14 סימנים לכך שאתם סובלים מחוסר ברזל

תשישות, חיוורון, דימום ווסתי כבד ואפילו כאבי ראש: כולם עשויים להעיד על כך שאתם סובלים מחוסר בברזל. אילו עוד סימנים כדאי שתכירו, וכמה ברזל אתם צריכים לצרוך מדי יום?

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 29/12/2015

חוסר בברזל הוא מצב נפוץ, כשנשים בגיל הפוריות, בני נוער וקשישים נמצאים בסיכון גבוה לסבול ממנו ואף חוסר דם (אנמיה). הברזל חיוני לייצור חלבון ההמוגלובין בתאי דם אדומים, שתפקידו להעביר חמצן לרקמות בגוף. 


אם יש לכם אחד או כמה מהסימנים הבאים לחוסר בברזל ההמלצה היא לפנות לרופא, על מנת לוודא זאת גם בבדיקות הדם. בנוסף, חשוב לזכור כי אמנם חוסר ברזל אינו בריא, אך גם עודף ברזל עלול להזיק. מחקרים מראים שעודפי ברזל עלולים להאיץ את ההזדקנות, לפגוע באיברים פנימיים ולהחמיר את הסיכון לסוכרת, מחלות לב וסרטן, במיוחד בקרב קשישים.


קראו עוד: המצעד: 6 שילובי המזון הבריאים ביותר


לכן, אם אתם סבורים שיש לכם חוסר בברזל, גשו לרופא ובקשו ממנו בדיקת דם מקיפה, שכוללת גם בדיקת פריטין, המודדת את מאגרי הברזל בגוף.



1. אתם מרגישים תשושים

הסימפטום הנפוץ ביותר של חוסר ברזל הוא תשישות, שמתפתחת בגלל ירידה בייצור האנרגיה בתאים עקב ירידה בכמות החמצן שמגיעה אליהם. שימו לב אם העייפות הרגילה מלווה גם בחולשה, נטייה לעצבנות או קשיי ריכוז, שהם סימפטומים נוספים המאפיינים חוסר בברזל.


חוסר בברזל

תשישות. הסימפטום הנפוץ ביותר לחוסר ברזל


2. דימום וסתי כבד

הגורם מספר אחת לחוסר ברזל אצל נשים בגיל הפוריות הוא דימום חזק בזמן הווסת. במקרה כזה, האישה מאבדת דם רב ואינה מספיקה למלא את מאגרי הברזל עד לתחילת המחזור הבא. איך יודעים שהדימום כבד מדי? אם את נאלצת להחליף טמפון או תחבושת היגיינית מדי שעתיים או פחות, כדאי שתפני לרופא הנשים.



3. אתם נראים חיוורים

המוגלובין שקשור לחמצן מקנה לדם את צבעו האדום ולכן העור נראה ורדרד. כשרמת הברזל בגוף יורדת, גם "הצבע יורד לכם מהפנים". לא קשה לראות מישהו חיוור אם האור שלו בהיר. אם עורכם כהה, כדאי לבדוק אם החניכיים, הצד הפנימי של השפתיים ופנים העפעפיים התחתונות אינם אדומות כפי שהיו - יתכן שמדובר בחוסר ברזל. 



4. אתם מתנשפים בקלות

לא משנה כמה עמוק אתם נושמים, אם רמות החמצן בגופכם נמוכות, תרגישו קצרי נשימה. אם אתם מגלים שהתחלתם להתנשם בכבדות בעקבות פעילות שביצעתם ללא מאמץ מיוחד בעבר, יתכן שרמות הברזל שלכם ירדו לאחרונה.



5. אתם לוקים בתסמונת רגליים חסרות מנוחה

לא יכולים להפסיק להניע את רגליכם בעצבנות? מתעוררים בלילה בגלל תחושות מוזרות ברגליים? יתכן שאתם סובלים מתסמונת בעלת השם המוזר "רגליים חסרות מנוחה". אחד מתוך שישה אנשים שלוקים בבעיה זו סובל גם מחוסר ברזל, וככל שרמות הברזל נמוכות יותר - כך הסימפטומים של תסמונת רגליים חסרות מנוחה חמורים יותר.



6. כאב ראש

כלי הדם במוח עלולים להתנפח בתגובה לירידה בכמות החמצן שמגיעה אליו עקב חוסר ברזל ולגרום להתפתחות כאבי ראש. 


קראו עוד: אחת ולתמיד: מהם האגוזים הכי טובים לבריאות


7. יש לכם חשק לאכול קרח או אדמה

כמיהה (ואפילו אכילה) של חומרים שונים שאינם מזון, שנקראת פיקה, היא אחד הסימנים המשונים, אך האופייניים, של מחסור בברזל. אנשים שרמות הברזל אצלם נמוכות מרגישים לפעמים צורך ללעוס קרח, אדמה, נייר או גיר. אם גם לכם מתחשק לנגוס במשהו בלתי אכיל, כדאי שתבדקו את רמות הברזל שלכם.


מחסור בברזל

כאבי ראש. נגרמים בשל המחסור בחמצן


8. אתם מרגישים חרדה ללא סיבה

זה לא שהחיים תמיד שלווים, אך חוסר ברזל עלול לגרום לכם לעוד יותר לחץ וחרדה. הירידה בכמות החמצן בגוף מגבירה את פעילות מערכת העצבים הסימפתטית וגורמת לתחושת לחץ מוגברת. בנוסף, חוסר ברזל עלול אף להאיץ את הדופק, שגם כן מתפרש כמצב של דחק ומעורר דאגות.



9. נשירת שיער

רמות נמוכות של ברזל, ובעיקר אנמיה כתוצאה מחוסר במינרל חשוב זה, עלולות לגרום לנשירת שיער, כיוון שהגוף מנתב את החמצן הזמין לו לתפקודים חשובים יותר. עם זאת, לא צריך להיכנס לפאניקה אם רואים כמה שיערות בכיור: אנחנו מאבדים בסביבות 100 שערות מדי יום באופן טבעי.



10. אתם צמחונים או טבעונים

הגוף סופג טוב יותר, פי שניים או שלושה, את הברזל שנמצא במזונות מהחי - בשר, עופות ודגים - לעומת ברזל ממקורות מזון צמחיים. עם זאת, עדיין אפשר לקבל רמות מספיקות של ברזל אם מתכננים את הארוחות מראש. מומלץ להרבות באכילת ירקות ירוקי עלים, קטניות ועדשים ולשלבם עם מזונות עשירים בוויטמין C, כמו פלפלים, אוכמניות או ברוקולי, כדי לשפר את ספיגת הברזל מהם.



11. אתם סובלים מתת פעילות של בלוטת התריס

חוסר ברזל גורם להאטה בייצור הורמונים בבלוטת התריס ומפריע לתהליכי הפקת אנרגיה בכל תאי הגוף. לעתים תת פעילות של בלוטת התריס אינה מאובחנת בזמן, כך שכמעט מחצית מהאנשים שסובלים מהבעיה כלל לא יודעים שהם חולים. לכן, אם שמתם לב שאתם עולים במשקל, מרגישים חסרי אנרגיה וחום הגוף שלכם נמוך באופן קבוע, כדאי שתיוועצו ברופא.



12. את בהריון

כולם יודעים שעובר שמתפתח זקוק לברזל ושהוא יכול לקבל אותו ממאגרי הברזל של האם. לכן, אם את בהריון עם תאומים, נכנסת להריון בסמוך להריון קודם או שאת מקיאה בקביעות בגלל בחילות הריון - כדאי שתקחי תוסף ברזל. 



13. הלשון שלכם נראית מוזר

חוסר ברזל עלול להוריד את רמות המיוגלובין, חלבון שנמצא בתאי שריר, לרבות בשרירי הלשון. לכן, אנשים שסובלים מחוסר ברזל מדווחים על לשון חיוורת וחלקה, על כאבים, נפיחות או דלקת בלשון.



14. יש לכם מחלת מעיים דלקתית או צליאק

גם אם אתם צורכים מספיק ברזל בתזונה, יתכן שאתם לא סופגים מספיק ממנו עקב מחלות כמו קרוהן, קוליטיס או צליאק. מחלות אלה גורמות לדלקת ולנזק לרירית המעיים ומשבשים ספיגה של רכיבים תזונתיים חיוניים, כמו ברזל ומינרלים אחרים. אם אתם לוקים באחת מהמחלות, רצוי להיוועץ ברופא כיצד ניתן לשפר את הספיגה של ברזל.



כיצד תוכלו לקבל יותר ברזל?

כמות הברזל שמומלץ לצרוך משתנה עבור ילדים, נשים וגברים בגלאים השונים. לדוגמה, נשים בגיל הפוריות (19-50 שנים) זקוקות לרוב ל-18 מ"ג ברזל ביום או יותר, אם יש להן דימום וסתי כבד. גברים, וכן נשים לאחר הפסקת הווסת, יכולים להסתפק בשמונה או תשעה מ"ג ברזל ביום. לא קשה לקבל כמות זו מהתזונה. בשר, כבד, עוף, דגים, אגוזים, עדשים וקטניות מכילים ברזל.


לעומת זאת, נשים הרות שרמות הברזל בדמן תקינות, זקוקות ל-27 מ"ג ברזל ביום ואילו נשים מניקות ללא מחסור בברזל יכולות להסתפק בתשעה מ"ג ליום. לנשים שסובלות מחוסר מומלץ ליטול כמות גדולה יותר, על פי שיקולי הרופא. משרד הבריאות הישראלי ממליץ שאישה תמשיך ליטול את תוסף הברזל שהיא נטלה בהריון גם שישה שבועות לאחר הלידה ואף יותר, אם היא ממשיכה לסבול מחוסר.


כשאוכלים מזונות עשירים בברזל או נוטלים תוספים, רצוי להימנע משתיית קפה או תה ומאכילת מזונות עתירי סידן, כיוון שקפאין וסידן עלולים להפריע לספיגת ברזל.



פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • חרדה חברתית ודכאון
  • אני
  • 13/05/2019 20:04
  • שלום ד"ר. סובלת מחרדה חברתית. בעבר טופלתי באסטו שהוחלף לויפאקס ובגלל תופעות הלוואי הרבות הופסק טיפול בהדרגה. כעת נוטלת אדווגנדה של אלטמן, קומפלקס ויטמין b של סולגאר ומעונינת להוסיף ברנמי-גוטוקולה של אינדיה אורגניק. האם השילוב מתאים והאם יש סיכוי שהחרדות ובפרט הסימפטומים המלווים את החרדה החברתית (דופק מהיר, רעד בדיבור והסמקה) יחלפו, או שאני צריכה להשלים עם המצב ? האם יש המלצה לשילוב אחר יעיל? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תוסף תזונה עם פריזמה
  • יעלי
  • 04/05/2019 10:22
  • שומן על הכבד
  • סארה
  • 29/04/2019 21:10
  • שלום יש לי שומן על הכבד שלי והמשקל שלי 88 הרופא שלי אמר שצריך לעשות דייט ואני אישית לא אוהבת ללכת לדיטנית .התחלתי לעשות אבל רציתי לקחת תוספות כמו: אומגה 3,שן הארי,גידול מצוי,פרוביוטיקה, אצות ים glutathione reductase selenium NAC השאלה שלי איך אפשר לסדר את כל אלה באופן שאף אחד לא ישפיע על השני וגם באופן כזה שאני לא אפגע מכל אלה? אני רוצה להיות בריאה כמה שיותר מהר ובשביל זה אני חייבת לקחת את התוספות האלה. יש לי אלרגיה g6pd.אשמח מאוד לתשובה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
ד"ר אורנה לוין ד"ר אורנה לוין
רופאת משפחה, מומחית בצמחי מרפא, ותזונה. קרא עוד
גב' ליטל פרידנהיין גב' ליטל פרידנהיין
דיאטנית קלינית קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ