מאחיזת עפרון ועד לישיבה: התרגילים שיעזרו לילד לעשות זאת נכון

בכל ההכנות המוקדמות לקראת פתיחת שנת הלימודים של הילדים, אנו לעתים שוכחים את החשיבות בישיבה נכונה, חיזוק חגורת הכתפיים ואחיזת עיפרון. הנה מספר תרגילים שיחזקו את היכולות המוטוריות של הילד

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 05/09/2016

החזרה ללימודים כרוכה בלא מעט התרגשות והתארגנות מצד הילדים. עם זאת, לצד בחירת הציוד האופנתי והדאגה ליכולת הלימודית שלהם, חשוב לתת את הדעת ואת תשומת הלב להתפתחות המוטורית שלהם, מאחר וזו משפיעה באופן ישיר על התפתחותם. ישנה חשיבות מכרעת לישיבה נכונה, חיזוק חגורת הכתפיים ואחיזת עיפרון - לא רק לקראת פתיחת שנת הלימודים אלא לאורך כל השנה:



ישיבה נכונה

את רוב שעות היום מעבירים הילדים בישיבה מול שולחנות בשיעורים ארוכים בזה אחר זה. כאשר הילד לא יושב בצורה נכונה, אותה ישיבה שאמורה להיות זמן של מנוחה עבור הגוף הופכת לסוג של פעילות, ופעילות היא דבר הגוזל אנרגיה. אותה אנרגיה צריכה להיות מווסתת היטב לתפקודים של למידה, קשב וריכוז, פעילות והתפתחות נכונה, ולכן הישיבה צריכה להיות בצורה כזו שתחסוך באנרגיה ותאפשר לילד להיות פנוי ללמידה. 


הנה מספר טיפים לישיבה נכונה:

1. יש לוודא שלכיסא יש משענת טובה ותומכת, משום שרוב משקלו של הילד נשען על גבי העצמות והמפרקים ולא על השרירים.

2. לאחר זמן ממושך של ישיבה יש לאפשר שחרור של המפרקים והאיברים על ידי התמתחות או פעילות קצרה - גם אם אין הפסקה ארוכה בין שיעור לשיעור. מספר דקות של פעילות מספיקות. אותו שחרור חשוב ביותר על מנת לאפשר לילד להמשיך ולהתרכז להמשך היום.

3. חשוב ביותר שכפות הרגליים תהיינה מונחות על הקרקע ותיווצר זווית של 90 מעלות בין כף הרגל לבין השוק, וזווית של 90 מעלות בין השוק לירך - כל זאת כאשר הילד נשען על המשענת. במידה והילד לא מגיע בישיבה כזו לרצפה, יש לאפשר הגבהה על ידי שרפרף או קופסא יציבה על מנת לאפשר לו שתי רגליים יציבות על הקרקע לכל אורך זמן הישיבה.

4. גובה השולחן צריך להיות כ-10 סנטימטרים מעל ירך הילד ובמרחק של שתי אצבעות מהבטן שלו.


קראו עוד: בראש מורם: כך תכינו את הילד לקראת שנת הלימודים


ילד שיושב לאורך זמן במנח לא נכון, מפעיל לחץ על השרירים ונוטה להחליק מהכיסא. ניתן לראות זאת אצל לא מעט ילדים אפילו בגילאי הגן. על מנת לא להפוך את הישיבה לפעילות גופנית נוספת איתה הילד צריך להתמודד, יש להקפיד על ישיבה נכונה תעזור לו לשמר את האנרגיה שלו לשאר התפקודים החיוניים.


הישיבה צריכה להיות בצורה כזו שתחסוך באנרגיה ותאפשר לילד להיות פנוי ללמידה



חיזוק חגורת הכתפיים

חגורת הכתפיים היא האחראית על תנועות הכתף ועל היציבות של הידיים. כאשר לילד חגורת כתפיים חזקה בעלת מתח שרירים תקין - הדבר מאפשר לו להתמיד בפעילויות ממושכות כגון יצירה, כתיבה וגזירה. ילד בעל חגורת כתפיים חלשה יתעייף מהר יותר בפעילויות הפשוטות ביותר, כאשר לרוב ניתן יהיה לזהות חוסר הפרדה בין התנועות, עבודה עם מרפקים מרוחקים יחסית מהגוף וכתפיים שמוטות. מלבד להשפעה הפיזית, ילד אשר מתעייף מהר מעשייה פשוטה לא נהנה מהעשייה עצמה והאיכות של פעולות, כגון כתיבה, יכולה להיפגע משמעותית. 


קראו עוד: הילד עולה לכיתה א'? כך תדעו שהוא מוכן מבחינה מוטורית


חיזוק חגורת הכתפיים הינה פעולה חשובה ביותר שיש להתמיד וניתן לעשות זאת על ידי מספר תרגילים פשוטים שיתרמו רבות לחוויית היצירה של הילד:

1. יש לתת לילד לבצע פעילויות אשר דורשות הרמת ידיים לגובה הכתף ומעלה, כמו להקפיץ בלון מעל לראש, לצייר על גבי דף שמודבק על הקיר בגובה הכתפיים, לגלגל כדורים בגדלים שונים לאורך הקיר.

2. פעילויות של השאת מריצה או עגלה - פעילות זו מאפשרת לילד לשאת את המשקל של הגוף שלו על הידיים ולא על הרגליים ומחזקת את השרירים באזור.



מוטוריקה עדינה

מוטוריקה עדינה היא התנועה המורכבת ביותר שלנו כאנשים ודורשת ויסות ודיוק. היא משמשת כבסיס לכל פעילות הדורשת ויסות ותנועה מדויקת של שרירים קטנים שעובדים ביחד בתיאום מוחלט ומאפשרת תפקוד יעיל מדויק ואיכותי אפילו של אצבעות הידיים ושליטה בגלגלי העין.


בקרב ילדים, מוטוריקה עדינה או קושי בוויסות שלה לרוב יבואו לידי ביטוי באחיזת העיפרון. אולם, בפועל יש לכך השפעה רחבה הרבה יותר שכן דרושה שליטה מרבית על מנת לבצע פעולות כגון כתיבה, ציור, גזירה, השחלת חרוזים, רכיסת רוכסן, כפתור ואפילו החזקת ספר והעברת דפים בו בצורה נכונה.


קראו עוד: "יש לשנות את הגישה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז"


לשליטה נכונה בפעילויות מוטוריות יש מספר שלבי התפתחות: שליטה באחיזת פינצטה (האגודל והאצבע נעים זה כלפי זו אחיזה זו נקראת אחיזת). כמו כן, יש צורך לשלוט בתנועת האצבעות, הן בנפרד והן ביחד, על ידי שינוי מיקום או הנחת חפצים בכף היד עצמה. 


על מנת לפתח את המוטוריקה העדינה בצורה הנכונה ביותר יש לאפשר לילד להשתתף במשחקים הכוללים פעילויות של האצבעות בדרגות קושי שונות וכמו כן לחשוף את כפות הידיים של הילד לכמה שיותר מרקמים שונים. לדוגמא, נניח שלושה חפצים קטנים כמו מטבעות או גולות או חלקי לגו על השולחן. על הילד לאסוף אותם לכף ידו ולאחר מכן באחיזת פינצטה להעביר אותם לתוך קופסא. דוגמא נוספת: על הילד לאחוז עיפרון בקצה המחודד שלו באגודל אצבע ואמה. עליו לטפס עם האצבעות עד לקצה של העיפרון ולאחר מכן לרדת לתחתית העיפרון. יש לחזור על פעולה זו פעמיים-שלוש. תרגיל זה מאפשר את פיתוח המוטוריקה העדינה ושיפור אחיזת העיפרון בצורה משמעותית ובדרך מהנה.



נכתב על ידי גיא יעקב יקותיאלי, מרפא בעיסוק. Viter התפתחות. זה כל הסיפור.



פורומים, התפתחות הילד

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
נוירולוגית ילדים שירה 07/05/2019 15:27
  • מה אומר ממצא אזור אקוגני סמוך לקרן המצחית משמאל, אווסקולרי בגודל כ 3,1 * 67,0 ס"מ תודה רבה

  • + הוסף תגובה
ירידה בהיקף הראש לאחר אירוע בלידה רם 21/04/2019 08:49
  • בתי נולדה בניתוח קיסרי דחוף לאחר שהרופאים אמרו שלא היה דופק בגלל בליעה של הנוזלים הקולניאלים. מאז יש ירידה מתמדת בהיקף הראש, כרגע בת ארבעה חודשים ובהיקף ראש 28%, מעבר מערב בטיפת חלב, מה אפשר / כדאי לעשות?

  • + הוסף תגובה
בת 2 וחצי משחקת עם צואתה אהבתיה 09/03/2019 10:36
  • שלום לכם . אני אמא לליאן בת 2 (שנתיים) וחצי. בשבוע האחרון בתי האהובה התעסקה כמה פעמים עם צואתה: פעם בבית קמנו בבוקר וראינו את מיטתה מרוחה ומספר פעמים בגן הגננת בחינה על כך שהיא משחקת עם המורה ומתמרחת. האינטואיציה שלי אומרת שכעס ו"נו נו נו" הם גישה לא רצויה. חשוב לי לציין שהיא מבינה מה אומרים לה אך יש עיכוב בהתפתחותה ושותה לקויה. התחלנו הליכים ואנחנו טרום מרפאה בעיסוק. אודה להדרכתכם. אבישג חתן סוללרי 0546998006 תודה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!