אחת ולתמיד: כך תצליחו להתמיד בירידה במשקל

כ-25% מבני הנוער סובלים מהשמנת יתר ולמרות שיטות ההרזיה הרבות הקיימות, כמות הסובלים מן התופעה (צעירים כמבוגרים) אינה פוחתת. מהם הגורמים להשמנה וכיצד ניתן להילחם בה? מומחית מסבירה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 20/02/2017


כמחצית מכלל האוכלוסייה המבוגרת בעולם המערבי סובלת מבעית השמנה בדרגות שונות. בעוד שבמאה ה-18 העלייה במשקל נצפתה לצד נתוני צמיחה חיוביים כמו שיפור בהשכלה ובתנאי החיים, הרי שכיום  נראה כי היא מביאה עמה יותר סכנות מיתרונות, והופכת להיות האויב מספר אחד של הציבור ברוב הארצות המפותחות. עד שנת 1980, פחות מעשרה אחוזים מהאנשים היו שמנים, אולם מאז ,שיעור הסובלים מהשמנה הוכפל ואף שולש  וב-1997 הכריז ארגון הבריאות העולמי על תופעת ההשמנה, ובכללה גם השמנת ילדים, כעל מגיפה עולמית. כיום כמחצית מכלל האוכלוסייה המבוגרת בעולם המערבי סובלת מבעית השמנה בדרגות שונות. התחזית לעתיד היא שבעוד עשר שנים יותר משני שליש מהאוכלוסייה יהיו בעלי עודף משקל או שמנים. מהם הגורמים למגיפה ההשמנה, אילו סכנות היא טומנת בחובה וכיצד ניתן למנוע אותה? כל התשובות.



מהם הגורמים להשמנה?

השמנה פירושה עודף של רקמת שומן בגוף. הגורמים להשמנה מורכבים ועדיין אינם ברורים דיים, אולם ידוע כי למאפיינים גנטיים וסביבתיים יש השפעה גדולה על התפתחותה. 


מאחר והגנטיקה  לא השתנתה בקיצוניות מאז הופעת מגפת ההשמנה, ניתן להניח כי הסיבה העיקרית לתופעה הינה השפעתם של גורמים סביבתיים, הכוללים בין השאר הרגלי תזונה ופעילות גופנית. 



קראו עוד: החושך המוקדם מדכא אתכם? שלא תשמינו מזה!



בנוסף, ההשמנה המתמשכת של האוכלוסייה היא תוצאה של תמורות שונות באורח החיים המערבי, אשר כוללות שינויים ניכרים ביצור המזון, שיפורו המלאכותי, שיווקו האגרסיבי, הוזלת מחיריו וזמינות המזון בכל עת. כמו כן, בעולם המודרני, רמת הפעילות הגופנית המתבצעת פחתה , רמת המתח עלתה, שעות העבודה התארכו וכתוצאה מכך פחות אנשים מכינים ארוחות מסורתיות ממרכיבים בסיסיים ומעדיפים מזון מהיר .כל אלה הם גורמים התורמים ישירות לאפידמיית ההשמנה וחשוב לדעת כיצד להתמודד עם מצב  לא בריא שכזה.



כיצד ניתן למדוד השמנה?

במבוגרים, מדד ה- BMI הוא המדד הקליני הזמין ביותר למדידת השמנה. כדי לחשב את ה-BMI  יש לחלק את משקל הגוף בק"ג לגובה בריבוע במטרים. לדוגמה - אישה שמשקלה 60 ק"ג וגובהה 1.67 מ': 21.51 = 60:1.672 ה-BMI של אישה זו הוא 21.51

כאשר התוצאה היא  25-18- המשקל  תקין

כאשר התוצאה היא מעל 25- יש עודף משקל

כאשר התוצאה היא מעל 30-  יש השמנה

כאשר התוצאה היא מעל 40 -  יש השמנה חמורה

(כשמדובר בילדים עד גיל 18, קיימים אחוזונים של BMI בהתאם למין וגיל: כאשר התוצאה נמצאת באחוזון 95-85 קיים עודף משקל, מעל אחוזון 95 מדובר בהשמנה.

   


מהן הסכנות הטמונות בהשמנת יתר?

למעשה, השמנת יתר טומנת בחובה סכנות רבות. בדומה למעשנים הסיכון למוות בטרם עת בקרב אלה הסובלים מעודף משקל, עולה ב- 30% על כל 15 ק"ג וחייהם של אלה הסובלים מהשמנת יתר מתקצרים בכשמונה שנים, בהשוואה לאלה בעלי המשקל התקין. בנוסף, איכות החיים של הסובל מעודף המשקל יורדת עקב שלל בעיות, לרבות בעיות אסתטיות וחברתיות. כמו כן, עשויות להתעורר בעיות בריאותיות רבות בשל עודף המשקל, כמו שחיקת המפרקים נושאי המשקל, כמו הירכיים, הברכיים וקרסוליים ומפרקי החוליות בעמוד השדרה. מחקר שנערך באירופה אף מצא כי הנטייה של שמנים לחיות חיים פחות פעילים היא כפולה משל בעלי משקל תקין.  




כמחצית מאוכלוסיית העולם סובלת מהשמנה, אשר מושפעת ממאפיינים גנטיים וסביבתיים



כיצד ניתן להילחם בהשמנה?

המפתח ללחימה מוצלחת בהשמנה נעוץ בהבנה כי אכילה איננה משמשת לצורך אספקת ערכים תזונתיים בלבד, אלא מהווה גם פעולה קבועה, אשר תופסת חלק נכבד משעות היום והיא מערבת רגשות עזים: המזונות האהובים ביותר, המזונות השנואים, המזונות שעושים לנו מצב רוח מרומם ולהיפך. אנחנו נוהגים לאכול באירועים שמחים כדי לחגוג ובעצובים, כדי להתנחם. כלומר, אכילה הינה פעולה הקשורה לנפש ולא רק אל הגוף.


אכילת יתר הפכה מעין שיטה להפחתת תסכולים, מתחים, כעסים, חרדות, בדידות, שעמום, שמחה ועוד, ואנו מתייחסים פחות ופחות לנושא דרישותיו הפיזיולוגיות של הגוף, כלומר מתי לאכול על פי מנגנוני הרעב הקיימים באופן טבעי בכל אדם ואדם, ומתי גם להפסיק לאכול על פי מנגנוני השובע, המצויים בכל אחד מאיתנו.


כדי לשנות את המצב יש לפעול מוקדם ככל האפשר. תנאי הכרחי לטיפול הוא כי המטופל ומשפחתו ירצו בשינוי. כדי לרזות  יש לשנות את אורח החיים, ללמוד מה היא תזונה נכונה ולאמץ צריכה מבוקרת של כמויות מזון והרגלי פעילות גופנית. 



קראו עוד: הוא אוכל, היא אוכלת: הבדלים תזונתיים בין המינים



כדי להגיע למשקל גוף מאוזן, יש להתייחס לאכילה כאל צד אחד של המשוואה (צד הכנסת  האנרגיה), ולטפל גם בצד השני של המשוואה, הפעילות הגופנית (צד הוצאת האנרגיה). יש לזכור גם כי רמת הוצאת האנרגיה הרצויה לצורך שמירת משקל גוף קבוע משתנה מאדם לאדם, אפילו כשמדובר באנשים בני אותו גיל ובאותו גובה. אנשים רזים הם לעתים אכלנים  גדולים, ואילו  אנשים שמנים עשויים להיות אכלנים קטנים. ההבדלים נובעים  מהשוני ברמת הפעילות הגופנית וצריכת האנרגיה, (אם כי לעתים עשויים ההבדלים להיות מושפעים גם מגורמים נוספים, כמו ניצול מקסימאלי של האנרגיה בגופם של הרזים, או חלקה היחסי של מסת השרירים במשקלם הכללי).



מדוע רבים נכשלים במשימת הירידה במשקל? 

אין זה סוד ,כי רוב המרזים חוזרים למשקלם הקודם, בתוספת של כמה קילוגרמים בתום כשנה מסיום הטיפול. לתופעה הנפוצה, מספר סיבות עיקריות: ראשית, הטיפולים המקובלים מתייחסים לסימפטום, למשקל ולאכילה ולא לאדם עצמו. יוצא מכך כי הדיאטות השונות מסירות מהאדם את האחריות לעצמו ולגופו ו"מבצעות" את העבודה השחורה עבורו. השיטות הדיאטות הללו אינן מטפלות במהות ההשמנה ובתגובות הפיזיות, כמו תחושות הרעב והשובע. שנית, המטרות אשר מוצבות בתחילת ההליך, לרוב מייצגות משאלות  לב לא מציאותיות, כמו "ארד מהר במשקל ואשמור עליו לתמיד" או "אין לי בעיה לרזות, רק אחליט וזהו". הלכה למעשה, הטיפולים הקיימים "חוטאים" לשמנים ומטפחים בקשות אלה, תוך הבטחת ירידה קלה ומהירה במשקל. בנוסף, כל שיטת הרזיה קובעת כי קיים טיפול "נכון" אחד בלבד, ללא כל התייחסות לטיפול המשלים. הדיאטה לבדה היא אינה פתרון מושלם. היא אמנם מביאה לירידה במשקל אולם חסר בה התיקון ולכן השילוב בין הפעולה הפיזית לשינוי באורחות החיים ותפיסה הינו בעל חשיבות מכרעת.



כך תעשו זאת נכון: 3 טיפים לירידה מוצלחת במשקל


1. חלקו את התהליך לשלבים

הליך ההרזיה צריך להתרחש בשלבים: בשלב הראשון תתבצע ירידה של 5%-10% מהמשקל ההתחלתי, ובשלב השני ,שלא תמיד הכרחי ומותנה בגורמים רבים כמו גיל, מצב בריאותי וכד', ירידה נוספת עד להשגת המטרה בהתאם לטבלת ה-BMI  המופיעה לעיל.

השלב הראשון הוכח כיכול לגרום להקטנה או ביטול של כל אותם הסיכונים המיוחסים להשמנה. בנוסף, הוכח כי צליחת שלב זה תסייע גם בשיפור מצב הרוח, בשיפור ההערכה העצמית ויכולת לתפקוד החברת ובהעלאת דימוי הגוף.

חשוב לציין כי  כאשר אדם יורד מ-BMI 34 ל-32(טווחים המוגדרים כהשמנה),  אמנם יהיה שפור בפרופיל המטבולי אך לא תהיה הגעה לערכים תקינים מבחינה בריאותית בכל המקרים. 


2. לא רק דיאטה: בחרו בטיפול רב תחומי

הטיפול חייב להיות רב תחומי ולכלול התייחסות לכל הגורמים שהוזכרו לעיל. כלומר, קביעת מטרות מציאותיות ולא משאלות לב, לימוד מתי להתחיל לאכול, מתי להפסיק לאכול וכמה לאכול תוך זיהוי מנגנוני הגוף, כמו אומדן לתחושת הרעב והשובע האמתיים, הבנת מסרי התעשייה והמדיה המטפחים את משאלות הלב של השמנים ומוסרים לעיתים מסרים מוטעים, מבלבלים ולא בריאים, כמו הפחתת משקל ללא דיאטה , או ירידה מהירה במשקל בקלי קלות, או  צריכה מוגברת של  מוצרים דלי קלוריות או לחילופין שימוש בקיסמים  כבאבקות, כדורים ושיקויים למיניהן . ובעיקר טיפוח אימון ביכולת השמן לרזות.


3. שאפו להגיע לטווח משקל אופטימלי ולא למשקל יעד

בקרב רוב האנשים השאיפה הינה להגיע למשקל גוף אידיאלי וקבוע. מאידך, יעל  יעד זה הינו אנדבידואלי ונקבע בהתאם לכמות האנרגיה לה הגוף זקוק ומספר הקלוריות אותן הגוף שורף. מאחר וצורכי האנרגיה שונים מאדם לאדם ,אפילו באם הם באותו גיל וגובה, כך גם כמות האנרגיה  הרצויה במזון  לשמירת משקל גוף קבוע שונה מפרט לפרט. לכן נראה, שאין משקל גוף אידיאלי, והמטרה הסופית צריכה להתייחס אל טווחי משקלים. 



פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
נשירת שיער טלי 04/12/2019 18:38
  • שלום, בני בן ה25 מקריח למעלה באיזור הראש(לאט לאט השיער נסוג בקרקפת ) האם יש דרך לעצור את התהליך בעזרת תזונה מתאימה?

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
סרדינים וטונה עמוס 11/10/2018 23:00
  • שלום רב, האם סרדינים וטונה בקופסאות הם מזון מומלץ? אני נהנה מהם, ואינני אוהב דגים טריים. לכן אני אוכל את המשומרים הנ"ל, בלית ברירה. אשמח לדעת שהמשומרים הנ"ל נחשבים טובים, על אף ההסתייגות המפורסמת ממזון משומר בכלל. עמוס

  • + הוסף תגובה
לא כדאי לאכול הרבה טונה משה 18/11/2019 00:56
  • הטונה מכילה מתכות כבדות כולל כספית. כנס לדף הפייסבוק שלי "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
טונה משומרת עמוס 18/11/2019 09:07
  • בהמשך לתשובתך, אבהיר: 1.אינני משתמש בפייסבוק - אני מבוגר מאוד, ואין לי ידע בענייני פייסבוק. 2. אבקש לדעת על מה בדיוק מבוססת התשובה, על אילו מקורות מידע. 3. מהו שם המומחה שענה לשאלתי, ומהי מומחיותו והכשרתו. תודה. עמוס

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!