9 סיבות שגורמות לכם לאבד ריכוז

יש לכם מטלות ואתם לא מצליחים להתרכז לאורך זמן? אספנו עבורכם 9 סיבות שמפריעות לריכוז שלכם וכיצד ניתן לטפל בהם

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 02/03/2017

פייסבוק, ווטסאפ ומיילים הם רק חלק מהדברים שגומרים להסחות דעת. ריכזנו לכם 9 סיבות שגורמות לכם לאבד ריכוז ואיך ניתן להתמודד איתם בצורה יעילה שתאפשר לכם להתרכז לאורך זמן. 


1. רשתות חברתיות

העולם של ימינו מזמן מלא הסחות דעת, בין אם זה הטוויטר הפייסבוק או הווטסאפ, ההודעות הקופצות בטלפון מסיחות את דעתנו וגורמות לנו להפנות את תשומת הלב לדברים אחרים. לכן, אם אתם מנסים להתרכז בעבודה או בלימודים התנתקו מכל האפליקציות השונות או אם אתם עובדים מהמחשב, התנתקו מהאינטרנט. אם אתם חשים צורך לבדוק מה התרחש בזמן שלא הייתם מחוברים, עשו זאת בזמן ההפסקות. 


2. מיילים

לרוב כולנו עובדים עם מיילים שלא מפסיקים להתמלא בהודעות חדשות הקשורות לעבודה ולאירועים אחרים. הבעיה היא שאם תעצרו לענות על כל מייל שמגיע אליכם לא תוכלו להתקדם בעבודה או בכתיבה, לכן ההמלצה היא שבזמן נתון בו אתם צריכים להתרכז תסגרו את המייל ותתחברו רק לאחר שסיימתם להתרכז. 


3. שעמום

באופן טבעי, לא כל המטלות מעניינות באותה מידה. הבעיה היא שמטלות משעממות גורמות לאיבוד ריכוז, דבר שגורם לכך שייקח יותר זמן לסיים אותן. לכן, אם אתם נדרשים לעשות מטלה משעממת, החליטו שאם אתם מצלכים לסיים אותה תוך זמן נתון אתם לוקחים 10 דקות הפסקה או שותים קפה ומאפה, כשאתם יודעים שיש משהו מתגמל בסוף המשימה, הרבה יותר קל לסיים אותה במהירות וביעילות.

 

קראו עוד: סתם שובב? כך תדעו אם זו הפרעת קשב וריכוז


4. דאגות 

קשה להתרכז בעבודה כשאתם דואגים בנוגע למשימות נוספות שאתם צריכים לעשות או מצבים שאתם צריכים לטפל בהם. לכן, כדי להמנע מהמחשבות האלה לזמזם סביבכם ללא הפסקה קחו נייר ועט ורשמו אותן בצד, רשימה כזאת תעזור לכם לנקות את הראש ולהתפנות לדברים הדחופים שמחכים לכם. 


5. מתח

מתח מלווה את כולנו במידה כזאת או אחרת, עם זאת, כשהמתח הופך לתחושה יומיומית בעלת השפעה ישירה על הגוף כגון שרירים תפוסים, כאבי ראש וכאבי צוואר, קשה להתרכז כמו שצריך. לכן, אם אתם מרגישים שהמתח רב מדי הקדישו לפחות שעתיים בשבוע למדיטציה, בה תוכלו להוריד את הלחץ הנפשי והפיזי. 


6. עייפות

אם קשה להתרכז כשצריך לעשות מטלות משעממות, קשה כפליים להתרכז כשעייפים. כדי למנוע מצב בו העיניים שלכם נעצמות מול המסך, ההמלצה היא להפקיד על 7-9 שעות שינה. בנוסף, מומלץ לשים לב מהן השעות בהם אתם הכי ערניים לאורך היום, כך תדעו באיזו שעה לעשות את המטלות המורכבות יותר. אם אתם מרגישים שהמצב לא משתפר, פנו לרופא שייאבחן האם אתם סובלים מעייפות כרונית.



7. רעב

זה לא סוד שאי אפשר להתרכז כשהבטן מקרקרת, לכן כדאי להתחיל את הבוקר עם ארוחת בוקר מלאה שתשביע אתכם לאורך זמן. בנוסף, מומלץ שיהיה לכם בהישג יד נשנושים מלאים בחלבונים, פחמימות ופחמימות מורכבות שיעזרו לכם לשבוע במהירות. 


8. דיכאון

אם אתם מרגישים עצובים רוב הזמן וחווים קשיים משמעותיים בריכוז יכול להיות שאתם סובלים מדיכאון ומרגשים חסרי תקווה ומוטיבציה, יכול להיות שאתם סובלים מדיכאון. הצעד הראשון שאתם צריכים לעשות הוא להיפגש עם רופא או פסיכולוג, שיעזור לכם לראות מאיפה הדיכאון נובע וכיצד אפשר לטפל בו.  


9. הפרעות קשב וריכוז

בניגוד לדעה הרווחת שהפרעות קשב וריכוז (ADHD) הם מנתם חלקם של ילדים, מבוגרים רבים גם סובלים מכך מבלי להיות מאובחנים. לכן, במידה ואתם מרגישים שהריכוז שלכם כל הזמן הולך לאיבוד ואתם לא מסוגלים לשבת במקום אחד לפרקי זמן ממושכים, ייתכן ואתם סובלים מהפרעת קשב לא מאובחנת. לכן, מומלץ לפנות לרופא המשפחה לשם קבלת הפנייה לאבחון ומתן עצות ותרופות להתמודדות עם ההפרעה. 




פורום הפרעות קשב וריכוז, ADHD

ד"ר גלעד חבצלת

ד"ר גלעד חבצלת מומחה לרפואת ילדים, מטפל בהפרעות קשב
ד"ר גלעד חבצלת מומחה לרפואת ילדים, מורשה משרד הבריאות לאבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז בילדים ומבוגרים.ד"ר חבצלת מנהל פורום הפרעות קשב וריכוז, ADHD באתר אינפומד.ד"ר חבצלת מומחה לטיפול בהרטבת לילה ומנהל עוד...

דר' אולגה קובלצ׳וק

דר' אולגה קובלצ׳וק מומחית בפסיכיאטריה ילדים ונוער
ד"ר אולגה קובלצ'וק מטפלת במרפאה פרטית בחיפה, במגוון הפרעות נפש בילדים, מתבגרים ומבוגרים. מטפלת בהפרעות התנהגות, הפרעות חרדה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות מצב רוח, מתן חוות דעת פסיכיאטרית, חוות דעת עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • מעבר לויואנס
  • קשובה
  • 25/05/2019 12:27
  • שלום, בת 34,שוקלת 52 ק"ג. אובחנתי ב-ADD רק לאחרונה. לאחר ניסיון די טוב של כשלושה חודשים עם אטנט, הרופא שלי הציע שאנסה ויואנס. הסיבות הן שאני מעכלת את האטנט יחסית מהר ולכן התרופה משפיעה עלי עד 4 שעות גג, לפעמים גם פחות, תלוי במינון. ליום יום לקחתי 12.5 מ"ג ולמטלות שדורשות ריכוז גבוה יותר לקחתי 15 מ"ג. כמעט ולא היו לי שום תופעות לוואי, במיוחד לא ב12.5 מ"ג, מלבד אובדן תאבון וקושי בהרדמות. מלבד זאת - הכדור עשה לי הרבה מאוד טוב. לאחר התייעצות עם רופאת שינה היא הנחתה אותי לא לקחת אטנט מעבר לשעות הבוקר, כך שההשפעה הקצרה שלה עלי ביחד עם ההנחיה הזאת הופכת את האטנט לטיפול לא אפקטיבי עבורי. בכל מקרה נטלתי אותה לרוב בשעות הבוקר המאוחר או צהריים, כי כך הסתדר לי יחד עם יקיצה מאוחרת, עקב בעיות שינה. הרופא המטפל אגב טוען שאין קשר בין האטנט להפרעות השינה,ואני נוטה להסכים איתו. אשמח לדעה נוספת לגבי זה... בכל מקרה - היום התחלתי לקחת ויואנס 30 מ"ג לראשונה. חלפה אולי שעה מתחילת ההשפעה ואני כבר מרגישה מאוד רע. מעט בחילה, סחרחורת, חולשה ותחושת נוקשות מוזרה בשרירים (כאילו קשה לי לזוז ולשלוט בגוף), תחושת עוררות עדינה מאוד וכמעט ולא מורגשת לצד תחושת עייפות במקביל וקשב רע יותר מהרגיל. אני יודעת שקשה לדעת משעה בלבד, אבל על מה לדעתכם זה יכול להעיד? זה מזכיר לי מעט את התחושה שהיתה לי עם אטנט 10 מ"ג, שהיה לי מעט נמוך. האם זה בהכרח מעיד על מינון נמוך מדי? או שאולי התרופה פשוט לא מתאימה לי? קצת מלחיץ אותי להתנסות במינונים עם תרופה שטווח ההשפעה שלה ארוך כ"כ... או שזה נורמלי לתקופת הסתגלות? וכמה זמן צריך לקחת את הויואנס כדי לדעת אם היא מתאימה או אחרי כמה זמן אפשר לשנות מינון? עם האטנט לא הרגשתי ככה כאשר העליתי את המינונים בהדרגה. התופעות לוואי של האטנט היו רק כאשר "קפצתי" במינון ואז ההשפעה היתה חריפה מדי, או כשהמינון היה נמוך... אשמח לתשובה. תודה!

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • עצבות ואטנט
  • אופק
  • 23/05/2019 16:18
  • היי, אני בן 23 ולומד בדיוק לפסיכומטרי. בגלל הלימודים אני לוקח כל יום אטנט, בין כדור לחצי כדור. בכל פעם שההשפעה מגיעה ל2~ שעות האחרונות שלה אני מתחיל לחוש עצבות, האם יש דרך לפתור את זה? אני נמצא בתקופה עם מספר אירועים מעט קשים ובדר"כ הם הסיבות לעצבות אבל ללא האטנט אני אפילו לא מתעסק בזה. אשמח להמלצה. שכחתי רק לציין שניסיתי גם ריטלין וקונצרטה במינונים נמוכים והאטנט השפיע הכי פחות מבחינת התופעות לוואי

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אטנט -חולשה, חולשה בכפות רגליים
  • יונתן
  • 21/05/2019 14:38
  • שלום בן 36 בריא בדרך כלל מ2015 יש לי בעיית עייפות כרונית שלא מצאו לה את הסיבה ( כנראה שינה לא טובה) בכל אופן שאלתי היא לגבי אטנט- אני משתמש בו פעם ב-חודש ביום שבת בלילה ( ביצוע משימות) ותמיד אחר כך יש לי חולשה בכפות רגליים, ירכיים, בגוף-יותר מהרגיל יש קשר בין אטנט לבין חולשה לאחר שההשפעה פגה? אני לוקח על בטן ריקה ולא אוכל למשך 8 שעות 20 מ"ג

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • קודם כל מומלץ לא ליטול אטנט על בטן ריקה. אין לי אפשרות ללא מידע מקיף ובדיקה רפואית מעמיקה לקבוע האם החולשה קשורה לאטנט. אתה מתאר מצב של לילה ללא שינה ובצום שהוא לעצמו יכול להסביר את החולשה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
ד"ר אלי הימן ד"ר אלי הימן
מומחה לנוירולוגיה ואפילפסיה ילדים קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ