שנה חדשה – החלטות חדשות: הטיפים לשנה מאושרת ובריאה יותר

שנה חדשה היא אחת מנקודות הציון הרבות בה אנו בוחרים לעשות חשבון נפש, להחליט אילו הרגלים אנחנו משאירים מאחור ואילו שינויים אנחנו רוצים לאמץ. אך כמו בכל דבר, כך גם בנוגע להחלטות הקשורות לאורח החיים שלנו – קל יותר להגיד מלעשות: כדי להקל על האתגר – אספנו עבורכם את כל הטיפים לשינוי לשנה החדשה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 04/01/2018


שנה חדשה מעוררת בקרב רבים מאתנו את הצורך לעשות החלטות חשובות בנוגע לשינויים בחיים היומיומיים שלנו. אתם אומרים את המילים לעצמכם ולפעמים גם לאחרים, מתחייבים ונשבעים בכל היקר לכם שהפעם תתמידו בשינוי. אך כשההחלטות הגורליות מגיעות לכדי יישום אנו מבינים שהדברים אינם פשוטים כמו שהם נראים. למה כל כך קשה ליישם החלטות חשובות ואיך אפשר לחולל שינוי מוצלח בחיים? כל הטיפים שיעזרו לכם לפתוח את 2018 – קצת אחרת.



1. שברו הרגלים

הרגלים הם דפוסים שקל מאוד ליצור, אך שינוי עשוי להיות משימה קשה משנראה. מסיבה זו, שבירת הרגלים תפסה חלק נכבד מהמחקר הפסיכולוגי במשך עשורים רבים. מחקר מסוים מצא לדוגמה כי אנשים ששינו את מקום עבודתם, עדין ניסו להגיע אל המיקום החדש באותה הדרך אליה הם רגילים, למרות שמדובר בצורה פחות יעילה שגוזלת זמן רב. בדומה לכך, גם החלטות על אורח החיים עשויות להיות מורכבות יותר ממה שהן נראות. ההבנה המשמעותית ביותר בכל הנוגע לשינוי, היא כי תהיו חייבים לוותר על משהו אחר. בחרתם להצטרף למכון כושר? תצטרכו לפנות לכך זמן ולוותר על דברים אחרים בשגרה, החלטתם להיפרד מהפחמימות? תצטרכו לנהל אחרת את רשימת הקניות ואת התפריט היומי ולמצוא תחליפים להן. כשאתם רוקמים את רשימת ההחלטות שלכם לשנה הבאה, התחילו מלשבור את הדפוסים הקיימים ולייצר לכם חדשים: הציבו לכם יעדים לחיים בריאים יותר ונסו לעמוד בהם לאורך זמן, הקדישו מחשבה לאופן בו ההרגל החדש יוכל להשתלב לכם בכל תחומי החיים – הלכה למעשה. 





2. מצאו תחביב ספורטיבי

מחקרים רבים מתמקדים בתפקיד של פעילות גופנית בחיינו, אך לא רק בכל הנוגע לשמירה על הכושר, אלא גם בקשר שבין פעילות גופנית לבריאות הנפשית. כך לדוגמה, מחקר שבוצע ב- University of British Columbia in Okanagan, Canada מצא כי פעילות גופנית שיפרה את תפיסת הדימוי העצמי של נשים שביצעו אותה בקביעות. האפקט על פי המחקר הוא מידי ואינו תלוי במצב הרוח או ברמת הכושר. יתרה מכך, אינספור מחקרים עדכניים הראו שפעילות גופנית יכולה למתן ואף למנוע דיכאון. אם אתם נאבקים כדי לשמור על מוטיבציה ולהתמיד בריצה או באימון הכוח, תשמחו לדעת שהפתרון הראשון הוא פשוט לעשות מה שהופך אתכם למאושרים, ללא תלות בסוג האימון. מצאו לכם את הענף שמתאים לכם ביותר, כך תוכלו להתמיד שגרת הכושר.






3. הקפידו לישון מספיק

מחקרים רבים שפורסמו בשנת 2017 התמקדו בתפקיד המהותי של השינה בחיינו ובהשפעתה על הבריאות המנטלית והפיזית. שינה, כמו שכולנו יודעים, חשובה לזיכרון והיא מסייעת בשמירה על המוח ותורמת לתפקוד היומיומי. למעשה, הקשר בין השינה לחיים בריאים ומאוזנים יותר הוא מעגלי: מחקר שבוצע ב- University Feinberg School of Medicine in Chicago מצא כי אנשים בעלי מטרות מוגדרות וברורות, זוכים לשינה איכותית ומלאה יותר. 



קראו עוד: אומנות ההקשבה לפעימות הלב: הכל על שיטת המיינדפולנס 



בשנה הקרובה, אל תזלזלו באפקטים שיש לשינה על הבריאות שלכם ופנו זמן בלוח הזמנים למנוחת לילה מספקת ומשקמת, הקפידו על היגיינת שינה, תרגלו מדיטציה לפני שאתם נכנסים למיטה והשאירו את הסמארטפון מחוץ לחדר המיטות. 






4. שמרו על דיאטה מאוזנת 

הטיפ הבא כנראה ברור לכולנו: מה שאנחנו אוכלים משפיע על מצב הרוח שלנו: מחקר שפורסם בתחילת השנה טען כי התמדה בדיאטה המבוססת על פירות וירקות מסייעת בהגברת המוטיבציה ובהעלאת רמות האנרגיה. בנוסף, דיאטה מאוזנת המבוססת בעיקרה על פירות, ירקות, דגים ודגנים מלאים, יכולה לסייע במניעת דיכאון. אך למרבה ההפתעה, גם שוקולד יכול להצטרף לתפריט שלכם לשנה החדשה: מחקר מסוים שפורסם בכתב העת Nutrition Reviews גילה כי קקאו יכול לחולל ניסים בכל הנוגע למצב הרוח שלכם ואפילו לשפר את הביצועים הקוגניטיביים. 






5. פנו זמן לבילוי בחיק הטבע

מחקר שבוצע ב- University of British Columbia הראה כי אנשים שהקדישו זמן בתיעוד פריטים קטנים בטבע ובפענוח האפקט הרגשי הנוצר כתוצאה מבילוי בסביבה ירוקה, היו מאושרים יותר ואף התחשבו יותר באחר. כדי לשפר את החיים שלכם ב-2018 הקפידו לבלות זמן מחוץ לארבעה קירות: תוכלו להתמיד בהליכה יומית בפארק הקרוב, או לצאת לטיולים בסוף השבוע בשלל מקומות על המפה. 





6. היו אדיבים כלפי אחרים, וגם כלפי עצמכם

לבסוף, אבל חשוב לא פחות, כדי להשיג תחושה חזקה יותר של רווחה בחייכם, חשוב להתייחס לאחרים ולעצמכם בחמלה וקבלה. מחקר שבוצע ב- University of Hertfordshire in the U.K.  מצא כי למרות שקבלה עצמית היא הרגל שיכול להוביל לתחושת אושר, רבים מתקשים בו. בנוסף נמצא כי הכרה בחסרונות ובמגבלות, מצמצמת את הסיכוי להנצחתם ומעלה את הסבירות להשלמה עצמית. אהבה וקבלה עצמית בהחלט צריכות להיכנס לרשימת המטרות לשנה החדשה, אך באותו זמן הקפידו גם לקבל את אחר. דאגה לאחרים יכולה לתרום גם היא לתחושת האושר ולמעשה, נדיבות כלפי הזולת נקשרת לתחושת האושר אותה אנו חשים. זכרו להוקיר תודה על האנשים שסובבים אתכם ועל מי שאתם, והשתדלו להתמקד בדרך שלכם ולא להשוות אותה לזו של הקרובים לכם, כך תזכו במערכות יחסים הדדיות וקרובות בחייכם ותרגישו יותר מאושרים ושלמים. 







פורומים, טיפול זוגי, טיפול משפחתי

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בדידות בחיי הנישואין משה 06/12/2019 23:28
  • היי, אני נשוי כ-8 שנים עם 3 ילדים קטנים מקסימים. לאחרונה אני מרגיש מאוד בודד בזוגיות. אנחנו רבים המון ואישתי יש לה נטייה להקצין ומכל ויכוח לריב ימים ארוכים ולא לדבר. זה מאוד שובר אותי ולא משנה כמה ניסיתי להסביר לה זה לא מסתדר. בעקבות הריבים אין כמעט תקשורת ביננו. אני מנסה הרבה פעמים ליצור מגע וחום אבל הצורך שלי בזה שונה משלה. כשהאווירה ביננו טובה היא מבינה במה היא לא בסדר אבל בויכוח או הריב הראשון היא שוב חוזרת לסורה. אני שוקל ברצינות לפרק את הנישואין אבל מפחד לפגוע בילדים. מה כדאי לעשות?

  • + הוסף תגובה
תחושת ריחוק זקוקה להכוונה 27/11/2019 16:09
  • נשואה 12 שנה +2 , על פניו אין בעיות גלויות לעין, אנחנו חברים טובים ומתנהלים טוב ביחד אך בשנים האחרונות יש תחושת ריחוק והרגשה של שותפים לדירה ולא בני זוג גם בתקשורת בינינו וגם ברמה האינטימית שנעלמה לה. אני זורקת מידי פעם את האופציה של גירושים דבר הגורר תגובה כועסת ממנו, הוא לא מדבר על הרגשות שלו אבל תחושתי שהוא מרגיש כמוני. אין לי אומץ להעלות בפניו בצורה החלטתית שאני רוצה לסיים את הנישואים, אבל מרגישה חנוקה ומדוכאת בתוך המצב שקיים היום. אשמח להכוונה.

  • + הוסף תגובה
תחושת ריחוק שרה 04/12/2019 18:49
  • למה לחשוב מיד על תהליך של גירושין למה לא לנסות להדברות ולחשוב ממה נובע התחושת ריחוק

  • + הוסף תגובה
כדאי ראשית להתעקש לעבוד על הקשר הזוגי עדית רונן סתר 04/12/2019 22:34
  • שלום לך, כפי שענו בתגובה להודעתך, כדאי ראשית לבדוק את כל האפשרויות שיספקו לכם מראה טובה על הקשר, שיספקו להם הזדמנות לבדוק את הקשר שלכם לעומקו. באמצעות טיפול זוגי, תוכלו לבחון את פוטנציאל השינוי והסיכוי לתקווה מחודשת. פעמים רבות, אנשים זקוקים לטיפול, על מנת לקבל הכוונה, להעמיק בהנה שלהם אחד את השני, ולעורר קירבה ואינטימיות. גירושין זו בהחלט אפשרות אך זו אינה האפשרות היחידה. פעמים רבות, אנשים חשים כבויים ושהם זרים בתוך הקשר הותיק. לעתים, יש אפשרות לשנות זאת. השאלה היא: מה כל אחד מכם מעוניין. אם אינך רוצה בקשר הזוגי, אין טעם לפנות לעבודה טיפולית. בידקו את המוטיבציה שלכם להישאר ביחד, (לא במצב הקיים, כי אם במצב מחודש). אם כן, ממליצה מאד על טיפול זוגי. תוכלו למצוא מטפלים זוגיים מוסמכים באתר האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי. בהצלחה

  • + הוסף תגובה
נסיעות מרובות במשפחה דניאלה 21/11/2019 10:15
  • בעלי נוסע הרבה במהלך עבודתו, ואני מרגישה שהנסיעות שלו טובות לי. נעים לי. האם יש בעיתיות בכך? טופלנו בעבר כזוג.. הוא נעלב מזה מאוד. אשמח לדעתך

  • + הוסף תגובה
מרחב אישי וזוגי, ותחושות כמקפצה לעבודה עדית רונן סתר 21/11/2019 14:55
  • שלום לך, יכולות להיות סיבות רבות לתחושת הנוחות שלך כשכל אחד מכם עסוק בענייניו. הסיבות יכולות להיות קשורות בדינמיקה הזוגית שלכם, או בחלקים אחרים. לא בהכרח עובדה זו אומרת משהו שלילי, אבל אם בעלך נעלב, נפגע, זו הזדמנות להיות יחד עם התחושות האלה ולייצר הזדמנות מחודשת לקירבה. באופן כללי, כשמישהו נפגע, אנו צריכים להניח שהפגיעות נוצרה שם תוך תחושה אמיתית שמצריכה ריכוך ותיקון. אין צורך לחפש אשמים או אחראיים לתחושה, אלא להיות עם הפגיעה ועם הרצון להקל עליה. בידקו אם יש באפשרותכם לעשות זאת כזוג, או שיש צורך בסיוע של מטפל/ת זוגי/ת. בהצלחה!

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!