פיברומיאלגיה: הדרך להקל על הכאבים - ללא תרופות

תאונת דרכים שעברה הילה לביא לפני ארבע שנים גרמה בין היתר להתפרצות מחלת הפיברומיאלגיה בגופה. אחרי הדיכאון, הרחמים העצמיים והטיפולים השונים, היא גילתה גם את הפתרון לחיים איכותיים עם המחלה - התנועה. מעבירה את זה הלאה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 17/04/2016

בנובמבר 2012 עברתי תאונת דרכים. ילדונת שהייתה עסוקה במלאכת שליחת הודעה כתובה, הסירה עיניה מהכביש וחבטה בי בעצמה עם רכבה. ההגדרה היבשה - צליפת שוט. הנזק לגופי - סירינגומיאליה בין חוליות C3-C5 ורדיולוקופטיה צווארית כתוצאה מהחבטה.


ואם לא די בכך, התאונה הייתה האצבע על ההדק שהביאה להתפרצות מחלת הפיברומיאלגיה בגופי.


פיברומיאלגיה היא מצב שכיח של כאבים מפושטים בשרירים ובסיבי רקמות החיבור (הגידים) ותשישות. זוהי תסמונת מבלבלת במיוחד, ולעתים קרובות לא מאובחנת, בשל העובדה שהתסמינים שלה יכולים להופיע גם במצבים רפואיים אחרים. גורמים רבים, ביחד או בנפרד, עלולים להביא להתפרצות פיברומיאלגיה, ביניהם גורמי דחק כגון מחלה, טראומה פיזית, טראומה נפשית או שינויים הורמונליים המובילים לכאב מפושט, לעייפות ולשינה לא מרעננת, המאפיינים פיברומיאלגיה.



האבחון: כאב שלא מרפה

פיברומיאלגיה פוגעת בעיקר בשרירים וברקמות המחברות אותם לעצמות, ועל אף שההרגשה היא כמו במחלת פרקים, זהו אינו סוג של דלקת פרקים והיא אינה גורמת לעיוותים במפרקים. מחקרים הראו שכאב מפושט בשרירים ובנקודות רגישות (Tender points) קיים אצל חולי פיברומיאלגיה ולא אצל אנשים בריאים או אצל בעלי מחלות ראומטיות אחרות. תכונות אלו מבדילות את הפיברומיאלגיה משאר מצבי הכאב הכרוני והכאבים בעצמות.


כואב אבל פחות? לא תמיד. הכאב הוא הסימפטום הראשוני ואולי המשמעותי בפיברומיאלגיה. הוא מופיע בדרך כלל בצורה מפושטת בכל הגוף - הוא שורף, מכרסם, רגיש ונוקשה. לעתים קרובות יהיו שינויים ברמת הכאב ובמיקומו לפי השעות השונות של היום, לפי רמת הפעילות הגופנית, מזג האוויר, דפוסי השינה ומידת הלחץ והעומס שלה נתון החולה. 


הילה לביא. הכאב הוא הסימפטום המשמעותי בפיברומיאלגיה (צילום: שחר דרורי)


אך הכאב קיים תמיד, ברמה כזו או אחרת. הוא מורגש בעיקר בשרירים, וישנה תחושה תמידית של חולשה ועייפות, ממש כמו שמרגישים כאשר חולים בשפעת. תתארו לעצמכם איך זה להרגיש חולים 7\24. כל מה שאני רוצה זה לישון כדי שהיום יעבור.



הסימפטומים: תשישות ודיכאון

כ-90% מחולי הפיברומיאלגיה סובלים מעייפות מתונה או חמורה, המלווה בתחושה של חוסר באנרגיה, ירידה בסבילות לפעילות גופנית או תשישות מהסוג שמורגש בזמן שפעת או במצבים של חוסר שינה. במקרים רבים התשישות היא בעייתית יותר מאשר הכאב. באופן כללי, חולי פיברומיאלגיה סובלים מתשישות הדומה למצב הנקרא תסמונת התשישות הכרונית.


חולי הפיברומיאלגיה חווים הפרעת שינה משותפת, אשר בגינה הם מתעוררים לא רעננים או עייפים. אדם עלול להירדם ללא קושי גדול אבל שלב השינה העמוקה מופרע ולכן השינה עלולה להיות קלה והחולה עלול להתעורר פעמים רבות במשך הלילה. בשל כך חולי פיברומיאלגיה רבים נוטלים תרופות לשיפור השינה ולהקלה על הכאב.


וכשכואב ועייפים. באופן ישיר מושפע מצב הרוח. חולים רבים מדווחים על עצבות שמלווה את היום, על חוסר אנרגיה ועל אבדן שמחת החיים - לעתים עד למצב הנראה כמו דיכאון.



ההתמודדות: בדידות ורחמים עצמיים

חלינו, נבדקנו, אובחנו (פיברומיאלגיה היא מחלה מוכרת וידועה). לא קל להפנים את רוע הגזירה ולהבין שזה המצב. העייפות והכאבים מקשים על ההתמודדות היומיומית. קו המחשבה משתבש וקשה להציב מטרות ולהילחם להשגתן. קשה להסביר לעצמך - נראה בלתי אפשרי להסביר לסביבה.


לרוב נאמר לחולי פיברומיאלגיה, שנראים בריאים כלפי חוץ ושתוצאות הבדיקות שלהם נורמליות, כי הם אינם סובלים מהפרעה אמיתית. המשפחה והחברים, כמו גם רופאים, עלולים להטיל ספק באמיתות תלונותיהם ובכך להגביר את תחושות הבידוד, האשמה והכעס.


פיברומיאלגיה. העייפות והכאבים מקשים על ההתמודדות היומיומית (צילום: שחר דרורי)


בתחילה גם אני נשאבתי לגזרות המחלה. שמעתי ביטויים כמו "המחלה המדומה" או "היא כל הזמן עייפה" - נפלתי ושקעתי. פיתחתי רחמים עצמיים, לא ביקשתי מעצמי ולעצמי. לצאת מהמיטה בבוקר נראה משימה בלתי אפשרית. 


עד מהרה הבנתי שלא זו הדרך. חזרתי לרופאים. קראתי מחקרים. התנסיתי במגוון הטיפולים השונים - טיפול תרופתי קונבנציונלי ולא קונבנציונלי (ליריקה, אלטרול, טרמדקס וכו'), הידרותרפיה, עיסויים, דיקור ופיזיותרפיה - והחלטתי. החלטתי שאם אני לא אעשה את הצעד הראשון - אף אחד לא יעשה זאת עבורי.



ההארה: לא להפסיק לנוע

פרט לטיפול התרופתי שנרשם על ידי הרופאים ומקל על הכאבים, הבנתי שהדבר החשוב מכל הוא שמירה על אורח חיים פעיל ותזונה מאוזנת. עכשיו יותר מתמיד. שני העקרונות שלמדתי עם הזמן כחשובים בטיפול בפיברומיאלגיה הם הגדלת סיבולת לב-ריאה (כושר אירובי) וביצוע תרגילי גמישות. תנועה קבועה למפרקים ולשרירים הכואבים. 


פעילות אירובית מועילה במיוחד היות והיא מגבירה את סיבולת סף הכאב, את תחושת המסוגלות ותורמת להעלאת מצב הרוח והענקת תחושה טובה. הבעיה העיקרית היא איך להתחיל כשיש עננת כאב ועייפות שאופפת, ולא פחות חשוב - כיצד למצוא את הפעילות הנכונה לכם.


לפני הכול חשוב מאוד לומר כי יש להתייעץ עם הרופא המטפל. כשמדובר בפיברומיאלגיה - רוב הסיכויים שהרופא יעודד ואף ימליץ להתחיל בפעילות.



הפתרון: תוכנית אימונים

היות ומדובר בפגיעה ברקמות העדינות העוטפות את המפרקים, לפני שבוחרים תוכנית אימונים חשוב להתחיל בתרגילים קלים ולהגביר את הקצב לאט ובעקביות.


תנועה של המפרקים במישורים שונים. ללא משקל. ללא אביזרים. בתרגול הבא נסו להגיע לטווח תנועה מקסימלי של המפרק. 10 חזרות מומלצות לכל כיוון.


-סיבובי כתפיים קדימה ואחורה.


-הנעת הראש מצד לצד (מבט הצידה)


פיברומיאלגיה. התנועה של המפרקים מקלה על הכאב (צילום: שחר דרורי)


-אוזן לכתף. תנועת ראש הצידה


-הרמת כתפיים לכיוון האוזניים ושחרור (תנועת "לא רוצה")


-סיבובי ידיים 


-סיבובי אגן


-הנפות רגליים. רגל ליד נגדית


-ניתורים קלים במקום


כדי לייצר שיגרה ולהרגיל את הגוף למצב של תנועה חשוב להתעמל על בסיס קבוע, לדוגמה, פעם ביומיים, ולהגביר בהדרגה את הפעילות על מנת להשיג רמת כושר גבוהה יותר. כאשר מגיעות אלי חולות פיברומיאלגיה לקבלת ייעוץ - אני מקפידה להדגיש בפניהן להתמיד בשני אימונים, שמניסיוני האישי הם הכי יעילים ומקלים. כל מה שיעשו מעבר - מבורך.


אימון ראשון: שילוב תרגילי גמישות כחלק קבוע מהיומיום שלנו. ככלל, לכולנו מומלץ לבצע אימוני גמישות ומתיחות כדי לשפר את טווחי התנועה והתפקוד במעגלי החיים השונים. תרגול קבוע ועקבי יפתח תנועה קלה יותר, יועיל בשיכוך כאבים, יפחית מתח נפשי ועומס רגשי, ויעזור בהשגת תחושת חיוניות ואנרגיה גבוה יותר. מכיוון שבבוקר קיים מצב של קישיון במפרקים ולוקח זמן לחמם את המפרקים השונים. מומלץ לבצע את התרגול לפני השינה, מה שבאופן ישיר יעזור לנו לצלול לשנת לילה רגועה ועמוקה.


אימון שני: פעילות אירובית - ושוב, פעילות אירובית! המשפט הראשון שאמר לי הרופא המטפל שלי "צאי להליכה יומית בשדות הקיבוץ". וכמה שהוא צדק. לפני שחליתי רצתי למרחקים ארוכים. הפסקתי כי היה לי קשה. כאב לי. הייתי עייפה. וסיפקתי לעצמי תירוצים בל סוף. 


יצאתי לשדות. חזרתי למסלול והתחלתי לצעוד. הצעידה היומית החזירה לי את הצבע ללחיים, שעת הזריחה עטפה אותי בשקט ובשלווה, ואיפשרה לאנרגיות להתעורר מחדש. מהר מאוד מצאתי את עצמי חוזרת למסלול הריצה ומתחילה להרגיש טוב יותר. 


חיפשתי את הסיבה ומצאתי מחקר שבדק את ההשפעה של הריצות הארוכות על חולי פיברומיאלגיה. המחקר הראה שיפור ניכר במצבם. מתברר שהפרשה משמעותית של אנדרופינים, האחראים על השיפור בתחושת הכאב, מתרחשת כאשר מתמידים בפעילות אירובית מתונה כגון ריצה למרחקים ארוכים. בנוסף הצביע המחקר שהתמדה בפעילות אירובית בקרב חולי פיברומיאלגיה תורמת לעמידות השרירים מפני פגיעות בהם, לשליטה על הגוף ולמחזוריות של השרירים. זה יכול להתבטא בהפחתת הסימפטומים הפסיכולוגיים של החולים ובשיפור ברמת העייפות שלהם.


ריצה למרחקים ארוכים אמנם מתאימה לחלק מהחולים, אך ההמלצה הברורה למרבית החולים היא הליכה בקצב קבוע פעמיים עד ארבע פעמים בשבוע, כאשר המטרה היא להגביר כמעט מדי יום את זמן ההליכה בשלוש-ארבע דקות, עד שמגיעים ל-45 דקות של הליכה רצופה. ככל שהמנגנון האירובי משתפר והגוף מתחזק, אפשר ומומלץ לשלב קטעים קצרים של ריצה.



המסקנה: הבריאות בידיים שלכם

פיברומיאלגיה היא סיבה אמיתית ונוכחת לכאב כרוני ועייפות. צריך להתייחס אליה כמו לכל מחלה כרונית אחרת. חשוב לזכור שפיברומיאלגיה אינה מסכנת את החיים, לא גורמת לעיוות קבוע בגוף והמצב הכללי לעתים נדירות מורע עם הזמן. בידיכם היכולת לקבוע את איכות חייכם. לשקוע ולדעוך או לפרוח ולצמוח.


אני ממליצה בחום להצטרף לקבוצות ספורט (הליכה, ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים) על פני קבוצות תמיכה. אל תפחדו לנסות. מבטיחה שיכאב לכם. מבטיחה שתהיו עייפים ובכל פעם מחדש תשקלו לוותר - אבל עם הזמן תלמדו לשלוט בכאב ולהתמודד איתו. האנרגיות שאיבדתם ישובו. תצליחו ליצור מחדש הצלחות ורגעים מאושרים ומספקים.


זו התרופה האמיתית. התנועה.



פורום טיפול בכאב

מר גבעון פלד

מר גבעון פלד
גבעון פלד, מומחה בטיפולים להפגת כאב ושיקום, בעל ניסיון טיפולי של 10 שנים בהפגת ומניעת כאב, שיקום אורטופדי, הוראה של מקצועות העיסוי, וייעוץ עסקי להקמה, תפעול והשבחה של מרכזי טיפולים. מטפל בשיקום עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • כאבים מתחת לחזה בצד שמאל
  • שרה
  • 12/04/2015 15:14
  • שלום אני בת 19 וחצי והתחיל לי לאחרונה כאב מתחת לחזה השמאלי ממש צמוד לחזה וקצת מתפשט לצד השמאלי זה בא והולך וגם כשאני נושמת לפעמים זה בא . כואב ממש . מזה ?! והאם אני צריכה לפחד מזה?! או שזה סתם כאב בשריר?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • ראשית תמיד לשם הזהירות אמליץ לך לגשת לאיבחון פיזי אצל רופא המשפחה שלך, למרות שחלק גדון מכאבים אלו אינם צריכים לייצר חשש. מעבר לכך האם יש כאב תמידי גם בשכיבה או שינה? האם את מעשנת? האם את מבצעת פעילות גופנית כלשהיא? אשמח גם לגובה ומשקל ועל פי תשובותייך לנסות לתת לך ייעוץ מדוייק יותר.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • כאב בחזה בצד שמאל
  • אור
  • 29/04/2015 22:52
  • שלום, אני בת 18 וחצי אני סובלת מכאבים מתחת לחזה בצד שמאל זה בא והולך אני מפחדת שזה משהו רציני רק היום התחיל וכבר בא 3 פעמים והפעם האחרונה זה עדיין לא עבר אבל זה מפחית ואחר כך מתחזק ברצף, משקל 65 גובה מטר 60 כמעט, אם אקבל תשובה אני אשמח תודה רבה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • כאבים בצד שמאל צלעות מתחת לחזה
  • נגה
  • 08/07/2017 18:39
  • בטן. עליונה. שמואל. עם. הגב
  • שרית
  • 22/05/2019 01:39
  • קוראים. לי שרית. שנה. וחצי אני. סובלת כאבים. בבטן עליונה שמואל. עם. הגב. עשיתי. אולטרסט. בטן. יצא. אבנים. בכיס. מרה. יכול. להיות. מזה.הכאבים

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • כאב מתחת לצלעות בצד שמאל
  • מאיה
  • 18/05/2019 10:54
  • שלום, בשבועיים האחרונים סבלתי משיעול ליחתי ובעקבותיו בימים האחרונים הופיע כאב מתחת לצלעות בצד שמאל, המורגש גם בבטן וגם בגב. הכאב תמיד שם אבל מתחזק בזמן שיעול, נשימה עמוקה או החלפת תנוחה. אני בת 26,לא מעשנת ולא מתאמנת.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • מכה באזור הסטרנום
  • אלה
  • 16/05/2019 16:50
  • שלום רב, לפני 5 ימים קיבלתי מכה חזקה באזור הסטרנום כתוצאה מנגיחה חזקה במקום(בטעות כמובן). בדרך כלל במנוחה זה לא כואב, אבל בתנועה גדולה אני חשה כאבים, אם כי לא חזקים מאוד. האם זה אמור לעבור לבד, או שנדרשות בדיקות כלשהן? תודה רבה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
בסט מדיקל בסט מדיקל
רשת מרכזים רפואיים פרטיים קרא עוד
מחלות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ