק לקחת אסטל, והמליצה לי לקחת סרזט או להשתמש בהתקן החדש - ג'נס. קראתי קצת באינטרנט, והחששות שלי הם: האם אמצעים אלה מותרים לשימוש עם לחץ דם גבוה? האם הם לא תורמים להתפתחות אקנה? האם אחד מהם עדיף על השני? תודה

  • + הוסף תגובה
לחץ דם וגלולות ד"ר גיא רופא 11/01/2016 20:50
  • אכן עדיף לא ליטול גלולות שעלולות להחמיר לחץ דם קיים התקן תוך רחמי פתרון מצויין ונדיר שגורם לפצעונים יחד עם הנוחות שלא צריך ליטול גלולות.

  • + הוסף תגובה
התקן ג'נס עדינה 11/01/2016 20:56
  • תודה רבה על התגובה המהירה! התקן ג'נס מתאים לדעתך?

  • + הוסף תגובה
בהחלט ד"ר גיא רופא 11/01/2016 20:58
רק כדי לוודא, לפני שמחליטה עדינה 13/01/2016 08:34
  • האם גלולת סראזט כן מותרת לשימוש כשיש יתר לחץ דם? האם לגביה יש חשש לאקנה? תודה

  • + הוסף תגובה
מותר ד"ר גיא רופא 14/01/2016 05:47
מחזור עם התקן אביה 01/05/2016 18:22
  • שלום, אני כבר שלושה חודשים עם ההתקן ג'נס, ולא קיבלתי "מחזור רגיל". כלומר, שישנן הפרשות חומות כהות, לעיתים בתחילת ההפרשות יש אודם רגיל. משך ההפרשות האדומות הוא כמה שעות עד יום שלם, וההפרשות החומות בין יום ליומיים. משך התקופה בין הפרשה להפרשה כזו היא לא סדירה. לרוב שלושה שבועות.לרוב כשהן מתרחשות זה מלווה בכאבי בטן האופייניים למחזור, למשך יום אחד בערך. אני בת 20, ללא לידות. האם זה תקין? אם כן, מהו משך התקופה בה הפרשות כאלו מתרחשות?

  • + הוסף תגובה
תקין ד"ר גיא רופא 01/05/2016 20:31
  • אבל אמור להשתפר בחודשים הקרובים אם עד חצי שנה עדיין כך פני לייעוץ לשקול הוצאת ההתקן

  • + הוסף תגובה
התקן ג'נס - תופעות לוואי SHANI 21/03/2017 17:01
  • היי דוקטור, אחרי ניסיונות של כמה שנים למצוא גלולה או פתרון שיקל עלי את כאבי המחזור ויחליש לי את הדימומים. הרופאה המליצה לי עלי התקן בשם ג’נס , התקנתי אותו בתאריך 8.2 וישר קיבלתי מחזור. היה לי מחזור למשך שבועיים ועוד שבוע כתמים, כלומר סה”כ שבוע הפסקה בלי דם. וקיבלתי מחזור שוב ב 10.3 ומאז אני לא מפסיקה לדמם כלל . כשניסתי לחייג לרופאה המזכירה שלה אמרה לי “הגוף צריך להתרגל “. השאלה כמה זמן זה אמור להיות כך? יש כדורים שיכולים להפסיק את הדם? לפחות באופן זמני?

  • + הוסף תגובה
התקן ג'נס - תופעות לוואי SHANI 21/03/2017 17:02
  • היי דוקטור, אחרי ניסיונות של כמה שנים למצוא גלולה או פתרון שיקל עלי את כאבי המחזור ויחליש לי את הדימומים. הרופאה המליצה לי עלי התקן בשם ג’נס , התקנתי אותו בתאריך 8.2 וישר קיבלתי מחזור. היה לי מחזור למשך שבועיים ועוד שבוע כתמים, כלומר סה”כ שבוע הפסקה בלי דם. וקיבלתי מחזור שוב ב 10.3 ומאז אני לא מפסיקה לדמם כלל . כשניסתי לחייג לרופאה המזכירה שלה אמרה לי “הגוף צריך להתרגל “. השאלה כמה זמן זה אמור להיות כך? יש כדורים שיכולים להפסיק את הדם? לפחות באופן זמני?

  • + הוסף תגובה
יש לי סיפור דומה מירי 20/07/2020 23:57
  • אשמח לשמוע את התשובה.. אני נורא מפחדת מתופעות לוואי

  • + הוסף תגובה
יש לי סיפור דומה מירי 20/07/2020 23:57
  • אשמח לשמוע את התשובה.. אני נורא מפחדת מתופעות לוואי

  • + הוסף תגובה
הייי ויס 04/04/2017 00:45
  • הייי נא להגיד לי בבקשה מה הרגשת תוך כדי התקנת ההתקן? האם יש כאבים בלתי נסבלים?

  • + הוסף תגובה
החמרה של אקנה עם התקן Bhygv 17/01/2018 07:32
  • עם התקן חודש. חלה החמרה קשה במצב האקנה. בנוסף יש דימום ללא הפסקה מאז החדרת ההתקן.

  • + הוסף תגובה
2 גלולות באותו יום שולה 06/12/2012 00:05
  • היי בטעות לקחתי 2 גלולות באותו יום. אני מבינה שצריך לסיים את החבילה ולחכות 7 ימים כרגיל הייתי רוצה להתחיל את החפיסה הבאה באותו יום כרגיל (ראשון) האם אני יכולה לקחת גלולה נוספת כדי להשלים יום נוסף ל21 ואז לחכות שבעה? מה הן תופעות הלוואי של הגלולה הנוספת שלקחתי? תודה רבה

  • + הוסף תגובה
גלולות דר' משה רויבורט 15/12/2012 12:18
  • תיתכן תלונה של בחילות. אין מניעה להתחיל את החפיסה הבאה יום מוקדם יותר או מאוחר יותר.

  • + הוסף תגובה
נטילת 2 גלולות באותו היום. שילת 17/03/2020 00:43
  • היי בטעות נטלתי 2 גלולת אחת בצהריים סביב השעה 2-3 ואחת ב12 בלילה . מה עושים ? להמשיך לינטול רגיל ? או לא לקחת פשוט למחרת אני ממש בלחץ ולא יודעת מה לעשות.

  • + הוסף תגובה
נטילת גלולות זיו 15/07/2020 09:25
  • היי אשמח שתעדכני אותי מה עשית אני גם באותה בעיה

  • + הוסף תגובה
ווסת מוזרה אורטל 18/01/2012 21:24
  • החודש נטלתי פוסטינור (פחות מ- 24 שעות לאחר קיום יחסי מין), וציפיתי לווסת תקינה, אולם, להפתעתי היה "דימום" שהקדים ביומיים (21 יום מהווסת האחרונה) שאני לא בטוחה כי הוא באמת משקף את הווסת כי הוא היה חלש מאוד, דימום שדמה יותר להכתמה ולא לדימום של וסת. רציתי להתחיל לקחת גלולות אבל לא ידעתי האם זה נחשב ווסת? האם זו תופעה שגרמה גלולת הפוסטינור? האם יש חשש להריון? מה מומלץ לעשות? לתשובתך אודה.

  • + הוסף תגובה
דימום אחרי פוסטינור דר' אבישלום שרון 21/01/2012 12:30
  • שלום אורטל, הדימום שאת מתארת אינו ווסת. הוא אופייני לאחר פוסטינור. חכי לווסת האמיתית. בברכה, ד"ר אבישלום שרון מומחה בגינקולוגיה ומיילד מנתח בכיר בלפרוסקופיה

  • + הוסף תגובה
דימום מוזר שבועיים לפני מחזור שילת 13/07/2020 13:14
  • אני בת 18. לפני שבוע לקחתי פוסטינור(תוך 27 שעות) והיום(ה-13.7) הופיע לי מן דימום מוזר בצבע חום/כתום לא ברור, המחזור שלי בדרך כלל מגיע ב28... הדימום הוא דימום נורא עדין וחלש אבל קראתי שגם לפני מחזור יש דימום כזה...

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!