אחת ולתמיד: כך תצליחו להתמיד בירידה במשקל

כ-25% מבני הנוער סובלים מהשמנת יתר ולמרות שיטות ההרזיה הרבות הקיימות, כמות הסובלים מן התופעה (צעירים כמבוגרים) אינה פוחתת. מהם הגורמים להשמנה וכיצד ניתן להילחם בה? מומחית מסבירה
כתבה פרסומית כתבת חסות



כמחצית מכלל האוכלוסייה המבוגרת בעולם המערבי סובלת מבעית השמנה בדרגות שונות. בעוד שבמאה ה-18 העלייה במשקל נצפתה לצד נתוני צמיחה חיוביים כמו שיפור בהשכלה ובתנאי החיים, הרי שכיום  נראה כי היא מביאה עמה יותר סכנות מיתרונות, והופכת להיות האויב מספר אחד של הציבור ברוב הארצות המפותחות. עד שנת 1980, פחות מעשרה אחוזים מהאנשים היו שמנים, אולם מאז ,שיעור הסובלים מהשמנה הוכפל ואף שולש  וב-1997 הכריז ארגון הבריאות העולמי על תופעת ההשמנה, ובכללה גם השמנת ילדים, כעל מגיפה עולמית. כיום כמחצית מכלל האוכלוסייה המבוגרת בעולם המערבי סובלת מבעית השמנה בדרגות שונות. התחזית לעתיד היא שבעוד עשר שנים יותר משני שליש מהאוכלוסייה יהיו בעלי עודף משקל או שמנים. מהם הגורמים למגיפה ההשמנה, אילו סכנות היא טומנת בחובה וכיצד ניתן למנוע אותה? כל התשובות.



מהם הגורמים להשמנה?

השמנה פירושה עודף של רקמת שומן בגוף. הגורמים להשמנה מורכבים ועדיין אינם ברורים דיים, אולם ידוע כי למאפיינים גנטיים וסביבתיים יש השפעה גדולה על התפתחותה. 


מאחר והגנטיקה  לא השתנתה בקיצוניות מאז הופעת מגפת ההשמנה, ניתן להניח כי הסיבה העיקרית לתופעה הינה השפעתם של גורמים סביבתיים, הכוללים בין השאר הרגלי תזונה ופעילות גופנית. 



קראו עוד: החושך המוקדם מדכא אתכם? שלא תשמינו מזה!



בנוסף, ההשמנה המתמשכת של האוכלוסייה היא תוצאה של תמורות שונות באורח החיים המערבי, אשר כוללות שינויים ניכרים ביצור המזון, שיפורו המלאכותי, שיווקו האגרסיבי, הוזלת מחיריו וזמינות המזון בכל עת. כמו כן, בעולם המודרני, רמת הפעילות הגופנית המתבצעת פחתה , רמת המתח עלתה, שעות העבודה התארכו וכתוצאה מכך פחות אנשים מכינים ארוחות מסורתיות ממרכיבים בסיסיים ומעדיפים מזון מהיר .כל אלה הם גורמים התורמים ישירות לאפידמיית ההשמנה וחשוב לדעת כיצד להתמודד עם מצב  לא בריא שכזה.



כיצד ניתן למדוד השמנה?

במבוגרים, מדד ה- BMI הוא המדד הקליני הזמין ביותר למדידת השמנה. כדי לחשב את ה-BMI  יש לחלק את משקל הגוף בק"ג לגובה בריבוע במטרים. לדוגמה - אישה שמשקלה 60 ק"ג וגובהה 1.67 מ': 21.51 = 60:1.672 ה-BMI של אישה זו הוא 21.51

כאשר התוצאה היא  25-18- המשקל  תקין

כאשר התוצאה היא מעל 25- יש עודף משקל

כאשר התוצאה היא מעל 30-  יש השמנה

כאשר התוצאה היא מעל 40 -  יש השמנה חמורה

(כשמדובר בילדים עד גיל 18, קיימים אחוזונים של BMI בהתאם למין וגיל: כאשר התוצאה נמצאת באחוזון 95-85 קיים עודף משקל, מעל אחוזון 95 מדובר בהשמנה.

   


מהן הסכנות הטמונות בהשמנת יתר?

למעשה, השמנת יתר טומנת בחובה סכנות רבות. בדומה למעשנים הסיכון למוות בטרם עת בקרב אלה הסובלים מעודף משקל, עולה ב- 30% על כל 15 ק"ג וחייהם של אלה הסובלים מהשמנת יתר מתקצרים בכשמונה שנים, בהשוואה לאלה בעלי המשקל התקין. בנוסף, איכות החיים של הסובל מעודף המשקל יורדת עקב שלל בעיות, לרבות בעיות אסתטיות וחברתיות. כמו כן, עשויות להתעורר בעיות בריאותיות רבות בשל עודף המשקל, כמו שחיקת המפרקים נושאי המשקל, כמו הירכיים, הברכיים וקרסוליים ומפרקי החוליות בעמוד השדרה. מחקר שנערך באירופה אף מצא כי הנטייה של שמנים לחיות חיים פחות פעילים היא כפולה משל בעלי משקל תקין.  




כמחצית מאוכלוסיית העולם סובלת מהשמנה, אשר מושפעת ממאפיינים גנטיים וסביבתיים



כיצד ניתן להילחם בהשמנה?

המפתח ללחימה מוצלחת בהשמנה נעוץ בהבנה כי אכילה איננה משמשת לצורך אספקת ערכים תזונתיים בלבד, אלא מהווה גם פעולה קבועה, אשר תופסת חלק נכבד משעות היום והיא מערבת רגשות עזים: המזונות האהובים ביותר, המזונות השנואים, המזונות שעושים לנו מצב רוח מרומם ולהיפך. אנחנו נוהגים לאכול באירועים שמחים כדי לחגוג ובעצובים, כדי להתנחם. כלומר, אכילה הינה פעולה הקשורה לנפש ולא רק אל הגוף.


אכילת יתר הפכה מעין שיטה להפחתת תסכולים, מתחים, כעסים, חרדות, בדידות, שעמום, שמחה ועוד, ואנו מתייחסים פחות ופחות לנושא דרישותיו הפיזיולוגיות של הגוף, כלומר מתי לאכול על פי מנגנוני הרעב הקיימים באופן טבעי בכל אדם ואדם, ומתי גם להפסיק לאכול על פי מנגנוני השובע, המצויים בכל אחד מאיתנו.


כדי לשנות את המצב יש לפעול מוקדם ככל האפשר. תנאי הכרחי לטיפול הוא כי המטופל ומשפחתו ירצו בשינוי. כדי לרזות  יש לשנות את אורח החיים, ללמוד מה היא תזונה נכונה ולאמץ צריכה מבוקרת של כמויות מזון והרגלי פעילות גופנית. 



קראו עוד: הוא אוכל, היא אוכלת: הבדלים תזונתיים בין המינים



כדי להגיע למשקל גוף מאוזן, יש להתייחס לאכילה כאל צד אחד של המשוואה (צד הכנסת  האנרגיה), ולטפל גם בצד השני של המשוואה, הפעילות הגופנית (צד הוצאת האנרגיה). יש לזכור גם כי רמת הוצאת האנרגיה הרצויה לצורך שמירת משקל גוף קבוע משתנה מאדם לאדם, אפילו כשמדובר באנשים בני אותו גיל ובאותו גובה. אנשים רזים הם לעתים אכלנים  גדולים, ואילו  אנשים שמנים עשויים להיות אכלנים קטנים. ההבדלים נובעים  מהשוני ברמת הפעילות הגופנית וצריכת האנרגיה, (אם כי לעתים עשויים ההבדלים להיות מושפעים גם מגורמים נוספים, כמו ניצול מקסימאלי של האנרגיה בגופם של הרזים, או חלקה היחסי של מסת השרירים במשקלם הכללי).



מדוע רבים נכשלים במשימת הירידה במשקל? 

אין זה סוד ,כי רוב המרזים חוזרים למשקלם הקודם, בתוספת של כמה קילוגרמים בתום כשנה מסיום הטיפול. לתופעה הנפוצה, מספר סיבות עיקריות: ראשית, הטיפולים המקובלים מתייחסים לסימפטום, למשקל ולאכילה ולא לאדם עצמו. יוצא מכך כי הדיאטות השונות מסירות מהאדם את האחריות לעצמו ולגופו ו"מבצעות" את העבודה השחורה עבורו. השיטות הדיאטות הללו אינן מטפלות במהות ההשמנה ובתגובות הפיזיות, כמו תחושות הרעב והשובע. שנית, המטרות אשר מוצבות בתחילת ההליך, לרוב מייצגות משאלות  לב לא מציאותיות, כמו "ארד מהר במשקל ואשמור עליו לתמיד" או "אין לי בעיה לרזות, רק אחליט וזהו". הלכה למעשה, הטיפולים הקיימים "חוטאים" לשמנים ומטפחים בקשות אלה, תוך הבטחת ירידה קלה ומהירה במשקל. בנוסף, כל שיטת הרזיה קובעת כי קיים טיפול "נכון" אחד בלבד, ללא כל התייחסות לטיפול המשלים. הדיאטה לבדה היא אינה פתרון מושלם. היא אמנם מביאה לירידה במשקל אולם חסר בה התיקון ולכן השילוב בין הפעולה הפיזית לשינוי באורחות החיים ותפיסה הינו בעל חשיבות מכרעת.



כך תעשו זאת נכון: 3 טיפים לירידה מוצלחת במשקל


1. חלקו את התהליך לשלבים

הליך ההרזיה צריך להתרחש בשלבים: בשלב הראשון תתבצע ירידה של 5%-10% מהמשקל ההתחלתי, ובשלב השני ,שלא תמיד הכרחי ומותנה בגורמים רבים כמו גיל, מצב בריאותי וכד', ירידה נוספת עד להשגת המטרה בהתאם לטבלת ה-BMI  המופיעה לעיל.

השלב הראשון הוכח כיכול לגרום להקטנה או ביטול של כל אותם הסיכונים המיוחסים להשמנה. בנוסף, הוכח כי צליחת שלב זה תסייע גם בשיפור מצב הרוח, בשיפור ההערכה העצמית ויכולת לתפקוד החברת ובהעלאת דימוי הגוף.

חשוב לציין כי  כאשר אדם יורד מ-BMI 34 ל-32(טווחים המוגדרים כהשמנה),  אמנם יהיה שפור בפרופיל המטבולי אך לא תהיה הגעה לערכים תקינים מבחינה בריאותית בכל המקרים. 


2. לא רק דיאטה: בחרו בטיפול רב תחומי

הטיפול חייב להיות רב תחומי ולכלול התייחסות לכל הגורמים שהוזכרו לעיל. כלומר, קביעת מטרות מציאותיות ולא משאלות לב, לימוד מתי להתחיל לאכול, מתי להפסיק לאכול וכמה לאכול תוך זיהוי מנגנוני הגוף, כמו אומדן לתחושת הרעב והשובע האמתיים, הבנת מסרי התעשייה והמדיה המטפחים את משאלות הלב של השמנים ומוסרים לעיתים מסרים מוטעים, מבלבלים ולא בריאים, כמו הפחתת משקל ללא דיאטה , או ירידה מהירה במשקל בקלי קלות, או  צריכה מוגברת של  מוצרים דלי קלוריות או לחילופין שימוש בקיסמים  כבאבקות, כדורים ושיקויים למיניהן . ובעיקר טיפוח אימון ביכולת השמן לרזות.


3. שאפו להגיע לטווח משקל אופטימלי ולא למשקל יעד

בקרב רוב האנשים השאיפה הינה להגיע למשקל גוף אידיאלי וקבוע. מאידך, יעל  יעד זה הינו אנדבידואלי ונקבע בהתאם לכמות האנרגיה לה הגוף זקוק ומספר הקלוריות אותן הגוף שורף. מאחר וצורכי האנרגיה שונים מאדם לאדם ,אפילו באם הם באותו גיל וגובה, כך גם כמות האנרגיה  הרצויה במזון  לשמירת משקל גוף קבוע שונה מפרט לפרט. לכן נראה, שאין משקל גוף אידיאלי, והמטרה הסופית צריכה להתייחס אל טווחי משקלים. 



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ערבוב תוספי תזונה עומר 26/03/2020 20:27
  • שלום, האם אני יכולה לקחת תלתן אדום, חילבה וסו פלרמטו ביחד? האם הם יכולים לגום לתופעות לוואי למרות שאף אחד לבדו לא? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
לילך צרפתי שי 10/07/2016 12:10
  • שלום ד"ר דולב. ברצוני לקנות את התוסף תזונה שעשוי מהצמח לילך צרפתי.קראתי שהוא ניקרא galega officinalis X או goats rue זה טיפול להורדת סוכר בדם.אודה לך אם תעזור לי. הרבה בריאות שי

  • + הוסף תגובה
אינני מכיר את זה. ד"ר דולב גילמור (Ph.D) 11/07/2016 11:02
הורדת סוכר בדם סוכרייה 22/02/2020 17:59
  • שלום לדר דולב. איך ניתן להוריד רמת סוכר בדם למישהו שהוא גבולי.98...? תודה

  • + הוסף תגובה
מכשיר אדים מרפאים קורל ארביב 18/02/2020 12:31
  • העם זה עוזר במקרים של הרעלת מתכות כבדות ויכמיקלים

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!