איך לשמור על משקל הילדים בחופש הגדול?

בחופש הגדול ילדים ובני נוער רבים יוצאים מן השגרה ומבלים זמן ממושך בישיבה מול מסכי הטלוויזיה והמחשב. כיצד אפשר לשמור על בריאות ילדינו ולמנוע השמנה? כל הפרטים בכתבה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 21/06/2018


ילדים ובני נוער רבים יוצאים מן השגרה בחופש הגדול ונוטים לבלות את זמנם מול הטלוויזיה והמחשב. זאת ועוד - המחסור בארוחות מסודרות, הנטייה לאכילה מתוך שעמום והמיעוט בפעילות גופנית, עלולים לגרום להדרדרות בבריאות ילדינו ולהביא להשמנה. לדפנה זיו בוסאני, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים, יש כמה המלצות להורים, שעשויות למנוע זאת: להדפיס ולשמור.




1. נהלו שגרת אכילה מסודרת 

היציאה משגרת הלימודים גורמת לא פעם לאכילה לא מאוזנת, הן מבחינת טיב האוכל והן מבחינת שעות האכילה. כבר בתחילת החופש חשוב לשוחח עם הילד ולקבוע כללים וגבולות לגבי אכילה בבית, למשל לקבוע שהאכילה תהיה ליד שולחן בצורה מסודרת ולא ליד הטלוויזיה או המחשב. כמו כן, מומלץ ליצור מערכת אכילה מסודרת יחד עם הילד ולתכנן את הארוחות השבועיות שלו על פי העדפותיו, וזאת תוך הגבלת מאכלים מסוימים, כגון צ'יפס, נקניקיות וחטיפים, ותוך עידוד אכילת ירקות. 


יש לשים לב לכמות הפירות שנאכלים ולהגביל שתייה מומתקת ומיצים, גם אם אלו מיצים טבעיים או כאלו שנסחטו בבית.



קראו עוד: לגזור ולשמור: אלה הם 7 המאכלים שכדאי לכם להוציא מהמקרר



2. תכננו פעילויות גופניות משותפות 

בזמן החופשה אין זמן מוגדר לפעילות גופנית במסגרת חוג או בכל מסגרת אחרת שבדרך כלל קיימת במהלך שנת הלימודים, ולכן חשוב לתכנן זמן כזה יחד. מפעילות כזו מרוויחים גם ההורים וגם הילדים, וזו בסך הכל הזדמנות ליצור זמן איכות שיש בו גם תועלת בריאותית. 


נסו למצוא את הפעילות המתאימה למשפחה, כדי שלא אתם ולא הילדים תשתעממו. זה יכול להיות שחייה או לימוד שחייה בבריכה, פעילות  בגני שעשועים בהם יש מתקני כושר לפעילות שמתאימה לכל המשפחה, טיול אופניים בפארק וכדומה.




תכננו פעילות ספורטיבית המותאמת לכל חברי המשפחה, כדיי ליצור זמן איכות בו יש גם תועלת בריאותית 




3. הקפידו על שתייה מספקת 

חשוב להקפיד על שתיית מים. מים הם שתייה מרווה שאינה תורמת קלוריות ריקות ואינה מזיקה לבריאות ולשיניים. חשוב לשתות כמות מספקת של מים, המדד הוא צבע השתן ויש לשאוף לצבע שתן שקוף. מומלץ שתות לפחות 6-8 כוסות מים ביממה, לילדים קטנים יש להכין בקבוק מים ובו הכמות שעליהם לסיים. 



4. הקפידו על תזונה בריאה - גם בבילויים בחוץ 

כשיוצאים מהבית ניתן לקחת ירקות או פירות חתוכים ומוכנים לאכילה יחד עם קרקרים או כריך ושתייה, כך לא תתפתו לקנות אוכל מוכן שגם יקר יותר ובדרך כלל גם משמין יותר. השתייה המומלצת היא מים - מומלץ שיהיה לכל אחד בקבוק אישי אשר ישמש רק אותו, כך ניתן יהיה לעקוב אחר מצב השתייה של כל אחד. 



קראו עוד: המרעננים הרשמיים: אלה הם 6 פירות הקיץ הבריאים ביותר 




5. בדקו את שגרת התזונה בקייטנה 

בית הילדים בגילאי בית הספר היסודי יבלו בקייטנות לפחות במחצית הראשונה של החופש. היתרון בקייטנה הוא שמוגשות ארוחות מסודרות לילדים. עם זאת, חשוב לבדוק מה מוגש לילדים בקייטנות אלו. במקרה ומוגש כריך לארוחת בוקר, בקשו שיהיה גם מגוון של ממרחים גבינה או טחינה, ולא רק לחמניה עם ממרח שוקולד בכל יום. במקרה שהילדים שוהים בקייטנה עד השעה ארבע, חשוב במיוחד לבדוק מה התפריט המוצע להם לארוחת הצהריים ולערוך שינויים בהתאם.



הכותבת היא דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים


פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
נשירת שיער טלי 04/12/2019 18:38
  • שלום, בני בן ה25 מקריח למעלה באיזור הראש(לאט לאט השיער נסוג בקרקפת ) האם יש דרך לעצור את התהליך בעזרת תזונה מתאימה?

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
סרדינים וטונה עמוס 11/10/2018 23:00
  • שלום רב, האם סרדינים וטונה בקופסאות הם מזון מומלץ? אני נהנה מהם, ואינני אוהב דגים טריים. לכן אני אוכל את המשומרים הנ"ל, בלית ברירה. אשמח לדעת שהמשומרים הנ"ל נחשבים טובים, על אף ההסתייגות המפורסמת ממזון משומר בכלל. עמוס

  • + הוסף תגובה
לא כדאי לאכול הרבה טונה משה 18/11/2019 00:56
  • הטונה מכילה מתכות כבדות כולל כספית. כנס לדף הפייסבוק שלי "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
טונה משומרת עמוס 18/11/2019 09:07
  • בהמשך לתשובתך, אבהיר: 1.אינני משתמש בפייסבוק - אני מבוגר מאוד, ואין לי ידע בענייני פייסבוק. 2. אבקש לדעת על מה בדיוק מבוססת התשובה, על אילו מקורות מידע. 3. מהו שם המומחה שענה לשאלתי, ומהי מומחיותו והכשרתו. תודה. עמוס

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!