"מה, עוד לא ילדת"? כך תחזרי לגזרה אחרי הלידה

אמנם מדובר בשאלה הכי מעליבה שנוצרה, אבל מה לעשות, לא לכולן יש מזל כמו לבר רפאלי, והבטן לא תרד לך שנייה אחרי שתצאי מחדר הלידה. 5 טיפים שיעזרו לכל אמא טרייה לחזור לעצמה – בלי בעיה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 13/11/2016

הפטמות דואבות, העיניים נפוחות והבטן עוד נפוחה. אין ספק שלהיות אמא טרייה זה לא פיקניק אבל זו גם ברכה. עם זאת, שאלה אחת לא במקום יכולה להוריד אותך לרצפה. אז למה חשוב לשמור על תזונה נכונה, איך חוזרים לשגרת חיים, מאיפה מוצאים זמן לבישולים, איך נפטרים מהרעלים ומקפידים על כל הוויטמינים והמינרלים החיוניים, והכי חשוב – איך שומרים על שעות שינה קבועות וארוחות מסודרות:


1. המטרה – חזרה לשגרה

עבורך לידה היא אחד האירועים המרגשים והמאושרים בחיים, אבל עבור גופך מדובר בסוג של טראומה. סליחה על האנלוגיה הבוטה, אבל במובנים רבים, גוף של אישה לאחר לידה הוא כמו אוטו שעבר תאונה. הגוף מכווץ ובסטרס, תשוש וחסר אנרגיה, סובל ממחסור בוויטמינים ומינרלים חיוניים (אחרי שחלק אותם עם ה"פרטנר" שבתוכו במשך תשעה חודשים), עמוס ברעלים הכוללים אפידורל ושאר משככי כאבים, חומרי הרדמה, תרופות וסמים אחרים (שגם מונעים מהגוף לפרק את השומנים), סובל מעומס מתמשך על החוליות, עמוד השדרה והשרירים (אחרי שסחב יצור חי ובועט בתוף גופו במשך תשעה חודשים), והכי חשוב – מחסור חמור בשעות שינה שהצטבר בכל מהלך הלידה, ורק הולך ומתעצם אף יותר אחריה. לא סתם אומרים שאישה מוכנה ללדת רק אחרי שהספיקה לשכוח את הלידה הקודמת.... אז מה עושים? קודם כל מחזירים את הגוף ואת עצמנו לשגרת חיים. המטרה אינה רק לרדת במשקל, אלא להחזיר את הגוף למצב של שגרה דרך חזרה לתזונה נכונה, ניקוי הרעלים ואספקה קבועה ומתמשכת של ויטמינים ומינרלים חיוניים.


קראו עוד: לחזור לבטן שטוחה: 7 שינויים שקורים לאחר הלידה – והטיפול



2. אם תזניחי את עצמך, תזניחי את ילדך

רוב הנשים נוטות להזניח את עצמן ובעיקר את התזונה שלהן לאחר הלידה, ולשים את כל המאמצים ותשומת הלב על התינוק החדש. אסור לכן לשכוח שאם תישארו מותשות, רעבות וללא כוחות, לא תוכלו לטפל בו כראוי. כדי שתינוקכן יהיה בריא, חובה עליכן קודם כל לשמור על בריאותכן. תזונה לקויה, רעלים והיעדר ויטמינים ומינרלים חיוניים, "תוקעים" את תהליך ההרזייה, מורידים את מפלס האנרגיה ומובילים לחוסר איזון בכלל מערכות הגוף. גם אם אין לך שום רצון להרזות או להתחיל בדיאטה, את עדיין חייבת לאכול נכון ולמלא את החסרים שצברת במשך תשעה חודשים. קיימים 144 סוגים של ויטמינים ומינרלים שלהם זקוק הגוף מדי יום, וכאשר הגוף מרגיש בחסרים, אין סיכוי שהוא יפרק את השומנים.


כדי שתינוקכן יהיה בריא, חובה עליכן קודם כל לשמור על בריאותכן



שבע שעות שינה? הצחקת אותי

גופנו מפרק את השומן במהלך השינה, ולכן חובה לישון לפחות שבע שעות ביממה. אז נכון, זה לא ריאלי אחרי לידה לישון שינה רציפה כל כך ארוכה, אבל חשוב לפחות להגיע לכמות השינה המומלצת, גם אם היא מפוצלת. רצוי לעשות זאת דרך תכנון נכון ומדויק של סדר היום, המותאם לכל אישה באופן פרטני, עד לרזולוציות הקטנות ביותר – באיזה שעה את הולכת לישון? מתי את קמה בלילה? באיזה שעה את רעבה? באלו ימים יש עזרה של הקרובים ובני המשפחה ומתי אפשר לתכנן את העזרה כדי שיהיה לך זמן לעצמך? איך משלבים יחד את השינה והאכילה במשך היום כדי שמצד אחד תרגישי שבעה ואנרגטית ומצד שני לא תאכלי לפני השינה ותשמיני? ועוד. דרך המענה לשאלות אלה ניתן לגבש סדר יום קבוע, שהוא קריטי במיוחד בתקופה המעורערת והלא יציבה שלאחר הלידה. 



למי יש זמן לבשל? 

פגשתי נשים רבות שלא השמינו במהלך ההריון, והחלו להשמין דווקא לאחר הלידה, בעקבות הכאוס שנוצר בחייהן, וגרם להן להפסיק לבשל ולאכול לא מסודר מכל מה שבא ליד. כשבונים תפריט מסודר וארוחות קבועות המבוססות על סדר יום קבוע, לאחר זמן מאוד קצר (חודשיים שלושה אחרי הלידה) הנשים חוזרות לעצמן ומרגישות כאילו כבר עברה שנה – הגוף מאוזן, נקי מרעלים, והספיק להשלים את החסרים בוויטמינים ומינרלים חיוניים. בדרך זו, ניתן לבטל את כל אותם תסמינים לא נעימים: העור חוזר להיות יפה ומתוח, השיער מפסיק לנשור ולהתדלדל וחוזר להיות מבריק ומרוכז, הציפורניים מפסיקות להישבר, ובעיקר הגוף חוזר לאותה רמת חיוניות ואנרגטיות כפי שהיה פעם. בבניית תפריט קבוע ומדויק, חשוב להקפיד כי הוא יכלול לא רק "מה לאכול" אלא גם "איך ומתי לאכול", ובצורה נגישה וקלה ככל האפשר, כך שלא ידרוש לעמוד ולבשל במטבח במשך שעות, ולא יבוא על חשבון שעות השינה היקרות. 


קראו עוד: האם אחוז ההפלות עולה עקב בדיקת מי שפיר? המדריך לבדיקות הריון



לא רק את חייבת סדר יום, גם הילדים

אם תרגילי את עצמך לתזונה מאולתרת ולארוחות לא מסודרות, במהלך השנים תראי שהרגלים גרועים אלו יעברו גם לילדים. לכן, חשוב לבנות תשתית לשגרה יציבה שתשרת אותך, את הילדים ושאר בני המשפחה לתקופה ארוכה גם שנים רבות לאחר הלידה. נשים שמצליחות לעשות זאת, מסגלות את אותה תזונה שלמדו גם לילדיהן, והופכות את האכילה לנתון יציב בתוך המשפחה, דבר שמכניס המון שפיות וסדר למשפחה המורחבת, ומשפיע לטובה גם על כל הדינמיקה המשפחתית וההרמוניה בתוכה. פתאום גם הבעל מגיע הביתה מוקדם כי כיף לו בארוחות המשפחתיות, האישה מקבלת מחמאות ומרגישה יותר טוב עם עצמה, והילדים מתרגלים לאכול מסודר יחד עם כל המשפחה.



הכותבת היא לורן גונר, מפתחת דיאטת לורן - דיאטה בהתאמה אישית המתבססת על מעטפת טיפול כוללת והוליסטית מעבר לירידה נקודתית במשקל, ומשלבת מוצרים הומאופטיים, תפריט מותאם אישית, מיפוי גנטי של דגימת שיער, וליווי מקצועי יומיומי.



פורום דיכאון אחרי לידה

ד"ר יוסף חלבן

ד"ר יוסף חלבן
מנהל מחלקה במרכז לבריאות הנפש "באר יעקב"פסיכיאטר העוסק בקשת רחבה של הפרעות ובעיות. בין היתר מטפל בחרדה, דיכאון, הפרעות קשב וריכוז, הפרעה דו קוטבית וכן בהפרעות רגשיות נוספות. כמו כן, מספק חוות דעת עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • גמילה מכדור שינה
  • לי
  • 28/04/2019 12:30
  • הי לאחר לידה שניה סבלתי מחרדות והפרעות שינה קשות שנבעו מהחרדות. זה קרה גם לאחר לידה ראשונה. עכשיו טופלתי בין היתר באימובן מספר חודשים. התחלתי בליווי רופאה תהליך גמילה לאחר שראיתי כי השינה התייצבה ומצבי טוב יותר. התהליך עבר טוב עד לשלב הסופי. שבוע יומיים מאז ההפסקה הסופית ( לאחר שירשתי בהדרגה) וכמעט כל יום יש לי בעיה להרדם במשך שעות.האם זה נורמלי? מה מומלץ במצב שכזה? מאד לא רוצה לחזור לכדור אבל תוהה מה עדיף והאם נורמלי

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • הפרעת שינה וניסיון גמילה מאימובן
  • דר' חלבן
  • 29/04/2019 10:21
  • שלום לי, איני נלהב מהשימוש במושג "נורמלי" בהקשר זה. ולענייננו: מובן שלא להרדם לילה לילה במשך שעות זה לו רגיל ומצריך התייחסות. קיימות כמה אפשרויות אבחנתיות; למשל, שאת תלויה עדין בשימוש בכדורי שינה, שהבעיה אינה תלות בכדורים אלא מצוקות נפשיות שמטרידות אותך, "היגיינת השינה" הנוגעת לתנאים כמו שינה המופרעת ע'י הצורך לקום לילד/ה, וחשש שלא תתעוררי, מצב חרדתי או דיכאוני שלא טופל באופן מספק, בעית שינה ספציפית שאולי מצריכה אבחון במעבדת שינה וכו'. הטיפול בכל אחת בבעיות אלה אינו בהכרח תרופתי. עצתי לך לעבור הערכה ע'י פסיכיאטר או נוירולוג ולהמשיך משם על פי ההמלצות הרבה בריאות דר' חלבן

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אפשר לצאת מזה?
  • אנונימית
  • 23/01/2019 22:27
  • אני 3 חודשים אחרי לידה של בת כש"הגדול" עכשיו בן שנה וארבעה חודשים. לדעתי זה התחיל כבר בהריון הראשון.... אני לפעמים בטוב לפעמים ברע. יש לי מלא תאבון (מניקה). במצבים של התארגנות ליציאה או כשיש באלגן בבית או קושי מול הבןזוג אני מאבדת את זה. מרגישה שהכל אבוד.. בוכה הרבה. פוחדת. לא מצליחה להחליט החלטות פשוטות. מגיבה בצורה קיצונית מאוד. לפעמים רוצה פשוט להיעלם. מרגישה עומס . כבד לי. אני רוצה לחיות. לא יודעת למה אני כותבת פה. מחפשת הבנה. חיבוק ואור שאפשר אחרת. תודה ❤

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • מזדהה לגמרי
  • עדי
  • 28/01/2019 17:49
  • זו תקופה תאמיני לי שזה יעבור!
  • ליהי
  • 21/03/2019 14:23
  • עברתי לילות ללא שינה , לא היה לי חשק לקום בבוקר לא לאכול לא לדבר ולא לפרוק לאחרים , הפנו אותי לבחור בשם סלבה והוא פשוט הציל אותי מעצמי .. מהרס העצמי שהיה לי. גרם לי להאמין שיש עוד תקווה לחיים .. נתן לי כלים שעזרו לי להתמודד עם המחר. תשאירי פרטים תשמעי מה יש לו להגיד לך ..הפגישה הראשונה היא בלי כסף תנסי מאמי זה יעזור לך. http://bit.ly/2EUPbcZ

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • ליתיום אורוטאט הוא המינרל שחסר לך
  • drf
  • 26/03/2019 20:08
  • לפני שנה וחצי בתי ילדה , מיד לאחר הלידה היא לקתה בפסיכוזה . אושפזה בבית חולים כשראיתי שהתרופות הפסיכיאטריות לא עוזרות , הגעתי דרך האינטרנט לפרופסור אמריקאי בשם ג'יימס גרינבלאט שטוען שהסיבה לדיכאון אחרי לידה או פסיכוזה אחרי לידה היא מחסור בליתיום אורוטאט ( תוסף תזונה ולא תרופה ) . ניסיתי את שיטתו ובתי נגמלה מתרופות פסיכיאטריות והבריאה לחלוטין . מאז הצעתי את הליתיום לעוד מספר יולדות וגם עליהן זה עבד . לפרטים נוספים התקשרי אלי בוואטס אפ או סלולרי 0545502435 .

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
ד"ר אורנה לוין ד"ר אורנה לוין
רופאת משפחה, מומחית בצמחי מרפא, ותזונה. קרא עוד
גב' ליטל פרידנהיין גב' ליטל פרידנהיין
דיאטנית קלינית קרא עוד
מחלות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ