זהירות, פציעות: איזה ספורט הכי מסוכן לכם?

היא תורמת לשמירה על משקל תקין, מעלה את מצב הרוח ואפילו משפרת את תפקוד מערכת העיכול - אבל פעילות גופנית עלולה גם לסכן אתכם. אז איזה ספורט עלול לגרום לכם להכי הרבה פציעות, ומה ניתן לעשות כדי למנוע אותן?
כתבה פרסומית כתבת חסות


זה לא סוד שפעילות גופנית עושה לגוף שלנו בעיקר דברים טובים: היא מומלצת לשמירה על משקל תקין, מעלה את מצב הרוח, תורמת לפעילות הלב, משפרת את תפקוד מערכת העיכול - ומה לא. אך אם אתם מתאמנים באופן קבוע, סביר להניח שבמוקדם או במאוחר תאלצו לגלות גם את הצד הפחות זוהר שלה: פציעות ספורט.


קראו עוד: כשמפסיקים להתאמן עולים במשקל? 9 מיתוסים - והאמת


"הסטטיסטיקה מצביעה על כארבע פציעות לכל אלף שעות פעילות בממוצע", מסביר ד"ר אלון קלרון, פיזיותרפיסט במכון "וינגייט". "רוב הפציעות מתמקדות במערכת השריר-שלד, ומופיעות כדלקות בגיד, ברקמת השריר או במפרקים".


קלרון מדגיש כי חשוב להיות ערניים לעניין הפציעות בעיקר בגיל מבוגר, שבו עולה הסיכוי להיפצע. "החל מגיל 45 הגוף מאבד באופן טבעי ממסת השריר, והעצמות נחלשות והופכות פגיעות יותר", מסביר קלרון, אך מדגיש כי הדבר לא צריך למנוע מאנשים בגילאים אלו להתאמן, אלא להיפך. "הספורט עוזר להילחם במחלת האוסטאופורוזיס, הידלדלות העצם, ומחזק את מערכת השרירים. המסקנה המתבקשת היא שרצוי לבצע פעילות הדרגתית מתונה ולהקפיד על כללי הבטיחות, על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה".


קלרון מציין כי הסיכוי להיפצע משתנה בין סוגי הפעילות השונים וכי אמנם כל ספורט חושף את הגוף לפציעה במובן מסוים, אך סוגי הפציעות משתנים מאוד - וחשוב לשים לכך לב. 


אז אילו פציעות עלולות להיגרם בסוגי הספורט השונים? יחד עם קלרון הכנו עבורכם מדריך מיוחד:



יוגה ופילאטיס: סיכון מינימלי לפציעה

כאשר מתאמנים ביוגה קלאסית או ב"פילאטיס מזרן", הסיכוי להיפצע מינימלי ביותר. הסיבה: הפעילות מתבצעת בדרך כלל באופן מתון ומבוקר.



שחיית חתירה: סיכון לאזור חגורת הכתפיים

כשמדובר בספורט מונוטוני כמו שחיית חתירה, הסיכון העיקרי הוא להיפצע בפלג הגוף העליון, שנשחק יותר. אמנם המים מעמיסים פחות על המפרקים, לעומת ריצה למשל, אבל בכל זאת, ההתנגדות להם היא חזקה והחלק שעובד הכי חזק בגוף נתון לפציעות. לעומת זאת, שחיית חזה נחשבת לספורט בטוח יותר.



ריצה: שברי מאמץ ודלקות במפרקים

כף הרגל, הקרסול והירך נתונים לכוחות השבים מן הקרקע בשעת הריצה . לכן, כאשר המתאמן חורג מעבר לגבולות היכולת שלו, הוא עלול לחשוף אזורים אלה לשברי מאמץ, דלקות במפרקים או בגידים.


פציעות ספורט

ריצה. עלולה לגרום לשברי מאמץ ודלקות במפרקים ובגידים


אופניים: בעיות בשורש כף היד

העומס המצטבר על המפרקים עקב התנוחה הסטטית שמתקבעת בעת הרכיבה על אופניים, עלול לגרום לעומס יתר ולדלקות בשורש כף היד וכן לכאבי צוואר וגב.



ספורט כדור: קרעים וחבלות בגוף

כשמדובר בספורט כגון כדורסל, כדורגל או כדור יד, הגוף חשוף לפציעות טראומתיות. פציעות אלה נגרמות כתוצאה מהתנועות החדות שהגוף מבצע בעת המשחק. קרעים בשרירים ובגידים ומתיחת רצועה שכיחים בספורט מסוג זה. גם הסיכוי לנפילות וחבלות במהלך משחקי הכדור גדול יותר, לעומת סוגי ספורט אחרים.



האם ספורטאים מקצועיים מועדים לסבול יותר מפציעות?

"בהחלט כן", קובע קלרון. "אין ספק שמי שעוסק בספורט באופן מתון, עד שלוש פעמים בשבוע, חשוף פחות לפציעות מסוגים שונים, יחסית למי שהופך את התחביב למקצוע".


קלרון מוסיף כי כאשר מדובר בספורטאים מקצועיים, הם יסבלו בדרך כלל מפציעות רבות, עקב אחוזי השחיקה הגבוהים, ובטווח הארוך לא בטוח שהתועלת בספורט ברמה המקצועית היא אכן כזו התורמת גם לבריאותם.


קראו עוד: אל תהיו פראיירים: כך תבצעו אימון בחדר הכושר - בלי להוציא שקל


מהי ההנחיה לגבי נשים בהריון?

"הבעיה העיקרית בקרב אוכלוסייה זו היא דווקא הנטייה להשמנת יתר, ולכן חשוב דווקא לא לוותר ולהקפיד על פעילות גופנית, בהנחה שמדובר בהריון תקין ובאישור רופא, כמובן" מציין קלרון. "באופן כללי, ההמלצה היא לא לבצע תרגילים במנח שכיבה על הגב לאחר השליש הראשון, על מנת לא לסכן את אספקת החמצן לעובר. בנוסף, יש להימנע מביצוע פעילויות בהן קיים סיכוי מוגבר לנפילה על הבטן, כגון משחקי כדור, רכיבה על סוסים וריצה".



כך תמזערו נזקים ותימנעו מפציעות

החשוב מכל: היו קשובים לגוף שלכם. "יש להפסיק פעילות כאשר חשים בכאב או במאמץ יתר", מזהיר קלרון ומדגיש שכדאי להקפיד על הכללים הבאים:


1. הקפידו על זמני הפוגה בין אימון לאימון 

אי אפשר להשלים פער של 20 שנה בכמה ימים. לכן, אם זה עתה חזרתם לבצע פעילות, מומלץ להסתפק ב-45 דקות שלוש פעמים בשבוע בדרגת קושי בינונית ולהעלות אותה בהדרגה בהתאם ליכולת הגוף.



2. שלבו אימוני כוח במהלך האימון האירובי 

גם אם אתם רגילים לרוץ או לדווש, מומלץ לסיים את האימון ברבע שעה של תרגילי חיזוק. הסיבה: כשהשריר חזק הוא שומר טוב יותר על המפרקים ועוזר להגן על חלקי הגוף מפציעות.



3. מתיחות 

ההמלצה היא לבצע אותן בסיום האימון, וכך להרוויח עבודת גמישות על השרירים והמפרקים.



4. חימום 

בצעו חימום מלא, בעיקר במקרה שאתם מבצעים ספורט שיש בו מרכיב של כוח מתפרץ, כגון משחקי כדור. אם אתם רצים, תוכלו להתחיל בריצה איטית/הליכה עם דופק נמוך, וכך למעשה תחממו את הגוף ותכינו אותו לריצה.



מה תעשו אם בכל זאת נפצעתם?

"במקרה שיש חשד לשבר, כדאי לגשת מיד לרופא", מבהיר קלרון. "אם מדובר במתיחת שריר או בנקע, ראשית כדאי לקרר את המקום על מנת למנוע כאב, נפיחות והחמרת המצב. אם הפציעה נגרמת באופן הדרגתי, ולא ברור מהו מקור הכאב, כדאי לעשות בדיקה אישית ולנסות להבין מדוע זה קורה. 


"לפעמים מדובר בפתרון פשוט שכולל החלפה של נעלי הריצה השחוקות או שינוי אופן ביצוע התרגיל. אם הכאב לא נפסק ואף מתגבר, מומלץ לגשת לפיזיותרפיסט מוסמך או לרופא. במקרה של כאבי חזה יש לגשת באופן דחוף לייעוץ רפואי".



פורומים מדרסים

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
שחיקת סוליה בעקב שלומי 25/10/2019 09:59
  • קיימת אצלי שחיקה מוגברת של הסוליה רק בעקב של נעל ימין זה קורה בכל סוגי הנעליים שלי (נעל שמאל שחוקה באופן אחיד). האם זו בעיה שניתן לפתור בעזרת מדרסים או אולי בעזרת פיתרון אחר? תודה מראש.

  • + הוסף תגובה
שחיקת סולייה אורתוטיסט שמואל להב 25/10/2019 11:26
  • היי שלומי, לא אוכל לענות ללא בדיקה. בוא אלי לבדיקה, כמי שמגיע מהפורום ללא תשלום , ונחליט מה אתה צריך. לתיאום: 0522450955, שמוליק

  • + הוסף תגובה
העיקר להגיע תן תשובה שלומי 30/10/2019 02:03
סיבות לבדיקה אורתוטיסט שמואל להב 30/10/2019 12:52
  • היי שלומי, שחיקה מעין זו יכולה לנבוע מכמה סיבות ואף משילובים ביניהם: -קשת אורכית בכף הרגל במנח לא נכון -הבדל אורך בין הרגליים -כאבים בכף רגל/קרסול -הבדל אורך בין הרגליים -עקמת בעמוד השדרה -בעיה בברכים -גיד אכילס מקוצר -כאבי גב -צריך לדעת אם השחיקה בצד הפנימי או החיצוני של העקב(שחיקה בצד חיצוני של העקב היא נורמלית) -שחיקה באופן אחיד בד"כ לא נכונה! -האם אתה שורך היטב את השרוכים? -האם גיד אכילס במנח הנכון? אלו חלק גדול מהסיבות, רק אם יודעים את הסיבה/הסיבות הנכונות ניתן לדעת איזה תיקון צריך. אולי עכשיו יותר ברור לך מדוע צריך להגיע. רק בריאות, שמוליק

  • + הוסף תגובה
מה מפחיד אותך? אורתוטיסט שמואל להב 03/01/2020 07:21
למה שחיקה חיצונית היא בסדר? אייל 03/01/2020 04:22
  • אם רגל צריכה ללכת ישר לעמוד ישר למה נוצר שחיקה בחלק חיצון של הנעל?

  • + הוסף תגובה
מנח כף הרגל אורתוטיסט שמואל להב 03/01/2020 07:20
  • " אם רגל צריכה ללכת ישר לעמוד ישר " - מי אמר??? כף הרגל חייבת לעמוד בזוית קלה !! זה נותן משטח ייציבות גדול יותר!

  • + הוסף תגובה
כף רגל צריכה לעמוד בזוית?? נשמע הזוי כף רגל צריכה להיות ישרה הרי זה כל העניין להעמיד את הרגל בצורה ישרה? 04/01/2020 17:51
  • סליחה אני לא מבין את מה שאתה אומר כף רגל צריכה לעמוד בזוית???

  • + הוסף תגובה
זוית בכף הרגל אורתוטיסט שמואל להב 04/01/2020 20:03
  • כשאתה עומד האצבעות לא מצביעות קדימה אלא בזוית בין 8 ל 12 מעלות, כלומר האצבעות משוכות קצת הצידה. מצב זה נותן יציבות גדולה יותר.

  • + הוסף תגובה
כאבים עם מדרסים רחל 02/01/2020 13:06
  • שלום. בעקבות כאבים שהופיעו בקרסוליים ובעקבים בזמן ריצה פניתי לאורטופד שאמר שיש לי השטחה גמישה של הקשתות המדיאליות והמליץ על מדרסים עם תמיכה מדיאלית שיכוך ובלימת זעזועים. עשיתי את המדרסים וסך הכל הם נוחים אבל אחרי מס׳ פעמים שהלכתי איתם התחילו לי כאבים באזור הפרונאוס ברגל שמאל. חייבת לציין שאני עובדת בעבודה שבה אני הולכת הרבה ובגלל שלא מצאתי נעל לעבודה שמתאימה למדרסים אני הולכת בעבודה בלי מדרסים ורק בפעילות גופנית- הליכה וריצה הולכת עם נעלי ריצה ברוקס שהן חדשות והמדרסים. הייתי בביקורת במכון שבועיים אחרי שקיבלתי את המדרסים ואמרתי שיש לי את הכאבים, אמרו לי שזה לא מהמדרסים ואולי יש בעיה בגיד ושאפנה לרופא ובכל אופן עשה התאמות נוספות במדרסים. הייתי אצל מומחה כך רגל וקרסול שאמר שהבעיה היא במדרסים חד משמעית, אין לי נפיחות/אודם/הגבלה בתנועה/חום באזור הכאבים. אני אמורה לעשות אולטראסאונד וצילום כלות רגליים. בינתיים לקחתי אטופן ונחתי. אחרי שהכאבים עברו שוב הלכתי עם המדרסים ואחרי כ15 דק הופיעו לי הכאבים ברגל שמאל. האם זה ייתכן שזה בגלל המדרסים? זה רק ברגל אחת רגל שמאל ברגל ימין הכל תקין. כשאני הולכת בלי מדרסים אין את הכאבים האלה. מה אתה ממליץ לעשות. קבעו לי ביקרות במכון של המדרסים לעוד חודשיים האם לחזור לפני?!. תודה

  • + הוסף תגובה
כאבים כתוצאה מתחילת שימוש במדרסים אורתוטיסט שמואל להב 02/01/2020 17:14
  • שלום רחל, כמובן שצריך לבדוק בכדי לתת תשובה נכונה עבורך, כללית צריך להתרגל למדרסים, לעיתים שעתיים בימים הראשונים ולהוסיף זמן , לדעתי את צריכה להשתמש במדרסים גם בנעלי העבודה, אולי מדרסים מסוג אחר, אך בעלי תמיכה בקשת כמו בראשונים שאם לא כך את "משגעת" את הגוף, פעם עם תמיכה שמשנה את מנח כף הרגל ופעם ללא תמיכה, כמו כן יכול להיות שהנעליים שלך לא מתאימות למנח כף הרגל ולבסוף, גשי למכון שיסדרו את המדרס, זו חובתם.

  • + הוסף תגובה
כאבים עם מדרסים רחל 02/01/2020 17:45
  • הנעלי ריצה שלי הן של ברוקס ולפי מה אמרו לי במכון וגם בחנות שקניתי שזו סוג הנעל שמתאימה לכף רגל שלי. הבעיה היא למצוא עוד נעל, פחות מאסיבית שתתאים למדרסים כי הם מאוד רחבים והנעליים שאני הולכת איתן ביומיום יותר צרות ויותר קלות

  • + הוסף תגובה
סוגי מדרסים אורתוטיסט שמואל להב 02/01/2020 18:38
  • 1. לא יודע כמה מיקצועיים במכון שהיית בו ולכן הספקות לגבי הנעל.תעשי זוג נוסף של מדרסים דקים לכיסוי לנעליים פחות רחבות.

  • + הוסף תגובה
כאבים עם מדרסים רחל 02/01/2020 19:19
  • המדרסים עלו לי1600 ש״ח ולעשות עוד מדרסים בהתאמה אישית גם אם הם יותר פשוטים מאלו זה יעלה הרבה מאוד כסף שאני לא יודעת אם בכלל מסוגלת כרגע ללכת עם מדרסים. אומרים שצריך ללכת שעה שעתיים ביום כדי להתרגל אבל אני לא מגיעה לזמנים האלו כי אחרי כרבע שעה הליכה רגילה מתחילים לי כאבים ברגל שמאל שלא עוברים גם כשאני בלי מדרסים. אני ממש מפחדת להמשיך ללכת עם המדרסים כדי להתרגל ושזה יעשה לי נזק

  • + הוסף תגובה
חוות דעת נוספת אורתוטיסט שמואל להב 02/01/2020 21:54
  • רחל, אני מזמין אותך אלי למכון, אנסה לעזור לך, ללא עלות. אם תרצי קיבעי אלי תור 036131070. להתראות, שמוליק נ.ב. תבואי עם נעלי הספורט ואותם נעליים לעבודה.

  • + הוסף תגובה
כאבים למרות מדרסים מיכאל 31/12/2019 20:51
  • ש לי פלטפוס הייתי אצל כמה מומחים ואמרו שהוא חמור מאוד והמליצו על מדרסים ביו-מכנים, אבל גם אחרי שעשיתי מדרסים ואחרי אין ספור הגבהות והתאמות, עדין כואבת לי הרגל מאוד בפרט בעמידה, גם צורת העמידה מאוד נוטה הצידה וזה לא נראה טוב. הלכתי למומחה אחר שהראה לי שהמד לחצים מראה שיש לי קשת גבוהה -שעיקר הלחץ נמצא בעקב ובסוף הרגל לפני האצבעות אף שהרגל נראית ישרה לחלוטין (המומחים הקודמים לא בדקו במד לחצים). רציתי לשאול אם ידוע לך אל תופעה כזו ומה אתה מציע כפיתרון, והאם אפשר להתאים לזה את המדרסים שכבר יש לי, פשוט שילמתי עליהם הרבה כסף וחבל לי עליהם. נ.ב הגובה שלי 167 והמשקל 55

  • + הוסף תגובה
התאמת המדרסים לכף הרגל אורתוטיסט שמואל להב 31/12/2019 22:28
  • היי מיכאל, בוא אלי, בתיאום מראש, ואנסה לבדוק ולהתאים אם זה ניתן.לתיאום: 036121070, תבקש תור לשמוליק. אגב, כמי שמגיע מהפורום הבדיקה בחינם.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!