"היעד הבא שלי: תוספת משמעותית של רופאים בחדרי המיון"

כך אמר שר הבריאות יעקב ליצמן בכנס Reboot, בו הוצגו אתגרי מערכת הבריאות בישראל לעשורים הקרובים. בין האתגרים: הבנת מקומו של המטופל והמטפל בעתיד ושינוי מהותי בתיק האישי של החולים - כך שיהפוך לנגיש ומועיל יותר

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 29/11/2015

מאות מבכירי מערכת הבריאות בישראל, האקדמיה, התעשייה והניהול, הגיעו לכנס Reboot, שהתקיים במרכז פרס לשלום, ביניהם גם שר הבריאות יעקב ליצמן והשרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, שנשאו דברים. הכנס היה שיאה של שנת הפעילות של פורום Reboot, בו נדונה השאלה כיצד תראה מערכת ישראל בעשורים הקרובים ומהן הדרכים להיערך לעתיד לבוא.


מערכות הבריאות בישראל ובעולם צפויות להתמודד בשנים הקרובות עם אתגרים חדשים הנובעים, בין השאר, מהעלייה בתוחלת החיים והזדקנות האוכלוסייה. פורום Reboot הוקם לפני שנתיים במטרה לסייע למצוא פתרונות יצירתיים להתמודדות עם אתגרים אלו במהלך העשורים הקרובים. 


שר הבריאות יעקב ליצמן בירך את באי הכנס והעוסקים במלאכה בהתנדבות במסגרת הפורום וציין כי "אחרי מהפכת ה- MRI, כעת עומדות בפני המשרד שלי שתי מטרות גדולות: הראשונה טיפול בקטסטרופה בחדרי המיון - זאת באמצעות תוספת משמעותית של רופאים, כאלה שלא יעבדו גם במחלקות אחרת; השנייה, הכנסת תרופות מצילות חיים לתוך השב"ן (שירות בריאות נוסף), ובכוונתי לבחון אפשרות שחברי ועדת סל התרופות יעסקו בנושא מיד בתום עבודתם על הסל".


השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל ציינה כי "אחת המשימות הגדולות איתן אנו נצטרך להתמודד בשנים הקרובות היא אי השוויון בכל הנוגע לשירותי רפואה", והוסיפה כי במסגרת התוכנית 'ישראל דיגיטלית', שאותה היא מובילה, ייתנו את הדעת גם על נושא זה. 



"רפואת העתיד" בישראל: מה יהיה תפקידם של המטפל והמטופל?

חברי פורום Reboot, ובראשם פרופ' דב צ'רניחובסקי, מומחה לכלכלת בריאות ומדיניות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מיפו במהלך השנה החולפת את האתגרים העתידיים שהבשילו לידי רעיונות ברי יישום והטמעה במערכת הבריאות בישראל, ובכוונתם להציגם בהמשך למקבלי ההחלטות הרלוונטיים במערכות השונות. פורום Reboot, בו היו שותפים מומחים ובכירים בתחום בריאות הציבור, האקדמיה, התעשייה והניהול, כמו גם בעלי עניין נוספים מתחומי היזמות, החדשנות ופתרון בעיות, מהווה למעשה פלטפורמה ליישום גישות חדשניות לפתרון בעיות מורכבות על ידי שותפות מולטי-דיסציפלינארית חוצת מגזרים ותעשיות, תוך מתן דגש על דיאלוג פתוח ושיתוף תובנות. 


שר הבריאות יעקב ליצמן (מימין) ופרופ' דב צ'רניחובסקי. כיצד תיראה מערכת הבריאות בעשורים הקרובים?


בנוסף, פונה הפורום למוסדות וגופי ציבור, תעשיות וחברות מסחריות שלכולם עניין ישיר או עקיף בתחום הבריאות וקידומה בעשורים הקרובים, במטרה להצטרף לדיונים ולקבוצות עבודה וכן לייצר אינטרס משותף להשקיע משאבים שונים (ידע/ מימון/ חלוקת משאבים) שיתרמו לקידום בריאות בת קיימא לראש סדר העדיפויות הלאומי. כך למשל, התייחסו חברי הפורום ל'מטופל העתידי' - תחום העוסק בהעצמת המטופל, בהגדלת האחריות שלו בתוך מהלך הטיפול ובעידוד מעבר מפטרנליזם לשותפות במערכת הבריאות, שהרי בעידן שפע המידע הזמין, המטופל הופך ל'שותף' (לעתים עוד לפני שהגיע אל הרופא) זאת משום שהוא חוקר בעצמו, משוטט ברשת האינטרנט וניזון מפורומים שונים.


עוד זיהו חברי הפורום שגם ה'מטפל העתידי' צפוי להיות שונה מזה שאנו מכירים כיום - בעתיד כאשר מטופלים יידעו יותר, מערכות תומכות החלטה יהיו משוכללות ומועילות יותר, חלק מהאבחון יטופל באופן ממוכן ובעזרת סנסורים לבישים, חלק מפרוטוקולי הטיפול יגזרו באופן טבעי מהאבחנה, או אז יידרש הרופא המטפל לספק שירותים מסוג אחר. חברי  הפורום מציעים לבחון את דרכי המיון והכשרת המטפלים ולבנות תוכנית שתותאם לעתיד ותטפח את היכולת של המטפל להבין, להטמיע ולתכלל ידע חדש שמגיע ממגוון מקורות ולהתאים אותו למאפייניו הייחודיים של החולה. בנוסף, לצורך תפקודו האפקטיבי של הרופא הוא יידרש למיומנויות ניהוליות ובינאישיות מגוונות אליהן הוא נחשף באופן חלקי בלבד בתקופת לימודיו.



יוזמה חדשה: התיק הרפואי יהיה שייך לחולה

נושא אחר אותו מבקשים חברי הפורום לקדם הוא הנגשת התיק הרפואי האישי למטופל. כיום התיק הרפואי של כל תושב ישראל נמצא בידי קופת החולים בה הוא מבוטח, ולמרות שהתיק האישי שייך למטופל (גם על פי הוראת חוק זכויות החולה) הוא לא נגיש עבורו כיוון שבפועל החוק לא מיושם - ההתנהלות הנהוגה היום מקשה על המטופלים להתמצא בנבכי הביורוקרטיה וה'טופסולוגיה', על המטופל להגיש בקשה ובכך מתחיל תהליך ארוך שגם עולה לא פעם כסף. 


אמנם, מדי פעם שומעים על מאמצים להקים מערכת אחת להנגשת מידע, אך הציבור פחות אוהב את הרעיון שהפרטים האישיים שלו יהיו בידיים של חברות פרטיות. הצעת הפורום היא להעביר את האחריות על הקמת מאגר שכזה למשרד הבריאות ושהוא יהיה זה שיקדם, ינהל ויפקח על בניית המאגר על מנת שהמידע יהיה בטוח ונגיש לחולה, שיוכל לקבל את תיקו הרפואי ולשמור עליו בדרך שירצה.


הממשלה/משרד הבריאות ינחו את הגורמים האוחזים ברשומות הרפואיות (בעיקר קופות החולים, אבל לא רק) להקל על העברת המידע למטופלים על פי דרישה. חולה שירצה 'למשוך' את תיקו הרפואי ולקבל אותו לידיו, יחתום על מסמך ייחודי שהדבר עובר לאחריותו. 


הרעיון העומד מאחורי היוזמה הוא שאם כל מחזיקי הרשומות הרפואיות יהיו מחויבים לאפשר למטופלים למשוך חלק או את כל המידע הרפואי שלהם, השוק החופשי יפתח כלים שמאפשרים משיכה של הנתונים ושמירה מאובטחת ומועילה שלהם.


חברי הפורום, מהבכירים והמובילים בכל תחום, פועלים בהתנדבות מלאה מתוך רצון לדון ולהציע כיווני חשיבה פורצי דרך ולהעלות רעיונות חדשניים להתמודדות עם אתגרי העתיד. כאמור, יו"ר הפורום הוא פרופ' דב צ'רניחובסקי, מומחה לכלכלת בריאות ומדיניות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מנהל תוכנית הבריאות במרכז 'טאוב' לחקר המדיניות החברתית ויו"ר המועצה לביטחון הלאומית הישראלית לתזונה. יחד עם פרופ' צ'רניחובסקי פועלת ועדת היגוי הכוללת בין השאר את פרופ' מוטק'ה שני (מכון גרטנר), פרופ' איתמר גרוטו ואייל יעקובסון (משרד הבריאות), פרופ' רן בליצר (שירותי בריאות כללית), פרופ' נחמן אש (מכבי שירותי בריאות), וקירה רדינסקי (יזמית ומומחית לחדשנות).



פורומים, ביטוחי בריאות וסיעוד

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ביטוח בריאות מול שב"ן ראובן 27/11/2019 10:14
  • לא יודע אם הפורום מתאים אבל מנסה- בן 63,יש לי ביטוח של כלל (שחלק מפרמיה הוקצה למשהו אחר רלוונטי יותר) כולל קטסטרופות בעלות כ-100 לחודש.כללית פנתה אלי בהצעה לרכוש פלטינום (יש מושלם) -עוד 59 ש"ח לחודש ויגדל על הזמן.לידיעתי אין בעיית כפל ביטוחים. יש טעם?ברור לי שלסוכנת הביטוח ולקופה יש אינטרס. או לבטל את 'כלל' ולהישאר עם פלטינום? תודה.

  • + הוסף תגובה
ובאותו נושא-תאונות אישיות, ראובן 27/11/2019 13:37
ביטוח בריאות פרטי מול שב"ן קובי גרינברגר 30/11/2019 22:40
  • היי ראובן, כללית פלטינום נותן ערך מוסף בעיקר לנשים צעירות ולילדים כך שלדעתי הכיסוי הזה לא תורם לך. מה שכן, יש בפלטינום הנחות משמעותיות בטיפולי שיניים דרך רופאי שיניים שלהם. מצרף לך טבלת השוואות שתוכל לראות את ההבדלים בין 2 התוכניות https://mushlam.clalit.co.il/he/about_clalit_mushlam/Pages/comparison.aspx בנוסף, תמיד מומלץ לרכוש ביטוח משלים של קופת חולים + ביטוח בריאות פרטי בהתאם לרצונות ויכולות ולא לוותר על אף אחד מהם. רק בריאות בברכה, קובי גרינברגר שחם ביטוח- הבית שלך

  • + הוסף תגובה
תודה ראובן 01/12/2019 09:36
  • חלק מהשיקול היה שאין כפל ביטוחים כך שניתן לתבוע ביטוח פרטי ושב"ן.

  • + הוסף תגובה
שיחות סקס משנטאל שאנל 26/11/2019 21:09
  • היכנסו לצ'אט ומיד שאנטל תענה לכם על הכל. שיחות סקס, מה שגברים אוהבים לשמוע מבחורה. http://www.dateandloveonphone.com/ 050-7534732 055-9419758 055-9310377 1919-121-936 1919-121-970

  • + הוסף תגובה
טיפולי CBT להפרעות שינה אחרי תאונה קשה ניבר 23/11/2019 18:41
  • שלום, עברתי תאונת דרכים קשה ומאז יש לי הפרעות שינה קשות. הייתי אצל נוירולוג שהמליץ לי על טיפולי CBT להפרעות שינה אצל פסיכולוגית קלינית. בפוליסת ביטוח בריאות פרטית יש כיסוי שנקרא : טיפולים פסיכולוגיים לאחר אירוע קשה. פניתי לחברת הביטוח כדי לברר אם אני זכאי וקיבלתי מכתב דחייה. היה רשום במכתב שהאירוע שעברתי אינו אירוע קשה והמטפלת אינה פסיכולוגית לינית. למותר לציין כי הטענות אינן נכונות. מה עושים? תודה!

  • + הוסף תגובה
כתב שירות לטיפולים פסיכולוגים קובי גרינברגר 23/11/2019 21:09
  • היי ניבר, כתב שירות טיפולים פסיכולוגים כולל מספר פגישות בשנה עם פסיכולוג מורשה או עובד סוציאלי קליני, והוא אמור לתת כיסוי לכל בעיה אישית רפואית ולא רק לאירוע רפואי קשה. יש חברות שמרחיבות את הכיסוי ומאפשרות פגישות נוספות בעת אירוע רפואי קשה כפי שזה מוגדר ורשום בכתב השירות. בהנחה שזה הכיסוי שיש לך ופנית לפסיכולוג מורשה עקב סיבה רפואית שציינת לא ברור למה חברת הביטוח דחתה את תביעתך. למעשה, בכדי לקבל החזר מחברת הביטוח מספיק שיהיה רשום על הקבלה "ייעוץ פסיכולוגי". ואין צורך להיכנס לפרטי הטיפול שרשמת. במידה וסיבת הדחייה נובעת מכך שפנית לפסיכולוג לא קליני אז לטעמי הדחייה נכונה ומוצדקת. אם אתה חושב שקופחת ניתן לפנות לפניות הציבור בקישור המצורף ולהתלונן על כך https://mof.gov.il/hon/Consumer-Information/Pages/Public-Inquiries.aspx בהצלחה בברכה, קובי גרינברגר שחם ביטוח - הבית שלך

  • + הוסף תגובה
קובי תודה על התייחסותך.. ניבר 23/11/2019 21:27
  • ברשותך יש עוד משהו קטן.. כשביצעתי חיתום על הפוליסה הצהרתי שיש לי חרדות וכתוצאה מכך יש החרגה בפוליסה על "מצב נפשי". חברת הביטוח לא הזכירה את ההחרגה במכתב הדחייה. האם היא יכולה להעלות את זה בהמשך ולדחות את התביעה בעילה של "מצב נפשי"?

  • + הוסף תגובה
כתב שירות לטיפולים פסיכולוגים קובי גרינברגר 23/11/2019 22:50
  • היי ניבר, במידה ויש חריג בפוליסה, מציינים את הכיסוי המוחרג ועל איזה פרק מדובר. מציע שתעבור על הפוליסה ותראה אם יש חריגים ועל איזה כיסוי מדובר במידה והתקבלת בתנאים רגילים אז חברת הביטוח לא יכולה לדחות את תביעתך או להחריג רטרואקטיבית את מה שהצהרת עליו בעת הצטרפותך רק בריאות בברכה, קובי גרינברגר שחם ביטוח – הבית שלך

  • + הוסף תגובה
קובי היי עשיתי בדיקה ניבר 23/11/2019 23:12
  • טיפולים פסיכולוגיים לאחר אירוע קשה נמצאים בפוליסה תחת פרק "אמבולטורי". בתנאי הקבלה רשום שלא יכוסה מקרה ביטוח הקשור למצב נפשי בפרק "אמבולטורי". במכתב הדחייה לא נרשם שזו הסיבה לדחייה. האם חברת הביטוח יכולה פתאום לטעון שהיא דוחה את התביעה בגלל ההחרגה לעיל או שאסור לה להעלות טענות שלא העלתה במכתב הדחייה. תודה!

  • + הוסף תגובה
טיפולים פסיכולוגים קובי גרינברגר 26/11/2019 00:35
  • היי ניבר, ההחרגה שיש לך לא קשורה לתביעה שאתה מגיש ולכן היא לא רלוונטית אם יש לך כיסוי ל"טיפולים פסיכולוגים" זה אמור לכסות כל בעיה קלה או קשה, כפי שציינתי זאת בתשובה הקודמת אם יש לך כיסוי רק "לטיפולים פסיכולוגים לאחר אירוע קשה", אז תבדוק מה מוגדר אירוע קשה. אם המקרה שלך לא מופיע ברשימה אז הדחייה מוצדקת. רק בריאות בברכה, קובי גרינברגר שחם ביטוח – הבית שלך

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!