//

סובלים מסטרס? 7 מצבי לחץ נפוצים בעבודה – והפתרונות

הבוס לא מעריך אתכם כראוי? אין לכם זמן לנשום מהרגע שנכנסתם למשרד? אנשים רבים חווים סטרס בעבודה ואפילו לא יודעים. הנה 7 מצבי לחץ הקשורים לעבודה, שעלולים להרוס לכם את הבריאות הנפשית – ודרכי ההתמודדות
כתבה פרסומית כתבת חסות


לחץ ומתח (סטרס) בעבודה עלולים לשחוק את העצבים, לגרום לנדודי שינה ולתרום להתפתחות מחלות לב ודיכאון. הרופאים מסכימים על כך שלחץ מתמשך במסגרת העבודה מהווה גורם סיכון, הן מבחינת בעיות בריאותיות והן מבחינת בעיות רגשיות.


הצעד הראשון בהתמודדות עם הסטרס הוא לאתר את מקורותיו. לכן, המומחים זיהו שמונה מצבים במסגרת העבודה שעלולים לגרום לכם להתעצבן ולכעוס. האם עבודתכם מהווה מקור לסטרס ומתח בחייכם? וכיצד ניתן להגיע לאיזון? כך תדעו:



1. העובד המסור

אתם עסוקים מהרגע שאתם מגיעים למשרד ועד לסיום יום העבודה. עם זאת, אין לכם כמעט שליטה על הדרך שבה אתם מבצעים את עבודתכם או על סוגי הפרויקטים שאתם מקבלים - ואפילו לוח הזמנים שלכם נקבע על ידי גורם אחר. סוגי עבודה הכוללים מקסימום דרישות ומינימום שליטה נוטים להוביל ללחץ פסיכולוגי משמעותי.


פתרון:  מחקרים מגלים שמציאת דרכים להיות מעורבים יותר בתהליכי קבלת ההחלטות עשויה להקל על תחושת הסטרס, גם אם אינכם יכולים להפחית את הדרישות שיש מכם בעבודה.



2. המצליחן המתוסכל

אתם  עובדים קשה מאוד, אך לא זוכים לקבל את הקרדיט או התגמול שמגיע לכם. אתם מקיזים דם, יזע ואולי אפילו דמעות, ומצליחים לגרום לבוס שלכם להיראות טוב בעיני ההנהלה - אך עדיין אתם לא מקבלים קידום, העלאה במשכורת או אפילו הכרה מספקת בתרומתם להצלחת הארגון. מצב זה, המכונה כחוסר איזון בין המאמץ לתגמול, הינו המתכון האולטימטיבי לסטרס על פי המומחים, ובמיוחד בקרב אנשים בעלי מוטיבציה גבוהה להצליח, שכמהים לקבלת הוקרה והערכה על הישגיהם.


פתרון: נסו לדון בשאיפות ובמטרות שלכם לגבי הקריירה עם המנהל הממונה. ייתכן שלא תקבלו את התגמול שציפיתם מיד, אך תוכלו לקבל מושג כיצד ניתן לשפר את מצבכם בארגון ולמה לצפות.


לחץ ומתח בעבודה עלולים לשחוק את העצבים, לגרום לנדודי שינה ולתרום להתפתחות מחלות לב ודיכאון



3. לבד בשטח

אתם מרגישים שאתם לגמרי לבד. למשל, אינכם מקבלים את העזרה או ההדרכה הנחוצה לכם מהמנהל, או שאין לכם מישהו שאתם יכולים לסמוך עליו במידה ואתם מרגישים שאתם חייבים להוציא קיטור. מערך תמיכה טוב בעבודה כולל תמיכה מעשית מהמנהלים, שתאפשר לכם לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר, לצד תמיכה רגשית מהעמיתים לעבודה. מעט מדי מכל אחת מאלה עלול לגרום לתחושת חוסר אונים וכעס.


פתרון:  עבדו על היכלות שלכם לדבר על הצרכים שלכם – הן הרגשיים והן אלה הקשורים בביצוע המטלות בעבודה, ואם אתם זקוקים לעזרה מהממונה עליכם, עליכם להיות מדויקים (ומשכנעים) בבקשותיכם ככל הניתן. בנוסף, רצוי להשקיע יותר בקשרים עם העמיתים שלכם.



4. האיש במסכה

הלקוח תמיד צודק? לא בהכרח, אך מצופה מכם לפעול בהתאם למנטרה זו, גם אם זה לא עולה בקנה אחד עם הערכים שלכם. עובדים נאלצים להתמודד עם לקוחות חצופים שחושבים שמגיע להם הכל, אך למרות זאת נדרשים לבלוע את הכעס ולשמור על ארשת מקצועית, מנומסת ורגועה. הסתירה בין מה שאתם מרגישים בפנים לבין התפקיד שאתם צריכים לגלם בעבודה עלולה לגרום לכם לכרוע תחת הלחץ הרגשי. 


פתרון: היוועצו עם המנהל שלכם או בקשו ממנו הדרכה נוספת אודות דרכי התמודדות עם לקוחות קשים שלא יגרמו לכם לחוש ייאוש, כעס או השפלה. כמו כן, תוכלו להרגיש טוב יותר עם עצמכם אם לא תיקחו באופן אישי את ההתנהגות התוקפנית של הלקוח.



5. שבוי הטכנולוגיה

הטלפון הסלולרי והמחשב הנייד שקיבלתם במסגרת עבודתכם – עלולים לעלות לכם ביוקר משום שהבוס יכול להיות אתכם בקשר כל יום, כל היום. כך למעשה, אתם כל הזמן מחוברים למשרד ולא מצליחים לעשות את ההפרדה בין העבודה לבין חייכם האישיים. המומחים מעריכים שהסטרס שנוצר בעקבות הטכנולוגיה בחיינו הוא אחת הבעיות שהופכות לנפוצות יותר ויותר.


פתרון:  עליכם ללמוד פשוט לנתק את המכשירים, כדי שתוכלו להגן על עצמכם מהעומס הנפשי והמאמץ הגופני. קבעו שעות בהן אתם מכבים את המכשירים האלקטרוניים ופשוט "מנקים את הראש".



6. שק החבטות

הצקות אינן מוגבלות למגרש המשחקים של הילדים בלבד. הן יכולות להתרחש גם במקומות העבודה, בין אנשים מבוגרים הבוס פוגע בכם, מציב "דד-ליינים" שלא ניתן לעמוד בהם, נותן עוד ועוד משימות או משפיל אתכם מול העובדים האחרים, אלו רק חלק מהדוגמאות להצקות נפוצות שמתרחשות במקום העבודה. בין אם חוויתם זאת על בשרכם, או שחזיתם בהתנהגות זו כלפיי עובדים אחרים ואתם חוששים שתהיו הבאים בתור  - אין ספק שזוהי אווירת עבודה מתוחה במיוחד.  


פתרון: אם אתם חשים שהבוס מתנכל אליכם, נסו לדבר איתו כדי להרגיע את הרוחות. במידה ועמיתים נוספים לעבודה מרגישים מתוסכלים כמוכם, אפשר לנסות להתמודד עם המנהל שלכם כקבוצה (גיבוי מאנשים נוספים יעניק לכם יותר כוח). אם גם זה לא עובד - תעדו את ההתרחשות, כי ייתכן שתצטרכו לפנות לממונה או למשאבי אנוש.



7. קורבן בעל כורחו

אתם חשים שההתנהלות בעבודה פשוט אינה הוגנת: לבוס יש את העובדים המועדפים עליו, החלטות ההנהלה נראות שרירותיות, מבולבלות ומסתוריות, ולעובדים מתייחסים כאל ילדים קטנים. לרוב, במקומות עבודה שלא נוהגים בצורה הוגנת ושקופה, וחסרים את הצדק הארגוני - העובדים מרגישים לחץ ושחיקה. למעשה, כמעט בכל פעם שאדם חש שהוא מתמודד עם יחס לא הוגן או הפלייה, הוא מפתח תגובה של סטרס. 


הפתרון: למרות שלרוב אין לעובדים שליטה של ממש על האווירה בעבודה, העלאת החששות בפני אחד הממונים שאתם סומכים עליו או מחלקת משאבי אנוש עשויה להקל על תחושתכם ולהפחית מהסטרס שאתם חשים.



הכותבת הינה רוקחת מוסמכת


פורומים חרדה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בחילה פסיכוסומטית איתי 09/08/2020 21:07
  • שלום שמי איתי . אני סובל כבר תקופה של חודשיים מבחילות במשך כל היום. התחושה היא זהה להרגשה שמרגישים במשטח גרון כשמכניסים את המקל לתוך חלל הפה. פעמיים רבות בגלל הבחילה מגיע רפלקס ההקאה אך ללא הקאה , הרפלקס פשוט יכול להמשיך אצלי בלי הפסקה וללא הקאה, לא כיף בכלל. במחשבות שלי אני כל הזמן מתעסק בבחילה , זה הפך להיות כבר מחשבות טורדניות על הבחילה, דבר שמביא עימו את הבחילה. הרגעים המעטים במשך היום שאני מצליח לא לזכור שיש לי בחילה ולהצליח להתעסק במשהו לדוגמא משחק כדורגל, הם הרגעים המעטים ביום בהם אני לא חווה את הבחילה, אך גם הם נוטים לאחרונה לחוסר הצלחה . אני כבר 9 שנים סובל מהפרעת חרדה סומטית, שמתבטאת בעיקר בכאבי בטן ובחילות, בעבר לקחתי כדורים ולפני שלושה חודשים התחלתי תהליך של גמילה מהכדורים, מהכדור ויפאקס . כרגע לוקח בכל בוקר כדור מודל פורטה 200מג בנוסף בעצת רופא התחלתי לפני חודש להשתמש בשמן קנאביס , אך לא הושג שינוי. מאוד רציתי להיגמל מכדורים פסיכאטרים, אך בסופו של דבר , לא להצליח לחיות חיים "נורמליים" לא שווים זאת. איני מצליח להבין איך הבחילה נמצאת אצלי מהבוקר ועד הערב וגם במצבים בהם איני מרגיש לחוץ, אך לאחר בדיקות מקיפות ובעיקר כיוון שאני מרגיש שכאשר אני מתרכז/חושב עליהן, הן מחמירות, אני מאמין שהבחילה היא פסיכוסומטית, אך איני מצליח להתמודד איתה

  • + הוסף תגובה
נוגדי דיכאון דור ישן אורי 08/08/2020 22:45
  • ערב טוב ד"ר הרמן. רציתי לדעת איזו תרופה ממשפחת TCA הכי יעילה להפרעות חרדה? אני הבנתי שטרזודיל הכי טובה לחרדות ועוזרת לישון טוב בנוסף, האם זה נכון? או שאולי ג'ילקס יותר עדיפה לחרדות לדעתך? תודה.

  • + הוסף תגובה
מינון מומלץ של פלוטין עבור ROCD ומחשבות טורדניות מיטל 05/08/2020 10:02
  • שלום. בעשר השנים האחרונות אני לוקחת פלוטין און אנד אוף עבור דכאון ומצבי רוח. בתוך כל הזמן הזה אני גם סובלת מ-ROCD ומחשבות טורדניות שעבורן הפלוטין לא ממש עזר. הפלוטין בעיקר עזר ועוזר למצבי הרוח ולדכאון. הבנתי לאחרונה שעבור מחשבות טורדניות מקובל לקחת מינון גבוה יותר (אני לוקחת 40 מ"ג), אני מלווה על ידי רופא משפחה. אני מתכננת לשאול גם אותו אבל אשמח לשמוע כאן - מה המינון המומלץ עבור הקלה על מחשבות טורדניות וחרדות?

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!