במבה או שוקולד? בדקנו איזה ממתק פחות מזיק לילדים

הם עלולים לפגוע בשיניים, לגרום להפרעות קשב וריכוז ולהשמנה, ובכל זאת – מינון הגיוני של ממתקים בהחלט ניתן לשילוב בתפריט היומי של הילד שלכם. כמה לאכול ומה עדיף? רגע לפני משלוחי המנות של פורים – הכנו עבורכם את מדריך הממתקים השלם

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 21/03/2016

קראו עוד: מקלקול קיבה ועד סרטן: 7 מזונות שאסור לאכול


חג הפורים ממשמש ובא ועימו גם מסורת החלפת משלוחי המנות. כידוע, כל מארז שכזה מכיל אי אילו חטיפים וממתקים, ואין זה סוד שאלו מעלים חיוך על פניהם של ילדים. נכון שלראות פנים קטנות ומתוקות מחייכות חיוך שובב מאוזן לאוזן זה עונג צרוף, אך לא ניתן לברוח מהעובדה שבריא - זה לא. 


"קשה למנוע מילד לאכול ממתקים, ובכלל לא בטוח שצריך", מסביר צחי כנען, דיאטן קליני. "הורים שנוהגים כך לרוב גורמים לילד לחפש את דברי המתיקה מחוץ לבית, ושם הרבה יותר קשה לשלוט במינון ובמה שנכנס לו לפה".


לדברי כנען, על המדפים בסופר ניתן למצוא שלושה סוגים של ממתקים: 

אמיתיים: במקרה כזה, לא יהיה לכם ספק כי אכן מדובר בממתק.


ה"מתחפשים" לבריאים: הכוונה היא לכל מוצר המכונה "מופחת סוכר", "מועשר בוויטמינים" או כל מה שגורם לנו לחשוב שאכן מדובר במוצר בריא יותר, כשבפועל הוא רחוק מלהיות כזה.


מן הטבע: כל מה שנחשב כמתוק מטבעו, כמו פירות יבשים טבעיים למשל. 


"לרוב, הילדים יעדיפו מזונות המורכבים בעיקר משומן ומסוכר, לאחר מכן יבחרו בממתקים ללא שומן, כמו ריבה למשל ובאופן בלתי מפתיע, בתחתית רשימת המועדפים, יככבו הממתקים מן הטבע", אומר כנען.


הממתקים הכי פחות מזיקים לילד שלך

ממתקים: לא בהכרח צריך למנוע אותם מהילד


בעזרתו של כנען, החלטנו לעשות סדר אחת ולתמיד ולדרג את רשימת הממתקים - מהבריא ביותר לזה שפחות:


המועדפים

מקום 1: מיובשים טבעיים

אם כבר מתוק, אז כדאי לבחור בפרי יבש, שאינו מכיל תוספת סוכר. "מדובר במוצר שאינו מכיל תוספת מלח, סוכר לבן, צבעי מאכל ותוספות מלאכותיות, ולעומת זאת מכיל סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרליים, שמסייעים לשמירה על מערכת עיכול תקינה, בריאות כללית טובה ומחזקים את מערכת החיסון", מסביר כנען.


מה יכול לבוא בחשבון? תפוחים מיובשים, תמרים, תאנים, צימוקים ובננות מיובשות ללא תוספת סוכר.


מקום 2: מעדני חלב

אם מילקי זה מה שגורם לילד שלכם להיות מאושר, תוכלו להתנחם בעובדה שמדובר במוצר המכיל כמות לא רעה של סידן וחלבון, המסייעים לחיזוק העצמות ולבניית הגוף. בנוסף, מציין כנען, רוב מעדני החלב המתוקים המיוצרים על ידי המחלבות הגדולות מכילים צבעי מאכל טבעיים, שנחשבים לידידותיים יותר לבריאות. עם זאת, חשוב לזכור שלא מדובר במוצר בריאות, בייחוד בשל כמות הסוכר שהוא עשוי להכיל.


מקום 3: קרטיב עם צבעי מאכל טבעיים

"למרות שקרטיבים אלו לרוב מכילים כמות גדולה של סוכר (כארבע כפיות ליחידה), ניתן למצוא ארטיקים המכילים פחות סוכר ומנגד מכילים חומרי טעם וריח טבעיים. בנוסף, הם אינם מכילים שומן וכמות הקלוריות שבהם נמוכה יחסית", מציין כנען. כך שאם אתם מחפשים ממתק מרענן לקיץ הקרוב, תוכלו להחזיק במקפיא כמה ארטיקים כאלה. כמובן, שאם מתחשק לכם להשקיע ולהכין קרטיב כזה לבד בבית, למשל מפירות קפואים טחונים או בשילוב פירות עם חלב, אין ספק שתרוויחו יותר מבחינה תזונתית.



ככה-ככה

מקום 4: שוקולד 

"רצוי להעדיף שוקולד המכיל למעלה מ-60% מוצקי קקאו", ממליץ כנען. "באופן כללי, אפשר לומר שככל שהשוקולד מכיל כמות גדולה יותר של קקאו כך הוא בריא יותר, כיוון שהקקאו מכיל נוגדי חמצון החשובים לבריאות כלי הדם ולהפחתת הסיכון לסרטן. אגב, זו הסיבה שהשוקולד הלבן נחשב לפחות בריא - הוא פשוט לא מכיל קקאו! בכל מקרה, כדאי לזכור שבכל זאת מדובר במוצר שלרוב מכיל שומן ובעיקר כמות גדולה של סוכר".


מקום 5:  ארטיקים המכילים שומן 

"הבעיה העיקרית בארטיקים מהסוג הזה היא שלרוב הם נמכרים ביחידות גדולות, ועלולים להכיל בין 200-450 קלוריות ליחידה – כמות חסרת פרופורציות לסך הקלוריות היומיות הכללית המומלצת לילד, שנעה בין 1,200-1,500. בנוסף, הם מכילים כמויות גדולות של סוכר ושומן ואינם מומלצים לצריכה יומית", מסביר כנען.



הגרועים

מקום 6: חטיפים מלוחים

לדברי כנען, מדובר במוצר המכיל כמות גדולה של נתרן (מלח), שאינו מומלץ לצריכה מגיל כה צעיר בשל השפעתו על תפקוד כל הדם. כמו כן, חטיפים אלה נחשבים לעתירי שומן צמחי ולעתים שומן מוקשה (טראנס), ולכן עדיף להימנע מהם ככל שניתן.


מקום 7: סוכריות גומי

על אף שלרוב הן לא מכילות שומן, המרכיבים המרכזיים בסוכריות גומי הם סוכר וצבעי מאכל. "מדובר במוצר שאינו מכיל שום רכיב מזין ואף נחשב כמזיק במיוחד לשיניים", קובע כנען.



מהם נזקי הממתקים?

"מינון יומי גדול מהמומלץ, עלול לגרום לבעיות בריאות רבות בקרב הילדים, ביניהן השמנת יתר, בעיות שיניים והפרעות קשב וריכוז, הנגרמות בין היתר מכמות גדולה של סוכר, צבעי מאכל ותוספי מזון", טוען כנען ומוסיף כי חשוב להבין שבדומה לסוגי התמכרות אחרים המופעלים על ידי אזור ספציפי במוח, גם כאשר מדובר במוצרים מתוקים, אפשר להתמכר לזה בקלות. "סף הגירוי של הקטנים עולה, מה שגורם להם לצרוך יותר ויותר מתוק כדי לחוש את אותו התענוג", הוא מסביר.



איך גורמים לילד לצרוך ממתקים בצורה נכונה?

ראשית כל, כדאי להימנע מהגבלה טוטלית של ממתקים, שיכולה להוביל, כאמור, להגברת העניין בקרב הילדים שיחפשו אותם אצל חברים ובכל מקום שאינו בתחומי הבית, ואי לכך מחוץ לשליטתכם. כמו בתחומים רבים בחיים, הכל זה עניין של מינון. תמיד כדאי להעדיף מוצר באריזה קטנה יותר ולהגביל את הצריכה לממתק אחד ביום. 


לפעמים כל מה שצריך זה להסביר לילדים בצורה שקולה והגיונית מהם הנזקים שעלולים להיגרם מצריכה מופרזת של ממתקים. תתפלאו, אבל הם עשויים להעדיף לאכול פחות סוכריות ולהימנע ממפגש קרוב עם רופא השיניים. 


נקודה נוספת היא שלא כל מה שמצוין עליו "בריא" אכן נחשב כזה: מוצר שעליו מצוין "דל סוכר", למשל, יכול להכיל שומן רב או לחילופין להכיל ממתיק אחר שאינו נחשב בהכרח לבריא יותר. פרוקטוז, אורביטול וסורביטול, הם ממתיקים מלאכותיים שאינם בריאים יותר מסוכר רגיל. 


בנוסף, רצוי לקרא את רשימת הרכיבים. "ככלל, כל מוצר המכיל שומן צמחי, שומן מוקשה (שומן טראנס), צבעי מאכל ותוספי טעם מלאכותיים – הוא אינו מומלץ. חשוב לדעת שככל שרשימת הרכיבים ארוכה יותר, סביר להניח שמדובר במוצר פחות איכותי", מסכם כנען.


קראו עוד: בהלת הארסן: האם אורז מלא באמת מסוכן?


פורומים, דיאטה ותזונה נכונה ברפואה הסינית

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
תרופות אנטי פסיכוטיות ודיאטה ח.ל 17/10/2019 12:32
  • שלום, אני מטופלת בתרופה אנטי פסיכוטית שנקראת אבילפיי באופן כרוני, מאז תחילת הטיפול עליתי 12 קילו. ואיני מצליחה להוריד אותם. אני בעיקר סובלת מתיאבון מוגבר חשק לפחמימות ומתוקים מתקשהלהגיע לתחושת שובע וגם פעילה מעט יחיסית עקב העייפות קיצונית שהיא תופעת לוואי של התרופות שאני מקבלת. מה אפשר לעשות כדי להוריד במשקל. והאם יש תוסף תזונה שיכול לעזור? תודה

  • + הוסף תגובה
דיאטה איציק 04/06/2016 22:17
  • היי אני בן 47 ומנסה להוריד 10 קג ממשקלי ןמאוד מתקשה ,,,ממשצריך לצום בשביל להוריד ,,עוסק בפעילות ספורטיבית ועבודה פיזית,,,מה עצתך ,,,תודה איציק

  • + הוסף תגובה
דיאטה ד"ר רויטל שבי D.O.M 06/06/2016 15:21
  • שלום איציק, עצתי היא לבנות מטרות קטנות יותר ולהשיג אותן- כמו להציב למטרה לתוך חודש תרד 2 ק"ג. דבר ראשון בדיאטה זה לעשות ניקוי כשלהוא או להוריד לחם ומתוקים. דיאטה זה אורח חיים בריא ולכן אין צורך להיות בלחץ של זמן. בהצלחה רויטל

  • + הוסף תגובה
דיאטה אחרי התקף דיברטיקוליטיס ושאלה לגבי מי קוקוס עדנה 25/06/2019 10:41
  • שלום. לפני שבועיים לצערי אושפזתי בשל התקף שני של דיברטיקוליטיס. מאז ועד לפני יומיים דיאטה דלת שארית. עכשיו לאט לאט חוזרת לירקות ומלון ודי פוחדת עלי לציין.לא יודעת עם קליפה בלי קליפה????אסור לי אגוזים ושקדים.שאלתי אליכם האם לפחד מקליפות ירקות\פירות? האם סיריאל-דגני בוקר זה סיבים ובריא? מה עם מי קוקוס שקראתי שבריא? לא חלב קוקוס. מרב פחד אוכלת מעט מאד וירדתי ב 3-4קילו מ 50קילו. אני בת 79. תודה עבור תשובה מהירה וכוללת עדנה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!