מפתיע: מה גורם להזדקנות מהירה ולדיכאון?

מבלים שעות רבות בישיבה מול המסך במשרד? כאבי גב הם הדאגה הקטנה ביותר שלכם: אלצהיימר, סוכרת, הזדקנות מהירה ואפילו דיכאון - כולם תוצאה של אורח חיים יושבני. החדשות הטובות: אפשר למנוע את זה - ואפילו בקלות
כתבה פרסומית כתבת חסות


אתם יושבים במשרד ושוקעים לתוך מסך המחשב ומבלי ששמתם לב, היום כבר מאחוריכם.  חוץ מהפסקת צהריים (שגם אותה עשיתם בישיבה ככל הנראה), לא ממש קמתם מהכיסא. ואז אתם מגיעים הביתה, עייפים מהעבודה, שוב מתיישבים, אוכלים, משלימים כמה מיילים והולכים לישון. נשמע מוכר?


אם אתם סובלים מכאבי גב, וודאי תופתעו לשמוע שישיבה ממושכת היא לא בהכרח הגורם לכך. "במחקרים המשווים ומסכמים מאמרים רבים לא נמצא קשר ישיר בין שכיחות כאבי גב תחתון לבין ישיבה ממושכת", אומר ד"ר הראל ארזי, מומחה לאורתופדיית עמוד השדרה בבית החולים שערי צדק. "למרות זאת, בהחלט ניתן להצביע על הקשר שבין תנוחת ישיבה שאינה נוחה, כמו רכינה אל עבר מסך המחשב או הפעלת מכונת תפירה, לבין כאבי גב". 


אז למה זה צריך להדאיג אותנו? לדברי ד"ר דנה פלורנטין מומחית לרפואת משפחה ב"שרותי בריאות כללית" נמצא קשר ברור בין תופעות שונות, ביניהן יתר לחץ דם וסוכרת, לבין ישיבה ממושכת.


-מי קהל היעד שנוטה לסבול מהבעיה?

"עובדים בעבודות המצריכות ישיבה, כגון עובדי הייטק, מזכירות, נהגי מוניות וכדומה. גם בני נוער ומבוגרים המבלים שעות רבות מול המחשב במהלך שעות הפנאי שלהם מועדים לסבול מהתופעות השונות הכרוכות בישיבה ממושכת", מסביר ד"ר ארזי.


-מהו הזמן המוגדר כישיבה ממושכת?

"במחקרים בהם נבדק הקשר בין ישיבה ממושכת לבין כאבי גב תחתון, דובר על ישיבה של יותר מחצי יום עבודה ברצף כישיבה ממושכת, כלומר יותר מארבע שעות", אומר ד"ר ארזי. 


הנזקים בישיבה

ישיבה ממושכת. לא רק כאבי גב


-לאילו נזקים נוספים עלולה לגרום ישיבה ממושכת?

"ישיבה ממושכת המשולבת עם חוסר פעילות גופנית עלולה לגרום להתפתחות טרשת עורקים, המתרחשת כתוצאה מסתימת כלי הדם", קובעת ד"ר פלורנטין. "בנוסף ישנו סיכון מוגבר לפתח מחלות כלי דם, מחלות לב, הנגרמות בשל חסימת עורקי הלב הנגרמת מחוסר פעילות, וכן העלאת הסיכוי ללקות במחלות כגון אלצהיימר או פרקינסון. 

"גם מצב הרוח והבריאות הנפשית מושפעים לרעה, כאשר אנחנו מרבים לשבת ולא מאפשרים לגוף תנועה. הסיבה לכך היא שאנחנו מונעים מהגוף לשחרר חומרים טבעיים המשפרים את מצב רוחנו, כגון אנדורפינים.

"בנוסף, מי שיושב כל היום חשוף יותר לחוסר איזון של נוירוטרנסמיטרים במוח, אשר עלולים לגרום לחרדות ולכאבים פיזיים שונים במפרקים ובשרירים".

ואם כל זה לא שכנע אתכם בסכנות שבישיבה הממושכת, מציינת ד"ר פלורנטין כי הדבר גורם גם להזדקנות מואצת. "כאשר אנחנו מאזנים את הישיבה הממושכת ומתאמנים, אנחנו מצמצמים את התקצרות הטלומרים בגוף שלנו, שהם למעשה המרכיב הגנטי שאחראי על הזדקנות התאים שלנו", היא מסבירה. "ניתן לדמות את זה לשרוכי נעליים, למשל. מכירים את הצ'ופצ'יק מפלסטיק שסוגר אותם בקצוות? כך גם הטלומר בגוף שלנו, שמונע מהתאים להתפצל ולהתבלות. אם נשב כל היום, הם יתקצרו וזה יתבטא במצב הבריאות שלנו וגם במראה שלנו". 



החדשות הטובות: זה הפיך

כל הסכנות הללו נשמעות מלחיצות? מסתבר שהעניין הפיך. לדברי ד"ר פלורנטין, גם אם אתם יושבים שעות רבות, תוכלו לפצות על כך בפעילות גופנית קבועה לאחר שעות העבודה, ובכך תצמצמו באופן משמעותי את הסיכונים הכרוכים בישיבה ממושכת יומיומית. 


כמה פעילות גופנית? לדברי ד"ר פלורנטין אנו זקוקים לאימון אירובי, כלומר כל ספורט שגורם לדופק שלנו לעלות במשך 30 דקות. כדי לבדוק שאתם אכן מבצעים את הפעילות בעצימות הנכונה מומלץ לבצע את "מבחן הדיבור": מצליחים לנהל שיחה בעת האימון באופן נינוח? כנראה שאתם לא מתאמצים מספיק.


גם כשמדובר בכאבי גב הנגרמים מישיבה לא נכונה, ניתן לשפר את המצב על ידי הפעלת הגוף, אך במקרה זה מדובר בפעילות גופנית שונה. "אנשים המבצעים פעילות גופנית המכוונת לשיפור תפקוד שרירי הליבה על בסיס קבוע, כגון יוגה, פילאטיס ושחייה, עתידים לסבול פחות מתופעות כאבי גב תחתון, ובכלל זה מהנזקים הנוספים שצוינו, הנגרמים מישיבה ממושכת", אומר ד"ר ארזי.



כיצד תצמצמו את הנזק?


1. הימנעו מישיבה ממושכת לאורך זמן

מאוד פשוט לעשות את זה: כל מה שאתם צריכים לעשות זה פשוט לעמוד מדי פעם. טיפ: במקום לשלוח מיילים, לכו ברגל ודברו עם הנמען. דאגו לעצמכם לכוס מים מדי שעה (וכך גם תרוויחו אספקת נוזלים סדירה על הדרך). ד"ר ארזי ממליץ על הפסקה של 5-10 דקות בכל 30-45 דקות של ישיבה.


2. התאימו את תנוחת הישיבה לנוחות שלכם 

דאגו לכיסא בעל תמיכה נאותה, בעיקר באזור הקימור התחתון של הגב, בחרו גובה מתאים, וכזה המאפשר תנועה במהלך הישיבה. לדברי ד"ר ארזי הוכח קשר בין האפשרות לנוע בזמן הישיבה לבין ירידה בשכיחות הכאבים. התאימו את תנוחת ומיקום המסך וכך תסייעו במניעת כאבי גב תחתון וכן כאבים בצוואר וחגורת הכתפיים. 


3. הכניסו כושר לחיים שלכם 

אין לכם זמן לבצע פעילות גופנית באופן קבוע? ד"ר פלורנטין ממליצה כי תנסו לשלב אותה במהלך שגרת היום: החנו את הרכב רחוק יותר מכל מקום אליו תרצו להגיע וכך תוכלו להרוויח כמה דקות של הליכה בריאה. העדיפו להשתמש במדרגות במקום במעלית ובצעו תרגילים פשוטים בכל הזדמנות שנקרת בדרככם.


פורומים כירופרקטיקה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
סחרחורת יעל 11/03/2016 12:17
  • שלום, אני בת 32 ואני סובלת מתחושת סחרחורת, ראש כבד, לחץ בראש, כאילו אני לא בפוקוס, תחושת שיוט. מזה 8 חודשים הצוואר תפוס השריר הסקלני ושריר scm. לאחרונה יש גם עיקצוצים וצריבות בכל מיני מקומות בגוף. אורתופד איבחן מתח שרירים גבוה. האם הכירופרקטיקה יכולה לעזור? האם זה נשמע שהסחרחורת היא כתוצאה מהצוואר?

  • + הוסף תגובה
המשך יעל 11/03/2016 13:19
  • האם הכאב מהצוואר יכול גם להקרין לאוזן? יש לי דקירות חזקות באוזן שמאל ולפעמים גם תחושה של חום בתוך האוזן.

  • + הוסף תגובה
כאב בצוואר והקרנה לגוף עומר הירש 12/03/2016 16:09
  • שלום יעל, התשובה הקצרה לשאלתך היא כן וכן. כירופרקטיקה יכולה לעזור, ונשמע שבהחלט יתכן שהתחושות שאת מתארת מקורן בצוואר, למרות שיכול להיות שיש מעורבות של אוזן פנימית, מוח קטן ועוד, אבל על כולם כירופרקטיקה יכולה להשפיע באופן חיובי. מעבר לכך, כאב בצוואר בהחלט יכול להקרין לאוזן, במיוחד אם יש מעורבות של SCM. http://www.triggerpoints.net/symptom/ear-pain

  • + הוסף תגובה
המשך יעל 15/03/2016 10:53
  • אני מגישה ממש מעורפלת. חוסר ריכוז כאילו משהו לוחץ כבד בראש. כל זה יכול להיות מהצוואר? יש גם הרגשה של אי נוחות ב scm. עם הכאב עוד אני יכולה להתמודד אבל ההרגשת עירפול הזאת משגעת!!! אני מפתחת מטיפול כירופרקטי וממניפולציות שאולי יעשו נזק יותר גרוע. אני מטופלת בנוסף בעיסוי רפואי אורתופדי שמקל על השרירים הכואבים אבל התחושת עירפול/סחרחורת עדיין ישנה. אני כבר ממש מיואשת

  • + הוסף תגובה
תחושת ערפול עומר הירש 15/03/2016 11:22
  • יעל יקירתי, אני מבין את החשש שלך, אבל הוא לא מבוסס. כירופרקטיקה הוא מקצוע בטוח ביותר! ולמצב כמו זה שדאת מתארת הוא אחד היעילים ביותר, הן מבחינת הערפול, והן מבחינת הסחרחורת. אם תחושת הסחרחורת היא תחושה שהחדר מסתובב לך, במיוחד אם את משנה תנוחת ראש, כנראה שמדובר ב BPPV, או "קריסטלים" באוזן, ובכך אפשר לטפל בקלות יחסית. אם תחושת הסחרחורת היא יותר כמו "להיות על ספינה", אז סביר מאד להניח שיש קשר בינה ובין המחושים בצוואר, באוזן, ותחושת הערפול. ממליץ לך מאד לקבוע תור לכירופרקטור שיוכל להעריך בצורה מקצועית את יעילות תפקוד מערכת העצבים שלך, ותנועתיות הצוואר שלך, ולטפל בהתאם. בהצלחה!

  • + הוסף תגובה
המשך יעל 15/03/2016 11:43
  • תודה, קבעתי עכשיו תור לד"ר גיא אלמוג. אתה ממליץ עליו? ותחושת הסחרחורת היא לא כמו ורטיגו (היה לי בעבר ורטיגו). זה מן תחושה של עירפול/חוסר פוקוס/ שיוט....

  • + הוסף תגובה
מצויין עומר הירש 15/03/2016 11:49
  • גיא אלמוג כירופרקטור מצויין, הוא גם עמד בראש מערך הכירופרקטיקה באסף הרופא ובראש מחלקת ה continued education של האגודה שלנו, בה אני סגן הנשיא. בקיצור, איש רב פעלים עם הרבה ניסיון. תמסרי לו ד"ש :-) ובהצלחה בטיפול.

  • + הוסף תגובה
תודה רבה יעל 15/03/2016 12:00
  • עוד שאלה קטנה..האם דיקור יבש יכול לעזור במקרה הזה לדעתך?

  • + הוסף תגובה
דיקור יבש עומר הירש 15/03/2016 13:31
  • אם הבעיה היא אכן בשריר ה scm, והבעיה נקודות הדק, אז בהחלט.

  • + הוסף תגובה
תודה יעל 15/03/2016 16:47
  • ד"ר הירש שלחתי לך מייל למייל שלך. אודה להתיחסותך.

  • + הוסף תגובה
סחרחורות/ערפול אופק 23/06/2019 20:27
  • מה קורה יעל אני מרגיש את אותו הדבג כבר מלא זמן האם תוכלי ליצור איתי קשר

  • + הוסף תגובה
תחושות דומות לנה 30/10/2019 23:02
  • הי יעל, קראתי את השאלה שלך ואני מרגישה משהו דומה כבר כמה חודשים, האם עבר לך ומה זה היה אם כן.

  • + הוסף תגובה
התחושה שלי מאוד דומה ניקול 05/03/2020 19:40
  • היי , מרגישה במצב ממש דומה כבר כמה חודשים וזה נורא מלחיץ אותי הסחרחורות ותחושת כובד ראש ביצעתי הדיקות סיטי ויצא תקין בנוסף יש לי תחושה שמשהו בשמיעה שונה כמו באקווריום אך בדיקת שמיעה יצאה תקין . מה עושים

  • + הוסף תגובה
זריקת בלוק סיגל 22/02/2020 00:10
  • שלום רב, בחודש ספטמבר 19 עברתי ניתוח פריצת דיסק בשתי חוליות, כיום יש לי דלקת בעצב ואני צריכה לעבור זריקת בלוק. הבעיה היא שאני מאוד פוחדת מעצם הפעולה, הכאב של אותו רגע של החדרת המחט באזור. הייתי רוצה לדעת מה היא רמת הכאב של פעולה זו והאם ניתן לעשות אותה (אפילו באופן פרטי) בהרדמה מלאה? אני ממש מפחדת עד כדי חרדות ובכי לאורך כל היום (פחד מוות), דבר שגורם לי לא לישון במהלך הלילות האחרונים ואפילו גורם לי אולי לבטל את ביצוע הפעולה

  • + הוסף תגובה
זריקת בלוק סיגל 22/02/2020 00:10
  • שלום רב, בחודש ספטמבר 19 עברתי ניתוח פריצת דיסק בשתי חוליות, כיום יש לי דלקת בעצב ואני צריכה לעבור זריקת בלוק. הבעיה היא שאני מאוד פוחדת מעצם הפעולה, הכאב של אותו רגע של החדרת המחט באזור. הייתי רוצה לדעת מה היא רמת הכאב של פעולה זו והאם ניתן לעשות אותה (אפילו באופן פרטי) בהרדמה מלאה? אני ממש מפחדת עד כדי חרדות ובכי לאורך כל היום (פחד מוות), דבר שגורם לי לא לישון במהלך הלילות האחרונים ואפילו גורם לי אולי לבטל את ביצוע הפעולה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!