מהפכת הטיפול בסרטן: הכל על רפואה מותאמת אישית

ההתקדמות המרשימה בחקר הסרטן ופיצוח הגנום האנושי, הביאו למהפכה בכל הנוגע לפיתוח טיפולים ייעודיים כנגד סוגי סרטן רבים. מהי רפואה מותאמת אישית וכיצד ביכולתה לשפר את איכות חייהם של החולים? מומחה מסביר

תאריך עדכון: 23/02/2017

בשנים האחרונות אנחנו עדים  למהפכה בתחום הטיפול האונקולוגי, אשר כרוכה בשני מושגים מרכזיים: רפואה מותאמת אישית (Personalized Medicine) ותרופות מוכוונות מטרה (Targeted Therapists).

כיום, אנחנו יודעים שסרטן הוא אינו מחלה אחת ובעצם שלכל חולה יש את הסרטן המיוחד המאפיין אותו, עליו ניתן לגלות רק באמצעות בדיקה קפדנית של הגידול. בשנים האחרונות, התפתחו כלים רבי עוצמה לגילוי המאפיינים הייחודיים של כל גידול, שמקורם הינו בפענוח הצופן הגנטי האנושי, כך למעשה, ניתן היה לראות מהו הרכבו של כל גידול .

עם איתור השינויים הספציפיים, ניתן לנקוט ברפואה מותאמת אישית. במסגרתה, תתבצע בדיקה ייחודית של כל גידול והשוואתו לגידולים אחרים. לאחר בדיקתו וגילוי המוטציות הייחודיות, תתוכנן אסטרטגיית טיפול מכוונת כנגד המוטציות המסוימות.

דוגמה לכך הינו סרטן הריאה, בו פוענחה מוטציה מסוימת אשר נמצאה בחולים ספורים. בקרב מטופלים אלה, ניתן טיפול ביולוגי באמצעות כדורים, המכוונים לאזור הפגום בתא ומעוררים את התא לצמוח. הטיפול הביולוגי, מעכב את החלבון הספציפי המצוי בתאים הסרטניים וגורם להם להמשיך ולהתחלק. כך למעשה, מהווה השיטה הביולוגית טיפול יעיל ובטוח יותר מכימותרפיה.

מהם האתגרים בפיתוח טיפול מותאם אישית לחולי סרטן?

ראשית, מאפייניהם הייחודיים של גידולים רבים עדין אינם ידועים לנו, ושיטת האיתור היא תוך בחינת קבוצות חולים קטנות בהתייחס לכל סוג של סרטן. שנית, פיתוח התרופות מהווה גם הוא אתגר משמעותי. מאידך, בעזרת הפיתוחים השונים והשימוש בשיטות חדשות חולים רבים מצליחים לחיות בשנים האחרונות עם סרטן גרורתי לתקופה ארוכה מאוד, תוך שמירה על איכות חיים טובה.

כיצד עתיד להתפתח הטיפול האישי בחולי סרטן?

כיום השיטות המולקולריות הן אלה אשר משמשות לבדיקה של חולים רבים, אמנם רבות מהן עדין מצויות בשלבי ניסוי. הצפי הוא כי בעוד כעשור יקבל כל חולה את האבחנה הספציפית של המחלה שלו וכתוצאה מכך גם את קבוצת התרופות הייחודית לטיפול בו.

הכותב הוא מומחה לאונקולוגיה, מנהל מח' אונקולוגיה רפואית, המערך האונקולוגי - המרכז הרפואי סוראסקי, תל אביב (איכילוב)

הכתבה בשיתוף פעולה עם ערוץ הרופאים ב-YouTube. הרופאים המתנדבים בערוץ הינם מומחים מובילים ממרכזים רפואיים בכל רחבי הארץ. עוד על המיזם ב: www.doctorschanneltube.org

פורומים, סרטן הערמונית

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
קבוצת תמיכה לסרטן הערמונית בוולפסון 19.7.19 אבי 06/06/2019 20:37
  • לקבוצת תמיכה לחולי סרטן הערמונית" אנו שמחים להודיע , שהמפגש הקרוב יתקיים ביום ה' 19.6.2019 בשעה 18:00 . במרכז הרפואי "וולפסון" קומה F, שמאלה ביציאה מהמעלית. נושאי המפגש : * טיפולים חדשניים לסרטן הערמונית המוקדם והגרורתי . * תופעות הלוואי לטיפולים. מרצה אורח: ד"ר שרון נורדהיימר. ד"ר נורדהיימר , אחראית תחום גידולי מערכת השתן במחלקה האונקולוגית במרכז הרפואי " וולפסון". בהמשך הערב התקיים דיון פתוח בכל הנושאים של סרטן הערמונית. כמובן הקהל משתתף פעיל לכל אורך המפגש מומלץ להגיע עם בנות הזוג וגם בני משפחה. הכניסה חופשית . יהיה כיבוד קל. אבי סרנגה 050-5256468 Robotic.avi@gmail.com

סרטן הדופן השלפוחית David 12/11/2019 04:09
  • בציסטוסקופיהשל השלפוחית התגלה גידול בקיר האחורי בשלפוחית- ללא גידול בתוכו.איזה אופציות טיפול קיימות

ערמונית מוגדלת אני 18/09/2019 12:32
  • שלום רב, בבדיקת us הערמונית בגודל 150 סמ"ק. לפני שנה היה 52 סמ"ק מה זה אומר? זה סרטן? יש תור לרופא לשבוע הבא.

יום עיון סרטן ערמונית האגודה למלחמה בסרטן האגודה למלחמה בסרטן 13/08/2019 15:28