איך עוברים לשעון החורף כשהתינוק נמצא עמוק בשעון הקיץ?

למקרה שלא ידעתם, ב-31 לחודש אנו עוברים לשעון חורף. אמנם הנפש הצעירה שבכם שמחה על שעת שינה נוספת, אך ההורה שבכם נזכר כי המשמעות בכך היא שנדרש להרגיל את התינוק ללכת לישון מוקדם יותר. כלומר, הוא הולך להתעורר מוקדם יותר. כל הטיפים שיעזרו לכם לעשות מעבר חלק

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 30/10/2016

אם המעבר בין שעון החורף לקיץ עשוי להיות קשה לנו, המבוגרים, אז הוא קשה פי אחת כמה וכמה עבור ילדים ותינוקות. השעון הביולוגי שלהם מתוכנת לשעות מסוימות, כך שגם תזוזה מינורית של שעה אחת עשויה לשבש לחלוטין את כל סדר היום. למרבה המזל, ילדים הם סתגלנים, ועם הכנה נכונה בהחלט ניתן להתכונן למעבר לשעון החורף ואף לעבור אותו בשלום. 



מדוע אנו חשים עייפות ברגע שמחשיך?

תהליך השריית השינה בגוף הינו תהליך המורכב מאיזון של הורמונים רבים. ההורמון האחראי על השינה כמו שהורים רבים כבר יודעים הוא הורמון בשם "מלטונין", מה שלא רבים יודעים הוא שהורמון השינה נוצר דווקא כתוצאה ממוליך עצבי בשם סרוטונין, שגורם לתחושת התרוממות רוח. כאשר העין שלנו קולטת רמות הולכות ופוחתות של אור, מועבר מסר למוח להפוך את הסרוטונין למלטונין ורמות גבוהות של מלטונין מעכבות את פעילות הסרטונין. במילים פשוטות: כשמחשיך אנחנו מרגישים הרבה פחות ערניים. 


פרט לסרוטונין, ישנם גורמים מעוררים נוספים בגוף שלנו כגון הורמון האדרנלין, המופרש כאשר מופעלת אצלנו המערכת הסימפטית, האחראית על מנגנון ההישרדות שלנו. מערכת זו מופעלת במצבי לחץ, כשחל שינוי כלשהו בסביבה שלנו או כשיש גירויים רבים, אקשן, פחד ועוד. האדרנלין הינו מעכב שינה קבועה. 


קראו עוד: 

איך יודעים שלתינוק חם או קר מדי?

טסים עם התינוק? 10 טיפים שיעזרו לכם לשרוד את הטיסה בשלום



כיצד ניתן להתמודד עם הקושי של התינוק לעבור להסתגל לשעון החורף?


זיהוי סימני עייפות

במעבר לשעון חורף, מחשיך מוקדם יותר, ולכן תינוקות וילדים מתחילים להראות סימני עייפות בשעות מוקדמת יותר. לכן חשוב לא לחכות ל"שעת ההשכבה" הרגילה. נסו להשכיב את הילד כאשר הוא מתחיל להראות סימני עייפות מוקדמים, לדוגמא: גבות אדומות, רגליים וידיים נעות בקצב לא סדיר ובאי שקט, שפשוף אף/ אוזניים/ פנים/ שיער, שפשוף הפנים על גבי מזרן ועוד. 


אם תמתינו לשעה "הרגילה" שבה התינוק או הילד שלכם אמור ללכת לישון, הוא עשוי להגיע למצב המכונה "עייפות יתר". במצב זה רמות האדרנלין כה גבוהות, שהילד יתקשה להירדם ואיכות השינה במהלך הלילה תיפגע. ביום החלפת השעון, תתחילו "לחפש" את סימני העייפות בשעה מוקדמת יותר והתחילו בהכנה לשינה בהתאם לסימנים של הילד ולא בהתאם לשעון. 


 נסו להשכיב את הילד כאשר הוא מתחיל להראות סימני עייפות מוקדמים



סנכרון הבית לקראת השינה

בימים הראשונים לשעון החורף, לא רק סדר היום של התינוק משתנה, אלא סדר היום של הבית כולו. גם אם הילד יחוש בעייפות ויתחיל להתכונן לשינה אך יבחין כי הבית מצוי בערנות מוגברת, רמות האדרנלין בגופו יעלו והוא כאמור יתקשה להירדם. 


כמובן שאין הכוונה להכניס את הבית לדממת אלחוט, אבל כן רצוי להתכונן לאכול ארוחת ערב בשעה מוקדמת יותר ובאופן כללי לשמור על אווירה רגועה, נינוחה ושלווה משעות מוקדמות יותר כאשר אתם מתחילים להכין את הילד לשינה. לאחר שהילד נרדם אפשר להחזיר את הבית לפעילות רגילה, בייחוד במידה ויש אחים גדולים יותר שלא מתכננים ללכת לישון מוקדם. 



התאמת הסביבה

אחת הדרכים הקלות לעזור לילדכם להתרגל לשינוי היא להתאים את הסביבה אליו. כאמור, חושך גורם להפרשת מלטונין, לקראת שעת השינה נסו להחשיך את החדר וליצור אווירה של לילה, ולהיפך: בשעות הבוקר חשפו את הילד לאור השמש. ניתן לעשות זאת על ידי סגירת התריסים של החדר לקראת שעת השינה ופתיחתם בבוקר. אופציה נוספת היא לקחת את הילד לסיבוב בגינה לאחר שהוא מסיים את הגן. מאחר ומתחיל להחשיך מוקדם, רמות המלטונין בגופו יעלו ותוכלו לחזור הביתה ולהתכונן לקראת השינה. 



הכינו את עצמכם

בחורף השמש זורחת מוקדם יותר ולכן צפוי שילדכם יתעורר מוקדם יותר. אז קודם כל, קחו נשימה עמוקה ותתכוננו למספר ימים קשים בהם גם אתם תצטרכו לקום מוקדם. כדי שהילד לא יקום מוקדם מידי, מה שבהחלט עשוי לקרות בימים הראשונים, חשוב לסנכרן את השעון הביולוגי שלו עם השעון החדש של כדור הארץ. פרט לאי נוחות שלכם, חוסר סנכרון יכול להביא לשיבוש במערך ההורמונלי בגוף ובמערכת העצבים. 


במידה והילד מתעורר בשעות מוקדמות חשוב להחזיר אותו לישון, לשמור על החדר חשוך ובאווירה רגועה. הקפידו לא להדליק טלוויזיה או ליצור איתו אינטראקציה שמסמנת לו כי הגיע הזמן להתעורר, כגון לדבר איתו, להוציאו מהמיטה ועוד. כמו כן, הקפידו לא להרדים אותו מאוחר יותר בתקווה שיקום מאוחר יותר, בפועל אתם עשויים להשיג תוצאה הפוכה וכתוצאה מצבירת עייפות יתר הילד ישן פחות טוב ואף יתעורר מוקדם יותר.



טיפ הזהב של לריסה

כתוצאה מהמעבר לשעון חורף, במשפחות רבות פשוט לא נשאר זמן פנאי עם הילד בשעות אחר הצהריים. את הילדים אוספים מהגן לרוב ב-16:00 ולעתים גם ב-17:00. ב-19:00 אנחנו כבר משכיבים את הקטן לישון כך שלמעשה נשאר מעט זמן פנוי למשחק ופנאי.


פתרון אחד אפשרי הוא ליצור זמן איכות ממוקד מאוד בזמן שיש לכם ביחד בשעות אחר הצהריים, ללא טלפונים, טלוויזיה או הסחות דעת אחרות, אלא ממש להיות ב"מאה אחוז נוכחות" עם ילדכם – בקריאת סיפורים, יצירה משותפת, זמן משחק, אפיה, ועוד. אם יש יותר מילד אחד בבית, ניתן לשלב את כל הילדים בפעילות חברתית משותפת, כך שכל אחד ייקח חלק פעיל בהתאם לגילו וליכולתו.


פתרון נוסף הוא להשלים את זמן האיכות בבוקר: במקום להתבאס על זה שהילד מתעורר מוקדם, נסו לנצל את השעה הנוספת בבוקר בכדי לבלות איתו זמן איכות. בבוקר הילד ערני יותר, כך שישתף פעולה, וגם אתם בתחילת היום נינוחים יותר. 



הכותבת לריסה גינת, אמא לאביגיל ונעמי, הבעלים והמייסדת של SmallTalk  לדבר עם תינוקות וילדים



פורום דיכאון אחרי לידה

ד"ר יוסף חלבן

ד"ר יוסף חלבן
מנהל מחלקה במרכז לבריאות הנפש "באר יעקב"פסיכיאטר העוסק בקשת רחבה של הפרעות ובעיות. בין היתר מטפל בחרדה, דיכאון, הפרעות קשב וריכוז, הפרעה דו קוטבית וכן בהפרעות רגשיות נוספות. כמו כן, מספק חוות דעת עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • גמילה מכדור שינה
  • לי
  • 28/04/2019 12:30
  • הי לאחר לידה שניה סבלתי מחרדות והפרעות שינה קשות שנבעו מהחרדות. זה קרה גם לאחר לידה ראשונה. עכשיו טופלתי בין היתר באימובן מספר חודשים. התחלתי בליווי רופאה תהליך גמילה לאחר שראיתי כי השינה התייצבה ומצבי טוב יותר. התהליך עבר טוב עד לשלב הסופי. שבוע יומיים מאז ההפסקה הסופית ( לאחר שירשתי בהדרגה) וכמעט כל יום יש לי בעיה להרדם במשך שעות.האם זה נורמלי? מה מומלץ במצב שכזה? מאד לא רוצה לחזור לכדור אבל תוהה מה עדיף והאם נורמלי

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • הפרעת שינה וניסיון גמילה מאימובן
  • דר' חלבן
  • 29/04/2019 10:21
  • שלום לי, איני נלהב מהשימוש במושג "נורמלי" בהקשר זה. ולענייננו: מובן שלא להרדם לילה לילה במשך שעות זה לו רגיל ומצריך התייחסות. קיימות כמה אפשרויות אבחנתיות; למשל, שאת תלויה עדין בשימוש בכדורי שינה, שהבעיה אינה תלות בכדורים אלא מצוקות נפשיות שמטרידות אותך, "היגיינת השינה" הנוגעת לתנאים כמו שינה המופרעת ע'י הצורך לקום לילד/ה, וחשש שלא תתעוררי, מצב חרדתי או דיכאוני שלא טופל באופן מספק, בעית שינה ספציפית שאולי מצריכה אבחון במעבדת שינה וכו'. הטיפול בכל אחת בבעיות אלה אינו בהכרח תרופתי. עצתי לך לעבור הערכה ע'י פסיכיאטר או נוירולוג ולהמשיך משם על פי ההמלצות הרבה בריאות דר' חלבן

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אפשר לצאת מזה?
  • אנונימית
  • 23/01/2019 22:27
  • אני 3 חודשים אחרי לידה של בת כש"הגדול" עכשיו בן שנה וארבעה חודשים. לדעתי זה התחיל כבר בהריון הראשון.... אני לפעמים בטוב לפעמים ברע. יש לי מלא תאבון (מניקה). במצבים של התארגנות ליציאה או כשיש באלגן בבית או קושי מול הבןזוג אני מאבדת את זה. מרגישה שהכל אבוד.. בוכה הרבה. פוחדת. לא מצליחה להחליט החלטות פשוטות. מגיבה בצורה קיצונית מאוד. לפעמים רוצה פשוט להיעלם. מרגישה עומס . כבד לי. אני רוצה לחיות. לא יודעת למה אני כותבת פה. מחפשת הבנה. חיבוק ואור שאפשר אחרת. תודה ❤

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • מזדהה לגמרי
  • עדי
  • 28/01/2019 17:49
  • זו תקופה תאמיני לי שזה יעבור!
  • ליהי
  • 21/03/2019 14:23
  • עברתי לילות ללא שינה , לא היה לי חשק לקום בבוקר לא לאכול לא לדבר ולא לפרוק לאחרים , הפנו אותי לבחור בשם סלבה והוא פשוט הציל אותי מעצמי .. מהרס העצמי שהיה לי. גרם לי להאמין שיש עוד תקווה לחיים .. נתן לי כלים שעזרו לי להתמודד עם המחר. תשאירי פרטים תשמעי מה יש לו להגיד לך ..הפגישה הראשונה היא בלי כסף תנסי מאמי זה יעזור לך. http://bit.ly/2EUPbcZ

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • ליתיום אורוטאט הוא המינרל שחסר לך
  • drf
  • 26/03/2019 20:08
  • לפני שנה וחצי בתי ילדה , מיד לאחר הלידה היא לקתה בפסיכוזה . אושפזה בבית חולים כשראיתי שהתרופות הפסיכיאטריות לא עוזרות , הגעתי דרך האינטרנט לפרופסור אמריקאי בשם ג'יימס גרינבלאט שטוען שהסיבה לדיכאון אחרי לידה או פסיכוזה אחרי לידה היא מחסור בליתיום אורוטאט ( תוסף תזונה ולא תרופה ) . ניסיתי את שיטתו ובתי נגמלה מתרופות פסיכיאטריות והבריאה לחלוטין . מאז הצעתי את הליתיום לעוד מספר יולדות וגם עליהן זה עבד . לפרטים נוספים התקשרי אלי בוואטס אפ או סלולרי 0545502435 .

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
דר' אירית אייזן דר' אירית אייזן
מומחית ברפואת תינוקות ופגים קרא עוד
פרופ' אתי גרנות פרופ' אתי גרנות
מנהלת שירות מחלות כבד - ילדים, מרכז רפואי קפלן.... קרא עוד
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ