תזונה בסוכרת: 10 מיתוסים - והאמת

בכל הנוגע לתזונה במחלת הסוכרת, קיימות השערות רבות בכל הנוגע למה מותר ואסור לאכול. אספנו עבורכם 10 מיתוסים על הנושא ואת כל האמת עליהם

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 04/07/2017

מחלת הסוכרת מהווה אתגר מבחינת האוכל שמותר ואסור לאכול כדי לשמור על רמת סוכר תקינה. אספנו עבורכם 10 מיתוסים על מה מותר ואסור לאכול כשסובלים מסוכרת. 


1. אכילה מרובה של סוכר גורמת לסוכרת

לא נכון. אמנם אכילה מרובה של סוכר אינה בריאה במיוחד, אך כמות הסוכר היא לא הגורם לסוכרת. הסוכרת מתחילה כשהגוף חווה קושי להפוך את האוכל לאנרגיה זמינה. 


2. שמירה על דיאטה בזמן סכרת היא מסובכת מדי. 

לא נכון. אם אתם סובלים מסוכרת אתם אמנם צריכים לתכנן את הארוחות שלכם אבל הרעיון הבסיסי הוא פשוט. המטרה היא לשמור על רמות הסוכר בטווח הנורמלי לכן יש לבחור מאכלים התואמים את קצב החיים שלכם. אמנם זה דורש שינוי בצורת האכילה אך זהו שינוי פחות מסובך ממה שחושבים. 


קראו עוד: סוכרת שלא הכרתם - סוכרת אוטואימונית במבוגרים (או סוכרת 1.5)



3. פחמימות הן האויב של הסוכרת 

לא נכון. פחמימות הן חלק בלתי נפרד מדיאטה בריאה ומאוזנת. עם זאת, מכיוון שהפחמימות משפיעות על רמת הסוכר יש צורך להקפיד על כמויות הצריכה. ההמלצה היא לצרוך פחמימות המכילות ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים כגון דגנים מלאים, פירות וירקות. פחמימות מלאות סוכר לא מומלצות מכיוון שה מעלות בצורה דרסטית את רמות הסוכר בדם ולא מציעות שום ערך תזונתי נוסף. 


4. חלבונים עדיפים על פני פחמימות 

לא נכון. מכיוון שפחמימות גורמים לעלייה מהירה ברמות הסוכר ישנה נטייה לעבור לצרוך יותר חלבונים. עם זאת, צריכה מרובה של חלבונים שכן צריכה מרובה של שומן רווי מזיקה לבריאות הלב. מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה בנוגע לכמומיות החלבונים המומלצות לכם. 


5. האינסולין יכול לכסות על כל סוגי המאכלים

לא נכון. העובדה שניתן להתאים את רמות האינסולין לאוכל שאתם אוכלים לא מעידה על כך שניתן לאכול הכל ללא הבחנה. הטיפול התרופתי עובד בצורה יעילה יותר כשהוא מתנהל לפי הוראות הרופא, לכן אם יש ספק מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה לשם התאמה מחודשת של המינון. 


6. צריך לוותר על המאכלים האהובים יותר

לא נכון. אין צורך להפסיק לאכול את האוכל שאתם אוהבים, אבל אתם כן יכולים לערוך שינויים בצורת ההכנה שלהם: להכין בתנור ולא לטגן, להקטין את גדול המנות ולא לעשות שימוש במאכלים האהובים עליכם כתגמול על כך שאתם עומדים ביעדי הדיאטה. 






7. צריך לוותר על הקינוחים 

לא נכון. במקום לוותר על כל המאלכים המתוקים אפשר פשוט להקטין את המנות, לעשות שימוש בתחליפי סוכר, לנסותקינוחים חדשים ובריאים יותר ואפילו להתאים את המתכונים לרמות בריאות יותר על ידי הקטנת כמות הסוכר.  


8. אסור להשתמש בממתיקים מלאכותיים

לא נכון. כפית ממתיק מלאכותי יותר מתוקה מכפית סכר, לכן ניתן להשתמש בכמויות קטנות יותר. מכיוון שהדעות חלוקות בנוגע להשפעה הבריאותית של ממתיקים אלו מומלץ להתייעץ עם רופא או דיאטנית מהן הדרכים הבריאות ביותר עבורכם להמתיק את האוכל והמשקאות. 


9. חולי סוכרת צריכים לאכול אוכל מיוחד

לא נכון. האוכל שטוב עבור אנשים הסובלים מסוכרת גם טוב עבור שאר בני המשפחה.  ההבל היחיד הוא שחולי סכרת צריכים להקפיד יותר על קלוריות וסוכר. 


10. מאכלים דיאטטים הם המומלצים ביותר

לא נכון. מאכלים דיאטטים הם לא בהכרח יותר בריאים וההבל היחידי הוא שאתם פשוט תשלמו עליהם יותר ללא סיבה מיוחדת. 



פורום סוכרת

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • ריח חמוץ מתוק בזיעה רק מהביצים
  • אלי
  • 15/03/2019 02:10
  • יש לך כלב?
  • עמית רומם
  • 15/05/2019 17:02
  • טרום סוכרת ? מה עוד אפשר לעשות?
  • שי
  • 15/05/2019 16:57
  • שלום בן 47 אבא עם סוכרת סוג 2 מגיל 55. עד גיל 44 רמות הסוכר בדם בבדיקה בצום שנתית היו לכל היותר 91, ואז יום אחד לפני 5 שנים רמת סוכר בצום 102. מאז בבדיקה כל שנה רמות סוכר ב 12 שעות צום בין 98 ל 112 לא מגמתיות ברורה. רמות המגלובין מסוכרר בין 5.2 ל 5.5 אחוז גם ללא מגמתיות. בדיקות סוכר בתיות מראות 110 עד 115 בבוקר לאחר צום, 95 ל 100 לפני האוכל, ו לכל היותר 125 שעתיים לאחר ארוחה גדולה. אני רזה טבעוני, עוסק בספורט, נמנע מכל מאכל עם סוכר וצורך מעט מאד בחמימות (בננה ותפוח אחד ביום, לחם זרעי פשתן עם רק 3 גר בחמימות ל 100 גר). אין ספק שהארוחות דלות פחמימות כי הן מקפיצות את הסוכר לאחר שעתיים בלא יותר מ 20 יחידות. השאלה היא אם המצב הזה יציב כבר 5 שנים, האם אני נחשב טרום סוכרתי? רופא המשפחה לא יודע לתת תשובה, כי לפי צום אני כן אבל לפי A1C אני לא, גם לא לפי רמות לאחר ארוחה. האם כדאי להתחיל טיפול במטפורמין במקרה כזה? אני כבר בדיאטה ללא עודף משקל, ומתאמן גם אירובי, גם משקולות ומאמץ. יותר מזה אין לי מה לעשות. מה בכל זאת? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • העמסת סוכר 75 לאחר לידה
  • מיה35
  • 14/05/2019 23:22
  • שלום, ביצעתי בדיקה להעמסת סוכר 75 גרם- חצי שנה אחרי הלידה, והתוצאות: 95 בצום, ואחרי שעתיים : 174, מה השלב הבא? מה עליי לעשות כעת? לגשת לדיאטנית? לאנדוקרינולוג?? האם זה מצב שהשלב הבא הוא בוודאות סכרת או שניתן למנוע זאת דרך תזונה או ספורט?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
פרופ' אדי קרניאלי פרופ' אדי קרניאלי
מנהל מכון אנדוקרינולוגיה סוכרת ומטבוליזם בי"ח... קרא עוד
פרופ' לואיס שנקמן פרופ' לואיס שנקמן
מנהל מרפאה פנימית ג' בי"ח מאיר קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ