//

זהירות: אלו ה"מלכודות" שגורמות לכם להשמין בלי לשים לב

מסמסים בזמן ארוחת הצהריים? צמודים למרקע הטלוויזיה בכל ארוחת ערב? זהירות: זה משמין! מהן ה"מלכודות" בחיי היום-יום שגורמות לנו לאכול בהיסח הדעת, מה הנזק שיכול להיגרם וכיצד נמנעים ממנו?
כתבה פרסומית כתבת חסות


עם יד על הלב: כמה פעמים אתם יושבים "רק" לאכול, בלי לרפרף בעיתון, לסמס בסמארטפון או לצפות בטלוויזיה במקביל? ובאיזו תדירות אתם אוכלים תוך כדי נהיגה, שיחת טלפון או ליד המחשב?  


למרות שכולנו יודעים שזה לא מומלץ, כולנו חוטאים בכך מידי פעם, או לפחות פעם ביום,  ויש כאלה שסבורים שזהו סגנון האכילה הנפוץ ביותר שיש. בספרו "אכילה בהיסח הדעת", מסביר המחבר, ד"ר בריאן וואנסינק, מהן הסיבות הסמויות שעומדות מאחורי הרגלי האכילה שלנו. 


קראו עוד: כיצד תמנעו את השמנת ילדכם בחופש הגדול? 10 טיפים


אחרי שהתוועדנו לאכילה "רגשית" מתברר כי הדבר הבא שצריך להיאבק בו הם הרגלי האכילה שגורמים לנו לאכול יותר מידיי - פשוט מתוך חוסר תשומת לב. עוד מתברר, כי החיים שלנו רצופים ב"מלכודות", ושהסביבה שלנו גורמת לנו לאכול יותר מכפי שנדרש. במלים אחרות: ישנן סיבות תרבותיות וסביבתיות מדוע כל כך קשה לנו לסגור את הסמארטפון כשמתיישבים לאכול, מבלי להתפתות להציץ בו או בטלוויזיה שדולקת בחדר השני יומם וליל. 


"אנו חיים בעולם מלא בהסחות דעת, ולא יודעים להיות משועממים או לעשות רק דבר אחד. בנוסף, יש סביבנו שפע מבלבל של מזון, וככל שהמגוון גדול יותר, אנחנו רוצים לאכול יותר והיכולת שלנו לבחור ולהיות מרוצים ממה שבחרנו – פוחתת", מסבירה דנה איבנקובסקי, דיאטנית קלינית, חברת "עתיד – עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל".  



מה כל כך רע באכילה בזמן צפייה בטלוויזיה או קריאת עיתון?

"המוח שלנו יודע להתרכז במספר מסוים של פעולות וכשמתרכזים בטלפון או בעיתון לא מתרכזים באוכל, ולא אוכלים עם כל החושים. מה שיכול לגרום לכך שנאכל יותר ממה שאנחנו באמת צריכים. כשלא שמים לב לכמויות ולא מתרכזים בתחושת השובע הטבעית, קשה לעמוד בשפע שיש מסביב ולאכול רק עד ששבעים. לעומת זאת, אכילה מודעת היא כשאנחנו אוכלים ומתרכזים באוכל עצמו, רואים, מריחים, נוגעים וטועמים. אוכלים לאט יותר, אוכלים טוב יותר, מרגישים את הטעם ובעיקר - קשובים לתחושות הגוף ויודעים לזהות את תחושת השבוע הטבעית", מסבירה איבנקובסקי.




מה הנזק שיכול להיגרם?

"אכילת יתר עלולה לגרום להשמנה, לכאבי בטן ולעייפות, ואלו תחושות שאנו לא מעוניינים בהן. בנוסף, תחושת המלאות שמתקבלת כשאוכלים יותר מידיי, משבשת את תחושת השובע הטבעית ואת היכולת לזהות אותה", מדגישה איבנקובסקי. 


אז מה אפשר לעשות כדי להחזיר לעצמנו את השליטה על הצלחת? לאיבנקובסקי יש מספר המלצות וטיפים ששווה לאמץ:  

1. לתרגל כיבוי

"זה לא פשוט, ואפילו יכול להיות משעמם בהתחלה. לכן, כדאי להתחיל את התרגול בארוחה קטנה וקלה. המשימה היא לשבת לאכול לאחר שכיביתם את הסמארטפון או הטלוויזיה, כדי להחזיר לעצמכם את היכולת לאכול ללא הסחת דעת", ממליצה איבנקובסקי.


2. לעצב את סביבה

עצבו את סביבת המגורים באופן כזה ש"הפוקוס" יהיה על האוכל בלבד:

בחרו בצלחת קטנה יותר, כך אוטומטית תאכלו פחות.

שימו לב לצבע הצלחת: "מחקרים שמראים כי ישנם צבעים שמעודדים אכילה, כמו צבעי חום ולבן, המתקשרים אסוציאטיבית למאכלים טעימים. כחול, לעומת זאת, הוא צבע שאינו קיים בטבע, לכן מדכא אכילה", מפתיעה איבנקובסקי.

סדרו את סביבת האכילה: הניחו על השולחן מפית, כוס מים וכדומה, כדי להפריד את האכילה משאר העשייה היום-יומית.

אל "תחטפו" או תאכלו בעמידה, אלא רק בישיבה. זאת משום שכמות האוכל שאוכלים בעמידה היא עצומה ולא שמים לב כמה חוטפים וטועמים, "כשלא שמים לב זה עלול להצטבר לכמות עצומה של קלוריות מיותרות", מדגישה איבנקובסקי. 

אכלו בחברה, לפחות ארוחה אחת ביום. 


3. לוותר על נשנושים, בעיקר בזמן צפייה בטלוויזיה

"כשמנשנשים רמות הסוכר בדם כל הזמן גבוהות. במקום לנשנש, קראו לזה ארוחת ביניים, קחו כמות מוגדרת מראש, כגון כוס פופקורן או קערת גלידה, העיקר לא לאכול מתוך אריזה פתוחה. עדיף לקחת מנה בגודל סביר, משום שהסיכוי שתקומו ותיקחו מנה נוספת קטן יותר מאשר במצב בו ישנה אריזה פתוחה המונחת בהישג יד. אם מגבילים את הכמות מראש "הנזק" יהיה קטן יותר. אמנם זו עדיין אכילה מוסחת, אך היא נשלטת יותר". 


4. תמיד לאכול בצלחת

לא לאכול עוגה מהתבנית, לקחת חתיכה על צלחת וללכת לשבת ליד שולחן. גם במקרה הזה  הסיכוי שתקומו לקחת עוד פרוסה קטן יותר.  

5. להחביא פיתויים

הציגו את האוכל הבריא, כגון ירקות ופירות, על השולחן ובחזית המקרר, ואילו את הממתקים והנשנושים - שמרו בארונות סגורים. אמצו שיטה זו גם במקום עבודתכם: החזיקו שוקולדים וחטיפים בארון סגור, לא על השולחן ולא בהישג יד. "כשצריך לקום מהכיסא כדי להגיע לנשנושים גוברת המודעות לאכילה". 


6. לא לאכול משעמום

שאלו את עצמכם מה הסיבה לרעב שלכם. האם אתם אוכלים כי אתם באמת רעבים? או שאתם אוכלים עקב שעמום, לחץ, כעס, עצב או כל רגש אחר? המודעות שלכם היא המפתח לשינוי ההרגלים.  



פורומים דיאטה ותזונה נכונה ברפואה הסינית

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
טעם מר ומתכתי בפה יוני 13/11/2018 00:01
  • שלום, אני חייל בן 20, סובל כבר חמש שנים מטעם מר ומתכתי בפה שמלווה אותי 24 שעות ביממה. לטעם מלווה גם יובש בפה וריח רע שמופיע לעיתים בעיקר לאחר אכילה של מזונות שומניים וסוכרתיים. הלשון שלי לבנה כל הזמן ואני חש בחולשה תמידית. פניתי לרופאים רבים שאינם ידעו לתת לי תשובה. האם יש לך סבירות למקור הבעיה? יכול להיות שהיא נובעת מבעיות גסטרולוגיות? נוירולוגיות הקשורות לעצבי המוח?אשמח לעזרה שלך. הבעיה הזו רודפת אותי בצורה קשה ומשפיעה על כל אספקט בחיים שלי. תודה מראש.

  • + הוסף תגובה
טעם לא טוב בפה חיים 19/07/2020 18:34
  • אני הייתי מציע לחשוד בעודף מתכות כבדות בגוף או חומרים כימיים בגוף שנחשפת אליהם שיכולים לעשות את זה בפרט שאתה אומר שאתה חלש הייתי ממליץ לשתות חליטות של עלי כוסברה שמנקה מתכות כבדות ועוד כל מיני רעלים פלוס ויטמין C במינון של 4 גרם ליום באבקה מעורבבת במיץ או במים בחלוקה של פעמיים ביום שזה מנטרל מתכות כבדות ורעלים תעשה ככה חודש לפחות ואז תרגיש שיפו עצום

  • + הוסף תגובה
דיאטה הדר 02/11/2019 23:59
  • אני בחורה רזה הבעיה שיש לי בטן הגובה שלי הוא מטר 63 ואני שוקלת 52 ומאד קשה לי להיפטר ממנה אני רוצה בטן שטוחה ופעילות ספורטיבית לא עוזרת לי מה אפשר לעשות?

  • + הוסף תגובה
דיאטה חיים 19/07/2020 18:22
  • למיטב ידיעתי בטן נפוחה ונשפכת למרות משקל רזה נובעת משרירי בטן חלשים או בעיות עיכול שגורמות לבטן נפוחה לגבי חיזוק שרירי הבטן אפשר לעשות שכיבות שמיכה ויש משהו יותר פשוט והוא לעשות לחץ תוך בטני ע"י נשיפת אוויר החוצה והכנסת הבטן בתחושה שזה כמעט נפגש עם הגב כמה פעמים ביום שעתיים אחרי ארוחה ויכול להיות עוד סיבה לבטן נשפכת שהיא רעלים צבורים בגוף כשומן בטני או לחץ נפשי שעושה שומן בטני

  • + הוסף תגובה
מכשיר אדים מרפאים קורל ארביב 18/02/2020 12:32
  • העם זה עוזר במקרים של הרעלת מתכות וכימיקלים ?

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!