בקר או עוף: איזה בשר הכי בריא לאכול?

מדוע צריכה של עוף עלולה דווקא לגרום לכם לאנמיה? למה במקרים רבים בשר בקר בריא יותר? ומדוע הגיע הזמן שנצרוך כמויות גדולות יותר של הודו? בדקנו איזה סוגים של בשר הכי בריא לאכול
כתבה פרסומית כתבת חסות


על אף שקבוצות שונות מעמידות את צריכת הבשר במחלוקת, קשה להתעלם מיתרונותיו הבריאותיים. לדברי ד"ר אולגה רז, תזונאית קלינית וממציאת "דיאטת הלחם", הבשר, שכולל עוף, הודו ובקר, נחשב למרכיב תזונתי חשוב ביותר לבניית השרירים, מרכיבי הדם, ההורמונים והאנזימים, המערכת החיסונית ועוד.


קראו עוד: 14 סימנים לכך שאתם סובלים מחוסר בברזל


גם כשמדובר בילדים, הבשר מהווה אבן יסוד חשובה בגדילתם ובהתפתחותם ומחסור בצריכתו עלול לפגוע בבריאותם. בנוסף, הוא מכיל חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, ברזל בעל ספיגה מיטבית, ויטמין B12 ואבץ. "למעט וויטמין B12, את כל האחרים קשה יותר להשיג בתפריט שאינו כולל בשר", טוענת רז.



אז איזה בשר הכי מומלץ לצרוך? 

אם חשבתם שהתשובה לכך היא תמיד העוף, שהפך להיות מלך המטבח הישראלי, כדאי שתדעו שזה ממש לא כך. "במקרים מסוימים בקר יכול להיות רזה יותר מעוף", מסבירה רז. "החזה והשוקיים של העוף נחשבים לבשר רזה מאוד, בהנחה שמורידים את העור. ירך העוף, או מה שנקרא 'פרגית', מכילה די הרבה שומן גם ללא העור, שמסתתר בין סיבי השרירים, וחשוב לדעת את זה כדי להסיר כמה שומן שרק אפשר". 


לעומת זאת, החלקים הרזים של הבקר, כמו פילה, סינטה, וויסבראטן, צ'אך או שייטל, מכילים כ-5% שומן בלבד, בדומה לחזה ולשוקיים של עוף. "לעומתם, בחלקי הבקר השמנים, במיוחד אנטרקוט וצלעות, תכולת השומן עשויה להגיע ל-17% עד 30%".


איזה בשר הכי בריא לאכול?

עוף. מכיל שומן רב, גם ללא העור


לדברי רז, הבשר הבריא ביותר עבורנו הוא דווקא ההודו, שלא זוכה לפופולריות רבה. "מדובר בבשר נפלא, שלצערי לא צורכים רבות בארץ", קובעת רז. "הוא גם רזה, גם טעים ומכיל יחסית יותר ברזל מאשר בעוף".


-ומה לגבי פסטרמה קנויה?

"באופן כללי, בשר מעובד, כגון נקניקים ונקניקיות, מכיל כמות גדולה של שומן ומאידך לא באמת מכיל הרבה בשר באופן יחסי. בנוסף, בשר מסוג זה מכיל חומרים שעלולים להעלות את הסיכון לסרטן, כדוגמת ניטרטים, ולרוב גם מכיל אחוזי מלח גבוהים. בכל מקרה, שווה להציץ על האריזה ולבדוק את מרכיבי הבשרים המעובדים כדי לדעת כמה שומן וחומרים אחרים נכנסים לגוף", ממליצה רז ומוסיפה כי כדאי להעדיף סוגי פסטרמה דלים בשומן, המכילים בדרך כלל אחוז גבוה יותר של בשר, המגיע לכ-70% בשר ב-100 גרם פסטרמה.


קראו עוד: המצעד: 6 שילובי המזון הבריאים ביותר


וממה עדיף להימנע? לדברי רז עדיף להימנע לחלוטין או לצרוך לעיתים רחוקות כבש וצלעות, כיוון שסוגי הבשר הללו מכילים אחוזי שומן גבוהים ביותר. 



צורכים בעיקר עוף? אתם עלולים לסבול מאנמיה

"הרגלי צריכת הבשר בקרב האוכלוסייה בישראל, שמתבססים על מעט בקר והרבה עוף, יכולים להסביר את תופעת השכיחות הגבוהה של אנמיה בארץ, בעיקר בקרב ילדים בהשוואה למרבית המדינות בעולם המערבי", קובע פרופ' יונה אמיתי, מומחה לרפואת ילדים, טוקסיקולוגיה ובריאות הציבור מאוניברסיטת בר אילן. "במחקר שנערך לאחרונה במסגרת עבודת תזה של גלית משה בהנחייתי עלה כי בקרב 263 ילדים יהודיים (76% ילדים בגילאי 1.5-6 שנים) נמצאה אנמיה אצל 11.2% ומחסור בברזל ב-22% מתוכם".


ניתן להסביר נתונים אלה על ידי העובדה שצריכת הבקר לנפש בישראל נמוכה פי שלושה מאשר בארצות הברית, למשל, לעומת צריכת העוף, שנחשבת מהגבוהות בעולם. תכולת הברזל בעוף היא שליש מזו שבבקר ומרבית העופות המשווקים בארץ הם בני שישה שבועות בלבד, כך שתכולת הברזל בעופות כה צעירים, כפי שנמצא במספר מחקרים שנערכו בנושא,  נמוכה אף יותר.


"באופן כללי, בקר מכיל כמויות גדולות יותר של ברזל, אחריו בא ההודו ואחריו העוף", מחדדת רז. "ובכל זאת, בהתחשב בעובדה שלכל אחד העדפות קולינריות אחרות ובהתחשב במחיר הגבוה באופן יחסי של הבקר, נראה שהנטייה בקרב הקהל הישראלי היא לצרוך יותר עוף, וזה עדיף על לא לאכול בשר כלל".  


איזה בשר הכי בריא לאכול?

הודו. מכיל כמות רבה יותר של ברזל, לעומת העוף


לדברי רז, מומלץ לקחת בחשבון שחלק מהאנשים אינם מצליחים לספוג היטב ברזל וב-B12, גם אם תפריטם מכיל סוגים שונים של בשר, ולכן הם עדיין עלולים להזדקק לתוספי תזונה על מנת להשלימם. לאנשים אלו ממליצה רז לבצע בדיקת דם לגילוי מחסור תזונתי לפחות אחת לשנה.


-האם הבישול פוגע בערך התזונתי של הבשר?

"בדיוק להפך", אומרת רז. "הבישול משפר את ספיגת הברזל מהבשר ויתרה מכך, תמיד עדיף לבשל בשר כדי להשמיד חיידקים שונים, בעיקר סלמונלה, העלולים להימצא בו. גם הקפאה אינה פוגעת בערכו התזונתי".


לסיכום, אם חשוב לכם להקפיד על דיאטה ולשמור על הבריאות, כדאי שתאכלו בעיקר הודו, וחלקים רזים של עוף ובקר, והכל במידה כמובן.



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי טיטניום 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
ועכשיו בעברית טיטניום 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד רינה אבידור 12/10/2018 10:23
  • גם אני קבלתי כאבי בטן עם התכווצויות חזקות אחרי לקיחת כדור של מולטי ויטמין B ופרוביוטיקה שהכילו טיטניום דיאוקסיד.

  • + הוסף תגובה
דחוף יוסי 13/07/2020 18:40
  • אני שבועיים עם שלשולים ויעשו שם לב שיש במשחת שיניים את החומר הזה

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה לספיגת סידן דודו 09/07/2020 17:40
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
ערבוב תוספי תזונה עומר 26/03/2020 20:27
  • שלום, האם אני יכולה לקחת תלתן אדום, חילבה וסו פלרמטו ביחד? האם הם יכולים לגום לתופעות לוואי למרות שאף אחד לבדו לא? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה דודו 09/07/2020 17:39
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!