לא רק מדגים: 10 דברים שלא ידעתם על אומגה 3

היא נמצאת בכל תא ותא בגוף האדם, היא חיונית להתפתחות המוח, היא חומצת השומן הדומיננטית בחלב אם ודגים בכלל לא מייצרים אותה: 10 דברים שלא ידעתם על חומצת השומן הכי מוכרת – אומגה 3

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 19/07/2015


1. אומגה 3 – גם ממקורות צמחיים

רבים גורסים כי אומגה 3 ניתן לצרוך אך ורק מדגי מים עמוקים, כגון סלמון, טונה ומקרל. אך האמת היא שישנם גם מקורות צמחיים לאומגה 3. מרווה מרושתת, זרעי פשתן ועלים ירוקים, למשל, מכילים גם הם אומגה 3, והגוף מפיק מהם תועלת רבה


2. דגים אינם מייצרים אומגה 3

אחת הסברות הרווחות בקרב האוכלוסייה היא שדגים מייצרים אומגה 3, אך הדבר אינו נכון. דגי האוקיינוס ניזונים מאצות מיקרוסקופיות הנקראות פיטופלנקטון, והן אלו שמכילות את חומצת השומן אומגה 3 הצמחית, ה-(Alpha Linolenic Acid) ALA. ה-ALA היא למעשה המקור לכל חומצות השומן מסוג אומגה 3, כאשר הדגים ממירים אותה, בעזרת הכבד,  לחומצות השומן EPA ו-DHA, המוכרות יותר.


3. צריכת אומגה 3 ממקורות צמחיים מספקת את הגוף

מחקרים מוכיחים שבניגוד לאכילת דגים, כאשר אנחנו צורכים אומגה 3 מן הצומח אנחנו מקבלים את כל שלושת סוגי האומגה 3 הידועים: EPA, DHA ו-ALA. בנוסף, הגוף מקבל את שלושתם בצורתם המקורית והנקייה, וללא התערבות ידי אדם או תהליכי עיבוד אגרסיביים. בדרך זו אין חשש לרעלנים ולכספית, אין חשש מצריכת שמנים מחומצנים, אין חשש לטעם או לריח לוואי ואין חשש לפגיעה אקולוגית ולמיעוט הדגה באוקיינוסים. 


4. אומגה 3 חיונית להתפתחות המוח

מחקרים מצאו כי איזון ביחס הצריכה בין חומצות שומן מסוג אומגה 6 ל-3, מעבר למניעת התפתחות מחלות דלקתיות, הוא גם קריטי להתפתחות המבנית של המוח. למרבה הצער, התזונה בעולם המערבי בעשורים האחרונים גורמת לכך שאנחנו צורכים כמויות גבוהות של חומצות שומן מסוג אומגה 6 וכמויות נמוכות יחסית של חומצות שומן מסוג אומגה 3 המכילות ALA.

בנוסף נמצא כי מחסור ב-DHA , אותה חומצת שומן הנוצרת מצריכה של ALA, עשויה לגרום להפרעות נוירולוגיות והאטה בגדילה. הסיבה לכך היא ש ה-DHA היא חומצת השומן המבנית העיקרית במוח ובמערכת העצבים המרכזית. 


5.  היא משפרת את מראה העור ומונעת נשירת שיער

חומצת שומן אומגה 3 הצמחית, ALA,  חיונית לעור ולשיער. צריכה קבועה של חומצת שומן ALA מונעת ועוצרת נשירת שיער. 


6. העובר זקוק לאומגה 3 ברחם

מחקרים רבים בדקו את הקשר בין צריכה של אומגה 3 במהלך ההריון להתפתחות העובר. בין היתר נמצא כי צריכה מספקת של אומגה 3 בהריון מסייעת להתפתחות חדות הראייה, שיפור הקשב, בדפוסי שינה טובים יותר ובשיפור בתנועה הספונטנית אצל התינוק. 

אגב, גם האמהות ההרות זקוקות לאומגה 3: נמצא כי צריכה מספקת מפחיתה את הסיכון ללידה מוקדמת ויכולה להפחית מצבים של דיכאון אחרי לידה.


אומגה 3

אומגה 3. לא רק מדגים


7. מעכבת הזדקנות

מחקרים מצאו כי חומצות שומן מסוג אומגה 3 מונעות או מעכבות מחלות זקנה חמורות, לרבות שיטיון (דמנציה) ואלצהיימר, וכן מחלות והפרעות נפש רבות (כולל פסיכוזות).


8. מפחיתה חשק לעשן

מחקר ישראלי, שנערך באוניברסיטאות חיפה ובר אילן, מצא כי נטילה של כמוסות אומגה 3 מסייעת להפחית את החשק לעשן. לדברי החוקרים, אצל משתתפי המחקר שנטלו כמוסות אומגה 3 הייתה ירידה של 11% בעישון הסיגריות בפועל, וכן הם דיווחו על ירידה חדה בהשתוקקות לעשן.


9. שומרת על הלב

איגוד הלב האמריקאי קבע כי אומגה 3 מסייעת לשמור על בריאות הלב בקרב אנשים בריאים, בקרב מי שמצויים בסיכון גבוה לחלות במחלות לב וכלי דם, וכן בקרב אנשים שכבר סובלים ממחלות אלו. מחקר שנערך בקרב למעלה מ 45,000 משתתפים נמצא כי צריכה של 1 גרם של ALA הייתה מקושרת ב58% ירידה בסיכון להתקפי לב ו-47% ירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם.


10. חומצות שומן אומגה 3 מצויות בחלב אם

ALA היא חומצת השומן אומגה 3 בעלת הריכוז הגבוה ביותר המצויה בחלב אם.  על- כן, קיימת חשיבות גדולה לנטילת חומצת שומן זו בתקופת ההריון וההנקה, בכדי לענות על צרכיו התזונתיים של התינוק ולמנוע חוסרים של אומגה 3 בגופה של האם. 


פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
הפרעות שינה חמורות אצל גבר צעיר אורלי 12/10/2019 07:47
  • שלום רב, בני בן 32 סובלמהפרעות שינה חמורות לא על רקע רגשי. יש תקופות שגם כדור שינה שלם שלוקח קבוע, לא משפיע.הבנתי שחסרים במינרלים וויטמינים מסוימים יכולים להשפיע ולגרום להפרעות שינה,רציתי לברר מה הם.תודה מראש.

  • + הוסף תגובה
טיפים וייעוץ בנוגע לאימון ותוספי תזונה ??? מתייעץ 07/10/2019 11:47
  • 1. בביצוע של סט תרגילים (דוגמה זה של 7 הדקות https://tinyurl.com/y49h45l9) כדי לשפר את היעלות והתועלת האם כדאי א. זמן ההפסקה בין תרגיל לתרגיל יהיה קצר יותר? ב. זמן התרגיל יהיה גדול יותר? ג. לבצע יותר סטים? ד. שילוב של הדברים למעלה? השאלה שלי היא למה לתת עדיפות לשיפור היעילות? 2. האם כדאי לצרוך תוספי תזונה כגון אבקת חלבון, חומצת אמינו ואחרים? אם כן אשמח לפירוט מתי צריך לצרוך והאופן וגם המלצה לסוגי תוספים מומלצים וחברות? 3. אם יש טיפים ועצות נוספים בנוגע לכושר, אימון ותזונה אשמח לקבל..

  • + הוסף תגובה
חומצה אלפא ליפואית שלומיתי 04/10/2019 16:59
  • אין לי סכרת הרופא המליץ לקחת תוסף זה האם זה יכול להזיק? בת 72 לוקחת פלוויקס.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!