כמה סויה באמת מותר לצרוך מדי יום? בדקנו

היא מלאה בחלבון ובסידן, ונהדרת כנשנוש בריא. אך יש שיגידו שהיא עלולה לגרום להתפתחות מינית מוקדמת ואף לעודד סרטן. אז עשינו סדר ובדקנו: האם תדמיתה השלילית מוצדקת ומהם מוצרי הסויה המומלצים?

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 05/04/2017


רבות דובר אודות הסויה ותרומתה השנויה במחלוקת לבריאות. מחקרים שונים שבוצעו בעבר הציגו נתונים סותרים בדבר השפעתה השלילית על הגוף לעומת אחרים שהסיקו את ההפך מכך. לכבוד פסח, החלטנו לעשות סדר ולבדוק: מה אומרים המחקרים האחרונים? כמה סויה מומלץ לצרוך ביום והאם מומלץ לכלול אותה גם בתפריט הילדים? מיה בן אפריים, דיאטנית קלינית ומומחית להרזיה וירידה במשקל עונה על כל השאלות.  



"ככל הנראה, הסויה אינה מעודדת התפתחות מינית ואינה גורמת לסרטן"

לפי אחת הטענות היותר מוכרות לגבי הסויה, בנות הניזונות ממנה באופן קבוע עלולות להתפתח מוקדם ובנוסף, צריכתה עלולה לעודד סוגי סרטן מסוימים. 


 "למרות יחסי הציבור השליליים להם זכתה הסויה, כנראה שאין סיבה לדאגה. לגבי הטענה שהיא עלולה לעודד התפתחות מינית מוקדמת, למעשה אין מחקרים חד משמעיים המצביעים על כך ששימוש בה עלול לגרום לכך. יתרה מזאת, נראה כי צעירות שצרכו כמויות גדולות של חלבון סויה היו בעלות סיכון מופחת בכ- 60% ללקות בסרטן שד טרם גיל המעבר, בהשוואה לאחרות שצרכו מעט סויה", מסבירה בן אפריים.  "גם הקשר בין צריכתה לבין העלאת הסיכון לפתח סוגי סרטן שונים לא הוכח באופן ברור. בשנים האחרונות אף הועלתה השערה כי בעקיפין, השימוש בסויה עלול להפחית סיכון לסרטן השד. ואמנם מחקרים אלה טרם הניבו תוצאות חד משמעיות בנושא. בנוסף, לאחרונה פורסמו מחקרים המוכיחים כי הסויה מגנה מפני סוג ספציפי של סרטן, ואף נראה היה במחקר ספציפי כי נשים הצורכות סויה באופן קבוע הראו סיכון נמוך ב 35% מאשר נשים אחרות לפתח סרטן ריאות. עוד הראה המחקר שככל שכמות הסויה גדולה יותר ( 30 גרם טופו ומעלה) , כך גם ההגנה משמעותית יותר. לכן, ניתן לייחס לסויה בעיקר אפקטים חיוביים. מדובר במרכיב מזון בריא וחשוב, אשר מספק הגנה מפני מחלות שונות".


 


למרות יחסי יחסי הציבור השליליים להם זכתה הסויה, היא אינה מעודדת התפתחות מינית מוקדמת ואף עשויה להפחית סיכון לסרטן



האם בכל זאת כדאי להגביל את השימוש בה?

"למרות האמור, בהחלט הייתי ממליצה להגביל אותו. הסיבה העיקרית לכך, נובעת מהעובדה שהגוף שלנו זקוק לסוגי חלבון ולחומצות אמינו שונות כדי לגדול ולפתח תאים חדשים בגוף. סיבה נוספת היא כמות הנתרן שעלולה להתחבא במנות המכילות סויה, שלעיתים קרובות עוברת את המידה המומלצת. 


בנוסף, חשוב לציין שעל אף התכונות החיוביות שמייחסים לסויה, עדיין אין מספיק מחקרים מדויקים שמדברים על הבעיות שעלולות להיווצר כתוצאה משימוש בה.



קראו עוד: שמן אבוקדו טוב לטיגון? בדקו כמה אתם יודעים על שמנים 



ומעבר לכל זה, חשוב לזכור שמדובר בקטנייה, שחלק מהאנשים עלולים לפתח כלפיה רגישות כתוצאה מאכילה מופרזת, ואי לכך לסבול מגזים, מנפיחות ומתחושת אי נוחות בקיבה. לכן חשוב לבחון כיצד הגוף מגיב לאכילתה ולפעול בהתאם.


גם כשמדובר בילדים, חשוב לגוון, ולא כדאי להגזים בצריכה, בדיוק כפי שלא מומלץ להגזים בצריכת מוצרי חלב. כמו כן, חשוב שהתפריט שלהם יכלול ויטמינים מסוג B  וברזל, גם באמצעות מזונות אחרים כגון בשר ודגים.



אז כמה סויה מומלץ לצרוך ביום?

בן אפריים מסבירה שאין הנחיות חד משמעיות, ובכל מקרה מומלץ להגביל את השימוש בה לחצי כוס חלב סויה ביום ולמוצר המכיל סויה אחת ליומיים. בנוסף, היא ממליצה לגוון בין סוגי המזונות והמוצרים המכילים אותה כדי לאפשר לגוף להרוויח ערכי תזונה שונים מכל מוצר.



האם אורגני בריא יותר?

"אין כל הוכחה לכך שמוצר סויה אורגני עדיף מבחינה בריאותית על מוצר רגיל ולכן העניין תלוי בהעדפה אישית בלבד".



קראו עוד: אורז מלא או שיבולת שועל? בדקנו איזה מהדגנים הכי בריאים



על מה חשוב להקפיד כשקונים מוצר סויה?

"מומלץ לבחון את הכתוב על גבי האריזה ולהסתכל על כמות החלבון שהטופו או תחליף החלבון מכיל - מעל 8 גרם ל 100 גרם זו כמות חיונית וטובה". 



מחלב סויה ועד טופו: איזה מוצר הכי בריא?

על מדפי הסופר ניתן למצוא שפע של מוצרי סויה, אבל מה באמת הכי בריא ומה פחות? בן אפריים מפרטת:

1. אדממה

 מדובר בתחליף מצוין לכל קטנייה אחרת המכילה חלבון. הוא מומלץ גם לילדים ועדיף על כל נשנוש מלוח.


2. חלב סויה

תורם לירידה בכולסטרול, מצוין כתחליף לחלב עבור טבעוניים או רגישים ללקטוז, הודות לכמות הסידן הגבוהה שהוא מכיל.


3.  טופו

תחליף מצוין לחלבון מן החי, מעולה למעוניינים לשמור על המשקל.


4.  מעדן סויה

פחות מומלץ בשל כמות הסוכר שהוא מכיל בדרך כלל, העולה על כמות החלבון.


5. תחליפי הבשר המעובדים

תחליפים אלה לרוב מכילים כמות גבוהה של נתרן ושומן. מומלץ להציץ ברשימת הרכיבים שעל גבי האריזה בטרם הקנייה. 



פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • חרדה חברתית ודכאון
  • אני
  • 13/05/2019 20:04
  • שלום ד"ר. סובלת מחרדה חברתית. בעבר טופלתי באסטו שהוחלף לויפאקס ובגלל תופעות הלוואי הרבות הופסק טיפול בהדרגה. כעת נוטלת אדווגנדה של אלטמן, קומפלקס ויטמין b של סולגאר ומעונינת להוסיף ברנמי-גוטוקולה של אינדיה אורגניק. האם השילוב מתאים והאם יש סיכוי שהחרדות ובפרט הסימפטומים המלווים את החרדה החברתית (דופק מהיר, רעד בדיבור והסמקה) יחלפו, או שאני צריכה להשלים עם המצב ? האם יש המלצה לשילוב אחר יעיל? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תוסף תזונה עם פריזמה
  • יעלי
  • 04/05/2019 10:22
  • שומן על הכבד
  • סארה
  • 29/04/2019 21:10
  • שלום יש לי שומן על הכבד שלי והמשקל שלי 88 הרופא שלי אמר שצריך לעשות דייט ואני אישית לא אוהבת ללכת לדיטנית .התחלתי לעשות אבל רציתי לקחת תוספות כמו: אומגה 3,שן הארי,גידול מצוי,פרוביוטיקה, אצות ים glutathione reductase selenium NAC השאלה שלי איך אפשר לסדר את כל אלה באופן שאף אחד לא ישפיע על השני וגם באופן כזה שאני לא אפגע מכל אלה? אני רוצה להיות בריאה כמה שיותר מהר ובשביל זה אני חייבת לקחת את התוספות האלה. יש לי אלרגיה g6pd.אשמח מאוד לתשובה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ