14 סימנים לכך שאתם סובלים מחוסר ברזל

תשישות, חיוורון, דימום ווסתי כבד ואפילו כאבי ראש: כולם עשויים להעיד על כך שאתם סובלים מחוסר בברזל. אילו עוד סימנים כדאי שתכירו, וכמה ברזל אתם צריכים לצרוך מדי יום?
כתבה פרסומית כתבת חסות
תאריך עדכון: 29/12/2015


חוסר בברזל הוא מצב נפוץ, כשנשים בגיל הפוריות, בני נוער וקשישים נמצאים בסיכון גבוה לסבול ממנו ואף חוסר דם (אנמיה). הברזל חיוני לייצור חלבון ההמוגלובין בתאי דם אדומים, שתפקידו להעביר חמצן לרקמות בגוף. 


אם יש לכם אחד או כמה מהסימנים הבאים לחוסר בברזל ההמלצה היא לפנות לרופא, על מנת לוודא זאת גם בבדיקות הדם. בנוסף, חשוב לזכור כי אמנם חוסר ברזל אינו בריא, אך גם עודף ברזל עלול להזיק. מחקרים מראים שעודפי ברזל עלולים להאיץ את ההזדקנות, לפגוע באיברים פנימיים ולהחמיר את הסיכון לסוכרת, מחלות לב וסרטן, במיוחד בקרב קשישים.


קראו עוד: המצעד: 6 שילובי המזון הבריאים ביותר


לכן, אם אתם סבורים שיש לכם חוסר בברזל, גשו לרופא ובקשו ממנו בדיקת דם מקיפה, שכוללת גם בדיקת פריטין, המודדת את מאגרי הברזל בגוף.



1. אתם מרגישים תשושים

הסימפטום הנפוץ ביותר של חוסר ברזל הוא תשישות, שמתפתחת בגלל ירידה בייצור האנרגיה בתאים עקב ירידה בכמות החמצן שמגיעה אליהם. שימו לב אם העייפות הרגילה מלווה גם בחולשה, נטייה לעצבנות או קשיי ריכוז, שהם סימפטומים נוספים המאפיינים חוסר בברזל.


חוסר בברזל

תשישות. הסימפטום הנפוץ ביותר לחוסר ברזל


2. דימום וסתי כבד

הגורם מספר אחת לחוסר ברזל אצל נשים בגיל הפוריות הוא דימום חזק בזמן הווסת. במקרה כזה, האישה מאבדת דם רב ואינה מספיקה למלא את מאגרי הברזל עד לתחילת המחזור הבא. איך יודעים שהדימום כבד מדי? אם את נאלצת להחליף טמפון או תחבושת היגיינית מדי שעתיים או פחות, כדאי שתפני לרופא הנשים.



3. אתם נראים חיוורים

המוגלובין שקשור לחמצן מקנה לדם את צבעו האדום ולכן העור נראה ורדרד. כשרמת הברזל בגוף יורדת, גם "הצבע יורד לכם מהפנים". לא קשה לראות מישהו חיוור אם האור שלו בהיר. אם עורכם כהה, כדאי לבדוק אם החניכיים, הצד הפנימי של השפתיים ופנים העפעפיים התחתונות אינם אדומות כפי שהיו - יתכן שמדובר בחוסר ברזל. 



4. אתם מתנשפים בקלות

לא משנה כמה עמוק אתם נושמים, אם רמות החמצן בגופכם נמוכות, תרגישו קצרי נשימה. אם אתם מגלים שהתחלתם להתנשם בכבדות בעקבות פעילות שביצעתם ללא מאמץ מיוחד בעבר, יתכן שרמות הברזל שלכם ירדו לאחרונה.



5. אתם לוקים בתסמונת רגליים חסרות מנוחה

לא יכולים להפסיק להניע את רגליכם בעצבנות? מתעוררים בלילה בגלל תחושות מוזרות ברגליים? יתכן שאתם סובלים מתסמונת בעלת השם המוזר "רגליים חסרות מנוחה". אחד מתוך שישה אנשים שלוקים בבעיה זו סובל גם מחוסר ברזל, וככל שרמות הברזל נמוכות יותר - כך הסימפטומים של תסמונת רגליים חסרות מנוחה חמורים יותר.



6. כאב ראש

כלי הדם במוח עלולים להתנפח בתגובה לירידה בכמות החמצן שמגיעה אליו עקב חוסר ברזל ולגרום להתפתחות כאבי ראש. 


קראו עוד: אחת ולתמיד: מהם האגוזים הכי טובים לבריאות


7. יש לכם חשק לאכול קרח או אדמה

כמיהה (ואפילו אכילה) של חומרים שונים שאינם מזון, שנקראת פיקה, היא אחד הסימנים המשונים, אך האופייניים, של מחסור בברזל. אנשים שרמות הברזל אצלם נמוכות מרגישים לפעמים צורך ללעוס קרח, אדמה, נייר או גיר. אם גם לכם מתחשק לנגוס במשהו בלתי אכיל, כדאי שתבדקו את רמות הברזל שלכם.


מחסור בברזל

כאבי ראש. נגרמים בשל המחסור בחמצן


8. אתם מרגישים חרדה ללא סיבה

זה לא שהחיים תמיד שלווים, אך חוסר ברזל עלול לגרום לכם לעוד יותר לחץ וחרדה. הירידה בכמות החמצן בגוף מגבירה את פעילות מערכת העצבים הסימפתטית וגורמת לתחושת לחץ מוגברת. בנוסף, חוסר ברזל עלול אף להאיץ את הדופק, שגם כן מתפרש כמצב של דחק ומעורר דאגות.



9. נשירת שיער

רמות נמוכות של ברזל, ובעיקר אנמיה כתוצאה מחוסר במינרל חשוב זה, עלולות לגרום לנשירת שיער, כיוון שהגוף מנתב את החמצן הזמין לו לתפקודים חשובים יותר. עם זאת, לא צריך להיכנס לפאניקה אם רואים כמה שיערות בכיור: אנחנו מאבדים בסביבות 100 שערות מדי יום באופן טבעי.



10. אתם צמחונים או טבעונים

הגוף סופג טוב יותר, פי שניים או שלושה, את הברזל שנמצא במזונות מהחי - בשר, עופות ודגים - לעומת ברזל ממקורות מזון צמחיים. עם זאת, עדיין אפשר לקבל רמות מספיקות של ברזל אם מתכננים את הארוחות מראש. מומלץ להרבות באכילת ירקות ירוקי עלים, קטניות ועדשים ולשלבם עם מזונות עשירים בוויטמין C, כמו פלפלים, אוכמניות או ברוקולי, כדי לשפר את ספיגת הברזל מהם.



11. אתם סובלים מתת פעילות של בלוטת התריס

חוסר ברזל גורם להאטה בייצור הורמונים בבלוטת התריס ומפריע לתהליכי הפקת אנרגיה בכל תאי הגוף. לעתים תת פעילות של בלוטת התריס אינה מאובחנת בזמן, כך שכמעט מחצית מהאנשים שסובלים מהבעיה כלל לא יודעים שהם חולים. לכן, אם שמתם לב שאתם עולים במשקל, מרגישים חסרי אנרגיה וחום הגוף שלכם נמוך באופן קבוע, כדאי שתיוועצו ברופא.



12. את בהריון

כולם יודעים שעובר שמתפתח זקוק לברזל ושהוא יכול לקבל אותו ממאגרי הברזל של האם. לכן, אם את בהריון עם תאומים, נכנסת להריון בסמוך להריון קודם או שאת מקיאה בקביעות בגלל בחילות הריון - כדאי שתקחי תוסף ברזל. 



13. הלשון שלכם נראית מוזר

חוסר ברזל עלול להוריד את רמות המיוגלובין, חלבון שנמצא בתאי שריר, לרבות בשרירי הלשון. לכן, אנשים שסובלים מחוסר ברזל מדווחים על לשון חיוורת וחלקה, על כאבים, נפיחות או דלקת בלשון.



14. יש לכם מחלת מעיים דלקתית או צליאק

גם אם אתם צורכים מספיק ברזל בתזונה, יתכן שאתם לא סופגים מספיק ממנו עקב מחלות כמו קרוהן, קוליטיס או צליאק. מחלות אלה גורמות לדלקת ולנזק לרירית המעיים ומשבשים ספיגה של רכיבים תזונתיים חיוניים, כמו ברזל ומינרלים אחרים. אם אתם לוקים באחת מהמחלות, רצוי להיוועץ ברופא כיצד ניתן לשפר את הספיגה של ברזל.



כיצד תוכלו לקבל יותר ברזל?

כמות הברזל שמומלץ לצרוך משתנה עבור ילדים, נשים וגברים בגלאים השונים. לדוגמה, נשים בגיל הפוריות (19-50 שנים) זקוקות לרוב ל-18 מ"ג ברזל ביום או יותר, אם יש להן דימום וסתי כבד. גברים, וכן נשים לאחר הפסקת הווסת, יכולים להסתפק בשמונה או תשעה מ"ג ברזל ביום. לא קשה לקבל כמות זו מהתזונה. בשר, כבד, עוף, דגים, אגוזים, עדשים וקטניות מכילים ברזל.


לעומת זאת, נשים הרות שרמות הברזל בדמן תקינות, זקוקות ל-27 מ"ג ברזל ביום ואילו נשים מניקות ללא מחסור בברזל יכולות להסתפק בתשעה מ"ג ליום. לנשים שסובלות מחוסר מומלץ ליטול כמות גדולה יותר, על פי שיקולי הרופא. משרד הבריאות הישראלי ממליץ שאישה תמשיך ליטול את תוסף הברזל שהיא נטלה בהריון גם שישה שבועות לאחר הלידה ואף יותר, אם היא ממשיכה לסבול מחוסר.


כשאוכלים מזונות עשירים בברזל או נוטלים תוספים, רצוי להימנע משתיית קפה או תה ומאכילת מזונות עתירי סידן, כיוון שקפאין וסידן עלולים להפריע לספיגת ברזל.



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי טיטניום 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
ועכשיו בעברית טיטניום 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד רינה אבידור 12/10/2018 10:23
  • גם אני קבלתי כאבי בטן עם התכווצויות חזקות אחרי לקיחת כדור של מולטי ויטמין B ופרוביוטיקה שהכילו טיטניום דיאוקסיד.

  • + הוסף תגובה
דחוף יוסי 13/07/2020 18:40
  • אני שבועיים עם שלשולים ויעשו שם לב שיש במשחת שיניים את החומר הזה

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה לספיגת סידן דודו 09/07/2020 17:40
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
ערבוב תוספי תזונה עומר 26/03/2020 20:27
  • שלום, האם אני יכולה לקחת תלתן אדום, חילבה וסו פלרמטו ביחד? האם הם יכולים לגום לתופעות לוואי למרות שאף אחד לבדו לא? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה דודו 09/07/2020 17:39
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!