המדריך המלא: כך תוכלי להקל על בחילות בהריון

מאיזה מאכלים כדאי להתרחק? מה עושים במקרה והוויטמינים שאת נוטלת גורמים לך לבחילה? כיצד יכול לסייע ויטמין B6? ומתי מדובר בבעיה שדורשת טיפול רפואי? כל מה שאת חייבת לדעת על בחילות בהריון

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 04/02/2016

בחילות בהריון מכונות גם בחילות בוקר, אך האמת היא שאין לכך הצדקה אמיתית. בחילות בהריון מופיעות בכל שעות היום והלילה בדרגות חומרה שונות. הן כל כך שכיחות, שנשים רבות רואות אותן כחלק בלתי נפרד מההריון. למרות שהן קשורות לשינויים הורמונליים בהריון, הסיבה המדויקת להופעתן עדיין אינה ברורה. 


קראו עוד: המדריך המלא: כל הבדיקות שאת צריכה לעבור בהריון


אצל רוב הנשים ההרות הבחילות, עם או ללא הקאות, מתחילות בחודש הראשון של ההריון ומסתיימות לקראת סוף החודש השלישי, אינן תכופות ולא פוגעות באיכות החיים, פרט לאי נוחות זמנית. מצב זה נחשב לתקין, במיוחד בהריון ראשון. אך אצל אחת מתוך עשר נשים בהריון המצב יהיה שונה. במקרים אלו האישה תסבול מבחילות תכופות וחזקות, אפילו עם הקאות, שתמשכנה שבועות ארוכים.


כיום ישנו טיפול תרופתי למקרים של בחילות הריון. עם זאת, ישנן מספר המלצות שעשויות להקל על בחילות הריון והקאות ולאפשר לך לחזור לתפקוד תקין:



1. שינוי בתזונה

רצוי לאכול ארוחות קטנות, שמורכבות מחלבון, פחמימות ומעט שומן וקלות לעיכול, בתדירות גבוהה יותר. בנוסף, אם מתחשק לך לנשנש, עדיף לאכול מזונות יבשים ואפילו מעט מלוחים, כמו קרקרים ופריכיות. ישנן נשים שאוכלות קרקר או טוסט עוד לפני שהן קמות, כדי למנוע את הבחילות.


מומלץ להתרחק ממזונות שומניים, אפילו אם מדובר בגלידת שמנת, מאכלים מתובלים או חריפים ולהימנע משתיית משקאות קרים, חמוצים או מתוקים מדי. יש הסבורים שעדיף לא לחמם את האוכל, אם החימום מפיץ ריחות שעלולים לעורר בך בחילה (בלי קשר לטיב האוכל).


בנוסף, חשוב להימנע מתחושת רעב, כיוון שקיבה ריקה עלולה להחמיר את הבחילות.


בחילות בהריון. רצוי לאכול ארוחות קטנות


2. נטילת ויטמינים 

אם את מרגישה את הבטן מתהפכת או שאת מקיאה אחרי שאת נוטלת את תוסף המולטי-ויטמין להריון, כדאי שתיקחי אותו בערב לפני השינה, עם נשנוש או חטיף. לפעמים לעיסת מסטיק או מציצת סוכרייה חמוצה אחרי נטילת הוויטמינים עשויה להפחית את התחושות. 


אם בכל זאת אינך מצליחה לבלוע את תוסף הוויטמינים להריון, כדאי להיוועץ ברופא כיצד ניתן לקבל את תוספת הויטמינים והברזל הנחוצים להתפתחות הריון בריא.



3. שתייה

עליך להקפיד על צריכה מספקת של נוזלים, גם אם את לא מרגישה צמאה. מומלץ לשתות מים פושרים עם כמה טיפות מיץ לימון סחוט או תה זנגביל, שעשויים להקל על בחילות בהריון. בנוסף, אפשר למצוץ קרח או קרחון.



4. אוויר ומנוחה

כמה נשימות של אוויר צח עשויות להקל על תחושת הבחילה. לכן חשוב להקפיד לפתוח חלונות בבית או במשרד. האוורור יעזור גם להיפטר מריחות חזקים, שעלולים לגרום גם הם להתפרצות התקף בחילה או הקאה. בנוסף, רצוי לא להתאמץ יתר על המידה, כי גם עייפות עלולה להחמיר את הבחילות.



5. ויטמין 6B

הדרישות של הגוף לוויטמין 6B עולות בתקופת ההריון. בנוסף, ישנם מספר מחקרים שהראו שנטילה קבועה של ויטמין זה מפחיתה את הבחילות בשליש הראשון של ההריון. כדאי לבדוק עם הרופא המטפל אם יש מקום לנסות נטילת ויטמין 6B כדי להפחית את בחילות ההריון.



6. זנגביל

שורש זנגביל  (ג'ינג'ר) ידוע בזכות יכולתו להקל על בחילות בהריון. אפשר פשוט ללעוס את השורש, לאכול זנגביל מיובש או מסוכר, למצוץ סוכריות זנגביל או לשתות תה פושר. בנוסף, קיימות גם כמוסות זנגביל.



7. שיטות טיפול ברפואה משלימה

חלק מהנשים הסובלות ממצב של בחילות בהריון מדווחות על הקלה בעקבות שימוש בכמה מהשיטות של הרפואה טבעית:


דיקור סיני (אקופונקטורה): בשיטת טיפול זו מחדירים מחטים דקיקות מיוחדות לתוך העור בנקודות מסוימות כדי להקל על הבחילות והקאות.


אקופרסורה: שיטה זו מבוססת על לחיצות בנקודות מסוימות שעוזרת להפחית את הבחילות. כיום, ניתן לרכוש בבתי מרקחת צמידים מיוחדים הלוחצים על נקודה מסוימת באזור שורש כף היד, ללא צורך במרשם רופא. 


היפנוזה: למרות מיעוט המחקר בנושא, ישנן נשים שמדווחות על הקלה משמעותית בעקבות טיפול בהיפנוזה.


ארומתרפיה: שמנים ארומטיים מסוימים עשויים להקל על בחילות הריון, אך תחום זה עדיין לא נחקר מספיק כדי לקבוע בוודאות את מידת יעילותו.


הומיאופתיה: במקרים מסוימים התאמת תרופה הומיאופתית על פי התסמינים של האישה ההרה עשויה להקל על בחילות ההריון. 



מתי לפנות לרופא?

אם את מרגישה שהבחילות וההקאות בהריון ממש קשות ומפריעות לחיי היומיום שלך חשוב להיות בקשר עם הרופא המטפל, שעוקב אחר ההריון. כדאי להיוועץ בו אם את מתקשה לאכול ולספק את התזונה האופטימלית לעצמך ולעובר שברחמך או שאין שיפור הצפוי בתוך מספר שבועות, למרות השינויים באורח החיים והתאמת התזונה. במצב כזה, הוא עשוי לרשום לך תרופה נגד בחילות בהריון, שמכילה ויטמין 6B וחומר אנטי-אלרגי.  


בנוסף, כדאי לפנות לרופא גם במקרים הבאים:


-אם השתן בגוון כהה ובכמות קטנה.


-כשאת לא מצליחה לשתות מספיק נוזלים.


-אם את מרגישה סחרחורת או עילפון כשאת קמה משכיבה או ישיבה.


-אם הדופק שלך מואץ.


-אם את מגלה סימני דם כשאת מקיאה.


-אם את מרגישה כאבים בבית החזה או סימפטומים מדאיגים נוספים.



פורום הריון ולידה

פורום הריון ולידה באינפומד. כל השאלות והתשובות על הריון ולידה מחשבון ביוץ, הריון, שבועות הריון, דולה, בדיקת הריון, קורס הכנה ללידה, בדיקות הריון, רעלת הריון, לידה טבעית, בחילות בהריון

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שק הריון ריק שבוע 6
  • נטלי
  • 26/05/2019 18:59
  • תזונה לפני העמסת סוכר 100
  • דפנה
  • 26/05/2019 12:56
  • שלום רב, בהעמסת סוכר 50 יצא לי ערך יחסית גבולי, 132, והרופא שלי החליט להפנות ל-100. עבר שבוע מאז ואמורה לבצע מחר את הבדיקה. במהלך שבוע זה הפחתתי בכמויות הסוכר לפי תפריטי סוכרת הריונית שאיתרתי באינטרנט - הקפדתי לאכול 2 פירות ביום בלבד ולא אכלתי מאכלים עתירים בסוכר. פחממות (למשל תפוח אדמה, אורז) אכלתי רגיל. הוספתי הרבה קטניות וחלבונים לתפריט (למשל עדשים). עברתי ל-6 פרוסות לחם כוסמין מלא ללא סוכר במהלך היום. לפני כן הייתי אוכלת ב-90 אחוז מהזמן לחם מקמח מלא. קראתי במקום מסוים שלא כדאי לשנות את זה התזונה כי זה עשוי להשפיע על התוצאות, אך בכל אופן כשראיתי את התוצאה החלטתי להפחית בסוכר ללא קשר להעמסה המלאה, ואינ מעוניינת מעתה להמשיך בתפריט בריא (ללא הרעבה כמובן, אלא רק בחירת סוגי מזון בריאים ומזינים יותר). מה גם שנראה לי מוזר שבקבלת תוצאה גבולית לא ייעשה כל שינוי "לטובה" בתפריט מבחינת הפחתת סוכר ואכילת מזונות בריאים. האם זה תקין לבצע את הבדיקה במצב הזה? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • ברזל +פוליד+ יוד של אלטמן האם מותר לקחת?
  • סלסה
  • 26/05/2019 09:58
  • אני בהריון בשבוע 12 ולוקחת ברזל + חומצה פוליד בשם FOLEX 400 . ראיתי שיש גם של חברת אלטמן מארז שמכיל ברזל קל לעיכול + חומצה פוליד + יוד בהרכב הבא: השאלה שלי האם זה בסדר לקחת את זה של אלטמן? האם הרכיבים מתאימים לאישה בהריון ומומלץ יותר מ-פולקס ? תודה רבה על התשובות מולטי ויטמין לנשים בהריון-רכיבים:‏ בטא-קרוטן‏ (beta carotene)‏ 1500 מ"ג ויטמין B1‏ (Thiamine mononitrate)‏ 3 מ"ג ויטמין B2‏ (Riboflavin)‏ 3 מ"ג ויטמין B3‏ (Niacin & Inositol hexa nicotinate)‏ 20 מ"ג ויטמין B5‏ (d-calcium pantothenate)‏ 10 מ"ג ויטמין B6‏ (pyridoxine)‏ 10 מ"ג ויטמין B12‏ (CyanoCobalamin)‏ 12 מק"ג חומצה פולית‏ (Folic Acid)‏ 400 מק"ג ביוטין‏ (Biotin)‏ 30 מק"ג ויטמין D‏ (Cholecalciferol)‏ 400 יחב"ל ויטמין E‏ (d-alpha tocopherol succinate)‏ 22 יחב"ל סידן‏ (Calcium carbonate)‏ 250 מ"ג מגנזיום‏ (Magnesium oxide)‏ 125 מ"ג נחושת‏ (Copper sulfate)‏ 1 מ"ג אבץ‏ (Zinc oxide)‏ 11 מ"ג ברזל‏ (Iron bisglycinate)‏ 30 מ"ג יוד‏ (Potassium lodide)‏ 220 מק"ג מוליבדן‏ (Sodium Molybdenum)‏ 25 מק"ג כרום‏ (Chromium chloride)‏ 25 מק"ג סלניום‏ (Selenate)‏ 25 מק"ג ויטמין c‏ (Calcium ascorbate & Ascorbic acid)‏ 100 מ"ג אומגה 3-רכיבים:‏ מ"ג שמן דגי מעמקים‏ 704 מ"ג DHA‏ 300 מ"ג EPA‏ 100 מ"ג חומצה פולית‏ 400 מק"ג

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
פרופ' אדריאן אלנבוגן פרופ' אדריאן אלנבוגן
מנהל היחידה להפריה חוץ גופית
בי"ח הלל יפה קרא עוד
איה מדיקל רפואת נשים מתקדמת איה מדיקל רפואת נשים מתקדמת
איה מדיקל - רפואת נשים מתקדמת בריאות האישה במרכז קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ