אחת ולתמיד: מהי תנוחת השינה הבריאה ביותר?

איזו תנוחה עוזרת למנוע קמטים? מה עדיף, לישון על צד ימין או שמאל? ומאיזו תנוחת שינה כדאי להימנע אם אתם נוחרים? בדקנו מהי תנוחת השינה המומלצת ביותר עבורכם

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 21/09/2015

לכל אחד מאתנו יש את תנוחת השינה המועדפת עליו. מחקר שנעשה לאחרונה בארצות הברית מצא כי 63% מהאמריקאים מעדיפים לישון על הצד, 14% מעדיפים לישון על הגב ו-16% - על הבטן. 


קראו עוד: הפרעות שינה: מתי נחירות מעידות על בעיה חמורה יותר?


אך מתברר כי תנוחת השינה היא לא רק עניין של נוחות, אלא בעלת השפעה גדולה על בריאותנו. סימפטומים כמו עייפות, הפרעות של דום נשימה, כאבי ראש, צרבות וכאבי גב יכולים להשתפר או להחמיר בעקבותיה.


אז מהי התנוחה הטובה ביותר עבורנו? 



מקום ראשון: שינה על הגב

תנוחת השינה הבריאה ביותר


הרופאים ממליצים על התנוחה הזו כעדיפה ביותר עבור אנשים בריאים, שאינם סובלים מבעיות מיוחדות. כל עוד המזרן מתאים, בעת השכיבה בתנוחה זו עמוד השדרה נמצא במנח הטבעי שלו. היא מסייעת לראש, לצוואר ולעמוד השדרה להישאר ישרים, ולא להתעקם במהלך הלילה. 


אם אתם מהישנים על הגב, מומלץ לכם להשתמש בכרית נוחה, המתאימה לקימורי הצוואר. בנוסף, ישנם פיזיותרפיסטים הממליצים לשים כרית קטנה מתחת לברכיים, כדי להפחית את המתח על עמוד השדרה. 


קראו עוד: השיטה: כך תצליחו להירדם בפחות מ-60 שניות


יתרון נוסף לתנוחה זו הוא במניעת קמטי פנים וסימנים על העור. כמו כן, ישנם נירולוגים הגורסים ששינה על הגב מסייעת במניעת תופעת רפלוקס החומצות. במצב של שינה על הגב, הראש מעט מורם, והקיבה יושבת מתחת לושט, כך שהמזון פחות נוטה ל"עלות חזרה" אל הושט.


למי התנוחה אינה מתאימה? אם אתם נוחרים או סובלים מדום נשימה - עדיף שתמנעו ממנה.



מקום שני: שינה על הצד

תנוחת השינה הבריאה ביותר


זו תנוחת השינה המועדפת על ידי מרבית האוכלוסייה. רופאים ממליצים עליה כתנוחה העדיפה עבור אלה הסובלים מדום נשימה בלילה או הנוטים לנחירות, מכיוון שהיא מאפשרת שמירה על נתיבי אוויר פתוחים. תנוחה זו מומלצת גם עבור נשים בהריון והיא עדיפה גם עבור מי שסובלים מכאבי צוואר וגב, מכיוון שהיא מאריכה את עמוד השדרה, ובכך מקילה על כאבי גב. ההמלצה היא לכופף מעט את הברכיים כדי למנוע לחץ על הגב התחתון. 


הפיזיותרפיסטים ממליצים להשתמש בשלוש כריות בתנוחה זו - לשינה אופטימלית: כרית אורגונומית דקה עבור הראש, כדי שלא יהיה כפוף; כרית קטנה מתחת למותן; וכרית שלישית בין הרגליים.


מסתבר כי קיימת חשיבות גם לצד עליו אנו ישנים. מחקרים מראים ששינה על צד שמאל מקילה על צרבת, בעוד ששינה על צד ימין מחמירה אותה. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון ששינה על צד שמאל עשויה להפעיל מעט מתח על האיברים הפנימיים, כמו הכבד, הריאות, והקיבה. בכל מקרה, לנשים בהריון מומלץ לישון על צד שמאל כדי לשפר את זרימת הדם. 



מקום שלישי: שינה על הבטן

תנוחת השינה הבריאה ביותר


שינה על הבטן היא אינה מומלצת, מכיוון שהיא לא תומכת בקימורים הטבעיים של עמוד השדרה בכלל והגב התחתון בפרט. היא עלולה לגרום לקימורי יתר, שבתורם עשויים ללחוץ על מפרקי חיבור ושרירים שונים ולגרום לכאב, קשיון ועוד. כמו כן, היא גורמת לצוואר להיות מסובב מה שלאורך זמן עלול ליצור מתח בשרירי הצוואר ולהסב כאבים באזור. 



מקום רביעי: תנוחת העובר 

תנוחת השינה הבריאה ביותר


תנוחת העובר, משמעותה שינה על הצד, כמו עובר, עם ברכיים כפופות מעלה. אמנם, תנוחה זו עשויה להיות נוחה לכמה רגעים, אך לאורך זמן היא עלולה לגרום לכאבי גב וצוואר, וליצירת מתח על מפרקי החיבור.



פורומים, כאבי ראש ומיגרנה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
לחץ בראש והירדמות איברים carmel 03/12/2019 11:35
  • שלום, באוגוסט 2018 ישבתי לשתות קפה והרגשתי כמו כיווץ איום ונורא בראש, כאילו מישהו נתן לי מכה מאחורה, באותו הרגע ראיתי כמו ערפל ולא הייתי יציבה בשעות של אחר כך. שלחו אותי דחוף ל MRI+MRA לשלול דימום או אירוע והכל יצא תקין והשתחררתי הביתה בהרגשה רעה מאוד. מאותו היום חיי לא חזרו להיות אותו הדבר. יש לי נימלולים וזרמים וטישטוש ראייה.....במיוחד איבוד תחושה בלשון/לחי/חצי שפה כל פעם צד אחר.......וקפיצות שרירים ללא הפסקה, כל פעם במקום אחר בגוף. קושי להוציא מילים (מרגישה כאילו מתאמצת לדבר), לשון גם עם עקצוצים באופן קבוע בנוסף להירדמויות. הרגשה של חוסר יציבות ושהראש מתכווץ. פשוט זוועה. הלכתי לניורולוג ואומר שהכל ממתח וחרדה, מה שלא הגיוני, כי עד אותו יום עם "המכה בראש" הרגשתי מעולה. אני מנסה לעלות בדעתי האם זה קשור לבדיקת היסטרוסקופיה שעשיתי בהרדמה מלאה, כי שהזריקו לי את החומר המרדים הרגשתי שריפה איומה בכל הגוף עם כאבי שרירים מטורפים. מה עוד עליי לבדוק? האם תוכלי לתת עצה/לעזור? אודה לך מאוד.

  • + הוסף תגובה
כאבי ראש ממושכים אור 29/11/2019 07:06
  • היי אני סובלת מכאבי ראש כחודשיים כאבי ראש שמלווים בטישטוש ריגעי בראיה ובחילות. הייתי במין לבדיקות ונעשה לי ct שהראה שהכל תקין הייתי אצל רופה עיניים שאמר שהכל תקין. נכון להיום אני סובלת מכאבי ראש שאני קמה איתם בבוקר ורק לאחר שלוקחת כדורים זה נרגע מעט. ברצוני להוסיף שחליתי לפני כ7 שנים בסרטן ריאות ולאחר כריתה של אונה הבראתי, היום יש לי בדיקת אורטופד ובמרץ יש לי בדיקת נוירולוג יש בדיקות נוספות שאת ממליצה שאעשה?

  • + הוסף תגובה
כאב ראש ד"ר שלומית יוסט-כץ 29/11/2019 12:30
  • ממליצה לך להבדק ע"י נוירולוג מוקדם יותר על מנת להקל עליך ולנסות להבין את הסיבה לבעיה.

  • + הוסף תגובה
כאבי ראש שלושה שבועות ענבל 28/11/2019 14:55
  • שלום ד"ר, אשמח לעזרתך בהבנה של תוצאות בדיקת אמ.אר.איי שביצעתי בעקבות כאבי ראש כרוניים שאני סובלת מהם שלושה שבועות, בעיקר מופיעים בהליכה, ישיבה, עמידה. בשכיבה כמעט נעלמים, מלווים בבחילות, הקאה אחת, וחוסר שיווי משקל. לפני כ9 שנים היה לי סיפור של לחץ תוך גולגולתי מוגבר וטופלתי בדיאמקוס. לפני חודשיים תחושת הרדמות בפנים, בסנטר ובשפה בעקבות כך נשלחתי לאמ.אר.איי ולפני שלושה שבועות התחילו כאבי הראש הנוראיים. אני בת36. תוצאות האמ.אר.איי: קורפוס קלוסום בתבנית תקינה, מעט מעובה. אוכף תורכי אינו עמוק. מערות מקל מעט בולטות בגודלן. חדרי המוח והחללים התת עכבישיים בתבנית תקינה, הרחבה מינימלית של חללים תת עכבישיים פרונטלים. בדיקת עיניים לגילוי פפליאדמה הייתה תקינה וCT תקין גם כן. אשמח לתשובתך בנוגע לממצאים, בתודה רבה מראש, ענבל.

  • + הוסף תגובה
כאב ראש ד"ר שלומית יוסט-כץ 28/11/2019 23:56
  • בדיקת הMRI להבנתי ללא ממצא משמעותי. אם כאב הראש מזכיר את כאב הראש מהעבר יש צורך בניקור מותני חוזר. אנא פני לנוירולוג או נוירואופתלמולוג שאצלו את במעכב לצורך המשך ברור.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!