מומחים קובעים: ישראל מובילה בשיעור הילדים הסובלים מהשמנת יתר

ילדים שסובלים מהשמנת יתר נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סוכרת, יתר לחץ דם, בעיות שינה וריכוז ומגוון בעיות בריאות ובעיות פסיכולוגיות אחרות. אבל איך עוזרים לילד כזה לשמור על משקל תקין, בעולם שמקדש את אידאל הרזון מבלי לפתח אצלו הפרעות אכילה אחרות? מתי השמנת יתר הופכת לבעיה של ממש ומה עושים כשזה מפריע לילד? מיטב המומחים מייעצים

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 25/05/2017


בשנים האחרונות גוברת המודעות לאורח חיים בריא. למרות זאת, אחוז גדול מהילדים סובלים מהשמנת יתר. אם אתם הורים לילדים שסובלים מהבעיה, יכול להיות שתהיתם איך הכי נכון לנהוג במצב כזה. מה עושים כשהילד עולה במשקל ללא אבחנה ואוכל מכל הבא ליד?


הרי מצד אחד, ידוע שהשמנה עלולה לפגוע בבריאות, בביטחון העצמי ובחיי החברה של הילד. מצד שני, גם שימוש במילים כמו דיאטה עלול להוביל אותו למצוקה ואפילו להפרעות אכילה. אז מהי הדרך הנכונה להתמודד עם העניין? רופאה מומחית, פסיכולוגית ילדים, תזונאית ילדים ונוער ומאמנת לאורח חיים בריא - עונות על השאלה.



"התופעה מחמירה ככל שהשנים חולפות"

"בישראל, כ – 15% מהילדים עד גיל 12 סובלים מעודף משקל, ו כ 7-10% סובלים מהשמנה. עם השנים ניתן לראות עלייה במספרי הילדים הסובלים מהתופעה, לצד החמרה בסיבוכים הנלווים אליה וכן ירידה בגיל שבו היא מתחילה. זה נובע מסיבות רבות, ביניהן: אורח חיים שכולל בעיקר ישיבה, העדר פעילות ספורטיבית וצריכת מזונות עתירים בקלוריות ודלים בערכים תזונתיים", מסבירה פרופ' שלומית שליטיו, מנהלת היחידה להשמנת יתר ב"מרכז שניידר לילדים" .


"השמנה מוגדרת כעודף רקמת שומן בגוף. לצורך סקר של האוכלוסייה נהוג להשתמש במדד ה -BMI, שמתייחס ליחס בין הגובה והמשקל. כשמדובר בילדים, אחוזי ה-BMI מוצגים בדומה לאחוזי הגובה והמשקל, כך שילד מעל אחוז BMI  85  מוגדר כעודף משקל, ואלו  BMI מעל אחוזון 95, מוגדר כהשמנה.


רק כ- 5% ממקרי ההשמנה, בייחוד בגילים הצעירים הם תוצר של תסמונות כלשהן או הפרעה על רקע אנדוקרינולוגי. גם לנטייה הגנטית שלנו יש תפקיד חשוב באופן שבו הגוף שלנו מגיב למאכלים. 


לעיתים ההשמנה עלולה לנבוע גם ממצב רגשי מורכב, כגון גרושים או בעיות משפחתיות. במקרה כזה, חשוב להתייעץ עם עובד סוציאלי או פסיכולוג, שיוכל להעניק כלים להתמודדות נכונה עם הבעיה. עם זאת, נראה כי ילדים הסובלים מהשמנת יתר, לרוב מפתחים את הבעיה, כאמור, בגלל הרגלי אכילה לא בריאים וחשיפה למזונות שמנים. ", מציינת פרופ' שליטין.




כ-15% מהילדים הישראלים סובלים מעודף משקל



"ישראל מובילה בשעורי הילדים הסובלים מהשמנת יתר"

אחד מהאתגרים הכי משמעותיים עבור ילדים הוא ההתמודדות עם הקריטריונים הפופולריים המגדירים את עולם היופי והאסתטיקה. "אידאל הרזון נמצא בכל מקום, בכל מגזין ובכל פרסומת, ולדאבוני העניין הפך לקריטריון שעל פיו נהוג להגדיר מה יפה ומה פחות", אומרת ד"ר אורית קריספין, פסיכולוגית ראשית במחלקה לרפואה פסיכולוגית ב"שניידר".

"יופי כחוש וקיצוני אינו טבעי ואינו בריא. מחקרים שבחנו את המתרחש בעולם הדוגמנות העלו נתונים סטטיסטיים מדאיגים אודות מספר הדוגמניות הסובלות מהפרעות אכילה ועד לאנורקסיה. העובדה שדוגמניות אלה משמשות מודל עבור מאות אלפי בנות צעירות, הופכת את העניין למדאיג אף יותר.


גם הפרופורציות שלנו, המבוגרים, מצטמצמות עם השנים. אם בעבר מידה 38 נחשבה לשיא האופנה, היום מדברים על מידה 34, כאשר בפועל רוב הבנות לא מצליחות לעמוד בסטנדרטיים הלא בריאים האלה. זה גורם להן סבל, דיכאון, מצוקה ובעיקר רגשות אשם. נתוני השמנת היתר בישראל אמנם גבוהים, אך כך גם שעור הבנות הצעירות שמגדירות את עצמן במשטר דיאטה. משמעות העניין היא שיש כאן חוסר איזון וחינוך לא נכון למה בריא ומה לא".



מתי זה צריך להטריד אותנו כהורים?

"כשרופא מומחה שבודק את הילד מסביר שיש בעיה רפואית שדורשת שינוי הרגלי אכילה, זה בהחלט מקום להתייעץ עם דיאטנית ולפעול. גם כאשר נראה כי הילד עולה במשקל בצורה קיצונית, או כאשר האוכל הופך להיות הרגל שמטרתו לבדר או להרגיע את הילד יותר מאשר לתרום לתחושת השובע שלו, צריכה להידלק נורת אזהרה.  בנוסף, גם כאשר הילד חווה קשיים חברתיים או סובל ממשקלו, יש מקום לפעול בעניין", מציעה ד"ר קריספין.

"בד"כ כאשר הילד סובל מהשמנה קלה, מומלץ להפנותו להדרכה אצל דיאטנית ביחד עם ההורה. חשוב להימנע משימוש במינוחים כגון 'דיאטה' כשמדובר בילדים, כיוון שהם נמצאים בתקופת הגדילה שלהם ומשטר אכילה קיצוני עלול לפגוע בה. עם זאת, גם השמנת יתר אינה רצויה: ילד שסובל מהתופעה עלול להיות חשוף לבעיות בריאות חמורות כגון: סוכרת, שומנים בדם, נטייה ליתר לחץ דם, הפרעות נשימה בשינה שאף עלולות להוביל להפסקות נשימה קצרות, שמשפיעות על התפקוד ועל רמת העייפות שלו ביום שלמחרת. גם מחלות שבדרך כלל שכיחות יותר בגיל מבוגר יותר עלולות להתרחש מוקדם יותר ככל שהילד סובל יותר מהשמנת יתר. 


לכן, במקרה כזה, חשוב שההורים יעברו הדרכה מתאימה אצל דיאטן שמטרתה שאיפה לאורח חיים משפחתי בריא יותר", מוסיפה פרופ' שליטין.



קראו עוד: האם עודף מחמאות עלול לפגוע בילד שלכם?



"חשוב לציין כי לרוב, הטיפול המקובל בהשמנת ילדים בארץ נעשה בסדרת פגישות יחידניות שבהן נפגש המטפל עם ההורה והילד, למטרת קביעת תפריט מתאים ותוכנית אימון מתאימה", תומכת בדברים ענת מטיאס, דיאטנית קלינית, מומחית בתזונת ילדים ונוער.


הבעיה נובעת מהעובדה שלעיתים הילד מאבד עניין בפגישות אלה ואפילו מפתח אנטגוניזם כלפיהן, המוביל לחוסר התמדה בטיפול. במצב כזה, לא די ברצונו של ההורה לחולל את השינוי.


מעבודות וממחקרים עולה, כי תכנית הכוללת טיפול קבוצתי המשלב טיפול קוגניטיבי לשינוי הרגלי אכילה ופעילות גופנית בשילוב הורים, מניבה את התוצאה הטובה ביותר לשמירה על משקל, שינוי דפוסים ולהטמעתם לאורך זמן.


על הדיאטה כמובן להיות מותאמת לילד באופן אישי, להרגלי אכילתו ולאופי הארוחות המשפחתיות, בנוסף לרמת המוטיבציה שלו, להשכלתו, לתמיכה המשפחתית ולאפשרויות הכספיות. רצוי לשלב את כל המשפחה בתוכנית ההרזיה במיוחד אם יש עוד בני משפחה בעודף משקל".



אז מה עושים ומה לא? המומחיות מייעצות:


1. הקפידו על ארוחה משפחתית בריאה

אם אתם חוטפים בורקס לארוחת הערב שלכם ואוכלים אותו בעמידה, אל תתפלאו אם הילד שלכם לא יאכל בריא. שגרה של ארוחה משפחתית סביב השולחן, תשומת לב לאוכל והנחת מאכלים בריאים על השולחן היא אבן יסוד בדרך לשינוי המיוחל. גם אם אתם מסיימים לעבוד בשעה מאוחרת, הקפידו לקיים ארוחה משפחתית לפחות פעמיים בשבוע באופן קבוע. אם תאכלו בריא ותפנו זמן ראוי לארוחה בישיבה לצד השולחן, תהוו דוגמה אישית מצוינת לילדים. 


2. חשבו בריא יותר

הימנעו ממאכלים עתירי קלוריות: את הגבינות השמנות תוכלו להחליף בגבינת ריקוטה טעימה או בקוטג' למשל,  את הרטבים בסלט תוכלו להמיר בלימון ומעט שמן זית, הנחשב לשומן טוב ומזין, ובמקום הלחם הלבן העדיפו לחם דגנים או לחם מחיטה מלאה שמכיל סיבים מלאים החשובים למערכת העיכול, לתחושת שובע ולבריאות הכללית.


3. הכניסו את הספורט לשגרת החיים

כשמדברים על דוגמה אישית, אין כמו ספורט כדי לתרום לבריאות המשפחתית. במקום לבלות עם הילדים מול הטלוויזיה, צאו איתם לחצר. שחקו בכדור, צאו לטיולים והפעילו את הגוף. זה גם יעזור לילדים (ולכם) לשמור על משקל תקין וגם יתרום לחוויה משפחתית משותפת.


4. ודאו שהילדים ישנים מספיק

ככל שהילד צעיר יותר, הוא זקוק ליותר שעות שינה. כאשר לא ישנים מספיק זה גם משפיע על חילוף החומרים בגוף שמתערער, וגם על רמת העייפות במהלך היום. כשהילד עייף הוא ינסה להתגבר על כך באמצעות אכילת מאכלים בעלי ערך גליקמי גבוה כגון לחם או סוכר, שאמנם מסייעים לו לשמור על תחושת עירנות, אך אלה מזונות שגורמים להשמנה בגלל ערכם התזונתי הירוד, ובשל העובדה שנדרש מהם עוד ועוד כדי להישאר שבעים לאורך זמן.



5. הולכים ליומולדת? אל תאבדו שליטה

מסיבות יומולדת הן אירוע משמח ומהנה לילדים. הבעיה נוצרת כאשר הילד מנשנש ללא הרף חטיפים מלוחים ומסתער על כל עוגיית שוקולד שנקרת בדרכו. הפטנט הבא נועד בדיוק למצבים כאלה:  תנו לילד כוס חד פעמית אחת ואפשרו לו למלא אותה בכל מאכל שבו יחפוץ, מבלי למלא אותה שוב. כך, אינכם מונעים ממנו את התענוג והילד בהחלט לומד מהם הגבולות הנכונים.



קראו עוד: תנו להם לבד ואל תתנו את העניין בפרס: כך תלמדו את הילדים לסדר



6. לעולם אל תאפשרו לו לאכול ארוחה מול מסך

מחקרים רבים כבר הוכיחו את הקשר שבין השמנת יתר לבין אכילה מול מסכי טלוויזיה, סמרטפונים וטבלטים. עשו לעצמכם כלל בבית: אין מסכים בשעת הסעודה".



איך כדאי לנהוג כשהילד מתוסכל מהמצב?

"ראשית, חשוב לציין שלא תמיד קל להתמודד עם השמנת יתר, בעיקר כשמדובר בילדים עם רקע גנטי או מחלות שונות שגורמות למצב הזה.

מומלץ להסביר לו שהמראה החיצוני הוא אינו הבעיה, אלא הרגלי האכילה שדורשים שינוי על מנת לאפשר לו להיות בריא יותר. ככל שההורה עסוק בעצמו בדימוי גוף שלילי, כך יהיה לו קשה יותר להסביר את העניין לילד", מסבירה ד"ר קריספין.


נטע לוי, מאמנת לתזונה ולאורח חיים בריא מבקשת מההורים שביניכם, להבין שמדובר בתהליך לא פשוט עבור הילד, הדורש תמיכה והבנת הקשי שבהתמודדות:


"כשילד קטן סובל מהשמנה הוא לעיתים רבות נאלץ להתמודד גם עם השלכות חברתיות הכוללות קשיים רגשיים שמלווים אותו בגן או בבית הספר. זה בדיוק המקום שבו ההורה יכול לשמש עבורו כתף וגם אצבע מכוונת. כאשר העניין נעשה בצורה תומכת והדרגתית, סביר להניח שהילד ישפר את אורח חייו ובסופו של דבר יתגבר על הבעיה.  לעומת זאת, מילים פוגעניות כגון 'שמן' או ניסיונות לגרום לו לתחושות לא טובות בנושא, עלולים לגרום לפעולה הפוכה מצדו.


נסו להגביל את האכילה מחוץ לבית, ובמקביל צרו אווירה בריאה יותר בבית כולו. הניחו פירות וירקות בפינות שונות, שיגרמו לו להעדיף אותם על פני נשנושים. במקרה שהילד פגוע ומתוסכל מהמצב חשוב להביע כמה שיותר תמיכה ובמקביל להעניק כלים זמינים לאורח חיים בריא, כדי להקל על ההתמודדות עם סיטואציה שאינה פשוטה".


"באופן כללי, ככל שנתערב בשלב מוקדם יותר, נוכל למזער את הסיבוכים הנלווים לתופעה. ברוב המקרים שינוי באורח חיים הכולל הקפדה על מזון מזין יותר ופעילות ספורטיבית יניב תוצאות טובות וימנע את השמנת היתר", מסכמת פרופ' שליטין.



פורום דיאטה ללא דיאטה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שתיית קפה
  • מיה
  • 03/02/2019 09:38
  • נאי שותה הרבה מאוד כוסות קפה ביום. כמה לדעתך צריך לשתות, והאם זה יכול להזיק? אני שותה עם 1% אחוז חלב.מה במקום זה אני יכולה לשתות שתיה קרה אם זה לא קפה, כי אני שותה גם קפה קר בדרך כלל?

  • הדפס
  • תזונה
  • אלה
  • 03/01/2019 09:35
  • בשר
  • ---
  • 04/01/2019 16:24
  • גלולת אליפס
  • ורדה גובראן
  • 09/10/2018 03:25
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ