//

עם פירות או טבעי: איזה יוגורט הכי בריא?

יוגורט הוא מנת ביניים נפלאה ומזינה. זאת, כמובן בהנחה שבוחרים באחד בריא. איזה יוגורט הכי מומלץ לאכול ואיזה פחות, היכן ממוקם יוגורט העזים ברשימה וגם: מהי הסיבה המפתיעה שבגללה כדאי לכם לשלב בין יוגורטים המיוצרים על ידי חברות שונות? שאלנו את התזונאית
כתבה פרסומית כתבת חסות



שעת אחר הצהריים הגיעה והרעב מתחיל להטריד אתכם. זה הרגע שבו אתם מחפשים משהו לנשנש, וכדאי שיהיה גם בריא. אתם שולפים מהמקרר יוגורט צונן וטופחים לעצמכם על השכם על הבחירה הבריאה. האמנם? האם כל יוגורט אכן עונה על ההגדרה הזאת?



"באופן כללי, יוגורט זה מוצר בריא"

שירה שפיצר, דיאטנית קלינית ב"כללית" ואחראית על סדנאות לירידה במשקל במחוז שרון שומרון, מסבירה למה כדאי לכם לשלב יוגורט בתפריט על בסיס יומי: "היוגורט הבסיסי עשוי מחלב שבדרך כלל נהוג להוסיף לו חיידקים ידידותיים, או מה שמכונה "חיידקי ביו". חיידקים אלה מגדילים את זמינות הסידן במוצר, הודות לתהליך התסיסה שעובר החלב, המעלה את החומציות של היוגורט ומגביר כך את ספיגת הסידן. בנוסף לכך, החיידקים הללו משתמשים בלקטוז (סוכר החלב) כמקור אנרגיה עבורם, וכך כמות הלקטוז ביוגורט יורדת. אגב, זו הסיבה שלרוב יוגורט הוא מוצר שמתאים גם לרגישים ללקטוז".


גביע אחד של יוגורט מכיל באופן יחסי כמות גבוהה של סידן. לדברי שפיצר בגביע של 150 מ"ל, יש כ- 200 גרם סידן. בנוסף, פעמים רבות נהוג להעשיר אותו גם בוויטמין D, המסייע אף יותר לספיגת הסידן. "העשרה זו גורמת לכך שגם כשאוכלים יוגורט דל שומן הסידן ייספג טוב בגוף, בהנחה שהוא מועשר בוויטמין זה".


ואם תהיתם כיצד ייתכן שהתאריך המציין פג תוקף על גבי היוגורט כל כך ארוך טווח, שפיצר מסבירה כי יוגורט הוא מוצר עמיד מאוד יחסית שיכול להחזיק שבועות שלמים במקרר במצב סגור, הודות לחיידקים הפרוביוטיים שנמצאים בתוכו. אלה הם  חיידקים 'ידידותיים' אשר הימצאותם מונעת או מקשה על חיידקים מזיקים ופטריות להתפתח. גם תהליך הפסטור שהוא עובר, משמיד את כל החיידקים. ורק לאחר שכל החיידקים מושמדים מוסיפים ליוגורט את החיידקים הידידותיים.



המצעד: 8 הפירות שמכילים הכי הרבה - והכי מעט סוכר




מה בריא ביותר להכי פחות: מצעד היוגורט


אז מה בריא ומה פחות כדאי לכם לאמץ במקרר? שפיצר מפרטת.

יוגורט ללא תוספים: הבריא ביותר

מדובר כמובן על היוגורט הבסיסי שמכיל חלב וחיידקים ידידותיים בלבד. "היוגורט הזה נחשב לבריא והטבעי ביותר. הוא כולל חיידקים ידידותיים, המהווים חלק מאוכלוסיית חיידקי המעיים שלנו, ומשפיעים על הבריאות הכללית של הגוף, וכן על משקל תקין".


בנוסף, שפיצר מסבירה שאם אתם רגילים לרכוש יוגורט מחברה מסוימת כדאי שתשקלו לשנות  את ההרגל הזה: "כל חברה מעשירה את היוגורט שלה בהרכב חיידקים מעט שונה. מחקרים הוכיחו שככל שאוכלוסיית החיידקים בגוף שלנו מגוונת יותר, כך תגדל ההשפעה הבריאותית שלו ולכן מומלץ לגוון גם בין החברות השונות, ולא להתעקש דווקא על רכישת יוגורט מחברה מסוימת".



יוגורט עיזים טבעי

גם היוגורט הזה  זוכה לככב במקום הראשון ברשימה, הודות לעובדה שלרוב הוא אינו מכיל מייצבים או תוספות מעבר לרכיבים שממנו הוא מורכ: חלב עיזים, חלבוני חלב וחיידקים ידידותיים. 


ואם אתם תוהים לגבי מידת השפעתו על אנשים הרגישים ללקטוז, גם בנושא הזה צפויה לכם הפתעה: "בניגוד לסברה, היוגורט הזה מכיל פחות או יותר את אותה כמות לקטוז כמו היוגורט הרגיל, אך לעיתים הוא קל יותר לעיכול לאנשים מסוימים, בגלל הרכב החלבונים השונה שבו", מסבירה שפיצר.



קראו עוד:  כך תדעו: באילו מזונות "מסתתר" סוכר 




יוגורט במתיקות מעודנת: עדיף להמתיק לבד

אמנם מדובר ביוגורט בריא יותר מאלה המפורטים בהמשך הרשימה, אך אל נא תטעו: "לרב גביע יוגורט מהסוג הזה יכיל כ- 2 כפיות סוכר בגביע, ולכן הוא פחות מומלץ ממספר סיבות: ראשית, כשמדובר בילדים, כדאי להרגיל אותם לטעם הטבעי, ולא, הם עלולים לדרוש עוד ועוד מתוק ולהעדיף פחות את המאכלים הניטרליים והבריאים יותר. שנית, כשאנחנו מוסיפים בבית חצי כפית סוכר או מעט מייפל, אנחנו גם שולטים טוב יותר על כמות המתוק שנרצה להוסיף וגם יכולים לבחור בממתיק בריא יותר באופן יחסי".




יוגורט הוא מוצר עמיד מאוד ויכול להחזיק שבועות במקרר




יוגורט עם פרי: יותר סוכר ומייצבים, פחות ערכים חיוניים

מכיל יוגורט, 3 כפיות סוכר, מייצבים ופרי. "המוצר הזה כבר מתרחק מאוד מהיוגורט המקורי הבסיסי והבריא מבחינת הערכים התזונתיים: כמות החיידקים פוחתת, כמות החלבון יורדת, ומאידך המוצר הזה מכיל יותר פחמימות ויותר סוכרים. בנוסף, לא באמת מדובר בפרי המכיל ערכים חיוניים, מאחר שתהליך ההכנה גורם לו לאבד את מרבית הוויטמינים שבו והוא כאמור גם בדרך כלל מלא בסוכר".



יוגורט עם תוספת שאינה פרי: יותר ממתק, פחות מעדן בריאות

"גם היוגורט הזה מכיל מייצבים, סוכר וכמות נמוכה של חיידקי ביו ידידותיים. הייתי מגדירה אותו יותר קינוח מאשר מעדן בריאות. זאת בייחוד אם הוא מכיל תוספת כגון סוכריות שוקולד, קוקוס מסוכר, גרנולה או פצפוצי אורז. מעדן כזה יכול לעבור בקלות את ה 270 קלוריות (!). רק כדי לסבר את האוזן, כמות קלוריות שמכילה ארוחה המורכבת מכריך עם ביצה וסלט היא זהה. לכן, עדיף לאכול ארוחה כזאת המכילה ערכים חיוניים יותר אשר תורמת לתחושת שובע לאורך זמן".



יוגורט 0 אחוז עם ממתיק מלאכותי: עלול לגרום לסוכרת

לכאורה, נראה כי מדובר ביוגורט נהדר עבור שומרי המשקל. "הבעיה היא שמדובר במוצר שלרוב משלבים בו מייצבים, משפרי טעם וממתיקים מלאכותיים. מחקרים שונים גילו כי ממתיקים מלאכותיים (בייחוד סכרין), מפריעים לקיומם של החיידקים הידידותיים הנחוצים לגוף.


בנוסף, עדויות מחקריות רבות אף הצביעו על כך שממתיקים אלה מעלים את הסיכון לסוכרת, עקב השינויים המלאכותיים המתרחשים בחיידקים אלה".



על מה חשוב להקפיד בקנייה?

"כאמור, מומלץ לבחור ביוגורט בסיסי ללא תוספים, כך ניתן ליהנות ממנת חלבון וסידן נהדרת הכוללת חיידקים ידידותיים. באופן כללי, תמיד כדאי לקרוא את רשימת הרכיבים על גבי המוצר ולראות שאינו מכיל תוספים לא רצויים כגון מייצבים או סוכר. כדאי לבחור ביוגורט הכולל את רשימת הרכיבים הקצרה ביותר. כמו כן חשוב לזכור כי המוצר הראשון המצוין ברשימה הוא הגדול ביותר מבחינת הכמות במוצר וכך בסדר יורד הבאים אחריו. 



מה מומלץ לשלב עם היוגורט?

כדי ליהנות  מארוחת  ביניים משביעה יותר תוכלו להוסיף ליוגורט פרי (אמיתי), כמו מלון או ענבים, וכך לקבל מנה עשירה יותר בסיבים (נכון, גם בקצת יותר קלוריות), שתסייע לכם לחוש שבעים יותר לאורך זמן. 


מי שסובל מסוכרת יוכל לאכול יוגורט בתוספת שקדים. השומן הטוב שבהם מסייע ליוגורט להתפרק לאט מבלי להעלות את רמת הסוכר בגוף בבת אחת".


אם תוסיפו ליוגורט כף של סובין שיבולת שועל, תרוויחו מנה עשירה בסיבים מסיסים. "מחקרים הוכיחו שסיבים אלה מהווים מצע נוח להתרבות החיידקים הידידותיים, במערכת העיכול בגוף. גם במקרה הזה, אמנם נגיע לכמות גדולה יותר של קלוריות ביחס ליוגורט ללא תוספות, אך כדאי לקחת בחשבון שהמאכל הזה מתפרק לאט יותר וגורם לתחושת שובע לאורך זמן רב יותר", מחדדת שפיצר.



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי טיטניום 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
ועכשיו בעברית טיטניום 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד רינה אבידור 12/10/2018 10:23
  • גם אני קבלתי כאבי בטן עם התכווצויות חזקות אחרי לקיחת כדור של מולטי ויטמין B ופרוביוטיקה שהכילו טיטניום דיאוקסיד.

  • + הוסף תגובה
דחוף יוסי 13/07/2020 18:40
  • אני שבועיים עם שלשולים ויעשו שם לב שיש במשחת שיניים את החומר הזה

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה לספיגת סידן דודו 09/07/2020 17:40
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
ערבוב תוספי תזונה עומר 26/03/2020 20:27
  • שלום, האם אני יכולה לקחת תלתן אדום, חילבה וסו פלרמטו ביחד? האם הם יכולים לגום לתופעות לוואי למרות שאף אחד לבדו לא? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה דודו 09/07/2020 17:39
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!