הילד לא רוצה להיפרד בבוקר? 3 טיפים שיקלו על התהליך

ילדכם מתחיל ללכת לגן או לכיתה א'? הכנה נכונה תקל על תהליך הפרידה והקליטה שלו במסגרת החדשה. 3 טיפים שיסייעו לכם, ההורים, להכין את הילדים רגשית לקראת פתיחת שנת הלימודים

כתבה פרסומית
מאת: שרית מרדכי


פתיחת שנת הלימודים החדשה תמיד מהווה מאורע מרגש ומאתגר – עבור הילדים, ההורים וכן, עבור הצוות החינוכי. הפרידה של הילדים מהוריהם, כמו גם של ההורים מילדיהם מלווה בחששות ופחדים, דבר טבעי ומתבקש. יחד עם זאת, הכנה ראויה לקראת הפרידה, הכרה בתהליך והגברת תחושת הביטחון, תחילה של ההורים ולאחריה של הילדים, יכולות להפוך את חווית תחילת שנת הלימודים למהנה ופחות מורכבת. 



הנה 3 טיפים שיעזרו לכם להכין רגשית את הילדים לקראת השינוי:


שתפו את הילדים בידע

תהליך הקליטה במעון יכול להיות מורכב רגשית, הן לתינוק והן ולהורה. לכן, חשוב להכיר מה נהוג במעון. בדקו את סדר היום בימים הראשונים ואת תהליך ההתאקלמות, עמדו על האופן בו מתבצעת הקליטה, העריכו כמה שעות הילד ישהה במעון בימים הראשונים והאם תתבקשו להישאר עם הפעוטות בחלק מהזמן. בדקו כל פרט רלוונטי אשר יעזור לכם לקבל תמונת מצב עדכנית בדבר הלו"ז היומי. מידע זה יכול לצמצם את אי הוודאות והחשש של ההורה ואף לצקת בילד בטחון בתהליך הפרידה.


קראו עוד: לקראת החזרה ללימודים: כך תבחרו ילקוט ונעליים לילדים


ילדים שחוזרים אל המעון, כלומר, לא נקלטים בו בפעם הראשונה, עוברים גם הם תהליך של הסתגלות, במיוחד במקרים שבהם, מטפלת הקבוצה התחלפה, לקבוצה הצטרפו ילדים חדשים, עיקר הפעילות עברה לחדר אחר במעון ועוד שינויים כאלה ואחרים. ספרו על כך לילדים לפני החזרה למעון, הפגישו אותם עם ילדים שיהיו איתם בקבוצה, סקרנו אותם בפרטים על שגרת המעון ובעיקר נסו לצמצם עבורם את חוסר הוודאות. אם אפשר, לוו כל סיפור אם אפשר בתמונות רלוונטיות.


סקרנו את הילדים בפרטים על שגרת המעון וצמצמו עבורם את חוסר הוודאות



תמציאו טקס פרידה אישי

בימים הראשונים ללימודים, ערכו טקס פרידה אישי וייחודי שנעים וטוב לכם ולילדים. לפעוטות רבים, גם אם הבוקר קשה להם והם מוחים, ההצמדות לטקס עוזרת בהמשך לחוש בטחון ולסגל הרגלים. 


בכי במהלך הפרידה מההורה מעיד, יותר מכל, על תהליך נורמלי והגיוני. לכן, במהלך הבכי בטקס הפרידה מומלץ לחבק את הילד ולומר: "אני רואה שאתה עצוב כי אמא הולכת עכשיו. אני אתן לך חיבוק ונשיקה ועוד מעט הגננת תעזור לך להירגע ולשחק בקוביות שאתה כל כך אוהב. אמא תחזור בשעה ארבע כשתקום מהשינה". גם אם נדמה שהפעוט נסער ולא מקשיב, הוא מרגיש שאנחנו מקבלים את רגשותיו, מבינים ומתחשבים בהן.


קראו עוד: משקפי ראייה לילדים: מתי נדרש אבחון וכיצד בוחרים נכון?



אל תאחרו

כלל חשוב שתקף לכל אורך שנת הלימודים - אל תביאו את הילד מאוחר. ילד שמתעורר בזמן, מתארגן ומגיע למעון רגוע ומסודר, יהיה מאוזן יותר בפרידה. קל יותר לתת לילדים להצטרף אליו מאשר שהוא יצטרך להצטרף לחבורת ילדים שכבר עסוקה בפעילות. 


ילדים רבים חווים הצפה תחושתית כשיש סביבם הרבה ילדים, רעש והמולה, והפרידה מתרחשת כאשר הם מוצפים רגשית ולא יכולים לעבדה ולהתמודד איתה. לכן, תנו לילד זמן לחוות את הפרידה, תנו לו לבחור שולחן פעילות, הכל בשלווה ובנחת, ותיפרדו ממנו בביטחון.


שתהיה זו שנה טובה ומוצלחת!



הכותבת הינה מנכ"לית העמותה לגיל הרך בחבל מודיעין



פורום פסיכיאטריה ילדים

דר' אולגה קובלצ׳וק

דר' אולגה קובלצ׳וק מומחית בפסיכיאטריה ילדים ונוער
ד"ר אולגה קובלצ'וק מטפלת במרפאה פרטית בחיפה, במגוון הפרעות נפש בילדים, מתבגרים ומבוגרים. מטפלת בהפרעות התנהגות, הפרעות חרדה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות מצב רוח ועוד.בעלת נסיון בטיפול קוגניטיבי - עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שילוב תרופות
  • דפנה
  • 10/12/2018 20:31
  • שלום דר' קובלצ'וק. בתי לוקחת WELLBUTRIN 300 MG. כדור אחד ביום בשנתיים האחרונות. האם יש בעיה לנסות לקחת Attent או Vyvanse בשל הפרעות קשב וריכוז יחד עם הWELLBUTRIN שהיא לוקחת. האם יש בעיה בשילוב של התרופות? האם זה תלוי במינונים? תודה רבה מראש

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תופעות לוואי
  • אורח
  • 09/12/2018 04:59
  • בת 17 , נוטלת תרופות נגד דכאון מזה 4 שנים, הופסק ציפרלקס והותחל צימבלטה עקב תופעות לוואי של השמנת יתר והחמרה במיגרנות . ישנה תופעת לוואי שמלווה אותי ומטרידה לאורך זמן , בלילה קמה ורועדת מקור אך מזיעה וחם לי בחלקי הגוף, יכול להמשך הרעידות כמספר דקות אך בגוף תחושה של חום. (הומלץ לקחת רספרדל אך חוששת מתופעות הלוואי הכבדות יותר) (בנוסף נוטלת גלולות וברזל)

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • הפסקת שימוש בתרופות
  • הורה דואג
  • 07/12/2018 07:13
  • שלום ד"ר אולגה. אני שואל לגבי ילד בן 12 שלוקח ציפרלקס 15 כשנה ואביליפיי כ-4 חודשים, סבל מדכאון ואובדנות בעבר. לאחרונה התחיל לפתח אלרגיה לתרופות. יש לציין שהוא עבר מאז תהליך חיובי ארוך ויסודי והוא מחוזק היום הרבה יותר מבפנים. השאלה היא מה הצורה הנכונה לנסות להוריד את התרופות בלי שיסבול מתופעות לואי קשות של הפסקת השימוש? 2. מה הן התופעות לוואי הצפויות במידה ומפסיקים את הכל בבת אחת והאם זה אפשרי לנסות? אני שואל שאלה עקרונית וכמובן לא יעשה שום שינוי בלי שיבקר אצל הרופאה שלו ויוחלט אחרת. אשמח לתשובה בהקדם בעקבות תגובה אלרגית קשה של הילד תודה רבה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • שלום, התשובה לשאלה שלך תלויה במרכיבים רבים שלא ידועים לי. לכן אוכל לתת תשובה כללית בלבד. 1. הפסקה של תרופות פסיכיאטריות כעיקרון יש לעשות בהדרגה, רק בהמלצה של רופא המטפל ותוך מעקב קפדני של הרופא לאחר הופעה של תופעות הקשורות בהפסקה ו/או הופעה חוזרת של תסמינים שהביאו לשימוש בתרופה. 2. הפסקה חדה ולא מבוקרת של תרופות פסיכיאטריות עלולה לגרום לתופעות קשות ומסוכנות, כולל שינוי חד במצב הרוח, הופעת חרדות, תופעות גופניות קשות, הופעת אובדנות ועוד. 3. במידה ואכן קיימת תגובה אלרגית קשה וחייבים לעשות הפסקה מהירה, ניתן לעשות קודם החלפה בתרופה אחרת מתאימה, על פי שיקול דעת מיקצועית של רופא המטפל ואז להוריד את התרופה החילופית בהדרגה לפי המלצות הרופא. בהצלחה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
גב' אריאלה בר דויד גב' אריאלה בר דויד
MA , פסיכולוגית מומחית להפרעות אכילה, מרפאה... קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל