המחמם הרשמי של החורף: 5 סיבות שבגללן כדאי לאכול מרק

מעבר לריח הגשם, עונת החורף מביאה עמה גם את ניחוחות המרקים השונים, מאכלים מנחמים ובריאים שיחממו את התקופה הקרה. מסיבים תזונתיים ועד להגברת שובע: 5 סיבות שיגרמו לכם לאכול מרקים

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 15/12/2016

הגשם החטוף שהגיע לביקור בסוף השבוע הוא הפותח הרשמי של עונת החורף. הטיפות הלחות מלוות בקרירות בשעות הבוקר ובשלל שיטות בישול ומרכיבים שיעשירו את התפריט.


בתקופה הקרה, אוכל חם וכבד במרקם נוזלי, כמו מרקים ותבשילי ירקות, הינו הפתרון האידאלי לארוחה טעימה ומשביעה. המרקים עונים על צרכינו בעונת החורף. הם עשירים בירקות וקטניות כמו, חומוס, שעועית, אפונה ועדשים וקדרות הבישול הארוך רוויות בשורשים, ובירקות. ג'והנה ויינברג, דיאטנית קלינית, הרכיבה עבורכם 5 סיבות טובות לשלב מרקים בתפריט היומי שלכם.


קראו עוד: בחורף אוכלים יותר? כל ההמלצות לתזונה נכונה בעונה הקרה


1 . תוספת נוזלים 

שמונה כוסות מים בממוצע מספקות את כמות הנוזלים הנדרשת ליום לצורך תפעולה של המערכת הפיזית. בחורף, רבים ממעיטים בשתיית מים בשל הקור או עקב היעדר תחושת צמא. מאידך, גופינו זקוק לנוזלים לביצוע תהליכים רבים וחשובים, לרבות הפקת אנרגיה, שרפת שומן ומניעת התייבשות. אכילת מרק מהווה דרך נוספת לסיפוק המים למערכת הפיזית. 


2. סיבים תזונתיים

מרקים המכילים ירקות וקטניות, מרכיבים עשירים בסיבים תזונתיים, ומשכך הם תורמים לנו לתחושת שובע ובנוסף הם גם דלים בקלוריות . 


מרכיבים אלה מסייעים בעיכול תקין ולכן מומלץ לשלבם בתזונה היומיומית. חשוב להקפיד לצרוך כמות מספקת של נוזלים, לשם הבטחת ביצוע פעולתם של הסיבים. 




המרקים עשירים בסיבים תזונתיים ולכן תורמים לתחושת שובע ואף דלים בקלוריות



3. המינרלים לא הולכים לאיבוד 

בדרך כלל, כאשר רוצים להגיש ירקות כמנה חמה, יש לבשלם במים ולסנן, פעולה גורמת לאבדן של מינרלים וויטמינים רבים, המסיסים במים ועמידים בחום. הנוזלים המרכיבים את המרק מאפשרים לנו להרוויח מהירקות  חלק מהמינרלים והוויטמינים הדולפים למי הבישול.



קראו עוד: כדאי שתדעו: הפירות והירקות שיעזרו לכם לשמור על המשקל



4. מגביר שובע 

מרק יכול להיות מנת פתיחה של ארוחה ובכך מסייע לנו לא להגיע מאוד רעבים לארוחה העיקרית. מאידך, מנה עשירה ומשביעה של הנוזל החם יכולה להיות בעצמה ארוחה שלמה.


על מנת שמרק יהווה ארוחה משביעה ומאוזנת, יש לדאוג שיכיל רכיבים המספקים לנו חלבון (לבניית השרירים), פחמימות (לסיפוק אנרגיה) וירקות (להגברת תחושת שובע).


כך לדוגמה, מרק מינסטרונה, מכיל קטניות, דגנים וירקות, שמספקים מקור לחלבון, פחמימות וירקות מגוונים. מרק תאילנדי, המבוסס על ירקות ומכיל טופו כמקור חלבון ומשלב אטריות המספקות אנרגיה, עשוי גם הוא להיות אלטרנטיבה מאוזנת וטעימה. כמו כן, גם מרק עוף קלאסי עם ירקות הינו פתרון מצוין.


5. תחליפים בריאים 

מרקים יכולים להיות גם עשירים מאוד בקלוריות ובשומן. חלקם מכילים מזונות עתירי קלוריות, כמו חמאה, חלב קוקוס, שמנת, גבינה צהובה, שקדי מרק או קרוטונים.


היום ניתן למצוא תחליפים בריאים למצרכים אלה, אשר נותנים טעם דומה ומכילים אחוזי שומן מופחתים. לדוגמה, טיגון בשמן זית במקום חמאה, שימוש במי קוקוס המכילים 9% שומן במקום חלב קוקוס, שימוש בשמנות רזות ואף ביוגורט טבעי כדיי להחליף את שמנת המורכבת מ-38% שומן. את הקרוטונים, המוסיפים קראנצ'יות למרק, ניתן להגיש בגרסה הביתית על ידי מריחת שמן זית, אבקת שום ופטרוזיליה על חתיכות לחם וקלייתן. 



רופאים בתחום
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ