//

המצעד: מהם הפירות היבשים הבריאים ביותר?

מה יותר בריא: תאנים מיובשות או תמרים? למה עדיף לכם לוותר על חמוציות? והאם האורגניים באמת שווים את המחיר הגבוה? רגע לפני ט"ו בשבט הכנו עבורכם את מצעד הפירות היבשים הבריאים ביותר
כתבה פרסומית כתבת חסות


ט"ו בשבט מגיע ומספק לנו תירוץ ליהנות משפע הפירות המתוקים: תמרים, תאנים, שזיפים ומשמשים. כל חופן טומן בחובו שלל צבעים, טעמים, מינרלים - וגם לא מעט קלוריות. אז מה בריא יותר ומה פחות? יחד עם ענת בירן, דיאטנית קלינית בבית החולים "מאיר", יצאנו לעשות סדר.


קראו עוד: אחת ולתמיד: מהם האגוזים הכי טובים לבריאות


"פירות יבשים יכולים להוות תחליף טוב למתוק או כארוחת ביניים, אך מילת המפתח בצריכתם היא מינון", מסבירה בירן. "הם עשירים בסיבים תזונתיים וכך תורמים להגדלת תחושת השובע, להורדת רמות הכולסטרול בדם ולשיפור פעילות מערכת העיכול ולמניעת עצירות. הם דלי שומן, דלי נתרן ומהווים ספק אנרגיה טוב לפני פעילות גופנית. יחד עם זאת, לפירות מיובשים רבים, ביניהם אננס ,פפאיה, בננה וחמוציות, נהוג להוסיף סוכר. הבננות עוברות לרוב גם תהליך של טיגון".


אז מה בריא ומה פחות? "באופן כללי, כדאי להעדיף פירות ישראליים", מסבירה בירן. "הפירות הטרופיים יכילו לרוב יותר חומרים ותוספים שאינם רצויים לגוף, כגון חומרים משמרים, צבעי מאכל ועוד".



הפירות היבשים הכי בריאים 

1. דבלים: עשירות בסיבים תזונתיים ובסידן

פירות יבשים


הדבלים (תאנים מיובשות) עשירות במיוחד בסיבים תזונתיים (מכילות 9.8 גרם סיבים תזונתיים ל-100 גרם), המיטיבים עם הסובלים מעצירות. הן עשירות בסידן, אשר חיוני לבריאות העצם ולמניעת אוסטאופורוזיס וכן תורם לשמירה על קצב לב תקין, כיווץ והרפיית השריר ועוד. בארבע דבלים יש כמות סידן הדומה לשליש כוס חלב. כמו כן, הדבלים עשירות במגנזיום, המשפיע על תפקוד תקין של העצבים והשרירים, תומך במערכת החיסון, מווסת את רמות הסוכר בדם ועוד. התאנים גם עשירות באשלגן - מינרל חיוני לתפקוד הגוף.


כמה זה עולה לנו? דבלה אחת (8.4 גרם) מכילה 21 קלוריות (249 קלוריות ל-100 גרם)



2. תמרים: מסייעים בשיפור תפקוד הגוף

פירות יבשים


התמרים עשירים בסיבים תזונתיים, במגנזיום ובאשלגן, החשובים לבניית חלבון ושריר, לגדילה, לפעילות הלבבית ועוד. חשוב לשים לב להבדלי הסוגים השונים, שמגיעים בגדלים שונים ובהתאם לכך שונים מבחינת התכולה הקלורית.


כמה זה עולה לנו? תמר מג'הול אחד (24 גרם) מכיל 66 קלוריות (227 קלוריות ל-100 גרם). תמר דקל נור (7 גרם) אחד מכיל 20 קלוריות (282 קלוריות ל-100 גרם)



3. משמשים: מקור צמחי לברזל

פירות יבשים


המשמש עשיר באשלגן ובבטא קרוטן (פיגמנט כתום המקנה לו את צבעו) ומהווה מקור לוויטמין A, החיוני לראייה ולתפקוד תקין של מערכת החיסון ומשמש כנוגד חמצון, שמטרתו לשמור על התאים מפני נזק הנגרם על ידי רדיקלים חופשיים הגורמים לתחלואת הגוף וייתכן שהוא אף תורם להפחתת הסיכון לסרטן. בנוסף הוא משמש כמקור טוב לברזל מהצומח, החיוני למניעת עייפות וחולשה שמקורן באנמיה.


כמה זה עולה לנו? משמש אחד מכיל 16 קלוריות (241 קלוריות ל-100 גרם)  



4. צימוקים: עשירים בנוגדי חמצון


הצימוקים עשירים באשלגן, בוויטמין B6, החיוני למערכת החיסון ולחילוף החומרים של החלבונים, ולמניעת אנמיה. בנוסף הם עשויים להפחית סיכון לתחלואה לבבית ועשירים בנוגדי חמצון.


כמה זה עולה לנו? כף אחת (21 גרם) מכילה כ-60 קלוריות (299 קלוריות ל-100 גרם)



5. שזיפים: התרופה הטבעית לעצירות

פירות יבשים


השזיפים מכילים אשלגן, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון. הם ידועים כתרופה טבעית למניעת עצירות בשל סוכר הסורביטול שהם מכילים (סוכר אלכוהולי) ומרכיבים נוספים בעלי אפקט משלשל: פשוט משרים שני שזיפים בכוס מים במשך מספר שעות ושותים את הנוזל שנוצר.


כמה זה עולה לנו? שזיף אחד (9.5 גרם) מכיל 23 קלוריות (240 קלוריות ל-100 גרם)



6. חרובים: עשירים בסיבים, מצוינים כתחליף לאבקת קקאו

פירות יבשים


למרות שאינם פופולאריים, החרובים מכילים סידן, אשלגן ומגנזיום ומאוד עשירים בסיבים תזונתיים. אבקת או ממרח חרובים יכולים לשמש תחליף לאבקת קקאו באפייה או כממרח שוקולד בכריך.


כמה זה עולה לנו? חרוב אחד מכיל כ-45 קלוריות (222 קלוריות ל-100 גרם)


קראו עוד: המצעד: 20 המזונות הבריאים ביותר


הפירות היבשים הפחות מומלצים

1. חמוציות: לרוב מגיעות מומתקות

פירות יבשים


עשירות בנוגדי חמצון, מפחיתות את הסיכון לדלקות בדרכי השתן ועוד. עם זאת, לרוב החמוציות נמכרות בצורתן המומתקת ולכן פחות מומלצות. 


כמה זה עולה לנו? שתי כפות חמוציות לא ממותקות יכילו כ-60 קלוריות, לעומת שתי כפות חמוציות ממותקות, השוות ערך ל-90 קלוריות. אם הצלחתם למצוא חמוציות ללא סוכר, בהחלט תרוויחו מוצר מומלץ יותר, אם כי לרוב הן יכילו רכז תפוחים – שגם הוא מכיל גלוקוז.



2. פפאיה: מכילה צבעי מאכל

פירות יבשים


הפפאיה מכילה בטא קרוטן, אשלגן, סידן וברזל. בשל תוספת הסוכר שבה היא עשירה, בקלוריות ולכן פחות מומלצת. בנוסף, לרוב מדובר בפרי המכיל צבעי מאכל מלאכותיים, המקנים לו את צבעו הזרחני.


כמה זה עולה לנו? כ-340 קלוריות ל-100 גרם 



3. אננס: מכיל כמויות גדולות של סוכר 

פירות יבשים


בדומה לפפאיה, גם במקרה הזה מדובר בפרי שנהוג להוסיף לו כמויות גדולות של סוכר. הפפאיה מכילה גם סיבים, אשלגן ומנגן - מינרל המסייע בהפחתת תהליכי חמצון. 


כמה זה עולה לנו? כ-335 קלוריות ל-100 גרם



4. בננות: עוברות טיגון 

פירות יבשים


הבננות עוברות בדרך כלל תהליך של טיגון ולעתים גם מוסיפים להן סוכר. על אף שהן מכילות גם סיבים ואשלגן, הן אינן מומלצות ובמקרה הזה לפרי הטרי יש יתרון משמעותי, בשל כמות הקלוריות הגבוהה והשומן שבננות מיובשות מכילות.


כמה זה עולה לנו? כ-500 (!!!) קלוריות ל-100 גרם



ומה לגבי שקדים ואגוזים?

"מדובר בקבוצת מזונות העשירים בשומן, מכילים חלבון, סיבים תזונתיים, מינרלים רבים,  כגון ברזל, אבץ, אשלגן, מגנזיום וסידן, ועוד ורוב האגוזים מכילים שומן בלתי רווי, החיוני לבריאות הלב", מסבירה בירן. "כשהאגוזים והשקדים אינם קלויים או מומלחים הם מהווים מנת ביניים נהדרת, שיכולה להשתלב מצוין עם פירות יבשים. תמר ושישה שקדים טבעיים, למשל, מהווים ארוחת ביניים מומלצת. מומלץ להפחית בצריכתם של אגוזים ובוטנים המצופים בסוכר".



מה עדיף, ארוז או בתפזורת?

רונית דוידוביץ, טכנולוגית מזון בכירה ויועצת לתעשיית המזון בארץ, מסבירה שמזון הנמכר באריזה לרוב מומלץ יותר. "מדובר במוצר היגייני יותר, שאינו חשוף לסביבה החיצונית ואיכותו נשמרת. בנוסף, במוצר ארוז ניתן להבחין בתאריך הייצור או בתאריך פקיעת התוקף, שני נתונים שאינם מצוינים על גבי מזון הנרכש בתפזורת. כמו כן ניתן לדעת היכן יוצר, נארז ומה הוא מכיל".


עם זאת, דוידוביץ מציינת שאם חשקה נפשכם בפירות יבשים בתפזורת לכבוד החג, לרוב אין מניעה מכך כיוון שהתחלופה גדולה יותר במועד זה והתוצרת טרייה ואיכותית.



האם הפירות היבשים האורגניים באמת שווים את המחיר?

"הפירות היבשים האורגנים לא עברו תהליכים כימיים, הן בזמן הגידול והן לאחר תהליך הייבוש", מסבירה דוידוביץ. "בנוסף, לרוב אין שימוש בחומרי הלבנה כמו גופרית, שמטרתה להבהיר ולשנות את צבע הפרי. לכן, לרוב סביר להניח שהם אולי יראו פחות מושכים לעין, אך הם בהחלט עדיפים מבחינה בריאותית".


בכל מקרה, דוידוביץ מרגיעה ומסבירה שאם אתם נוהגים לצרוך פירות יבשים רק פעם בשנה, העניין הבריאותי בטל בשישים, כיוון שכמות החומרים הבלתי רצויים היא מזערית ביותר. לעומת זאת, אם אתם רוכשים פירות יבשים כדרך קבע, מומלץ שתבחרו באורגנים שביניהם.


"מלבד העובדה שחשוב לקרוא ולראות האם הוספו בתהליך הייצור סוכרים, שאותם מוסיפים לפירות יבשים כמו אננס, בננה, קיווי חמוציות ועוד, חשוב לוודא שאין חומרים משמרים, כגון פוטסיום סורבט (E202), גופרית דו חמצנית (E220) המשמשת לשימור צבעם של משמשים וצימוקים בהירים ,שמן פרפין, חומר משלשל המדכא ספיגת שומנים וכתוצאה מכך גם ספיגת ויטמינים מסיסים בשומן (A,D,E,K), צבעי מאכל ועוד", אומרת בירן.



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי טיטניום 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
ועכשיו בעברית טיטניום 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד רינה אבידור 12/10/2018 10:23
  • גם אני קבלתי כאבי בטן עם התכווצויות חזקות אחרי לקיחת כדור של מולטי ויטמין B ופרוביוטיקה שהכילו טיטניום דיאוקסיד.

  • + הוסף תגובה
דחוף יוסי 13/07/2020 18:40
  • אני שבועיים עם שלשולים ויעשו שם לב שיש במשחת שיניים את החומר הזה

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה לספיגת סידן דודו 09/07/2020 17:40
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
ערבוב תוספי תזונה עומר 26/03/2020 20:27
  • שלום, האם אני יכולה לקחת תלתן אדום, חילבה וסו פלרמטו ביחד? האם הם יכולים לגום לתופעות לוואי למרות שאף אחד לבדו לא? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה דודו 09/07/2020 17:39
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!