סובלים מסטרס? 7 מצבי לחץ נפוצים בעבודה – והפתרונות

הבוס לא מעריך אתכם כראוי? אין לכם זמן לנשום מהרגע שנכנסתם למשרד? אנשים רבים חווים סטרס בעבודה ואפילו לא יודעים. הנה 7 מצבי לחץ הקשורים לעבודה, שעלולים להרוס לכם את הבריאות הנפשית – ודרכי ההתמודדות

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 08/09/2016

לחץ ומתח (סטרס) בעבודה עלולים לשחוק את העצבים, לגרום לנדודי שינה ולתרום להתפתחות מחלות לב ודיכאון. הרופאים מסכימים על כך שלחץ מתמשך במסגרת העבודה מהווה גורם סיכון, הן מבחינת בעיות בריאותיות והן מבחינת בעיות רגשיות.


הצעד הראשון בהתמודדות עם הסטרס הוא לאתר את מקורותיו. לכן, המומחים זיהו שמונה מצבים במסגרת העבודה שעלולים לגרום לכם להתעצבן ולכעוס. האם עבודתכם מהווה מקור לסטרס ומתח בחייכם? וכיצד ניתן להגיע לאיזון? כך תדעו:



1. העובד המסור

אתם עסוקים מהרגע שאתם מגיעים למשרד ועד לסיום יום העבודה. עם זאת, אין לכם כמעט שליטה על הדרך שבה אתם מבצעים את עבודתכם או על סוגי הפרויקטים שאתם מקבלים - ואפילו לוח הזמנים שלכם נקבע על ידי גורם אחר. סוגי עבודה הכוללים מקסימום דרישות ומינימום שליטה נוטים להוביל ללחץ פסיכולוגי משמעותי.


פתרון:  מחקרים מגלים שמציאת דרכים להיות מעורבים יותר בתהליכי קבלת ההחלטות עשויה להקל על תחושת הסטרס, גם אם אינכם יכולים להפחית את הדרישות שיש מכם בעבודה.



2. המצליחן המתוסכל

אתם  עובדים קשה מאוד, אך לא זוכים לקבל את הקרדיט או התגמול שמגיע לכם. אתם מקיזים דם, יזע ואולי אפילו דמעות, ומצליחים לגרום לבוס שלכם להיראות טוב בעיני ההנהלה - אך עדיין אתם לא מקבלים קידום, העלאה במשכורת או אפילו הכרה מספקת בתרומתם להצלחת הארגון. מצב זה, המכונה כחוסר איזון בין המאמץ לתגמול, הינו המתכון האולטימטיבי לסטרס על פי המומחים, ובמיוחד בקרב אנשים בעלי מוטיבציה גבוהה להצליח, שכמהים לקבלת הוקרה והערכה על הישגיהם.


פתרון: נסו לדון בשאיפות ובמטרות שלכם לגבי הקריירה עם המנהל הממונה. ייתכן שלא תקבלו את התגמול שציפיתם מיד, אך תוכלו לקבל מושג כיצד ניתן לשפר את מצבכם בארגון ולמה לצפות.


לחץ ומתח בעבודה עלולים לשחוק את העצבים, לגרום לנדודי שינה ולתרום להתפתחות מחלות לב ודיכאון



3. לבד בשטח

אתם מרגישים שאתם לגמרי לבד. למשל, אינכם מקבלים את העזרה או ההדרכה הנחוצה לכם מהמנהל, או שאין לכם מישהו שאתם יכולים לסמוך עליו במידה ואתם מרגישים שאתם חייבים להוציא קיטור. מערך תמיכה טוב בעבודה כולל תמיכה מעשית מהמנהלים, שתאפשר לכם לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר, לצד תמיכה רגשית מהעמיתים לעבודה. מעט מדי מכל אחת מאלה עלול לגרום לתחושת חוסר אונים וכעס.


פתרון:  עבדו על היכלות שלכם לדבר על הצרכים שלכם – הן הרגשיים והן אלה הקשורים בביצוע המטלות בעבודה, ואם אתם זקוקים לעזרה מהממונה עליכם, עליכם להיות מדויקים (ומשכנעים) בבקשותיכם ככל הניתן. בנוסף, רצוי להשקיע יותר בקשרים עם העמיתים שלכם.



4. האיש במסכה

הלקוח תמיד צודק? לא בהכרח, אך מצופה מכם לפעול בהתאם למנטרה זו, גם אם זה לא עולה בקנה אחד עם הערכים שלכם. עובדים נאלצים להתמודד עם לקוחות חצופים שחושבים שמגיע להם הכל, אך למרות זאת נדרשים לבלוע את הכעס ולשמור על ארשת מקצועית, מנומסת ורגועה. הסתירה בין מה שאתם מרגישים בפנים לבין התפקיד שאתם צריכים לגלם בעבודה עלולה לגרום לכם לכרוע תחת הלחץ הרגשי. 


פתרון: היוועצו עם המנהל שלכם או בקשו ממנו הדרכה נוספת אודות דרכי התמודדות עם לקוחות קשים שלא יגרמו לכם לחוש ייאוש, כעס או השפלה. כמו כן, תוכלו להרגיש טוב יותר עם עצמכם אם לא תיקחו באופן אישי את ההתנהגות התוקפנית של הלקוח.



5. שבוי הטכנולוגיה

הטלפון הסלולרי והמחשב הנייד שקיבלתם במסגרת עבודתכם – עלולים לעלות לכם ביוקר משום שהבוס יכול להיות אתכם בקשר כל יום, כל היום. כך למעשה, אתם כל הזמן מחוברים למשרד ולא מצליחים לעשות את ההפרדה בין העבודה לבין חייכם האישיים. המומחים מעריכים שהסטרס שנוצר בעקבות הטכנולוגיה בחיינו הוא אחת הבעיות שהופכות לנפוצות יותר ויותר.


פתרון:  עליכם ללמוד פשוט לנתק את המכשירים, כדי שתוכלו להגן על עצמכם מהעומס הנפשי והמאמץ הגופני. קבעו שעות בהן אתם מכבים את המכשירים האלקטרוניים ופשוט "מנקים את הראש".



6. שק החבטות

הצקות אינן מוגבלות למגרש המשחקים של הילדים בלבד. הן יכולות להתרחש גם במקומות העבודה, בין אנשים מבוגרים הבוס פוגע בכם, מציב "דד-ליינים" שלא ניתן לעמוד בהם, נותן עוד ועוד משימות או משפיל אתכם מול העובדים האחרים, אלו רק חלק מהדוגמאות להצקות נפוצות שמתרחשות במקום העבודה. בין אם חוויתם זאת על בשרכם, או שחזיתם בהתנהגות זו כלפיי עובדים אחרים ואתם חוששים שתהיו הבאים בתור  - אין ספק שזוהי אווירת עבודה מתוחה במיוחד.  


פתרון: אם אתם חשים שהבוס מתנכל אליכם, נסו לדבר איתו כדי להרגיע את הרוחות. במידה ועמיתים נוספים לעבודה מרגישים מתוסכלים כמוכם, אפשר לנסות להתמודד עם המנהל שלכם כקבוצה (גיבוי מאנשים נוספים יעניק לכם יותר כוח). אם גם זה לא עובד - תעדו את ההתרחשות, כי ייתכן שתצטרכו לפנות לממונה או למשאבי אנוש.



7. קורבן בעל כורחו

אתם חשים שההתנהלות בעבודה פשוט אינה הוגנת: לבוס יש את העובדים המועדפים עליו, החלטות ההנהלה נראות שרירותיות, מבולבלות ומסתוריות, ולעובדים מתייחסים כאל ילדים קטנים. לרוב, במקומות עבודה שלא נוהגים בצורה הוגנת ושקופה, וחסרים את הצדק הארגוני - העובדים מרגישים לחץ ושחיקה. למעשה, כמעט בכל פעם שאדם חש שהוא מתמודד עם יחס לא הוגן או הפלייה, הוא מפתח תגובה של סטרס. 


הפתרון: למרות שלרוב אין לעובדים שליטה של ממש על האווירה בעבודה, העלאת החששות בפני אחד הממונים שאתם סומכים עליו או מחלקת משאבי אנוש עשויה להקל על תחושתכם ולהפחית מהסטרס שאתם חשים.



הכותבת הינה רוקחת מוסמכת


פורום חרדה

ד"ר יששכר הרמן

ד"ר יששכר הרמן
ד"ר יששכר הרמן הינו פסיכיאטר, אחראי על הבקרה בכל בריאות הנפש בישראל (עד ינואר 2016).כמו כן ד"ר הרמן כיהן כמנהל המרכז לטיפול בנפגעי סמים ביפו, כיהן כחבר מועצה ברשות למלחמה בסמים וחבר בועדות של עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • חרדה ופוסט טראןמה
  • ענת
  • 25/05/2019 12:28
  • שלום.לפני שנתיים וחצי הובחנתי בהפרעת חרדה ו-ocd.חוויתי את התקף החרדה הראשון עקב מגורים של חודשיים בבית של קרוב משפחה וראיתי מהצד את התנהגות ביתו בת ה12 שהתנהגה באופן אלים מילולי ואף השליכה כסא על הרגל של אימה וגרמה לה לצלוע מספר ימים ובנוסף ראיתי את הילדה רודפת אחרי אחותה הקטנה עם מבט מפחיד בעיניים ורצונה להכותה שלא להזכיר שעל בסיס יומי נחשפתי לצרחות שלה ברמה שאני ומשפחתי התחלנו לחשוש מפניה.בשבועיים האחרונים של שהותי בביתם הילדה הפנתה את התנהגותה הבעייתית אליי ושינתה מילה שאמרתי וטענה שקיללתי אותה בפני אמה.דבר שלא קרה במציאות.מכאן המצב הדרדר והילדה ואמא שלה הפסיקו לדבר איתי וביום האחרון שהייתי לבד בביתם ביחד עם האמא והבת חששתי שהילדה תיכנסי לחדרי ותרביץ לי ולצערי קיבלתי את התקף החרדה הראשון שלי.אני נוטלת כרגע ציפרלקס 15 מיליגרם וויפאקס 150 מיליגרם ובמקרים קיצוניים נוטלת קלונקס.לצערי אני עדיין סובלת מתסמיני חרדה על בסיס יום יומי.עברתי מעל 30 טיפולים של סיביטי אך אלו לא עזרו לי .בחודשים האחרונים אני נמצאת במצב של דריכות:הלסת שלי ננעלת חזק והשריר ברגל שלי נמתח כל הזמן.בנוסף אני מאוד רגישה לרעשים יחסית קצת גבוהים מהמקובל ,קשה לי שמישהו מניח את היד שלו עלי,אני נבהלת אם בטעות הראש שלי נוגע בחפץ כלשהו וגם מרגישה שמי שנמצא קרוב אליי פיזית שהתנועתיות שלו מהירה מדיי.האם הפרעת חרדה יכולה להתפתח להפרעת פוסט טראומה?הפסיכיאטר שלי אמר לי בפגישה האחרונה שאני מתחילה לחוות סימנים שאנשים שיש להם פוסט טראומה מרגישים.הגיוני שמסיפור כזה אפתח פוסט טראומה או שמדובר בתסמיני חרדה רגילים?(דריכות יתר,בהלה,רגישות לרעשים חזקים...)

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אוסידי
  • מורי
  • 23/05/2019 23:20
  • שלום וברכה,אנסה לתת קצת רקע על מצבי אני סובלת מאז היותי בת 17 מocd מחשבות טורדניות קשות .בהיותי בת 17 נבהלתי מתוך שינה והסביבה מוות של בן דודי הופיע הocd בהתחלה לא הבנתי בכלל מזה המחשבות הללו אם הזמן התחלתי לטפל והבנתי שיש לי הפרעה שנקראת ocd והתחלתי לקחת טיפול תרופתי אז אני לא זוכרת מה היה כיום אני מטופלת כבר המון שנים הפאקסט בהתחלה התחלתי ב20 מג אח''כ העלו לי ל40 הייתה לי תקופה ממש טובה של 5 שנים שאומנם היו מחשבות אבל למדתי להתמודד איתם ועם הכדור והייתי מאוזנת פחות או יותר התחתנתי עברתי שני הריונות שני לידות וחשבתי שנפטרתי קצת מocd אבל לפני חודשים הוא החליט לבוא לבקר שוב באופן קשה אני אומנם עובדת במשרד והכל ומטפלת בילדים אבל סובלת ממחשבות קשות ובוכה המון הפסיכיאטרית הציעה לי לעלות את המינון של הפאקסט ל50 מג נכנסתי לאינטרנט וקראתי שאנשים שנטלו תרופות מסוג ssri במינון גבוה יכולים לקבל התקף פסיכוטי מאותו רגע אני מפחדת לעלות את המינון מפחדת להחליף תרופה בקיצור מפחדת מהכל. לפני 10 שנים בערך שגם הייתה לי תקופה קשה הפסיכאטרית ניסתה לשלב לי אנטי פסיכוטים עם ssri כדי שהמחשבות יפחתו אך אחרי 3 ימים בגלל פרפנאן 4 מג הגעתי לבית חולים כי הפה שלי התעקם והפסיקו לי את הכדור המיידית. שאלתי היא כך האם אכן זה נכון שהמינון גבוה אפשר לקבל התקף פסיכוטי והאם עם אני מעלה ל50 יכול להיגרם לי איזה התקף פסיכוטי

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • בעיות שינה - הפסקת טיפול ssri עקב החמרה בבעיות שינה
  • יונתן
  • 23/05/2019 14:48
  • שלום ד"ר , נתנו לי לוסטרל בבוקר לבעיות שינה ובונדורמין בלילה , אני כבר חודש במינון של 25-50 מ"ג . האבחנה היא אינסומניה פסיכופיזיולוגית וחרדה משינה . הממה הבונדורמין כלל לא משפיע כאילו אני אוכל אותו והבעיות שינה החריפו , גם יש לי דחף לקום מהמיטה ואני לא שולט על זה (כאילו משהו מחכה לי בחוץ , כמו שקמים שמתרגשים ממשהו ) יש הסבל הוא רב , הפסקתי את הלוסטרל והשינה הקלילה של הכמה דקות ביום חזרה ושוב פיתחתי לחץ משינה . אני לא מבין ? למה נותנים כדור מעורר למישהו שסובל מחוסר שינה , כמו לוסטרל , ועוד לתת בונדורמין\סטילנוקס שאני כבר נרקומן מהכדורים האלה שלא עוזרים (בהתחלה עזרו יופי). הרגשתי שאני עומד למות , אמנם הייתי רגוע מאוד שבמחינה סוביקטיבית זה מיותר , כל עוד אני לא ישן , מה זה שווה ? אין לי מושג עכשיו מה לעשות הרופא יצא לחופשה . כרגע אני בלי כלום . אין לי שקט בראש מחשבות על מחשבות . אני רוצה שקט בראש זה הכל ואז אני נרדם בקלות הבעיה היא היקיצות .

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ