מפחיתים את הסיכוי לשבץ: כל הסיבות לשלב אגוזים בתפריט

מחקרים מצאו קשר בין אגוזים לבריאות ואריכות ימים. מהו המינון היומי המומלץ, ואיזה אגוז הוא הבריא ביותר? הכל על היתרונות הבריאותיים של אגוזים מתוך הספר "איך לא למות"

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 06/06/2016

מהו האגוז הבריא ביותר? בדרך כלל, התשובה שלי היא: האגוז שתרצו ותוכלו לאכול ממנו באופן קבוע, אבל הפעם, כנראה אגוזי המלך זוכים בבכורה. הם נמנים עם המזונות העשירים ביותר בנוגדי חמצון ובחומצות שומן מסוג אומגה-3 וכמו כן, מחקרי מעבדה גילו כי הם טובים יותר מאגוזים אחרים בדיכוי השגשוג של תאים סרטניים. אבל מהי ההשפעה האמתית של אגוזי מלך מחוץ למעבדה? 


מחקר PREDIMED הוא אחד המחקרים ההתערבותיים הגדולים ביותר שנערכו אי פעם בנושא תזונה. להזכירכם, במחקר התערבותי המשתתפים מחולקים באופן אקראי לקבוצות שונות, שכל אחת מהן מקבלת תזונה שונה. בסיום המחקר החוקרים בודקים איזו תזונה הובילה לתוצאות בריאותיות טובות יותר. שיטת מחקר זו מסייעת לחוקרים להימנע מבעיית המשתנים המתערבים שמפריעים להוכיח קשר של סיבה ותוצאה במחקרי עוקבה (קוהורט). לדוגמה, בכמה מחקרים גדולים-נמצא כי אנשים שאוכלים אגוזים חיים שנים רבות יותר ומתים פחות מסרטן, מחלת לב ומחלות בדרכי הנשימה. 


קראו עוד: מהי הפטרייה הבריאה ביותר? כל מה שצריך לדעת על פטריות


עם זאת, שאלה אחת נותרה פתוחה: האם ממצאים אלה מוכיחים קשר של סיבה ותוצאה או שמדובר רק במִתְאָם (קורלציה)? הרי ייתכן שלאוכלי אגוזים יש גם הרגלי חיים בריאים אחרים. אולי יש להם פשוט מודעות גדולה יותר לבריאות. מצד שני, אם המדענים מחלקים באקראיות אלפי משתתפים לקבוצות עם רמת צריכה שונה של אגוזים וזרעים והקבוצה שאכלה הרבה אגוזים משיגה את התוצאות הטובות ביותר, אנחנו יכולים להיות בטוחים יותר שהאגוזים אינם רק קשורים לבריאות טובה יותר אלא גורמים לה. זו בעצם הייתה המסקנה שעלתה ממחקר PREDIMED. 


והזוכה בפרס האגוז הבריא ביותר הוא: מלך


שינוי קטן בהגדלת כמות האגוזים הקטין ב-50% את הסיכון לשבץ

למעלה מ-7,000 גברים ונשים בסיכון גבוה למחלת לב וכלי דם חולקו באופן אקראי לקבוצות תזונתיות שונות והיו במעקב במשך שנים. אחת הקבוצות קיבלה בחינם כ-225 גרם אגוזים מדי שבוע. נוסף על אכילת האגוזים, הם התבקשו לשפר את התזונה שלהם בדרכים אחרות, כמו הגברת הצריכה של פירות וירקות וצמצום כמות הבשר ומוצרי החלב בתפריט, אבל בהשוואה לקבוצת הביקורת, הם לא עמדו במשימה באותה הצלחה. למרות זאת, העובדה שנשלחה אליהם בחינם מנה שבועית של אגוזים במשך 4 שנים שכנעה אותם להתחיל לאכול יותר אגוזים (חבל שהחוקרים לא הגניבו פנימה גם קצת ברוקולי!). 


עוד לפני שהמחקר התחיל, אלפי המשתתפים בקבוצת האגוזים כבר אכלו כ-15 גרם אגוזים מדי יום. הודות למנות האגוזים שחולקו להם, כמות האגוזים בתפריט שלהם עלתה ל-30 גרם (כחופן). כתוצאה מכך, החוקרים יכלו לגלות מה קורה כשאנשים בסיכון גבוה למחלת לב וכלי דם שאוכלים תפריט מסוג מסוים צורכים עוד 15 גרם אגוזים מדי יום. 


מכיוון שלא היו הבדלים משמעותיים בצריכת הבשר ומוצרי החלב של המשתתפים, לא היו הבדלים משמעותיים ברמת השומנים הרוויים או הכולסטרול בתפריט שלהם. לכן, כצפוי, לא היו גם הבדלים ברמות הכולסטרול שלהם בדם או במספר התקפי הלב שהתרחשו אצלם בהמשך. אולם, מספר מקרי השבץ שנרשמו בקבוצת האגוזים היה נמוך יותר במידה משמעותית. במובן מסוים, כל הקבוצות אכלו תפריט שמעודד שבץ. אנשים בכל הקבוצות לקו בשבץ אחרי שהם אכלו במשך שנים את כל אחד מסוגי התפריטים, ולכן, במצב הרצוי, היינו מצפים שהם יעדיפו תזונה שעוצרת או מסיגה לאחור את המחלה במקום תזונה שמעודדת אותה. אבל אצל אלה שלא היו מוכנים לבצע שינויים תזונתיים דרמטיים, אפילו השינוי הקטן של הגדלת כמות האגוזים הקטין ב-50% את הסיכון לשבץ. אמנם היו מקרים של שבץ מוחי בקבוצת אוכלי האגוזים, אבל מספרם היה קטן בחצי, יחסית לקבוצת הביקורת. אילו הוספת האגוזים הייתה מניבה תוצאות דומות גם באוכלוסייה הכללית, היינו יכולים למנוע 89,000 מקרי שבץ בשנה בארה"ב בלבד. בממוצע, מדובר ב-10 מקרי שבץ בכל שעה, מסביב לשעון, שניתנים למניעה בדרך פשוטה – הוספת 4 אגוזי מלך, שקדים ואגוזי לוז לתפריט היומי שלנו. 


בלי קשר לקבוצה שאליה חולקו המשתתפים, לאלה שאכלו יותר אגוזים בכל יום היה סיכון כולל קטן יותר למוות בטרם עת. אצל משתתפים שאכלו יותר מקורות "אדומים" ו"צהובים" של שומן – שמן זית רגיל או שמן זית כתית מעולה מכבישה קרה – לא נרשמה השפעה חיובית כלשהי על שיעורי ההישרדות. ממצא זה תואם לדעתו של אנסל קייז, שנחשב לאבי התזונה הים-תיכונית, בנוגע לשמן זית. מבחינתו, היתרון הבריאותי שלו מתבטא בעובדה שהוא יכול לשמש כתחליף לשומנים מן החי. הרי אין ספק שמוטב לצרוך שמן זית מאשר חמאה! 


מבין כל האגוזים שנבדקו במחקר PREDIMED, היתרונות הבריאותיים המשמעותיים ביותר היו קשורים לאגוזי מלך, במיוחד בכל הנוגע למניעת מוות מסרטן. אנשים שאכלו יותר מ-3 מנות של אגוזי מלך בשבוע הקטינו ב-50% את הסיכון שלהם למות מסרטן. סקירה של הספרות המדעית הגיעה למסקנה כי "ההשפעות החיוביות מרחיקות הלכת של תפריט צמחי הכולל אגוזי מלך הן המסר החשוב ביותר שיש להעביר לציבור". 


קראו עוד: לא קולעת לטעם של כולם אבל בריאה מאוד: הכל על כוסברה



נלקח מהספר החדש "איך לא למות, גלו את המזונות המוכחים מדעית למניעה ולטיפול במחלות", מאת ד"ר מייקל גרגר, בהוצאת פוקוס. 

הספר כולל המלצות תזונתיות מפורטות למניעה ולטיפול ב-15 גורמי התמותה המובילים בעולם, מתייחס למחקרים חדשים ומעניק עצות מעשיות לריפוי. 

עריכה מדעית: אופיר פוגל, נטורופת.

להשיג בכל חנויות הספרים בארץ ובהוצאת פוקוס בטלפון: 1-700-700-212



פורומים, דיאטה ותזונה נכונה ברפואה הסינית

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
דיאטה הדר 02/11/2019 23:59
  • אני בחורה רזה הבעיה שיש לי בטן הגובה שלי הוא מטר 63 ואני שוקלת 52 ומאד קשה לי להיפטר ממנה אני רוצה בטן שטוחה ופעילות ספורטיבית לא עוזרת לי מה אפשר לעשות?

  • + הוסף תגובה
האם מותר לאכול קינואה..... עדנה 22/10/2019 11:45
  • שלום. למרות ששאלתי שאלה בעבר ולא קיבלתי מענה אנסה שוב: אני ברגיעה ב'ה אחרי התקף דיברטיקוליטיס ביוני19 -אישפוז-אינטיביו' וכו. משגיחה מאד מה לאכול, צועדת כמה פעמים בשבוע. שאלתי הקצרה: האם מותר לאכול קינואה מבושלת שנחשבת למאכל בריא? שכן הגרגירים הם מאד קטנים ואני לא יודעת אם דווקא הם יכנסו לסעיפים.....אודה על תשובה מהירה, עדנה

  • + הוסף תגובה
תרופות אנטי פסיכוטיות ודיאטה ח.ל 17/10/2019 12:32
  • שלום, אני מטופלת בתרופה אנטי פסיכוטית שנקראת אבילפיי באופן כרוני, מאז תחילת הטיפול עליתי 12 קילו. ואיני מצליחה להוריד אותם. אני בעיקר סובלת מתיאבון מוגבר חשק לפחמימות ומתוקים מתקשהלהגיע לתחושת שובע וגם פעילה מעט יחיסית עקב העייפות קיצונית שהיא תופעת לוואי של התרופות שאני מקבלת. מה אפשר לעשות כדי להוריד במשקל. והאם יש תוסף תזונה שיכול לעזור? תודה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!