תזונת בני נוער: 7 הרגלים שיפתחו את שנת הלימודים ברגל ימין

שנת הלימודים החדשה כבר כמעט כאן, והורים רבים למתבגרים מתחבטים בשאלה איך להקנות להם שגרת תזונה בריאה – גם בשעות הארוכות אותן הם מבלים מחוץ לבית. אז מה כדאי להביא לבית הספר והאם כדאי להטיף על הרגלי האכילה? כל הטיפים לתזונה נכונה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 03/09/2017


שגרת הלימודים כבר ממש בפתח ובעוד מספר ימים בני הנוער יחזרו להשכים קום ולהעביר את הימים בכיתות הלימוד. החזרה ללימודים והשעות הארוכות בהן בני הנוער מבלים מחוץ לבית, מביאות לשינויים בתזונה ולצריכת מזונות עתירים בסוכר ובפחמימות פשוטות. 


את הכריך הביתי המוכר לכולנו לעיתים מחליפים נשנושים שונים, כמו טוסטים, בורקסים או חטיפים המלאים בסוכרים, שמן וקמח לבן ומהווים מקור להשמנה. עודף המשקל אינו גורם רק לבעיות בריאותיות רבות, בניהן מחלות כמו סוכרת סוג 2 או יתר לחץ דם, אלא עלול להביא גם לבעיות חברתיות ונפשיות. משכך, חשוב מאוד להנחיל לבני הנוער הרגלי אכילה בריאים. איך לוודא שילדכם שומר על תזונה בריאה ומאוזנת גם מחוץ לבית ? מאיה בן אפרים, דיאטנית ומומחית לירידה במשקל ברשת עם כל הטיפים שיפתחו את שנת הלימודים בצורה בריאה ומאוזנת. 



1. הרגילו אותם לאכול לפני היציאה מהבית  

עודדו את בני הנוער לשבת לארוחת בוקר עד לשעה לאחר ההשכמה: זו לא חייבת להיות ארוחה גדולה וניתן להסתפק בנשנוש קטן, כמו יוגורט, פרי או דייסה. למעשה, מדובר בכלל ברזל מרכזי – ארוחת הבוקר מספקת אנרגיה זמינה לכל שעות היום, מעודדת חילוף חומרים יעיל ומסגלת הרגלי אכילה חיוביים ובריאים. לא זאת ועוד, הארוחה הראשונה מסייעת לריכוז במהלך יום הלימודים.



2. הקפידו לצייד אותם בארוחה עתירת חלבונים לבית הספר

ארוחת הבוקר היא החשובה ביום ומסייעת בשריפת שומן ובאיזון רמות הסוכר בדם. מומלץ לאכול אותה בשיא הבוקר (בין 9:00-10:00) ולהקפיד שתהיה מורכבת גם מחלבונים המסייעים בהגברת תחושת השובע, בתחושת הנינוחות ובפעולה יעילה של המערכות הפיזיות הן מבחינת חילוף החומרים וגם בכל הנוגע לתחושת הריכוז. ניתן לאכול כריך עם טונה, גבינות שונות, חביתה, ביצה או נקניק הודו. 



קראו עוד: ארוחת בוקר מועילה לדיאטה? מה אתם יודעים על הסעודה הראשונה



3. לבני נוער שאוכלים בבית הספר ארוחה שנייה 

חלק מבני הנוער נמצאים שעות ארוכות בבית הספר, ועל כן ארוחה אחת אינה מספיקה. בימים הארוכים מומלץ לקחת גם מנת פרי ואגוזים, למשל קשיו או בוטנים. מלבד שומן בריא, האגוזים מכילים גם ברזל. מעבר לכך מומלץ להשאיר קערת פירות או ירקות רחוצים במקרר כך שתהיה נגישה בכל זמן ותחליף את החטיפים והממתקים. 




הרגילו את בני הנוער לאכול ארוחת בוקר ושלחו אותם עם נשנוש בריא לימים הארוכים בבית הספר 



4. אוכל בריא מעולה לעור הפנים 

כאשר התזונה שלהם היא נכונה כך גם ההורמונים בגוף מתאזנים והתוצאה היא עור הפנים נראה נפלא, מבריק ובריא יותר ובנינו, איזה נער או נערה יגידו לכם שהם לא רוצים עור פנים חלק וזוהר? 



5. השאירו את מדי השוטרים מאחור 

חשוב מאד שלא תנדנדו או תעירו לילדים בנוגע לאוכל ואל תזכירו להם שיפסיקו לנשנש. התפקיד שלכם הוא לתמוך ולעודד, לקדם שיחה והקשבה פתוחה עם הילדים. המטרה היא שהם יקבלו הרגלי אכילה בריאים ונכונים שילוו אותם בכל החיים. תהיו הדוגמה שהם רוצים להעתיק ממנה. 



קראו עוד: לא מה שחשבתם: האם לחם מלא לא בריא יותר מלחם לבן? 



6. השתדלו לאכול ארוחת ערב משותפת 

כן, גם כשהילדים שלנו כבר בני נוער והתקשורת לא תמיד בשיאה, הקפידו לאכול ארוחת ערב משותפת. הציבו ירקות במרכז השולחן, שיחה טובה והרבה הקשבה. הקשבה היא מפתח לנער או נערה רגועים ושמחים שלא בורחים לאכול.



7. שמשו דוגמה 

הילדים הם העתק מדויק שלנו -  אם אנחנו נאכל בריא יותר, הם ירצו לאכול בריא גם. שתפו אותם בהכנות של האוכל, הכינו ביחד מתכונים קלים להכנה של ארוחות בריאות, טעימות ומשביעות והציעו להם טעימות מהמנות שלכם, אם טעים לכם הם יטעמו.


  

תזונה נכונה ובריאה לבני הנוער תעזור להם גם להתמודד עם יום לימודים אינטנסיבי וארוך  ותשפר את הביצועים ואת ההרגשה הכללית שלהם. בנוסף, כאשר הנער או הנערה שלנו אוכלים בריא והתזונה שלהם נכונה ומאוזנת, הביטחון העצמי שלהם יגדל משמעותית, הם ירגישו בנוח להסתובב עם חברים, ללכת לים, לקנות בגדים, ולעשות את כל מה שהם אוהבים לעשות ואז באמת השמים הם הגבול. 



פורום דיאטה ללא דיאטה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שתיית קפה
  • מיה
  • 03/02/2019 09:38
  • נאי שותה הרבה מאוד כוסות קפה ביום. כמה לדעתך צריך לשתות, והאם זה יכול להזיק? אני שותה עם 1% אחוז חלב.מה במקום זה אני יכולה לשתות שתיה קרה אם זה לא קפה, כי אני שותה גם קפה קר בדרך כלל?

  • הדפס
  • תזונה
  • אלה
  • 03/01/2019 09:35
  • בשר
  • ---
  • 04/01/2019 16:24
  • גלולת אליפס
  • ורדה גובראן
  • 09/10/2018 03:25
רופאים בתחום
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ