האם ההתפתחות החברתית של הילד שלכם תקינה? כך תדעו

בשנים הראשונות לחייו של הילד נבנות היכולות החברתיות שלו אך לעתים עולה החשש שההתפתחות אינה תקינה. מהם השלבים בהתפתחות החברתית של הילד, כיצד מזהים אם הוא חווה קושי חברתי ולמי פונים? מומחית מסבירה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 31/05/2016

התחום החברתי בהתפתחות הילד מתייחס לקשר שהילד יוצר עם ילדים נוספים ולמשחק המתפתח ביניהם. דהיינו, הילד אינו מביע קושי חברתי, מצליח ליצור קשרים חברתיים או להיענות לקשרים חברתיים ובשלב מאוחר יותר אף להשתתף במשחק בקבוצת ילדים. התפתחות תקינה של היכולות החברתיות של הילד נמדדת בהתאם למה שמצופה מהגיל שלו ומהרמה ההתפתחותית של המשחק. 


קראו עוד: כך תדעו אם הילד שלכם סובל מעיכוב התפתחותי


בחודשים הראשונים נבנה הבסיס ליכולות חברתיות עם בני הגיל 

בחודשים הראשונים לחיי התינוק, ההורים הם אלו היוזמים את הפעילות המשחקית, אך התינוקות מצטרפים אליהם בהנאה רבה. בתקופה זו, התינוקות בעיקר חוקרים את גופם, ידיהם ורגליהם, ורק לאחר מכן מגלים עניין בצעצועים, שמים אותם בפה, מעבירים מיד ליד ומרעישים איתם. תינוקות מתייחסים בעיקר לדמויות המטפלות בהם וככל שהם גדלים הם מביעים יותר ויותר עניין באנשים אחרים ובתינוקות אחרים, אך עדיין חסרה להם היכולת לקחת חלק במשחק משותף. 


בסביבות גיל שמונה חודשים, כאשר קביעות האובייקט מושגת (היכולת לדעת שגם כשחפץ נעלם הוא עדיין נמצא) התינוקות מגלים הנאה רבה ממשחקי "קוקו" עם הוריהם. בסביבות גיל שנה-שנה וחצי, במקביל להתפתחות ההבנה, מתפתח משחק תפקודי והפעוט מרים כוס לפיו, משכיב בובה במיטה ומסיע מכונית. זהו גם הגיל שבו הפעוט בעצמו מתחיל ליזום משחק עם הוריו. 


לקראת גיל שנתיים, במקביל להתפתחות השפתית, הפעוט מצליח לשחק במשחקי "כאילו" ויכול להשתמש בחפץ כייצוג של דבר דמיוני על ידי חפץ אמתי, למשל, הקובייה היא תפוח והוא "אוכל" אותו, או שהוא מדבר עם אבא בטלפון "בכאילו" ועוד. שלב זה הוא הבסיס למשחקי תפקידים עם בני הגיל בהמשך. 


מהם השלבים בהתפתחות החברתית של הילד?

בדומה לכל תחומי ההתפתחות, גם התחום החברתי מתפתח בשלבים כאשר כל שלב שמושג מהווה בסיס לשלב הבא אחריו ולכן כדי לבחון האם לילד שלי יש קושי חברתי נדרש להתייחס לגיל הכרונולוגי שלו ולשלב ההתפתחותי שאותו השיג. 


השלב הראשון

בשלב זה, האופייני לגיל שנה, הילד משחק לבד ונראה כי אינו מודע למעשים של האחרים. 


השלב השני

בשלב זה, האופייני לגיל שנתיים, הילד מודע לאחרים, מסתכל עליהם לעתים או על מה שהם עושים, אך אינו משחק איתם. 


השלב השלישי

הילד משחק ליד ילדים אחרים, יכול לחלוק איתם את אותו מרחב ואותם חומרים, להתחלף איתם במשחקים, להראות לאחרים את משחקיו, לחקות אחרים או להתחלף עם הילדים האחרים, אך עדיין אינו משחק עמם. שלב זה אופייני לגילאי שנתיים-שלוש.


השלב הרביעי

הילד יוצר קשר ישיר עם ילד אחד מתחלק עמו בצעצועים או בחומרים ומשחקם הוא שיתופי והדדי. שלב זה אופייני לגילאי שלוש. 


השלב החמישי

הילד משתתף במשחק בקבוצת ילדים, ואף מצליח להשתלב במשחק עם תורות, משחק קופסא עם חוקים מוגדרים, משחקים קבוצתיים כגון תופסת ומחבואים או במשחקי תפקידים בהם כל אחד מהילדים מאמץ תפקיד ומשחק על פי הרעיון שמועלה בקבוצה. שלב זה אופייני לגילאי ארבע והלאה. 

בסביבות גיל 3-4 הילדים מתחילים לשחק יחד


כיצד מזהים קושי חברתי אצל הילד?

קושי חברתי מתבטא בדרכים שונות. ייתכן מצב בו הילד רוצה ומעוניין ליצור קשר עם בני גילו, אך מתקשה לעשות זאת בדרך מתאימה, חוטף משחקים מילד אחר משום שהוא מתקשה לבקש, מתקשה לחלוק משחקים עם אחרים, או לחילופין עשוי להכות או לגעת חזק מידי כשהוא יוצר קשר עם בן גילו ומתקשה לנהוג אחרת.


סימן אחר לקושי הוא ילד שאינו מגלה עניין בבני גילו, אלא מגלה עניין בצעצועים ובחפצים. או ילד שמתקשה לשמר קשרים עם בני גילו בשל ביישנות רבה ופאסיביות, ממעט ליזום קשרים עם ילדים אחרים וזקוק לתיווך ועזרה לשם כך. 


עדות נוספת לקושי חברתי היא ילד שקשה לו להשתלב במשחקים קבוצתיים, מתקשה להפסיד ואינו מבין את החוקים והכללים החברתיים. יש להבחין אם הילד מתלונן שאין לו חברים, שהוא חש דחוי חברתית ושהדבר גורם לו למצוקה.


כיצד מתמודדים עם קושי חברתי של הילד?

במידה והילד מתקשה בהשגת אחד השלבים המתוארים ניתן לקדמו ולסייע לו להשיג את שלבי ההתפתחות החברתית, ובמידת הצורך לפנות לפסיכולוג התפתחותי ולבצע אבחון מקצועי של הקשיים של הילד. עם זאת, ישנם מצבים בהם הילד השיג את כל השלבים המתוארים, אך הוא עדיין מתקשה בתחום החברתי. 


במצבים אלו נבחן האם המקור לקושי קשור להתפתחותו הרגשית וליכולות הכוללות גילוי עניין בסביבה, היכולת לוויסות ושליטה עצמית, היכולת ליצירת קשר בינאישי משמעותי והנאה ממנו (גם עם מבוגרים), וכן את היכולות הכוללות הבנה של שיתופיות והדדיות, פיתוח תקשורת וביטוי רגשות באופן מותאם והתארגנות בפעילות. גם במצבים אלו, במידה והקושי החברתי מציק לילד וגורם לפגיעה בתפקודיו, מומלץ לסייע לו ולפנות לייעוץ מקצועי. ניתן לקדם את הילד באמצעות טיפול פסיכולוגי פרטני או באמצעות טיפול קבוצתי, במסגרתו העבודה נעשית מול עוד ילדים בני גילו החולקים קשיים דומים. הבחירה בסוג הטיפול המומלץ ביותר תעשה לאחר היכרות עם הילד ושקילת הטיפול שיקדם אותן באופן המיטבי. 


קראו עוד: איזו שיטה באמת תעזור לכם להרדים את התינוק?


פורום התפתחות הילד

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • נוירולוגית ילדים
  • שירה
  • 07/05/2019 15:27
  • ירידה בהיקף הראש לאחר אירוע בלידה
  • רם
  • 21/04/2019 08:49
  • בתי נולדה בניתוח קיסרי דחוף לאחר שהרופאים אמרו שלא היה דופק בגלל בליעה של הנוזלים הקולניאלים. מאז יש ירידה מתמדת בהיקף הראש, כרגע בת ארבעה חודשים ובהיקף ראש 28%, מעבר מערב בטיפת חלב, מה אפשר / כדאי לעשות?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • בת 2 וחצי משחקת עם צואתה
  • אהבתיה
  • 09/03/2019 10:36
  • שלום לכם . אני אמא לליאן בת 2 (שנתיים) וחצי. בשבוע האחרון בתי האהובה התעסקה כמה פעמים עם צואתה: פעם בבית קמנו בבוקר וראינו את מיטתה מרוחה ומספר פעמים בגן הגננת בחינה על כך שהיא משחקת עם המורה ומתמרחת. האינטואיציה שלי אומרת שכעס ו"נו נו נו" הם גישה לא רצויה. חשוב לי לציין שהיא מבינה מה אומרים לה אך יש עיכוב בהתפתחותה ושותה לקויה. התחלנו הליכים ואנחנו טרום מרפאה בעיסוק. אודה להדרכתכם. אבישג חתן סוללרי 0546998006 תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
גב' אריאלה בר דויד גב' אריאלה בר דויד
MA , פסיכולוגית מומחית להפרעות אכילה, מרפאה... קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ