כמה סויה באמת מותר לצרוך מדי יום? בדקנו

היא מלאה בחלבון ובסידן, ונהדרת כנשנוש בריא. אך יש שיגידו שהיא עלולה לגרום להתפתחות מינית מוקדמת ואף לעודד סרטן. אז עשינו סדר ובדקנו: האם תדמיתה השלילית מוצדקת ומהם מוצרי הסויה המומלצים?
כתבה פרסומית כתבת חסות



רבות דובר אודות הסויה ותרומתה השנויה במחלוקת לבריאות. מחקרים שונים שבוצעו בעבר הציגו נתונים סותרים בדבר השפעתה השלילית על הגוף לעומת אחרים שהסיקו את ההפך מכך. לכבוד פסח, החלטנו לעשות סדר ולבדוק: מה אומרים המחקרים האחרונים? כמה סויה מומלץ לצרוך ביום והאם מומלץ לכלול אותה גם בתפריט הילדים? מיה בן אפריים, דיאטנית קלינית ומומחית להרזיה וירידה במשקל עונה על כל השאלות.  



"ככל הנראה, הסויה אינה מעודדת התפתחות מינית ואינה גורמת לסרטן"

לפי אחת הטענות היותר מוכרות לגבי הסויה, בנות הניזונות ממנה באופן קבוע עלולות להתפתח מוקדם ובנוסף, צריכתה עלולה לעודד סוגי סרטן מסוימים. 


 "למרות יחסי הציבור השליליים להם זכתה הסויה, כנראה שאין סיבה לדאגה. לגבי הטענה שהיא עלולה לעודד התפתחות מינית מוקדמת, למעשה אין מחקרים חד משמעיים המצביעים על כך ששימוש בה עלול לגרום לכך. יתרה מזאת, נראה כי צעירות שצרכו כמויות גדולות של חלבון סויה היו בעלות סיכון מופחת בכ- 60% ללקות בסרטן שד טרם גיל המעבר, בהשוואה לאחרות שצרכו מעט סויה", מסבירה בן אפריים.  "גם הקשר בין צריכתה לבין העלאת הסיכון לפתח סוגי סרטן שונים לא הוכח באופן ברור. בשנים האחרונות אף הועלתה השערה כי בעקיפין, השימוש בסויה עלול להפחית סיכון לסרטן השד. ואמנם מחקרים אלה טרם הניבו תוצאות חד משמעיות בנושא. בנוסף, לאחרונה פורסמו מחקרים המוכיחים כי הסויה מגנה מפני סוג ספציפי של סרטן, ואף נראה היה במחקר ספציפי כי נשים הצורכות סויה באופן קבוע הראו סיכון נמוך ב 35% מאשר נשים אחרות לפתח סרטן ריאות. עוד הראה המחקר שככל שכמות הסויה גדולה יותר ( 30 גרם טופו ומעלה) , כך גם ההגנה משמעותית יותר. לכן, ניתן לייחס לסויה בעיקר אפקטים חיוביים. מדובר במרכיב מזון בריא וחשוב, אשר מספק הגנה מפני מחלות שונות".


 


למרות יחסי יחסי הציבור השליליים להם זכתה הסויה, היא אינה מעודדת התפתחות מינית מוקדמת ואף עשויה להפחית סיכון לסרטן



האם בכל זאת כדאי להגביל את השימוש בה?

"למרות האמור, בהחלט הייתי ממליצה להגביל אותו. הסיבה העיקרית לכך, נובעת מהעובדה שהגוף שלנו זקוק לסוגי חלבון ולחומצות אמינו שונות כדי לגדול ולפתח תאים חדשים בגוף. סיבה נוספת היא כמות הנתרן שעלולה להתחבא במנות המכילות סויה, שלעיתים קרובות עוברת את המידה המומלצת. 


בנוסף, חשוב לציין שעל אף התכונות החיוביות שמייחסים לסויה, עדיין אין מספיק מחקרים מדויקים שמדברים על הבעיות שעלולות להיווצר כתוצאה משימוש בה.



קראו עוד: שמן אבוקדו טוב לטיגון? בדקו כמה אתם יודעים על שמנים 



ומעבר לכל זה, חשוב לזכור שמדובר בקטנייה, שחלק מהאנשים עלולים לפתח כלפיה רגישות כתוצאה מאכילה מופרזת, ואי לכך לסבול מגזים, מנפיחות ומתחושת אי נוחות בקיבה. לכן חשוב לבחון כיצד הגוף מגיב לאכילתה ולפעול בהתאם.


גם כשמדובר בילדים, חשוב לגוון, ולא כדאי להגזים בצריכה, בדיוק כפי שלא מומלץ להגזים בצריכת מוצרי חלב. כמו כן, חשוב שהתפריט שלהם יכלול ויטמינים מסוג B  וברזל, גם באמצעות מזונות אחרים כגון בשר ודגים.



אז כמה סויה מומלץ לצרוך ביום?

בן אפריים מסבירה שאין הנחיות חד משמעיות, ובכל מקרה מומלץ להגביל את השימוש בה לחצי כוס חלב סויה ביום ולמוצר המכיל סויה אחת ליומיים. בנוסף, היא ממליצה לגוון בין סוגי המזונות והמוצרים המכילים אותה כדי לאפשר לגוף להרוויח ערכי תזונה שונים מכל מוצר.



האם אורגני בריא יותר?

"אין כל הוכחה לכך שמוצר סויה אורגני עדיף מבחינה בריאותית על מוצר רגיל ולכן העניין תלוי בהעדפה אישית בלבד".



קראו עוד: אורז מלא או שיבולת שועל? בדקנו איזה מהדגנים הכי בריאים



על מה חשוב להקפיד כשקונים מוצר סויה?

"מומלץ לבחון את הכתוב על גבי האריזה ולהסתכל על כמות החלבון שהטופו או תחליף החלבון מכיל - מעל 8 גרם ל 100 גרם זו כמות חיונית וטובה". 



מחלב סויה ועד טופו: איזה מוצר הכי בריא?

על מדפי הסופר ניתן למצוא שפע של מוצרי סויה, אבל מה באמת הכי בריא ומה פחות? בן אפריים מפרטת:

1. אדממה

 מדובר בתחליף מצוין לכל קטנייה אחרת המכילה חלבון. הוא מומלץ גם לילדים ועדיף על כל נשנוש מלוח.


2. חלב סויה

תורם לירידה בכולסטרול, מצוין כתחליף לחלב עבור טבעוניים או רגישים ללקטוז, הודות לכמות הסידן הגבוהה שהוא מכיל.


3.  טופו

תחליף מצוין לחלבון מן החי, מעולה למעוניינים לשמור על המשקל.


4.  מעדן סויה

פחות מומלץ בשל כמות הסוכר שהוא מכיל בדרך כלל, העולה על כמות החלבון.


5. תחליפי הבשר המעובדים

תחליפים אלה לרוב מכילים כמות גבוהה של נתרן ושומן. מומלץ להציץ ברשימת הרכיבים שעל גבי האריזה בטרם הקנייה. 



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי טיטניום 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
ועכשיו בעברית טיטניום 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד רינה אבידור 12/10/2018 10:23
  • גם אני קבלתי כאבי בטן עם התכווצויות חזקות אחרי לקיחת כדור של מולטי ויטמין B ופרוביוטיקה שהכילו טיטניום דיאוקסיד.

  • + הוסף תגובה
דחוף יוסי 13/07/2020 18:40
  • אני שבועיים עם שלשולים ויעשו שם לב שיש במשחת שיניים את החומר הזה

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה לספיגת סידן דודו 09/07/2020 17:40
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
ערבוב תוספי תזונה עומר 26/03/2020 20:27
  • שלום, האם אני יכולה לקחת תלתן אדום, חילבה וסו פלרמטו ביחד? האם הם יכולים לגום לתופעות לוואי למרות שאף אחד לבדו לא? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה דודו 09/07/2020 17:39
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!