לא רק למוח: כיצד מחסור בשינה מונע ירידה במשקל

מנסים לרדת במשקל אבל לא מצליחים? כדאי שתבדקו כמה שעות אתם ישנים בלילה. 4 דברים שחשוב שתדעו על הקשר שבין השמנה לירידה במשקל
כתבה פרסומית כתבת חסות


רבות כבר נאמר על חשיבות השינה. היא מסייעת לריכוז, מונעת מחלות ומעלה את מצב הרוח. אבל האם ידעתם שלשינה יש קשר ישיר למשקל שלכם? 


קראו עוד: נדודי שינה: המזונות שיעזרו לכם לישון טוב יותר- ואלו שיפריעו


יותר ויותר מחקרים שנעשים בשנים האחרונות מצביעים על הקשר בין ירידה במשקל לבין איכות השינה שלנו. כך, למשל, מחקר שפורסם בעיתון Annals of Internal Medicine בדק שתי קבוצות של אנשים המנסים לרדת במשקל. לשתי הקבוצות ניתן תפריט דומה, אך באחת ישנו הנבדקים 8.5 שעות ואילו בשנייה 5.5 שעות. התוצאות היו מדהימות: בקרב הקבוצה שישנה מספר שעות רב יותר היו 50% יותר נבדקים שהצליחו בתהליך הירידה במשקל.  


אז ממה נובע הקשר בין השמנה לבין ירידה במשקל? ארבעה דברים שחשוב שתדעו:



1. מחסור בשינה ועודף הורמונים

אחת הסיבות העיקריות להשמנת יתר בשל מחסור בשינה נובעת משחרור מוגבר של ההורמונים לפטין וגרלין אצל מי שלא ישנים מספיק. הסיבה: ההורמונים הללו הם האחראים על תחושת השובע. התוצאה של המחסור בהורמונים אלו היא צריכה רבה יותר של פחמימות, במטרה לספק לגוף גלוקוז - מה שמוביל להשמנה.


שינה ודיאטה

מחסור בשינה. פוגע בהורמונים שאחראים על תחושת השובע


2. פגיעה ביכולת לעבד אנרגיה

מחסור בשינה פוגע בחילוף החומרים של הגוף, ולכן אנשים עייפים נוטים לאכול יותר, במטרה לספק לעצמם אנרגיה רבה יותר. כך אכילת היתר מפצה על העייפות שנובעת מחוסר בשינה. בנוסף, העובדה שאנחנו ישנים פחות משמעותה שיש לנו שעות רבות יותר לאכול - מה שמגביר גם כן את תצרוכת הקלוריות היומית שלנו. 


קראו עוד: השיטה: כך תצליחו להירדם בפחות מ-60 שניות


3. מתייחסים לשינה כאל מותרות

הסיבה למחסור בשינה נובעת, בדרך כלל, מכך שאנחנו חשים שאין לנו מספיק שעות ביממה, והשינה נתפסת בעינינו כמותרות. אך מדובר בטעות גדולה. השינה חשובה כיוון שהיא ממלאת מצברים עבור כל מערכות הגוף. זו הסיבה לכך שכאשר אנחנו סובלים ממחסור בשינה אנחנו הופכים לעצבניים וקצרי רוח, ואף עלולים לבצע שלל טעויות הנובעות משיקול דעת לקוי. 



4. ישנים פחות - ומבשלים פחות

תוצאה נוספת של מחסור בשינה, שרבים לא שמים לב אליה, היא הקדשת זמן לבישול של מזון בריא. מחקרים מצאו כי אנשים שנוטים לישון פחות גם מבשלים פחות, ואוכלים יותר מזון מעובד. הסיבה לכך היא אותה תחושת לחץ וחוסר זמן, שבה גם הבישול נתפס כמותרות. התוצאה ממצב זה היא אכילה של מזונות בריאים פחות - ומשמינים יותר.



5 טיפים שיעזרו לכם לישון טוב יותר

חשוב להדגיש כי היעד הוא שינה של שמונה שעות מדי לילה. מספר שעות זה נמצא במחקרים רבים כבריא ויעיל ביותר לגוף. כדי להפוך את השינה לאיכותית יותר, ניתן להיעזר בהמלצות הבאות:


1. הקפידו ללכת לישון לפני 23:00


2. אל תרדמו מול הטלוויזיה. הגירויים שהיא מספקת מעוררים את המוח - והופכים את השינה לאיכותית פחות


3. נסו להירדם ללא מזגן או תנור. טמפרטורת החדר טובה מספיק.


4. אכלו משהו קטן לפני השינה. זה מסייע לגוף בפירוק איטי של המזון ומונע את נפילת הסוכר אותה חשים בבוקר.


חושבים לעבור ניתוח בריאטרי? כדי שתוכלו לדעת מה האופציות העומדות בפניכם אתם מוזמנים לכנס בנושא שיתקיים ביום שני, ה-31.8.2015, בשעה 19:00 בבית חולים אסותא רמת החי"ל, רחוב הברזל 20 תל-אביב, בחסות מלב"י. פרטים והרשמה בטל. 03-7645444 ו/או במייל info@assia.co.il


פורומים ניתוחים פלסטיים ומתיחת בטן אחרי ירידה במשקל

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
שאיבת שומן ליהי 29/04/2020 20:06
  • שאיבת שומן היי, אני מוגדרת כ- skinny fat, בחורה עם אחוזי שומן נמוכים (14%) ומסת שריר נמוכה ככל הנראה על רקע חולשת השרירים שלי. מבחינה חיצונית יש לי צברי שומן בירכיים, ובאזור הבטן קפלים. כבר קרוב לתשעה חודשים אני מתאמנת בחדר הכושר כדי להעלות מסת שריר ואח"כ להיכנס לתהליך של חיטוב. עד כה המשקל שלי עלה רק בקילו-קילו וחצי, כשבד"כ בזמן הזה אנשים אחרים מצליחים להעלות בתוך 6 חודשים מסה (5% ממשקלם ההתחלתי) ובשלושת החודשים הנותרים להתחטב. אשמח להתייעצות 1. האם במקרה שלי, היית ממליץ על שאיבת שומן מהאזורים הבעייתים? 2. אחרי שאיבת השומן, האם אני יכולה להמשיך בתהליך העלאת מסת השריר במכון הכושר (עלייה ב5 % -10% מהמשקל ההתחלתי = 5-10 קילו) ואחכ תקופת חיטוב, תוך כדי שתוצאות הניתוח יישמרו ולא אחבל בהן? (כולל חיטוב) 3. לאחר השאיבה, ידוע לך מה סך הקלוריות שעלי לאכול ביום? 4. במידה ואכנס להיריון בהמשך(כרגע לא רלוונטי) האם התוצאות של השאיבה יישמרו, אם אמשיך ברוטינת האימונים והתזונה הנכונה, או שהתוצאות ייהרסו? תודה!

  • + הוסף תגובה
היי היי 08/05/2020 14:59
  • היי ד"ר, אשמח אם תוכלי להשיב לי. עד כה, לא נמסר לי מידע מפורט, וזה גורם לי להרגיש לא בנוח סביב קבלת החלטה. תודה רבה

  • + הוסף תגובה
היי ד"ר טלי פרידמן 11/05/2020 14:57
שאיבת שומן ד"ר טלי פרידמן 11/05/2020 15:05
  • היי, בהמשך לדברייך נשמע כי שאיבת שומן איננה פתרון מתאים, המלצתי היא להתייעץ עם דיאטנית/נטורופטית בשילוב עם המשך של פעילות גופנית לטובת ירידה נוספת במשקל. בהצלחה

  • + הוסף תגובה
תודה ליהי 12/05/2020 09:04
  • היי ד"ר, זה בדיוק מה שאני עושה- מלווה אותי תזונאי ספורט ודיאטן, עם מאמן כושר אישי...כמעט שנה. המאמן קיבל טיפים מהפיזיותריפיסט מוסמך איך לערוך את התרגילים. המשקל שלי נמוך מלכתחילה, אני נראית רזה אך המבנה שלי לא פרופרציונאלי. השומנים נמצאים בירכיים ובבטן וזה נראה מצחיק. .ירידה נוספת תהיה כבר אנורקסיה... מלבד לעלות כמה קג ואחכ לרדת אותם לטובת העלאת מסת שריר...,שזה לא בדיוק תהליך שעובד.... אני אשמח להבין באיזה מצבים אני יכולה לעבור את השאיבה ולמה כרגע זו לא אופציה....(העלאת 5 קג וירידה שלהם יכולה להרוס את השאיבה?) הייתי שמחה לתוצאה קבועה, ולהרגיש בנוח... תודה

  • + הוסף תגובה
שאיבת שומן ד"ר טלי פרידמן 24/05/2020 10:57
  • היי ליהי, כל מקרה הוא לגופו. עם זאת ממה שאת מספר הייתי ממליצה להמשיך עם תוכנית מסודרת של פעילותצ גופנית ותזונה מאוזנת ביחד עם בקרה של תזונאית, כמו שייעצתי קודם. מעבר לכך את מוזמנת להגיע לייעוץ במידה ואת בכל זאת תרצי לעבור הליך של שאיבת שומן .

  • + הוסף תגובה
שאיבת שומן עם מחלת רקע לופוס הילית 21/05/2020 18:59
  • היי ד"ר, לפני שבוע עברתי ניתוח הסרת שתלי סיליקון והזרקת שומן עצמי שנשאב מהירכיים והמותניים. יש לי ברקע לופוס ואני סובלת כשבוע עם כאבים קשים ללא שיפור. האם המחלה מחמירה את הכאבים ומאריכה את ההחלמה? תודה

  • + הוסף תגובה
שאיבת שומן עם מחלת רקע לופוס ד"ר טלי פרידמן 24/05/2020 10:54
  • היי, הילית, הייתי ממליצה לחזור ולדבר מול הרופא המטפל. בריאות ובהצלחה

  • + הוסף תגובה
חזרה לפעילות ספורטיבית אינטנסיבית אחרי ניתוח מתית בטן מלאה ושאיבת שומן ש 07/05/2020 14:57
  • האם לאחר שהייתי פעילה מאוד לפני הניתוח וכיום אני שלושה וחצי חודשים אחרי אני יכולה לחזור לפעילות מלאה לרבות משקלים כפיפות בטן וכו'?

  • + הוסף תגובה
חזרה לפעילות ספורטיבית לאחר ניתוח מתיחת בטן ד"ר טלי פרידמן 11/05/2020 15:01
  • היי, באופן כללי ניתן לחזור לפעילות ספורטיבית לאחר 3 וחצי חודשים. בכל מקרה הייתי ממליצה להתייעץ עם הרופא המטפל מאחר וכל מקרה הוא פרטני.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!