//

כדאי שתדעו: אלו 7 הדברים שיכולים לקרות אם לא תישנו מספיק

לא סתם אומרים לנו "תשנו על זה", שנת הלילה אינה חיונית רק לנפש אלא מסייעת לגוף לאתחל, לחזק ואף לבנות את עצמו. מחסור משמעותי בשעות מנוחה הוא בעל השלכות משמעותיות על הבריאות הנפשית והפיזית: אספנו עבורכם 7 בעיות בריאותיות שמתפתחות בשל מחסור בשינה
כתבה פרסומית כתבת חסות



הלילות האלה, בהם אנו מסתובבים מצד לצד במיטה ולא מוצאים מנוח או הימים עמוסי המשימות בהם אנו לא מצליחים לפנות את הזמן אפילו לשנת לילה הגונה, הם אינם רק מתסכלים אלא משליכים על הבריאות שלנו ואפילו יכולים לגרום לנו לזנוח את הדיאטה ולהעלות כמה קילוגרמים. אספנו עבורכם 7 תופעות בריאותיות שעלולות להתפתח בגלל מחסור בשעות שינה: להדפיס ולשמור. 



1. אקנה

חוסר השינה עשוי להתבטא בעור שלכם. מחקרים מסוימים מצאו קשר בין חוסר שינה להתפתחות אקנה, התופעה עשויה להיות קשורה לאופן שבו שינה מווסתת את רמת ההורמונים בגוף. בנוסף, מחסור בשעות שינה עלול לפגוע גם במערכת החיסונית וכך להשאיר את הגוף חשוף לפולשים שונים. 



2. בעיות עיניים

אדמומיות, נפיחות, עיגולים שחורים ושקיות – כולם עשויים להעיד על כך שאינכם עוצמים את העיניים מספיק. מחקרים שונים מראים כי בקרב אלה שממעטים בשינה יופיעו יותר קמטים ונפיחות. מדוע זה קורה? הסיבה לכך עשויה להיות מחסור בבקרה הורמונלית ובתיקון רקמות, תהליכים שמתרחשים בשלבי שינה עמוקים. 



3. עליה במשקל

כאשר אתם זוכים למנוחת לילה הגונה, הגוף שלכם יכול לשלוט ברמת ההורמונים השולטים על תחושת הרעב, גרלין ולפטין. בלעדיהם, אתם עשויים להרגיש דחף לאכול יותר מהכמות שלה אתם זקוקים, וכתוצאה מכך גם לעלות במשקל. 


בנוסף, אחרי לילה ללא שינה סביר יותר שתבחרו בהמבורגר וצ'יפס ולא בסלט לארוחת הצהריים. בקרב אלה הסובלים ממחסור בשעות שינה המוח נוטה לחשוק במאכלים לא בריאותיים, הסיבה לכך עשויה להיות ששיקול הדעת ואופן קבלת ההחלטות אינם כה חדים כאשר אתם עייפים, עובדה שגורמת לחשקים לגבור על ההיגיון. 




אקנה, בעיות עיניים ועליה במשקל: נראה ששנת לילה היא  מרכיב חיוני לאורח חיים בריא 



4. צריכת קפאין

העובדה הבאה כנראה לא תפיל אתכם מהרגליים – אלא אם כן אתם ממש עייפים: אם לרוב אתם צורכים שתי כוסות קפה אך היום הן לא מעוררות מספיק כנראה שאתם סובלים ממחסור בשעות שינה. קפאין עשוי להראות כפתרון המנצח ללילה ללא שינה, אך הוא עשוי להפוך במהירות לחלק מהבעיה. בטווח הקצר, הקפה עשוי אולי לעורר אתכם אך בטווח הארוך הוא יגרום לנדודי שינה וחרדה.



5. מצבי רוח

רגזנות וזעפנות הם סימני אזהרה גדולים למחסור בשעות שינה. מחקר אף הוכיח את הטענה: הוא הגביל את שעות השינה של הנבדקים לכ-4.5 שעות שינה למשך שבוע. התוצאה: הנבדקים סבלו מלחץ, כעס ותשישות נפשית וכאשר הם חזרו לשגרת השינה הרגילה, הם הרגישו טוב יותר. 


דיכאון וחוסר שינה קשורים גם הם, ואף גרוע מכך – מדובר בתופעה מעגלית: הדיכאון עלול להביא לחוסר שינה וזאת עשויה לגרום לדיכאון. 



6. ריכוז 

אפילו חוסר מועט בשינה, כמו שינה של שש שעות אם אתם רגילים לשמונה בכל לילה, עשוי להשפיע על הזיכרון והריכוז. התופעה עלולה להשפיע על הביצועים שלכם בעבודה וגרוע מכך על הנהיגה שלכם. כשליש מהאנשים מעידים על כך שעיניהם נעצמו כשהיו מאחורי ההגה. 



7.  תחושה כללית רעה

להתעורר עם גרון כואב, פה יבש וכאב ראש, עשוי להצביע על בעיה רפואית כלשהי הגורמת לשינה לא טובה, לרבות תסמונת דום נשימה בשינה, נחירות או רפלוקס קיבתי. אם הסימפטומים האלה חוזרים שוב ושוב התייעצו עם הרופא שלכם, הוא יסייע בבחירת באבחון וטיפול בבעיה. 



דאגו למנוחה לה אתם זקוקים

רוב המבוגרים זקוקים ל-7-9 שעות שינה בלילה. הכניסו את השינה ללו"ז והשתדלו ללכת לישון ולהתעורר בשעות קבועות בכל יום. בנוסף, שמרו על חדר השינה קריר, שקט וחשוך והשאירו את הסמארטפון, הלפטופ והטאבלט בחוץ. התאמנו באופן סדיר והקפידו לבצע אימוני סיבולת לב ריאה שיסייעו בשינה עמוקה יותר. זכרו ששינת לילה טובה מתקנת הן את הגוף והן את הנפש וזו ככל הנראה התרופה הטובה ביותר. 



פורומים הפרעות שינה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
פרוטיאזין להפרעות שינה. שגב 21/03/2017 11:34
  • לד"ר דליה שלום. בן67 . סובל שנים רבות מהפרעות שינה,השתמשתי כמעט בכל הכדורים נגד הפרעות,גם בתוספת סירקדין שגרם לתופעות לוואי קשות, כתוצאה מנטילה ממושכת של כדורי שינה סובל מירידה קשה מאוד בזיכרון והפרעה בדיבור . ניסיתי לעבור במדורג מ-וואבן לצמח ה-וולריאן, ואף הוספתי ויטמיני B וזה לא עזר. עברתי לכדור בשם פרוטיאזין 25 מ"ג(של כצט) המיועד לגירודים ואלרגיות, ואכן זה 3 לילות אני ישן טוב,אבל סובל במהלך היום ממעט ישנוניות,מעט חוסר שווי משקל בתוספת כאבים והתכווצות שרירים שהולכים ומתמעטים מידי יום,יש לציין שהשינה עם פרוטיאזין טובה, ארוכה ועמוקה מהקסנקס וה-וואבן,הכדור גם מוריד מעט מלחץ הדם. שאלותי הם:- א.האם אפשר להמשיך עם הפרוטיזאין זמן ממושך?, ב.האם גם הפרוטיאזין ממכר?, ג.האם יש מצב שהגוף יתרגל ואצטרך להעלות במינון?? ד. האם גם הפרוטיאזין עלול לפגוע בזיכרון? תודה.

  • + הוסף תגובה
פרוטיאזין להפרעות שינה. דר' דליה שכטר-עמיר 21/03/2017 23:10
  • איני רושמת תרופה זו כטיפול בהפרעות שינה ולכן אני מציעה לדון עם הרופא שהמליץ לך על טיפול זה בכל השאלות שהעלית. לילה טוב.

  • + הוסף תגובה
פרוטיאזין להפרעות שינה-המשך. שגב 22/03/2017 14:17
  • את הפרוטיאזין רשם לי רופא עור כשהיו לי גירודים בכל הגוף,מאחר ולקחתי אותו ביחד עם כדור הקסנקס להפרעות שינה סבלתי מתופעות לוואי קשות של נמנום וכמעט שינה לאורך היום ומיד הפסקתי. עקב סבל רב מכדורי הקסנקס/ואבן(פגיעה קשה בזיכרון)חיפשתי אחר פתרון אחר,ניסיונות עם צמח הוולריאן בתוספת מגנזיום וויטמיני B לא הצליח, נתקלתי בכתבה בה מצוטט ד"ר דגן מנהל המעבדה להפרעות שינה בבי"ח וולפסון בה הוא אומר שגם כדורים נגד אלרגיה וגירודים יכולה לעזור בהפרעות שינה. חזרתי וניסיתי את הפרוטיאזין ללא שום תרופה אחרת ובינתיים זה מצליח,התחלתי עם כדור של 25 מ"ג,זה 3 לילות אני משתמש בחצי כדור והלילה אפילו ישנתי כמעט-8 שעות. בכדורי הקסנקס/ואבן הייתה בעיה נוספת שאם הייתה יקיצה באמצע הלילה-הלכה לה השינה, בטיפול בפרוטיאזין גם אם מתעורר פעמיים בלילה,חוזר ונרדם מיד. ויתרון נוסף-בכל פעם שניסיתי להיגמל מהקסנקס ע"י כדורים ותוספות אחרים סבלתי מתופעות גמילה כמו הזעות לילה והתכווצויות שרירים, עם הפרוטיאזין אין הזעות ומעט ההתכווציות הולכות ונחלשות, לכן אני שואל אם אפשר להמשיך עם הפרוטיאזין זמן רב ומה תופעות הלוואי שעלולות לצוץ??.

  • + הוסף תגובה
תשובה דר' דליה שכטר-עמיר 22/03/2017 18:56
  • כמו שעניתי כבר - איני רושמת תרופה זו לשינה. יש תרופות אחרות שהן נגזרת של תרופה נגד אלרגיה והן נועדו לטיפול ב הפרעות שינה (דוקסילאמין). תופעות לוואי אפשריות רבות למדי.. כוללות דופק מהיר, בחילות והקאות, ליקוי בקואורדינציה ועוד ועוד. לדעתי לא מומלץ לאורך זמן. בברכה,

  • + הוסף תגובה
פרוטאיזין שגב 22/03/2017 19:29
פרוטיאזין ניר 21/07/2020 01:42
  • גם אני השתמשתי בעבר בפרוטיאזין ככדור שינה אך לצערי בשלב מסויים הוא הפסיק להשפיע ונאלצתי לנסות תרופות אחרות להשראת שינה. לדעתי אם זה מתאים לך תמשיך כך.

  • + הוסף תגובה
קפיצות שינה ללה 05/11/2018 15:49
  • היי אני בת 42 ולוקחת סרוקסט באופן קבוע מגיל 25. ביומיים האחרונים אני לא מצליחה להרדם בלילה. אני מאוד עייפה אבל בכל פעם שאני כמעט נרדמת הגוף קופץ ומעיר אותי ואז חוזר חלילה. אתמול בלילה לא הצלחתי לישון בכל פעם שנרדמתי באותה שניה התעוררתי. מה יכולה להיות הסיבה לזה... מיותר לצייח שהדבר מכניס אותי לסטרס ושלהתעוררויות הרבות גם מתלווה חרדה לא נעימה . תודה

  • + הוסף תגובה
קפיצות שינה ליאורורו 30/05/2020 12:49
  • היי ללה, גם לי זה התחיל לקרות בימים האחרונים. האם זה עבר לך? איך התמודדת? אשמח לשמוע בבקשה.

  • + הוסף תגובה
שינה עמוקה מדי גל 26/04/2020 10:07
  • שלום, שמי גל ואני בת 30. אני הולכת לישון בשעות סבירות אך האם אתעורר תמיד נשארת שאלה פתוחה. אני שמה שעון מעורר, הרבה, בקולי קולות ולא מתעוררת. אני יכולה להירדם ב11 ולהתעורר באחת בצהריים. שוב, אני בת 30. יש לי מטרות, עבודה,הישגים. אני מפסידה עבודה ובאמת בדרך להשתגע. האם יש איזה תופעה רפואית שמסבירה את העניין? אודה לעזרתכם.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!