כדאי שתדעו: אלו 7 הדברים שיכולים לקרות אם לא תישנו מספיק

לא סתם אומרים לנו "תשנו על זה", שנת הלילה אינה חיונית רק לנפש אלא מסייעת לגוף לאתחל, לחזק ואף לבנות את עצמו. מחסור משמעותי בשעות מנוחה הוא בעל השלכות משמעותיות על הבריאות הנפשית והפיזית: אספנו עבורכם 7 בעיות בריאותיות שמתפתחות בשל מחסור בשינה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 10/08/2017


הלילות האלה, בהם אנו מסתובבים מצד לצד במיטה ולא מוצאים מנוח או הימים עמוסי המשימות בהם אנו לא מצליחים לפנות את הזמן אפילו לשנת לילה הגונה, הם אינם רק מתסכלים אלא משליכים על הבריאות שלנו ואפילו יכולים לגרום לנו לזנוח את הדיאטה ולהעלות כמה קילוגרמים. אספנו עבורכם 7 תופעות בריאותיות שעלולות להתפתח בגלל מחסור בשעות שינה: להדפיס ולשמור. 



1. אקנה

חוסר השינה עשוי להתבטא בעור שלכם. מחקרים מסוימים מצאו קשר בין חוסר שינה להתפתחות אקנה, התופעה עשויה להיות קשורה לאופן שבו שינה מווסתת את רמת ההורמונים בגוף. בנוסף, מחסור בשעות שינה עלול לפגוע גם במערכת החיסונית וכך להשאיר את הגוף חשוף לפולשים שונים. 



2. בעיות עיניים

אדמומיות, נפיחות, עיגולים שחורים ושקיות – כולם עשויים להעיד על כך שאינכם עוצמים את העיניים מספיק. מחקרים שונים מראים כי בקרב אלה שממעטים בשינה יופיעו יותר קמטים ונפיחות. מדוע זה קורה? הסיבה לכך עשויה להיות מחסור בבקרה הורמונלית ובתיקון רקמות, תהליכים שמתרחשים בשלבי שינה עמוקים. 



3. עליה במשקל

כאשר אתם זוכים למנוחת לילה הגונה, הגוף שלכם יכול לשלוט ברמת ההורמונים השולטים על תחושת הרעב, גרלין ולפטין. בלעדיהם, אתם עשויים להרגיש דחף לאכול יותר מהכמות שלה אתם זקוקים, וכתוצאה מכך גם לעלות במשקל. 


בנוסף, אחרי לילה ללא שינה סביר יותר שתבחרו בהמבורגר וצ'יפס ולא בסלט לארוחת הצהריים. בקרב אלה הסובלים ממחסור בשעות שינה המוח נוטה לחשוק במאכלים לא בריאותיים, הסיבה לכך עשויה להיות ששיקול הדעת ואופן קבלת ההחלטות אינם כה חדים כאשר אתם עייפים, עובדה שגורמת לחשקים לגבור על ההיגיון. 




אקנה, בעיות עיניים ועליה במשקל: נראה ששנת לילה היא  מרכיב חיוני לאורח חיים בריא 



4. צריכת קפאין

העובדה הבאה כנראה לא תפיל אתכם מהרגליים – אלא אם כן אתם ממש עייפים: אם לרוב אתם צורכים שתי כוסות קפה אך היום הן לא מעוררות מספיק כנראה שאתם סובלים ממחסור בשעות שינה. קפאין עשוי להראות כפתרון המנצח ללילה ללא שינה, אך הוא עשוי להפוך במהירות לחלק מהבעיה. בטווח הקצר, הקפה עשוי אולי לעורר אתכם אך בטווח הארוך הוא יגרום לנדודי שינה וחרדה.



5. מצבי רוח

רגזנות וזעפנות הם סימני אזהרה גדולים למחסור בשעות שינה. מחקר אף הוכיח את הטענה: הוא הגביל את שעות השינה של הנבדקים לכ-4.5 שעות שינה למשך שבוע. התוצאה: הנבדקים סבלו מלחץ, כעס ותשישות נפשית וכאשר הם חזרו לשגרת השינה הרגילה, הם הרגישו טוב יותר. 


דיכאון וחוסר שינה קשורים גם הם, ואף גרוע מכך – מדובר בתופעה מעגלית: הדיכאון עלול להביא לחוסר שינה וזאת עשויה לגרום לדיכאון. 



6. ריכוז 

אפילו חוסר מועט בשינה, כמו שינה של שש שעות אם אתם רגילים לשמונה בכל לילה, עשוי להשפיע על הזיכרון והריכוז. התופעה עלולה להשפיע על הביצועים שלכם בעבודה וגרוע מכך על הנהיגה שלכם. כשליש מהאנשים מעידים על כך שעיניהם נעצמו כשהיו מאחורי ההגה. 



7.  תחושה כללית רעה

להתעורר עם גרון כואב, פה יבש וכאב ראש, עשוי להצביע על בעיה רפואית כלשהי הגורמת לשינה לא טובה, לרבות תסמונת דום נשימה בשינה, נחירות או רפלוקס קיבתי. אם הסימפטומים האלה חוזרים שוב ושוב התייעצו עם הרופא שלכם, הוא יסייע בבחירת באבחון וטיפול בבעיה. 



דאגו למנוחה לה אתם זקוקים

רוב המבוגרים זקוקים ל-7-9 שעות שינה בלילה. הכניסו את השינה ללו"ז והשתדלו ללכת לישון ולהתעורר בשעות קבועות בכל יום. בנוסף, שמרו על חדר השינה קריר, שקט וחשוך והשאירו את הסמארטפון, הלפטופ והטאבלט בחוץ. התאמנו באופן סדיר והקפידו לבצע אימוני סיבולת לב ריאה שיסייעו בשינה עמוקה יותר. זכרו ששינת לילה טובה מתקנת הן את הגוף והן את הנפש וזו ככל הנראה התרופה הטובה ביותר. 



פורומים, הפרעות שינה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בעיות שינה בגיל 80 פלוס י.כ 23/11/2019 16:10
  • שלום. לאבא שלי, בן 80 פלוס, עם בריאות תקינה בסה"כ, יש הפרעות שינה. לאחרונה הוא יכול להרדם רק על ידי כדור שינה (הוא ניסה סטילנוקס ואמביין) וגם הם מספיקים לכ5 שעות בלבד ומשאירים אותו עייף בהמשך היום. הוא ניסה גם דיקור ואלפא סטים וגם ניסה מלטונין (בהמלצה של מעבדת שינה), ללא הועיל. אשמח להמלצה לכיוון נוסף, טיפול אלטרנטיבי שיכול לעזור, מומחה מומלץ וכו'

  • + הוסף תגובה
התמכרות לכדורי שינה אבי 30/10/2019 17:39
  • שלום, אבא שלי בן 58, מעשן ועובד בעבודה פיזית מאומצת. לאחרונה התחילו לו תופעות של התכווצויות וכאבי שרירים, חוסר תיאבון, מתח נפשי, מחשבות טורדניות ודיכאוניות ואף התקפי חרדה. אבי נוטל כדורי שינה מסוג בונדרומין כבר כמה שנים והגיע למינון של כדור וחצי לפני שנת צהריים ועוד כדור וחצי לפני השינה בלילה (סהכ 3 ביום). עם נטילת הכדורים התסמינים פוחתים משמעותית ולכן אנחנו חושדים שמדובר בתופעות לוואי של שימוש ממושך בכדורי שינה והתמכרות אליהם. האם אכן יש קשר בין הדברים? איך אפשר להיגמל מההתמכרות לכדורי השינה? האם ישנם תחליפים טבעיים מוכחים שיכולים להקל על התהליך? (מאוד מטרידה את אבא שלי המחשבה של להפסיק לקחת את הכדורים ולחזור למצב בו לא היה ישן בלילות)

  • + הוסף תגובה
למישהו יש ניסיון עם כדורי שינה מהדור החדש? ארנון47 23/11/2019 00:33
  • הובא לידיעתי שיש היום כדורי שינה מדור חדש שלא משבשים את תהליכי או שלבי השינה הטבעיים ובעצם מאפשרים לישון שינה איכותית ותקינה. במידה מדובר במידע אמין, הייתי שמח לקרוא הסבר מלומד אודות כדורי השינה הללו... וכמובן לדעת מהם שמותיהם? והאם הם ניתנים בישראל? כמו כן, אודה לכל מי שיוכל לכתוב על ניסיונו האישי עם כדורי שינה מהדור החדש ומבקש לציין את שם הכדור שעזר לו ומינון אם אפשר. תודה. sleeplessness.org.il

  • + הוסף תגובה
שינה לא רצופה אורן 10/11/2019 11:14
  • שלום שמי אורן ואני כבן 40, מזה כחודשיים השינה שלי היא לא רצופה (התחיל בבת אחת בלילה אחד). לרב מתעורר אחריי מספר שעות ו מתקשה להירדם שוב או נרדם שוב לכמה שעות ומתעורר שוב. ישנם לילות שאני ישן בהם בין 3 ל 4 ש׳ רצוףת ואחרים שאני מתעורר בממוצע כל שעתיים. הייתי אצל הרופא אשר נתן לי מרשם ל מלטונין לשבועיים הקרובים ואני תוהה האם ישנו צורך בבדיקות דם ואם כן מה הן? והאם הדבר יכול להצביע על משהו יותר אחר וחוסר השינה הוא רק הסימפטום של זה? בתודה אורן

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!