לא כדאי לערבב בשר וחלב? 11 מיתוסים על מוצרי חלב

כמה פעמים שמעתם שכדאי לכם לאכול רק מוצרי חלב דלי שומן, או שחלב עזים בריא יותר מחלב פרה? רגע לפני שניחוחות הקישים ועוגות הגבינה משתלטים לכם על המטבח, הנה כל המיתוסים על מוצרי החלב - והאמת

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 14/06/2016

כל כך הרבה דברים כבר נאמרו על חלב ומוצריו, אבל מה באמת נכון? בעזרת ענבל דרוקר, דיאטנית קלינית במרכז הספורט באוניברסיטת תל-אביב, ניפצנו וגם אישרנו 11 מיתוסים מוכרים בנושא:



1. כדאי לצרוך רק מוצרי חלב דלי שומן 

לא נכון. מוצר המכיל אפס אחוז שומן לרוב מכיל תחליפים אחרים כגון מים וסוכר ש"מפצים" על העדר השומן. "זה לא בהכרח מעיד על כך שמדובר במוצר בריא יותר. הסוכר מכיל קלוריות שאינן תורמות לבריאות והעדר השומן מונע ספיגה טובה של ויטמין D, החיוני לשמירת מאזן הסידן בעצמות ולתפקוד התקין של בלוטת התריס", מסבירה דרוקר. לכן, העדיפו לאכול מוצרי חלב עם נוכחות של כ-3% שומן, וכך תרוויחו גם תחושת שובע לאורך זמן.



2. מוצרי חלב מעודדים ליחה

נכון חלקית. העניין אמנם לא הוכח מחקרית, אך למרות זאת חלב אינו בין המאכלים שהיינו ממליצים עליהם במקרה שאתם סובלים מצינון וליחה טורדנית. אנשים רבים מדווחים על השפעה שלילית של מוצרי החלב על תופעות אלה, אך אין עדות מחקרית בעניין.


קראו עוד: 6 סימנים שמצביעים על כך שאתם רגישים לחלב



3. לא כדאי לערבב בשר וחלב

נכון. בין אם אתם אנשים מאמינים, אשר מפרידים בשר ממוצרי החלב כחלק מחיי השגרה שלכם, ובין אם לא, כדאי שתדעו שיש משהו הגיוני מבחינה תזונתית באיסור ההלכתי: "כאשר משלבים באותה ארוחה מוצר חלבי עם מוצר בשרי, מתרחשת 'תחרות' על ספיגת רכיבי מזון חיוניים כמו ויטמינים ומינרליים בגוף, וביניהם ברזל שנמצא בעיקרו בבשר וסידן שבחלב. באופן טבעי, לא נוכל לספוג את כמות הסידן שהיינו סופגים ללא נוכחות הברזל ולהפך", מסבירה דרוקר. אז בפעם הבאה שאתם בונים על ארוחת צ'יזבורגר, כדאי שתשקלו שנית.




4. לא כדאי לאכול גלידה לאחר פעילות גופנית

לא נכון. הנה משהו שוודאי תאהבו לשמוע: גלידה על בסיס חלב מכילה גם את החלבון וגם את הסוכר הנדרשים לגוף לאחר פעילות גופנית, על מנת לאושש את רקמת השרירים שנהרסת בזמן הפעילות, ולחדש את מאגרי הגליקוגן והגלוקוז הנחוצים לאנרגיה הזמינה שלנו. אז אם תכננתם ריצה או פעילות מאומצת בקרוב, פרגנו לעצמכם גלידה בסוף המסלול. ולא, למרבה הצער טיול רגוע עם הכלב לא נכלל בקטגוריה.



5. עדיף לתת לילד גבינה לבנה בארוחת ערב ולוותר על הגבינה הצהובה

לא נכון. ילדים זקוקים לאחוז שומן וסידן גבוהים יותר משל המבוגרים. גבינה צהובה בעלת  20% שומן הינה תוספת מבורכת לארוחת הערב, מאחר והיא מכילה כמויות סידן ושומן גבוהות יותר מאלה הנמצאות בגבינה לבנה.



6. החלב מכיל אנטיביוטיקה שמזיקה לבריאות

לא נכון. אומנם הפרה מקבלת אנטיביוטיקה אך זו אמורה להינתן ימים לפני חליבה, כך שבעת ייצור החלב אחוז האנטיביוטיקה שבו נמוך ואף זניח. במידה ואכן מתגלה אנטיביוטיקה בחלב נעשה תהליך של "recall"  עבור אותם המוצרים. 



7. גבינות עשירות בשומן הן דלות לקטוז 

נכון. גבינות קשות שהן לרוב בעלות אחוז שומן גבוה הינן דלות בלקטוז. בתהליך הכנתן החיידקים מפרקים את הלקטוז, שהוא סוכר החלב, וכך מופחת כמותו לעומת חלב ניגר שלא עבר גיבון. אגב, גם יוגורט דל קלוריות הוא לרוב דל בלקטוז בשל תהליך ההחמצה שעבר.



8. לא כדאי לאכול גבינות לפני פעילות גופנית

נכון חלקית. אם בדיוק תכננתם לרוץ, כדאי שתוותרו על סנדוויץ' עם מוצרלה או גבינה שמנה אחרת בסמוך לפעילות. ומדוע? מסתבר שהשומן שבגבינות השמנות האלה מתעכל לאט יותר, ועלול לגרום לצרבת ולתחושת אי נוחות כללית במערכת העיכול. עם זאת, דווקא  צריכה של גבינות דלות שומן לפני הפעילות, תגרום לכם להרוויח חלבונים ממקור איכותי, החיוניים לשיקום השרירים בתהליך המתרחש בגוף לאחר הפעילות.



9. גבינות עזים בריאות יותר

נכון חלקית. נמצא שגבינות עזים מכילות חומצות שומן קצרות מאלו המצויות בחלב פרה ועל כן עיכולן קל יותר ומתאים יותר לסובלים מבעיות במערכת העיכול. כמו כן, כמות הלקטוז בהן נמוכה יחסית ועל כן תחושות כגון נפיחות וגזים לרוב קטנות בעת צריכתן . עם זאת, אין בהן יתרון על פני גבינות אחרות עבור אוכלוסייה שאינה רגישה ללקטוז ולמי שאינו סובל מבעיות עיכול.


קראו עוד: אחת ולתמיד: האם חלב בריא לנו או לא?



10. אפשר להשלים את הסידן על ידי מוצרי מזון אחרים

נכון. ישנם מקורות סידן נוספים במזונות השונים דוגמת שומשום, ברוקולי ועור, אשר מכילים חלב. עם זאת, חשוב לציין שאחוז הסידן בהם נמוך ביחס למוצרי החלב, לרוב. בנוסף, לעתים מוצרי מזון מן הצומח מכילים חומצות המפריעות לספיגת הסידן במערכת העיכול. 



11. מי שרגיש ללקטוז צריך להימנע לחלוטין מצריכת מוצרי חלב

לא נכון. רגישות ללקטוז נובעת ממחסור באנזים הלקטאז המיועד לפרק את סוכר החלב. גבינות קשות או כאלו שעברו החמצה דוגמת יוגורט הינן דלות בלקטוז ותופעות הלוואי המאופיינות עשויות לא להופיע בעת צריכתן אלא בצריכת חלב ניגר וגבינות רכות. שווה לנסות לפני שמחליטים להימנע לחלוטין.



פורום אלרגיה

ד"ר קובי שדה

ד"ר קובי שדה מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה
ד"ר קובי שדה רופא מומחה לאלרגיה, אימונולוגיה ורפואה פנימית, מבכירי המומחים באלרגיה ואסתמה בישראל. עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • חשש מהתקף אנפילקטי
  • אחת
  • 21/05/2019 09:22
  • שלום רב. הבן שלי בן שנה ו4 חודשים. טרם חשפתי אותו לבוטנים אגוזים שקדים וטחינה מפני חשש מתגובה קשה אלרגית כגון חנק / התקף אנפילקטי.המחשבה שאם יקרה כזו תגובה ועד שיגיע למרפאה או בית חולים לקבל זריקה נגד אלרגיה יכול להיות נזק בלתי הפיך...רציתי לדעת האם בחשיפה ראשונה של אותם מאכלים שציינתי בדרך כלל לפני תסמינים מסכני חיים יש תסמיני פריחה קלים?(הבנתי שבחשיפה ראשונה יש תסמינים קלים ובחשיפה שניה יש תסמינים קשים). האם ברגע שנחשף פעם ראשונה ולא פיתח שום תגובה זה אומר שבפעם השניה שיחשף כבר אין אפשרות לתגובה מסכנת חיים? בקיצור איך אפשר לקחת את הסיכון הזה שאין לי מזרק בהישג יד נגד אלרגיה (אפינפרין)ויכול להיווצר נזק ממשי?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תודה על המענה
  • אחת
  • 21/05/2019 14:17
  • אבל לא ככ הבנתי...אתה טוען שבגלל שמדובר בטעימות של כמות קטנה לא יכולה להיות תגובה מסכנת חיים? נגיד אחרי שבוע של טעימות של במבה לא יכול להיות שאחרי 4 פלחי במבה יהיה תגובה קשה?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אלרגיה של תינוקות
  • לירן
  • 21/05/2019 23:29
  • שלום. יש לי תינוקת בת 7 חודשים שהתחלתי לתת לה מוצקים. מסביבי יש הטוענים שצריך להביא את כל האלרגניים (ביצה/שומשום/ בוטנים) מגיל שנה כדי שלא תיהיה אלרגיה. לעומת זאת יש הטוענים שצריך כמה שיותר מוקדם ובאופן עקבי . מאוד חוששת להביא בצורה לא נכונה את האלרגניים כך שזה יגרום לה להתפרצות אלרגיה. באיזה דרך עדיף לחשוף אותה ?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
ד"ר כרמי גלר-ברנשטיין ד"ר כרמי גלר-ברנשטיין
רופאה מומחית לאלרגיה ואימונולוגיה קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ