אוטיזם: הסימנים שצריכים להדליק נורה אדומה

להורים צעירים רבים אין את הידע והיכולת לזהות בזמן את נורות האזהרה לאוטיזם. לעיתים ההבחנה בקשיים נעשית רק לאחר הפניית תשומת ליבם מהגננת או מהסבתא. אז מה הם הסימנים, למי צריך לפנות ואיך חיים עם זה? כל הפרטים בכתבה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 24/06/2018


עשור חלף מאז קבע האו"ם את היום הבינלאומי למודעות לאוטיזם. קביעתו זו נולדה כדי לקדם את ההסברה ולהעלות את המודעות מאחר שמדובר בלקות התפתחותית הגדלה בקצב המהיר ביותר בעולם. אם לפני כ-40 שנה שכיחות האבחונים בקרב ילדים עמדה על 1:1000 ילדים, הרי שבפרסומו האחרון של המרכז הבינלאומי לחקר מחלות (CDC), עמד שיעור המאובחנים עם אוטיזם על 1:68. עוד נמצא כי בנים מאובחנים בהיקף של פי 4 יותר מאשר בנות.


בעבר אובחנו באופן שגוי ילדים ומתבגרים רבים כלוקים בפיגור ואף בסכיזופרניה במקום באוטיזם. גם לזמינות המידע והפתיחות ההולכת וגדלה יש משקל בהעלאת השכיחות. מגזרים שנמנעו מלבצע אבחונים ו"לתייג" את ילדם, עושים זאת היום בשיעור ניכר יותר.



זיהוי מקדים חשוב לקידום הילד

על פי נתוני ה-autism speaks, העמותה הלאומית הגדולה בארה"ב לטיפול באוטיזם, מספרם של הילדים המאובחנים עם אוטיזם גדול מהמאובחנים עם סוכרת, סרטן ואיידס גם יחד. עם זאת, לרוב אין להורים הצעירים את הידע והיכולת לזהות את נורות האזהרה בזמן ולעיתים ההבחנה בקשיים נעשית רק לאחר הפניית תשומת ליבם מהגננת או מהסבתא. חשוב לדעת כי זיהוי מוקדם והתחלת טיפול בגיל מוקדם הם מרכיבים חשובים לקידום הילד ולצמצום הפערים בינו לבין בני גילו. כיום ניתן לאבחן אוטיזם החל מגיל שנה בעזרת נוירולוג או פסיכיאטר.



כדאי שתכירו: אלה הסימנים שצריכים להדליק נורה אדומה

כהורים עלינו לשים לב לכמה אבני דרך התפתחותיות חשובות:


 1. עניין מופחת בסביבה

ילדים עם התפתחות תקינה נמצאים בלמידה מתמדת בשנות חייהם הראשונות. עיקר הלמידה מתבצעת על ידי חיקוי וניסוי וטעיה. כך למשל ילמדו כיצד לאחוז בכלי המשחק, לצייר וכו'. ילדים בעלי עיכוב התפתחותי יביעו עניין מופחת בסביבתם, תחומי העניין שלהם מועטים יותר, יכולת החיקוי שלהם מופחתת והם יעדיפו בדרך כלל משחק עצמאי על פני הדדי. בנוסף, ייתכן והם ישתמשו במשחקים באופן שאינו פונקציונלי, לדוגמה - יעדיפו לסובב את גלגלי המכונית ולא להסיעה.


 2. יוזמה אישית נמוכה

ילדים עם עיכוב התפתחותי משמעותי ימעיטו בפעילויות הדורשות יוזמה אישית ויעדיפו להישאר ב"מקום הנוח והמוכר". הם יתקשו להביע את רצונם באופן ברור, להישיר מבט אל האדם הקורא בשמם ולשתף ילדים או מבוגרים אחרים במשחק. כמו כן, הם אף עשויים להרבות בבכי ובהתפרצויות כדי לקבל מבוקשם.



ילדים בעלי עיקוב התפתחותי יביעו עניין מופחת בסביבתם, ימעיטו בפעילויות הדורשות יוזמה אישית 



 3. קושי בתקשורת ובמוטוריקה

 בתחילתה של השנה השנייה לחייו, ניתן לצפות שהילד יצליח לבטא כ-30 מילים, יתחיל לצרפם יחד ויבין הוראות פשוטות ("הניחי את הבובה על המיטה"). לעומתם, ילדים עם עיכוב התפתחותי יתקשו בדרך כלל ברכישת אוצר המילים ובהבנת ההוראות. יתכן וירבו במלמולים ובג'יבריש. ההתפתחות המוטורית תהיה דומה בדרך כלל בקרב כל הילדים בשנת חייהם הראשונה, אך בשנתם השנייה, כאשר יידרשו למשימות מורכבות יותר כגון אחיזת פינצטה, טיפוס במדרגות או העתקת ציורים פשוטה, יתגלו הילדים עם עיכוב התפתחותי, קושי והתנהגויות בריחה. במקרים לא מועטים יאובחנו בהמשך גם כבעלי טונוס שרירים נמוך (היפוטוניה).


 זכרו, לא כל עיכוב התפתחותי יאובחן כאוטיזם. קשיים רבים מקורם באיחור סביר המצטמצם ונעלם בשנות החיים הראשונות. עם זאת, חשוב לעקוב אחר הילד ואם הבחנתם באחד מהסימנים הללו או שאינכם בטוחים, אל תהססו לפנות לרופא התפתחותי בכל שאלה בנושא.



קראו עוד: בעקבות תגלית החוקרים הישראלים: כיצד מאבחנים אוטיזם? 



אובחנו, מה עכשיו?

אבחון רשמי לאוטיזם מבוצע בישראל על ידי פסיכיאטרים או נוירולוגים, ולאחרונה גם על ידי פסיכולוגים קליניים. האבחון מתבסס על ספר האבחנות הפסיכיאטרי 5DSM ומסתמך על ראיונות עם ההורים והצוות החינוכי, תצפיות ואינטראקציה עם הילד. נבדקים העונים על מספר קריטריונים ומקבלים את האבחנה.


 המאובחנים עם אוטיזם מוכרים כבעלי נכות של 100% והם זכאים לקצבה קבועה מטעם ביטוח לאומי וסל טיפולים מורחב מטעם קופות החולים לטובת טיפולים פרא-רפואיים שונים. בנוסף זכאים להנחה בארנונה, חשמל, תו נכה ועוד הטבות המתעדכנות מעת לעת.



 מסגרת חינוכית טיפולית

מתוקף האבחון ישנן החלטות רבות שמונחות על כתפי ההורים. העיקרית שבהן היא ההחלטה בעניין המסגרת החינוכית טיפולית. ככלל, המסגרות לחינוך מיוחד נמצאות בפיקוח בכל גיל וזאת בשונה ממערכת החינוך הרגילה, בה הפיקוח מתחיל בגיל שלוש. האפשריות העומדות בפני ההורים בטרם מלאו לילדם שלוש שנים הם מעונות יום שיקומיים העובדים בגישות טיפול שונות (בדרך כלל התנהגותית או דינאמית) או לחילופין גן פרטי עם תוכנית טיפול תומכת.


אחת לשנה נערכות ועדות השמה לילדים בגילאי שלוש ומטרתן להחליט על המשך דרכו הלימודית של הילד. האפשרויות העומדות בפתחן הן: מסגרת חינוך רגילה עם מסגרת משלבת או מסגרת חינוך מיוחד לשפה ותקשורת. ההחלטה מתקבלת על פי המלצת הצוות החינוכי המכיר את הילד. גם להורים משקל לא מבוטל בהחלטה ועל כן מומלץ להגיע מגובשים לוועדה, עם טיעונים תומכים ואף להביא איש מקצוע חיצוני התומך בעמדה זו.



אינטנסיביות הטיפול בשעות הפנאי 

החלטה משמעותית נוספת היא אופן ואינטנסיביות הטיפול במסגרת שעות הפנאי ומעבר למסגרת החינוכית. יש המצדדים במתן טיפול אינטנסיבי ברוב שעות ערותו של הילד. טיפולים אלו מותאמים אישית לקשייו של המטופל ומבוצעים על ידי אנשי מקצוע מקשת רחבה של תחומים: טיפולי שפה על ידי קלינאי/ת תקשורת, פיזיותרפיה, טיפול התנהגותי בייתי, שחייה, רכיבה טיפולית ועוד. האחרים מסתפקים בסל הטיפולים לו זכאי הילד במסגרת החינוכית בה הוא נמצא.


 לאחר האבחון מומלץ ללקט מידע ולסננו בהתאם למקרה הפרטי שלכם. לעיתים עצה מהורה ותיק, פגישת ייעוץ עם איש מקצוע מנוסה או למידה עצמאית יכולים להביא לקבלת החלטה משמעותית העשויה להשפיע על המשך דרכו והתקדמותו של הילד.



זכרו, האבחנה היא לכל החיים, מדובר בהליך ארוך עם הצלחות וקשיים בדרך. הכירו את הלקות לעומקה, היו מעורבים, אל תחששו לשאול שאלות קשות, מצו את זכויותיכם, תכננו את העתיד באופן מציאותי ושמרו על עצמכם. אחרי הכל, הילדים הללו תלויים בכם.



גילי יהב , מנתחת התנהגות מוסמכת BCBA, MA, דוקטורנטית במחלקה להפרעות תקשורת באוניברסיטת אריאל 



פורומים, התפתחות הילד

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
נוירולוגית ילדים שירה 07/05/2019 15:27
  • מה אומר ממצא אזור אקוגני סמוך לקרן המצחית משמאל, אווסקולרי בגודל כ 3,1 * 67,0 ס"מ תודה רבה

  • + הוסף תגובה
ירידה בהיקף הראש לאחר אירוע בלידה רם 21/04/2019 08:49
  • בתי נולדה בניתוח קיסרי דחוף לאחר שהרופאים אמרו שלא היה דופק בגלל בליעה של הנוזלים הקולניאלים. מאז יש ירידה מתמדת בהיקף הראש, כרגע בת ארבעה חודשים ובהיקף ראש 28%, מעבר מערב בטיפת חלב, מה אפשר / כדאי לעשות?

  • + הוסף תגובה
בת 2 וחצי משחקת עם צואתה אהבתיה 09/03/2019 10:36
  • שלום לכם . אני אמא לליאן בת 2 (שנתיים) וחצי. בשבוע האחרון בתי האהובה התעסקה כמה פעמים עם צואתה: פעם בבית קמנו בבוקר וראינו את מיטתה מרוחה ומספר פעמים בגן הגננת בחינה על כך שהיא משחקת עם המורה ומתמרחת. האינטואיציה שלי אומרת שכעס ו"נו נו נו" הם גישה לא רצויה. חשוב לי לציין שהיא מבינה מה אומרים לה אך יש עיכוב בהתפתחותה ושותה לקויה. התחלנו הליכים ואנחנו טרום מרפאה בעיסוק. אודה להדרכתכם. אבישג חתן סוללרי 0546998006 תודה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!