מקלה על עצירות ומונעת תפרחת עור בתינוקות: הכל על פרוביוטיקה

פרוביוטיקה מקלה על שלשול, מונעת סיבוכים במחלות מעי דלקתיות, מהווה מקור טוב לסידן וזה רק על קצה המזלג. כיצד הפכה לשם נרדף לבריאות ומהי הדרך המומלצת לצרוך אותה? המדריך המלא

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 08/03/2016

כמה פעמים שמעתם את המונח "פרוביוטיקה"? סביר להניח שבאחד מהביקורים האחרונים שלכם בסופר כבר נתקלתם באותו יוגורט "ידידותי", והחלטתם לשלב אותו בסל הקניות שלכם מפני שזה נשמע לכם בריא יותר.


קראו עוד: תוספי תזונה – מדוע אתם חייבים ליטול אותם


בעזרת אורנה פריאל כהן, דיאטנית קלינית בכירה בבי"ח מאיר, ניסינו להבין מה באמת מסתתר מאחורי אותם "חיידקים ידידותיים" הקיימים ביוגורטים מסוימים ובתוספי תזונה, ומי הכי זקוק להם.



מדוע פרוביוטיקה נחשבת לחיידק "הכי ידידותי בסביבה"?

אצל כל אדם קיימת אוכלוסיית חיידקים (פלורה), המורכבת מחיידקים ידידותיים- טובים וחיידקים רעים, בכמות של כ-100 טריליון (פי 10 ממספר תאי גופנו). "אורח החיים המודרני וגורמים שונים כגון: תזונה דלה בסיבים, חומרי הדברה, זיהום אוויר, קרינה ממכשירים שונים, תרופות, אנטיביוטיקה, הורמונים ועישון, גורמים לפגיעה בפלורת המעיים הטבעית וביכולת ההגנה של מחסום המעי מפני מעבר חיידקים פתוגניים (מעוררי מחלות), מתוך חלל המעי אל הדם", מסבירה פריאל כהן.


"פרוביוטיקה הוא מונח שמורכב למעשה משתי מילים: פרו – בעד וביוטיקה – חיים. חיידקים פרוביוטיים משפיעים לטובה על פלורת (אוכלוסיית החיידקים) שבמעיים. נוכחותם בגוף חשובה ומגנה עלינו מפני זיהומים של החיידקים הרעים", מוסיפה פריאל כהן. מטרת הפרוביוטיקה אינה לחולל שינוי קיצוני בפלורת המעיים, אלא לתרום לאיזון ולאופטימיזציה של היחס בין זני החיידקים במעיים". לדבריה, גם כשמדובר במבוגר או בילד בריא שאינו סובל מבעיות מיוחדות, שימוש בפרוביוטיקה אפשרי ובטוח לשימוש. חיידקים פרוביוטיים מועברים באופן טבעי לתינוק דרך חלב האם מיומו הראשון. מחקרים רבים אישרו את יעילותם ובטיחותם של רכיבים אלו בינקות, בילדות ובגילים נוספים.



מי באמת זקוק לפרוביוטיקה?

פריאל כהן מונה מספר מצבים בריאותיים, שכולם קשורים לבריאות מערכת העיכול, ובהם מומלץ לשלב פרוביוטיקה במזון או כתוסף תזונה:



להקלה על שלשולים

מחקרים מצביעים על כך שמתן חיידקים פרוביוטיים באמצעות תזונה או באמצעות תוספי תזונה, למבוגרים ולילדים הסובלים משלשולים חריפים כתוצאה מזיהום  בחיידק הקלוסטרידיום, מקצר את זמן המחלה ואת חומרת השלשולים, בעיקר ביום השלישי שלה.


במקרה של שלשול על רקע טיפול אנטיביוטי (כ – 30 אחוז מהמטופלים באנטיביוטיקה לזמן ממושך או המשתמשים במספר סוגים בו זמנית), מומלץ להשתמש בפרוביוטיקה במרווח של כשעתיים לפני או אחרי נטילת האנטיביוטיקה.



למניעת אטופיק דרמטיטיס בקרב תינוקות

עבודות שונות שנעשו בנושא, הוכיחו כי מתן פרוביוטיקה לאם עוד במהלך ההיריון, ובהמשך לתינוק, יכול להפחית עד לחצי את הסיכון לפתח תפרחת עוד אלרגית (אטופיק דרמטיטיס). עם זאת, מסייגת פריאל כהן את הדברים בטענה שטרם בוצעו מחקרים גדולים שהוכיחו את העניין.



להפחתת תופעות המתרחשות עקב מחלת מעי דלקתית כגון קוליטיס כיבית

לחולים בקוליטיס כיבית שעברו כריתת מעי גס והליך של יצירת מאגר (פאוצ') דמוי רקטום, עלולה להתפתח דלקת המתפתחת בגדם המעי הדק - "פאוצ'יטיס" , אשר לרוב כרוכה בתופעות כגון שלשול, כאבי בטן או אגן ולעיתים חום ותסמינים נוספים. 


תוספת של חיידקים פרוביוטיים, המצויים למשל בתכשיר 8 סוגי חיידקים, נבדקה ונמצאה כיעילה בעיקר במניעת פאוצ'יטיס ראשונית או למניעת התקפים חוזרים של פאוצ'יטיס שטופלו על ידי אנטיביוטיקה. עם זאת, נראה כי היעילות לטווח ארוך טרם הוכחה. 



מניעה וטיפול ב-NEC אצל פגים

לאחרונה הוכח שגם טיפול פרוביוטי בקרב פגים שסובלים מחוסר בשלות של מערכת העיכול, יכול לסייע, במקרים מסוימים, במניעת "דלקת נמקית של המעי הגס" (Necrotizing enterocolitis). לדברי פריאל כהן, מדובר במצב רפואי הקיים בעיקר אצל פגים, בו חלקים מהמעי עוברים נמק (נקרוזיס) ונהרסים. הסימנים המוקדמים לדלקת זו, כוללים אי סבילות למזון והאכלה, עליה בשאריות האכלה, הרחבה של הבטן וצואה דמית.



להקלה על עצירות

מספר מחקרים רנדומליים קטנים, הצביעו על כך שנטילת פרוביוטיקה באופן קבוע, הן בשילוב מוצרי מזון רלוונטיים בתזונה והן באמצעות תוספי תזונה, מסייעת בהגדלת תדירות היציאות, בהגדלת נפח הצואה ובריכוך המרקם שלה. לדברי פריאל כהן, לגבי מצבי עצירות כרונית נדרשים מחקרים גדולים יותר על מנת שתוכח יעילות דומה.



כמקור לסידן לסובלים מאי סבילות ללקטוז

הסובלים מ"אי סבילות ללקטוז" (סוכר החלב),  עלולים לחוש תופעות שונות כגון: נפיחויות, גזים, כאבי בטן, ושלשול בעת צריכת מוצר חלבי, הנובעים מאי היכולת לפרק את הלקטוז המצוי בחלב ובמוצריו. לדברי פריאל כהן מדובר בתופעה ששכיחותה בקרב יהודים ישראליים היא 70%. היא מסבירה כי יוגורט, למרות שהוא מוצר חלבי, יכול להוות מקור סידן גם לאלו הסובלים מאי סבילות ללקטוז: "אנזימי החיידקים החיים, מפחיתים את ריכוז הלקטוז במעי, הודות לפירוק הראשוני שנעשה בו, ולכן הוא מומלץ גם לאוכלוסייה זאת כמקור נוסף לצריכת סידן וחלבון. כמו כן, חיידקי היוגורט מעשירים את אוכלוסיית החיידקים המייצרת ויטמינים כמו ויטמין K  וויטמינים מקבוצת ה-B".



למניעה ולטיפול בהידבקות בחיידק שגורם לכיב קיבה 

חיידקים פרוביוטיים מסוימים יכולים לעכב את החיידק המכונה "הליקובקטר  - פילורי", הגורם לכיב קיבה- פצע בקיבה). מחקרים רבים הוכיחו כי שילובי חיידקים פרוביוטיים מסוימים מפחיתים באופן משמעותי ולעיתים אף מנטרלים את החיידק.



לסובלים מתסמונת המעי הרגיז

הולכות ומצטברות העדויות המחקריות בדבר ההשפעה החיובית של הפרוביוטיקה בהקלה על התסמינים בקרב הסובלים מתסמונת המעי הרגיז, המאופיינת בכאבי בטן, גזים, שלשול או עצירות. 



כמזון או כתוסף: מהי הדרך המומלצת לצריכת פרוביוטיקה?

מידת היעילות של הפרוביוטיקה מושפעת מגורמים אינדיבידואליים משתנים כגון: איזון פלורת המעי, מספר החיידקים במזון או בתוסף התזונה, סוג החיידק שנמצא במזון או בתוסף התזונה, בתדירות הצריכה ומשך זמן הצריכה. אי לכך, יש לצפות להשפעה שונה בקרב משתמשים שונים", מציינת פריאל כהן, ומדגישה כי כמויות החיידקים הפרוביוטיים בתוסף הן לרוב גבוהות יותר מאשר במזון הפרוביוטי. 


לדבריה, הפרוביוטיקה הניתנת כתוסף תזונה ניתנת לנטילה בתצורות שונות וכל מוצר הוא אחר. עבור תינוקות וילדים לרוב יומלץ על נטילה באבקה. מבוגרים לרוב יכולים להסתפק במנה יומית של יוגורט פרוביוטי, ואם אינם מעוניינים בכך יוכלו להשתמש בתוסף הניתן בכמוסה. חשוב לבחון כיצד משפיע המוצר או התוסף על המטופל ולצרוך אותו בהתאם.


פרוביוטיקה החיידק הידידותי

באבקה, מזון או כמוסה: החיידק הכי ידידותי למעיים שלכם 


האם צריכה יומית של פרוביוטיקה כרוכה בתופעות לוואי?

במקרים נדירים יתכנו נפיחויות וגזים. במצב כזה ממליצה פריאל כהן ליטול את הפרוביוטיקה על קיבה מלאה.



"נבדקת ההשפעה על מניעת גידולים במערכת העיכול"

כיום נבדקת ההשפעה של נטילת פרוביוטיקה במניעת ובטיפול בגידולים במערכת העיכול. כמו כן, ישנם מחקרים שנעשו בבעלי חיים המצביעים על שיפור מאזן הגלוקוז, אינסולין והורדת כולסטרול, אך טרם ניתן להשליך מכך לגבי ההמלצות לבני אדם.


"לתזונה תפקיד משמעותי בשימור ושיפור ההשפעה של הפרוביוטיקה. החיידקים הידידותיים זקוקים לסיבים תזונתיים לשם התרבותם, המכונים 'פרה- ביוטיקה' - רכיבי תזונה, סיבים מסיסים שאינם עוברים עיכול במערכת העיכול העליונה ומגיעים למעי הגס שם כשהם מהווים מצע מזון לחיידקים אלה ועוזרים בשגשוגם. הם מצויים בפירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות", פריאל כהן מסכמת.



קראו עוד: כיצד הפרוביוטיקה מסייעת בבעיות חניכיים



פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שמן אורגנו
  • יאיר
  • 25/05/2019 09:39
  • שלום, התחלתי לקחת שמן אורגנו, כדור אחד ליום עם ארוחת הצהרים. הבנתי שהוא עוזר למערכת העיכול, ממנה אני סובל כבר שנים (מעי רגיז). נאמר לי לאחרונה שהוא לא מומלץ לסובלים ממעי רגיז כי הפעולה שלו אגריסיבית מדי. האם זה נכון ועליי להפסיק לקחת?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • חרדה חברתית ודכאון
  • אני
  • 13/05/2019 20:04
  • שלום ד"ר. סובלת מחרדה חברתית. בעבר טופלתי באסטו שהוחלף לויפאקס ובגלל תופעות הלוואי הרבות הופסק טיפול בהדרגה. כעת נוטלת אדווגנדה של אלטמן, קומפלקס ויטמין b של סולגאר ומעונינת להוסיף ברנמי-גוטוקולה של אינדיה אורגניק. האם השילוב מתאים והאם יש סיכוי שהחרדות ובפרט הסימפטומים המלווים את החרדה החברתית (דופק מהיר, רעד בדיבור והסמקה) יחלפו, או שאני צריכה להשלים עם המצב ? האם יש המלצה לשילוב אחר יעיל? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תוסף תזונה עם פריזמה
  • יעלי
  • 04/05/2019 10:22
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ