תוספי תזונה: מה מומלץ - ומה אסור? [מדריך]

ויטמינים, מינרליים ותוספי תזונה הפכו לפופולריים בקרב הציבור הרחב. בעוד שמדפי החנויות מתמלאים בכל טוב ויד הצרכנים מושטת לכיס, מומחים מזהירים: "שימוש לא נכון בתוספי מזון עלול לגרום לנזק בריאותי חמור". אילו תוספי מזון דווקא כן מומלצים ואילו עלולים לגרום לנזק של ממש? מומחים מסבירים

כתבה פרסומית
מאת: מיכל הלפרין, מערכת אינפומד


מדפי חנויות הטבע ובתי המרקחת עמוסים בשפע של וויטמינים, מינרליים ותוספי מזון, שהפכו למוצרים מבוקשים בשנים האחרונות. לכאורה, נראה כי לכל בעיה רפואית שלנו מסתתר פתרון בדמוי קפסולה "טבעית" או ויטמין מחולל פלאים. גם בימים אלה, כשהחורף בפתח, מי מאתנו לא מחפש קצת חיזוקים לגוף מפני אותם וירוסים וחיידקים הידועים לשמצה בעונה הקרה? הפתרון, פשוט לכאורה: מתייעצים עם מוכר או רוקח, קונים מוצר שעליו הוא ממליץ ומתחילים בשימוש.


"צריך לקחת בחשבון ששימוש לא נכון בתוספי מזון עלול להזיק", מזהירה ד"ר פזית שקד, רוקחת קלינית ומומחית בטיפול תרופתי ובעלת קליניקה. "אני חושבת שבהחלט הגיע הזמן שאנשים לא ימהרו לשלוף את הארנק ולשלם מאות שקלים על ויטמינים ומינרלים שאין להם צורך בהם, ושלא ישפרו את הבריאות שלהם או יגנו על הגוף שלהם מפני מחלות, או כפי שהוכיחו עבודות רבות שנעשו בנושא בשנים האחרונות -  לעיתים אף ההפך מכך".




מחקרים הוכיחו: שימוש בתוספי מזון אף עלול להיות מסוכן

ד"ר שקד מציינת כי מחקרים שונים שנעשו בנושא לא מצאו כל תועלת משמעותית בנטילה קבועה של מולטי ויטמינים. " ב - 2013 פרסם ה"Internal Medicine Annals of " עבודה גדולה מטעם "השירותים האמריקאים למניעת מחלות"- USPTF, שבחנה את הנושא. המחקר כלל תוצאות שנאספו מ- 24 מחקרים שונים בהם השתתפו מעל 350,000 נבדקים שנטלו מולטי ויטמינים במשך 12 שנים, בניסיון לבחון האם נטילתם לאורך זמן אכן מקטינה את הסיכון למחלות כרוניות כגון מחלות לב וסרטן".


והתוצאות? "לא הוכח כל אפקט ואין עדות מוצקה לעובדה שנטילת תוספי מזון כאלה ואחרים אכן מסייעת במטרה זו. אגב, גם מחקרים שניסו לבדוק את השפעתם של תוספי מולטי וויטמינים על הזיכרון והיכולת הקוגניטיבית בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי, הראו כי אין כל שיפור במדדים לאחר שימוש זה. מעבר לכך, גם שימוש בוויטמינים בקרב חולי לב  לא הראה כל אפקט מגן מאירועי לב נוספים ".


מעבר לעובדה שלא הוכחה כל השפעה מחקרית חיובית בעניין, ד"ר שקד מעלה נקודה מדאיגה אף יותר: "נטילת תוספי מזון שלא לצורך או נטילתם מעבר לכמות הנדרשת, עלולה לגרום לנזק גופני. עודף ברזל למשל, עלול להוביל לפיברוזיס של הכבד (ופגיעה בתפקודו), לאי ספיקת לב ולבעיות הולכה חשמלית בלב. כך גם  עודף ויטמין A  המיועד לשימוש בקרב נשים הרות, עלול לגרום למומים בעובר, וצריכה מופרזת של בטא קרוטן  בקרב מעשנים מעלה את הסיכון שלהם לפתח סרטן ריאות. 


לגבי ויטמין E ד"ר שקד מציינת כי למרות מחקרים מסוימים אשר הראו קשר בין צריכה מופרזת וממושכת של ויטמין זה לבין הסיכון לפתח שבץ מוחי (על רקע דימום מוחי) ואף למוות, עדיין קיימת אי וודאות בנושא לנוכח הפערים בין שיטות המחקר השונות וטיב האוכלוסיות של הנבדקים שנכללו בהם.


"הבעיה שמתעוררת לעיתים קרובות בקרב אלה העושים שימוש קבוע במולטי ויטמינים, נובעת מכך שמדובר במצב שבו לא ניתן להפריד את רכיביהם ולטול אותם בנפרד. כך מי שעושה שימוש במוצר כוללני זה נאלץ להכניס לגופו ויטמינים שהוא לא תמיד זקוק להם,  אשר עלולים לגרום לתופעות שונות כתוצאה משימוש מופרז".


ד"ר מרינה מסקליטו, פרמקולוגית קלינית, מציינת כי גם ויטמין E  נמצא כמעלה את הסיכון לסרטן במקרים של צריכה עודפת. כמו כן היא מעלה סכנה אפשרית נוספת: "חשוב לזכור שלתוספי מזון עלולה להיות אינטראקציה לא רצויה עם תרופות רבות למחלות כרוניות".




נטילת תוספי מזון שלא לצורך או נטילתם מעבר לכמות הנדרשת, עלולה לגרום לנזק גופני




ויטמין C  - לא הוכח מחקרית כמחזק את המערכת החיסונית

כעת, כשהחורף בפתח רבים מאתנו מחפשים דרכים "טבעיות" לחיזוק מערכת החיסון. ובכן, לד"ר שקד יש חדשות מעט מאכזבות בעניין: "תוספים שונים הנמכרים למטרות חיזוק מערכת החיסון, כגון ויטמין C  או בטא קרוטן לא  הוכחו כיעילים למטרה זו. למעשה, כיום אין אף תוסף שהוכח כיעיל לשם חיזוק מערכת החיסון. הדרך היחידה להגן עליה מפני מחלות היא באמצעות חיסונים יעודים כגון חיסון השפעת הניתן לכלל האוכלוסייה וחיסונים לפי מטרות אינדיבידואליות בהתאם לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים או בעלי מערכת חיסון חלשה מהממוצע. גם תזונה מאוזנת עשויה להשפיע לטובה בנושא".


ד"ר מסקליטו מציינת בהקשר זה את חשיבותו של תפריט תזונה עשיר בסיבים תזונתיים וויטמינים: "בחורף רצוי לאכול פרות וירקות מכל הסוגים, וכן להימנע ככל שניתן ממאכלים עתירי שומן וסוכר. דבר ידוע הוא כי חיידקים נמשכים לכמויות גבוהות של סוכר בגוף".



סידן, ויטמין D וברזל: דווקא כן עשויים להועיל


למרות האמור, חשוב לציין גם את תוספי המזון שדווקא כן עשויים להועיל במצבים מסוימים:
"סידן למשל, הוא מינרל שמומלץ לכל האוכלוסייה ליטול במינון לפי גיל, מאחר שלרובנו אין מספיק ממנו בגוף, וקשה לאתר חסר שלו בבדיקת דם. מחסור במינרל זה עלול למצב שבו העצמות פגיעות יותר בגיל מבוגר וכתוצאה מכך בין היתר גם לשברים.


בדומה לסידן, גם לוויטמין D  תפקיד חשוב בשמירה על צפיפות העצמות. לאור הסיכון לסרטן העור מחשיפה לשמש זו אינה הדרך המומלצת להעלות את רמת הוויטמין בגופנו. לכן, בהחלט מומלץ היום לצרוך תוספי ויטמין D. במקרה זה. הקצובה היומית המומלצת: 400 יחידות בינלאומיות ולקשישים לפחות 800 יחידות ".


ד"ר מסקליטו דווקא חושבת שמותר ורצוי להיחשף לשמש בשעות היותר מאוחרות של היום. "עם זאת, מומלץ לבדוק את רמות ויטמין D בבדיקות דם באופן שוטף באוכלוסיות מסוימות כמו נשים בגיל המעבר, קשישים וחולים כרוניים", היא מציינת. 


מה לגביי ברזל? "במקרה שבדיקות הדם מאתרות מצב של מחסור חמור בברזל או אנמיה  (חוסר דם) על רקע מחסור במינרל זה, בהחלט רצוי להשלים את החסר על ידי תוסף חיצוני. עם זאת, חשוב לזכור כי נטילת יתר של ברזל עלולה לגרום כאמור להרעלה ולכן, רצוי להמשיך במעקב הרפואי לאורך השימוש בהתאם להנחיית הרופא",מסבירה ד"ר שקד.


"משרד הבריאות ממליץ לתת תוסף ברזל לתינוקות, כי יש להם נטייה לפתח אנמיה בשנה הראשונה לחייהם", מוסיפה ד"ר מסקליטו.


חומצה פולית: "רכיב זה נועד בעיקר לנשים בגיל הפוריות ובעיקר בטרם כניסה להריון ובמהלכו, על מנת למנוע מומים מולדים בעובר. בהקשר זה רצוי לציין כי למעט ברזל שניתן בהתאם להמלצה המקובלת ולפי הצורך האישי, אין לאישה ההרה צורך במולטי ויטמין או בכל תוסף אחר"."חומצה פולית ניתנת לעיתים גם לתינוקות ולילדים לפי הצורך", מציינת ד"ר מסקליטו.



מעבר להמלצות אלה, ד"ר שקד מזכירה מקרים נוספים שבהם נהוג להמליץ על תוסף: "כשמדובר באוכלוסייה הסובלת מ"ניוון של רשתית העין' – AMD , נהוג להמליץ על נטילת קוקטייל ייחודי של ויטמינים שנועד למנוע את התדרדרות המחלה. גם במקרים של אנמיה המלווה בחסר של חומצה פולית או ויטמין 12B, נטילה של תוספים אלה חשובה לתיקון האנמיה ולמילוי המאגרים של הוויטמינים הנחוצים בגוף".



על מה כדאי להקפיד בקניה?

"חשוב לוודא שעל האריזה של התוסף שאתם רוכשים מצוינת הקצובה היומית המומלצת לאותו ויטמין או מינרל, ומומלץ שלא לעבור ל קצובה זו אלא בהוראת רופא. כמו כן, חשוב להתייעץ עם רוקח או עם רופא עוד לפני ההחלטה על נטילת תוסף כזה או אחר".

ד"ר מסקליטו מוסיפה: "רצוי לבדוק מי החברה העומדת מאחורי המוצר, האם יש לה אישורים רגולטורים (CE) אישור אירופאי או GMP (אישור אמריקאי) ואישור מטעם משרד הבריאות".



המסקנה: פחות תוספים, יותר הקפדה על אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת

ד"ר שקד מסכמת ומסבירה כי בסופו של דבר הדרך הטובה ביותר לצרוך ויטמינים ומינרליים היא באמצעות המזון. "מולטי ויטמין הוא אינו תחליף למזון. יתרה מכך, הוכח שגם כאשר מדובר באנשים שלא אוכלים בצורה מאוזנת ואינם צורכים מגוון ירקות ופירות שכידוע חיוניים לבריאות, אין כל הוכחה שנטילת תוספי מזון תסייע להם להתגבר על המחסור החיוני, או תמנע מהם לחלות. מעבר לכך, צריך לזכור שבכל יום מתבצע מחקר חדש בתחום ומגלים ממצאים חדשים. לכן, עדיף לצמצם את השימוש במוצרים מלאכותיים שיעילותם מוטלת בספק". בשנת 2014 פרסם ה-USPTF נייר עמדה לגבי הקשר בין צריכת וויטמינים ומניעת מחלות לב, כלי דם, שבץ מוחי וסרטן. המסקנות אשר פורסמו עדיין תקפות: "אין בידינו מספיק מחקרים על מנת לדעת את המאזן בין נזק ותועלת מנטילה של תוספי מולטי ויטמינים או תכשירים של תוספים בודדים או קבוצות שלהם. אנו יודעים בוודאות שנטילה של ויטמין E או בטא קרוטן אינה מקטינה את הסיכון להתפתחות מחלות אלה.





פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • ויטמין סי
  • בתיה
  • 14/10/2018 14:53
  • ויטמין c בלילה
  • שלום לך
  • 16/10/2018 02:01
  • שלום וברכה, ויטמין c יש הממליצים לקחת לפני האוכל, יש עם האוכל ויש שיגידו אחרי (לדעתי העיקר פשוט לקחת, תנסי אולי עם האוכל) לגבי אם מותר לקחת בלילה או לא -- את יכולה לנסות, לעניות דעתי אם זה לא מעורר אותך, מפריע לך לישון ופוגם באיכות השינה - אין מניעה מלקחת בלילה (אני אישית לוקח חופשי בלילה)

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תזונה בהירה
  • רות
  • 15/10/2018 16:24
  • שלום וברכה, התחלתי דיאטה ב1800 קלוריות ליום אני מניקה (לא הנקה מלאה) אני מרגישה שזה המון אוכל, ולא רק זה במקום לרדת במשקל עליתי... אני שוקלת 78 קילו גובה 1.57 האם אפשרי לעשות תפריט של 1500?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי
  • טיטניום
  • 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • ועכשיו בעברית
  • טיטניום
  • 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • טיטניום דיאוקסיד
  • רינה אבידור
  • 12/10/2018 10:23
רופאים בתחום
ד"ר אורנה לוין ד"ר אורנה לוין
רופאת משפחה, מומחית בצמחי מרפא, ותזונה. קרא עוד
גב' ליטל פרידנהיין גב' ליטל פרידנהיין
דיאטנית קלינית קרא עוד

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל