כך תעשו זאת נכון: המדריך המלא לשילוב הילדים במטלות הבית

סיימתם את ארוחת הערב והילדים הולכים מבלי לפנות את הצלחות לכיור? הגיע הזמן למקלחות לקראת השינה ואתם מסדרים לבדכם את ערמות הצעצועים? איך מגייסים את הילדים לסיוע במטלות הבית וכיצד נוהגים כאשר נתקלים בהתנגדויות? כל התשובות

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 05/02/2017

ילדים נולדים עם הרצון הבסיסי לשתף פעולה, לתרום ולעזור. פעולות אלה מעצימות, תורמות ומצמיחות ויחד עם זאת, לא פעם ההורים מבצעים את כל המשימות הנדרשות בזמן שחברי המשפחה הצעירים נמנעים מכך באופן עקבי. מדוע זה קורה ומהם הצעדים שיאפשרו לכם לגייס את הילדים לטובת מטלות הבית? מומחית מסבירה. 


מדוע רצונו של ילדכם לעזור עשוי להתערער?

"ילד גדל בעולם המבוגרים הוא כמו תייר המגיע לארץ חדשה ולומד את המנהגים והתרבות של תושבי המקום, וכך גם מתייחסים לאופן ביצוע מטלות הבית. ישנם לא מעט מקרים בהם ניתן לראות ילדים בני שלוש שאוהבים לטאטא את הבית, לקפל את הכביסה ומגישים עזרה להורים בעת הבישול או עריכת השולחן" מסבירה עדי לזר מנחת משפחות וקבוצות הורים. מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך ומוסיפה: "השאלה היא מה קורה לאחר מכן, מה 'מתקלקל' בדרך? מדוע לעיתים ובגילאים מאוחרים יותר רוח ההתנדבות הולכת ופוחתת". 


"ניתן להסביר זאת באמצעות סיטואציה שיכולה לקרות בכל בית: משפחת לוי סיימו לאכול ארוחת ערב. על השולחן מונחות צלחות מלוכלכות ומאכלים שונים. יותם, בן הארבע, רוצה לעזור ולכן ניגש לשולחן ומושיט את ידיו הקטנות לקערת הסלט. ההורה רץ לעברו ומונע ממנו להתנסות מחשש שיפיל, לא יצליח במשימה או בעקבות הרצון לסיים את הפינוי בצורה מהירה ויעילה. יותם עלול לפרש את הסיטואציה בצורה מעט שונה. הוא יכול לחשוב שההורה אינו סומך עליו ולכן הוא אינו יכול או מסוגל לבצע את המטלה" מסבירה לזר וממשיכה "המקרה המתואר יכול לחזור על עצמו במגוון סיטואציות בחיי היום יום, במהלכן כל ניסיון של הילד לעזור להוריו עלול להיתקל בסרבנות או ניסיון של ההורה לעזור וכך מרפה האחרון את ידיו ללא שמץ של כוונה רעה מצד ההורה" . זוהי דוגמה למצבים המתקיימים מידי יום והופכים את נושא הטיפול בבית לתחום לו הילד אינו שותף, החל מסידור הצעצועים ועד התלבשות באופן עצמאי ועוד. 


קראו עוד: האם ההתפתחות החברתית של הילד שלכם תקינה? כך תדעו


כיצד לגייס את הילד לביצוע משימות שונות?

"ניתן לגייס את הילד לביצוע מטלות הבית על ידי העברת המסרים כי הוא נחוץ, כשרוני ויצירתי וכי ההורה מאמין בו וביכולותיו, בנוסף לעובדה כי הקן המשפחתי הינו יחידה אחת בו כל אחד תורם ועושה עבור האחר." מסבירה לזר וטוענת כי ההתנסות חשובה לא פחות מביצוע המשימה בהצלחה:  "כאשר הילד מקבל משוב חיובי על הניסיון ועל ביצוע המשימה גם אם חלקי וגם אם כשל, הוא מקבל מסר חשוב מאין כמותו שהניסיון שלו לעזור תרם ועזר להתנהלות הבית, כי הוא חשוב ובעל יכולת. העידוד של ההורה כתגובה לניסיונות של הילד לבצע את מטלות הבית יהיו עבורו רווח פסיכולוגי שיגרום לו להמשיך ולנסות לעזור בתחומים שונים בחייו. חשיבות מכרעת ניתנת גם לכישלון מלא או חלקי, החל מהפלת קערת הסלט ושבירתה ועד לאי יכולת להבין מה עלי לעשות כאשר מסתיימת הארוחה. משוב חיובי המלווה בהסבר כיצד עושים זאת נכון והכלת הטעויות יעודדו המשך התנסות והעצמה של הילד".




"ניתן לגייס את הילד לביצוע מטלות הבית על ידי העברת המסרים כי הוא נחוץ, כשרוני ויצירתי וכי ההורה מאמין בו וביכולותיו"


הרחיבו תחומי אחריות ועודדו על הניסיונות: 4 דרכים לשילוב הילד במטלות הבית

1. הראו לילדיכם כי אתם באמת סומכים עליהם

התאימו את המשימות לגילו של הילד ולוו אותם בהסבר קצר. אפשרו להם להתנסות, להתאמן, להיכשל, לטעות ולהצליח. גם אם במהלך הדרך הם יפילו, ישברו או ילכלכו- אל תוותרו ואל תאמרו נואש. המשיכו להציג להם מטלות שונות ואפשרו להם להאמין שאתם סומכים עליהם ושהם מסוגלים ויכולים לתרום לבית ולמשפחה. 


2. עודדו אותם על הניסיונות ולא רק על ההצלחות

במהלך ביצוע המשימה צפו בילד מבלי ללחוץ עליו, לזרז אותו או לבקר אותו, אלא אם הוא צריך את עזרתכם ואף מבקש אותה. לאחר שסיים את המטלה עודדו אותו לא רק על התוצאה, אלא גם על הדרך והמאמץ. בין אם נחל כישלון או הצלחה, העניקו לילד התחושה שאתם מאמינים בו וביכולת ההתמודדות שלו. בנוסף, חשוב שתהוו דוגמה אישית, ותיקחו גם אתם חלק פעיל במשימות הביתיות.


קראו עוד: מה עושים עם "האמא תקני לי" הבלתי פוסק


3. תאמו צפיות 

בחרו לילדים משימה ספציפית וספרו להם כי מרגע זה, המטלה שלהם ורק שלהם, תנו להם תחושה טובה של היותם בוגרים ובעלי יכולת.


בנוסף, הרחיבו את תחום האחריות בהדרגתיות: במידה והמשימה הראשונה של הילד  הייתה סידור המיטה, אפשרו לו לסדר גם את ארון הבגדים. הצלחה במשימה של פתיחת דלת הבית בבוקר יכולה להוביל לאחראיות על הכרזת שעת היציאה מהבית.  


במידה ונתקלים בהתנגדות חשוב להישאר עקביים, נחושים ולהאמין ביכולותיהם של הילדים לבצע פעולות לבד, ללמוד את עצמאותם ואת ערך התרומה לטיפול במטלות הבית. לאורך הדרך, מומלץ להמשיך ולשמש דוגמה אישית ולעולם להתייחס בכבוד לילד ולמאמציו. 


4. ניתן להתחיל בכל גיל 

" תינוק בן חצי שנה המחזיק לבד את הבקבוק, פעוט בן שנה המחזיר צעצוע למקומו – ירגיש נהדר ויבין שהוא את חלקו תרם כאשר יקבל משוב חיובי על הדרך והתוצאה. בדומה לכך, גם פעוט בן שנתיים אשר מביא להורה את שלט הטלוויזיה. האחריות ההורית שלנו, היא למצוא את המקומות בהם הילדים תורמים ומועילים ולשקף להם את היכולות שלהם" מסבירה לזר. התחילו בקטן ובחרו מטלה שבביצוע יחוש הילד תחושת הצלחה. זכרו כי ילד התורם ומועיל בבית מפתח מספר ערכים חשובים, כמו עצמאות, תחושת מסוגלות ונחיצות, והבנת החשיבות של מתן עזרה לזולת.


להלן טבלת המשימות מותאמות, במטרה לאפשר לכם ההורים לבחור מטלה, ללוות את הילד ולהעניק לו את המשוב על הניסיון, הטעות וההצלחה.

גיל 

משימה 

שנתיים- שלוש

החזרת צעצועים למקום, שטיפת פנים, התלבשות (עם תמיכה הורית), טאטוא הבית (מומלץ באמצעות מטאטא קטן).

שלוש- ארבע

עריכת השולחן, פנוי השולחן לאחר הארוחה, עזרה בהכנת אוכל: ערבוב הסלט/ביצה/לישת הבצק.


ארבע - חמש

התלבשות (לגמרי לבד), הכנת כריכים (גבינה, שוקולד), קיפול כביסה (עם תמיכה הורית), סידור הבית- החזרת חפצים למקומם, הכנת צלחת קורנפלקס.


חמש - שש

האכלת בעל חיים בבית, הוצאת הכלב לטיול, סידור וניקיון של הבית: טאטוא, שטיפה, קיפול כביסה, החזרת חפצים למקומם, ניקוי אבק.

שש - שבע

עריכת קניות קטנות (רכישת מוצר או שניים וחישוב כסף ועודף), עזרה במהלך הקניות בסופר (הכנת רשימת קניות, הבאת מצרכים, נשיאת שקיות), התארגנות בוקר וערב- ללא הוראות.

שבע - תשע מתן עזרה לאחים הצעירים: לבוש, האכלה, משחק, השגחה

מתן עזרה לאחרים הצעירים: לבוש, האכלה, משחק, השגחה, הכנת מתכונים קלים, תכנון משימות (טיול, חגיגת יום הולדת), הפעלת מכונת הכביסה, חזרה בזמן המיועד ללא תזכורת

הרשימה יכולה להשתנות בהתאם לדינמיקה המשפחתית, אופי הילד ובני הבית והצרכים המשתנים.  



פורומים, הפרעות שינה בתינוקות וילדים

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
התעוררות ביבבות איצקו 22/09/2019 07:46
  • ד"ר שלום, בני (בעז"ה עוד חודשיים יהיה בן 6), מתעורר (לעיתים) בלילה בבכי, לא יודע למה בוכה ולא מדבר (רק מיבב). מתוך ניסיון אנחנו יודעים שהוא צריך לשירותים, אז אנחנו לוקחים אותו לשירותים, ולפעמים הוא כל כך לא מאופס שהוא בכלל מנסה לעשות פיפי בחדר האמבטיה במקום שאין בו אסלה. אודה לחוות דעתך האם זה דבר נורמטיבי, ובמידה וכן, באיזה גיל זה אמור לחלוף.... כמו כן, האם זה יכול להעיד על בעיה אחרת? בתודה רבה מראש,

  • + הוסף תגובה
התעוררות משינה ופחדים בלילה לילדה בת 6 ק.ה 04/08/2019 23:18
  • בתי בת ה-6 מזה כחצי שנה באופן יומיומי מתנתקת משנתה באמצע הלילה ויורדת מחדרה שבקומה השניה אלינו לחדר השינה הנמצא בקומה הראשונה. ובנוסף לכך בתקופה האחרונה אחת לשבוע בערך מתעוררת משנתה באמצע הלילה (עדין במיטתה) בוכה ומעוותת ורועדת כולה ולאחר מס'דקות שאני עומדת ליד מיטתה ומרגיעה היא נרדמת ( היא לא זוכרת כלום בבוקר ממה שהיה). איך אפשר להתגבר על התופעה הזו? היא לא ישנה לבד בקומה. בנותיי הגדולות יותר ישנות בחדרים לידה.

  • + הוסף תגובה
תינוקת בת 7 ימים לא בוכה כמעט עם טונוס שריר נמוך אמא 19/05/2019 15:16
  • הילדה שלי נולדה בשבוע 42+6 עם מים קולוניאלים סמיכים ללא נשימה עם דופק! היום ישנה בעיקר ישנה עברה התיבשות בגלל שלא אכלה מספיק מה נראה לכם

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!