תזונה נטורופתית ובריאה בקיץ: כך תעשו זאת נכון

למרות שהתזונה שלנו משפיעה באופן ניכר על בריאותנו, גם החוויות הנפשיות שלנו הן בעלות השפעה על המצב הפיזי. למעשה, הדברים "שאוכלים אותנו מבפנים" עלולים להזיק לנו לא פחות, מאשר המזונות אותם אנו צורכים. הטיפול הנטורופתי קושר קשר ישיר בין הבריאות הגופנית והנפשית. הוא אינו מתייחס רק למזון אותו אנו צורכים, אלא גם לחוויות הנפשיות של האדם, לאורח החיים שלו ועוד. מהי תזונה נטורופתית, למי היא מיועדת ומהן הסיבות לכך שאנו נכשלים בדיאטות רבות? מומחית עם כל התשובות

מאת: יעל מצליח
יעל מצליח
מומחית ברפואה סינית ואקופונקטורה, נטורופתית, תזונאית קלינית טבעית, הרבליסטית קלינית
הצג טלפון מספר מקשר


בבסיס הגישה הנטורופתית עומדת ההנחה כי הבריאות הגופנית והנפשית שלנו תלויות זו בזו, ולמעשה יש להתייחס לפן הנפשי ולא רק למזונות אותם אנו צורכים. תזונה נכונה, תוך שימוש בתוספי מזון וצמחי מרפא, הם אבני היסוד של הרפואה הנטורופתית. 


בניגוד לשיטות הדיאטה הקונבנציונאליות, בה מתאימים תפריט המבוסס על כמות צריכת קלוריות יומית ועל חלוקת המזון בהתייחס לאבות המזון (חלבונים, שומנים ופחמימות, פירמידות מזון), הגישה הנטורופתית מתאימה תפריט על פי אבחון נטורופתי מעמיק, המתייחס לפן הגופני, הנפשי והרגשי.  הקו המנחה של גישה זו הוא יצירת איזון אופטימלי בגוף. 


הטיפול הנטורופתי משמש להמרצת מנגנוני האיזון הטבעיים של הגוף בעזרת שיטות שונות, לרבות דיקור סיני, התאמת תוספי תזונה, צמחי מרפא ותפריט מאוזן גופנית ונפשית המכיל בתוכו את כל אבות המזון (פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים, מינרלים ומים). 




אכילה עונתית היא חלק מהתזונה הנטורופתית

בחירת מזון נכונה היא חיונית לצורך שיפור הבריאות, וכוללת אכילה של מזונות עונתיים טריים. אכילה של מזונות שגדלים בעונתם, תספק לנו את כל רכיבי התזונה להם אנו נזקקים בצורתם הטבעית. 


חשוב להימנע ממזונות המכילים חומרים משמרים, תוספים מלאכותיים וצבעי מאכל. אכילה עונתית של מזונות טריים הגדלים בעונתם, מותאמת לאופי האדם, לטמפרטורה הפנימית של הגוף ולטמפרטורה השוררת בחוץ. 


שמירה על תזונה עונתית מכבידה פחות על הגוף ומסייעת באיזונו ובניקויו. בנוסף, היא תורמת לחיזוק הגוף והנפש, מאפשרת חילוף חומרים תקין ומסייעת לירידה במשקל.




אכילה של מזונות שגדלים בעונתם, תספק לנו את כל רכיבי התזונה להם אנו נזקקים בצורתם הטבעית



למי מיועדת שיטת תזונה זו?

שיטה זו מיועדת לכל מי שניסה בעבר דרכים שונות לירידה במשקל ללא הצלחה, והוא מעוניין ליצור אורח חיים נכון, בריא ומאוזן, המתייחס למזונות הנצרכים ולמצב הבריאותי והנפשי. התזונה הנטורופתית שומרת על בריאות המטופל ועשויה אף למנוע הזדקנות מוקדמת.שיטה זו מיועדת לנשים ולגברים, לילדים, לנערים, למתבגרים ולמבוגרים.



מהלך הטיפול הנטורופתי בקליניקה

במהלך הטיפול הנטורופתי בקליניקה, יתבצע תשאול מעמיק בכל הנוגע למצבו הבריאותי הנפשי והרגשי של המטופל. בנוסף ינותחו בדיקות הדם של המטופל ויתבצע אבחון הוליסטי השייך לרפואה הסינית, וכולל בדיקת דופק, בדיקת לשון, ובדיקת עיניים. באמצעות בדיקות אלה ניתן לגלות פרטים על מצבו הבריאותי והנפשי של המטופל. בהתייחס לאבחון המקיף, מתוכננת אסטרטגיית טיפול בהתאמה אישית.


חשוב לבחור במטפל אינטגרטיבי, בעל ראייה הוליסטית בכל הנוגע לאבחנה ולגישה הטיפולית. טיפול מוצלח יתבצע בעזרת מטפל עמו קיימת תקשורת פתוחה ונעימה, בעל ראייה רחבה מעבר לשיטות הטיפול הקונבנציונליות.



מדוע דיאטות נכשלות?

רוב הדיאטות מתייחסות לכמות הקלוריות הנצרכת ביום, ולא לאיכות המזון הנכלל בתפריט. שינויים באורח החיים הם המפתח לשמירה על משקל תקין לאורך החיים. כדי להצליח בירידה במשקל יש להפסיק בספירת הקלוריות ולעודד את כוחות הריפוי הטבעיים של הגוף, לאיזון וירידה במשקל. שינויים באורח החיים ושמירה על מערכת עיכול בריאה, הם המפתח להרזיה ולשמירה על משקל תקין.


למעשה, ככל שמערכת העיכול עובדת בצורה תקינה, עולה היכולת לספיגת הרכיבים החיוניים מהמזון, לוויסות תהליכים ביו-כימיים המתקיימים בגוף, כמו חילוף חומרים תקין, ולירידה במשקל. מניעה של רכיבי מזון חיוניים, עלולה לגרום לעצירות, לנפיחויות, לאגירת נוזלים ולעלייה במשקל.



אילו מזונות מומלץ לשלב בתפריט?

ירקות

אכלו מגוון רחב של ירקות כל יום. הם דלי קלוריות ודלי שומן, עשירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים, המגבירים את תחושת השובע ומזינים מאוד. זאת ועוד, הירקות מנקים את מערכת העיכול מרעלים ומונעים אגירת נוזלים.רצוי לאכול את הירקות בצורתם הטבעית ולא לבשל אותם. הבישול הורס את המרכיבים החשובים בירקות.

פירות הקיץ הצבעוניים מכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים והרבה מים. הם דלי קלוריות ודלי שומן, והסוכר בהם טבעי. פירות הקיץ מסייעים בתהליך חילוף החומרים ובשריפת השומן. בנוסף הם בעלי יכולת ניקוי של מערכת העיכול.


אגוזים, זרעים וגרעינים

מזונות אלה, עשירים בשומנים בריאים, ומהווים מקור איכותי לחלבון מהצומח. כמו כן, הם תורמים לתחושת שובע לאורך זמן.




ירקות ופירות דלים בשומן ומלאים בויטמינים ומינרלים 




חלבונים 

חלבונים מגבירים את תחושת השובע ומקלים על השליטה בתחושת הרעב.חלבונים מהחי המצויים במזונות ,כמו דגים, פילה בקר דל שומן, חזה עוף וביצים. בנוסף, הם מצויים גם במזונות מהצומח, לרבות שעועית, חומוס, עדשים, טופו ואגוזים. מומלץ לקנות חלבונים טריים מהחיי, אורגניים ושאינם מכילים הורמונים ואנטיביוטיקה.   


כמו כן, כדאי להימנע ככל האפשר ממזונות פלסטיק. אלו הם מזונות מתועשים ומעובדים, המכילים חומרים משמרים וצבעי מאכל ורכיבים מלאכותיים המשמשים להארכת חיי המדף ולשמירה על צבעם וטעמם של המוצרים השונים.  מזונות אלו אינם מכילים ויטמינים ומינרלים, והחומרים המשמרים אשר מצויים בהם מפריעים לעיכול המזון בגוף ולחילוף חומרים תקין.




10 הטיפים שיסייעו בהרכבת תפריט מאוזן ובריא לעונה החמה


1. פתחו את הבוקר עם כוס מים המכילה מיץ לימון טרי

עם הקימה בבוקר, שתו שתי כוסות מים עם לימון שלם סחוט טרי. מומלץ לחתוך את הלימון לרבעים, להכניסו לבלנדר עם כוס מים, לערבל ולשתות את כל הלימון עם הקליפה.  הוספת הקליפה תורמת לשמירת הוויטמינים החיוניים הקיימים בלימון, והופכת את שתייתו ליעילה ובריאה יותר.


2. אכלו ארוחת בוקר אנרגטית וקלה

ארוחת הבוקר צריכה להכיל 2-3 מנות של פירות קיץ, אגוזים ושקדים. ניתן להוסיף גם יוגורט עזים. 


3. הקפידו על ארוחת צהריים מאוזנת

ארוחת הצהריים צריכה להיות מורכבת מהרבה ירקות טריים וצבעוניים וממנת חלבון מהחי או מהצומח, בהתאם לצרכיו הבריאותיים והאישיים של כל אחד.


4. הימנעו מקניית מזון מעובד ומתועש ומארוחות מוכנות

איכלו אוכל טבעי והכי קרוב לצורתו בטבע. מומלץ לאכול מזונות טריים שבושלו על ידכם. 


5. ותרו על משקאות ממותקים

שתו מים או חליטות צמחים והימנעו ממיצים ממותקים וממשקאות מוגזים. 


6. בחרו במזון שאתם אוהבים 

אכלו מזון טעים, מגוון המתאים למצבכם הפיזי והנפשי, כזה המהווה את התזונה הבריאה ביותר עבורכם. 


7. אכלו ארוחת ערב קלה 

סלט ירקות עשיר עם מנת חלבון קטנה, השונה ממנת החלבון אותה אכלתם בצהריים, מהחי או מהצומח.


8. השתמשו בשמן זית

שתי כפות של שמן זית ביום ,מסייעות בספיגת הוויטמינים מהירקות ובחילוף חומרים תקין.


9. אכלו ארוחת ערב ארבע שעות לפני השינה

הפסיקו לאכול ארבע שעות לפני השינה והרגילו את גופכם להיות בצום עד לבוקר שלמחרת.


10. הכניסו פעילות גופנית לשגרת היום

בחרו וגוונו בסוגי פעילות גופנית שאתם אוהבים והתמידו בהם. נסו לבצע כחצי שעה של כושר בכל יום. 



הכתבה בשיתוף עם יעל מצליח, מומחית ברפואה סינית ואקופונקטורה, נטורופתית, תזונאית קלינית טבעית, הרבליסטית קלינית. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד. 



עדיין מתלבטים? להתייעצות עם יעל מצליח השאירו פרטים

שם מלא: טלפון:
קראתי והסכמתי לתקנון שלחו עכשיו >



פורום נטורופתיה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • יציאות קשות
  • מורן
  • 13/11/2018 10:44
  • היי שאלה, כשאני אוכלת שטויות( ממתקים, סוכר וכו) היציאות שלי חלקות ויש לי בערך כל יום יציאה. כשאני אוכלת בריא , בלי לחם והרבה חלבונים ומלא ירקות היציאות שלי קשות מאוד שגורמות לפיסורה שלי לחזור. אגב אני שותה תמיד בין 10-12 כוסות מים ביום. למה זה ככה?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • יציאות קשות
  • גב' ריקי וסרמן
  • 15/11/2018 11:05
  • מורן שלום, חולשה עיכולית אינה נגרמת משינוי בודד/חד פעמי של התזונה, אלא זו חולשה וותיקה מתמשכת. מתוקים מחלישים את מערכת העיכול וגורמים ליציאות רכות. ולאורך זמן פוגעים ביכולת הטבעית ל"מצק" ולהחזיק אברים. מרקם ה"יציאות" חשוב לא פחות מהתדירות. כמות רבה של חלבונים אינה תורמת לפעילות מעיים תקינה, אלא להפך. לעומת זאת ירקות כן תורמים. אך לא תמיד זה מספיק כשיש בעיה.תלוי בסוג הירקות והשילובים ביניהם. ממליצה לצרוך "סיבים מסיסים" כגון : זרעי פשתן, שיבולת שועל, בנפייבר ועוד. להתחיל את הבוקר עם פירות (לא אחרי ארוחת צהרים). אפשר לאכול 2-3 יחידות. רצוי כל סוג בנפרד. פירות מסוג אחד אפשר לאכול ברצף. בריאות וכל טוב

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • שאלה בנוגע לשיח אברהם
  • מאיה
  • 13/10/2018 09:49
  • שלום אנחנו מנסים להיכנס להריון ויש לי שחלות פוליציסטיות. מדקרת שהייתי אצלה המליצה לי לקחת שיח אברהם בטיפות 30 טיפות ביום. התחלתי לקחת את הטיפות חמישה ימים לפני הביוץ. שאלתי היא האם יש להמשיך בטיפול גם לאחר הביוץ? ובמידה ויש להפסיק, האם להפסיק בהדרגה? תודה רבה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • שיח אברהם
  • גב' ריקי וסרמן
  • 10/11/2018 19:33
  • מאיה שלום, שיח אברהם הינו צמח המשפיע על מערכת העצבים המרכזית הגורם לשיפור ולאיזון הורמונלי של אסטרוגן, פרוגסטרון ועוד. טיפול צמחי נמשך כל החודש. יש הממליצים על הפסקה בזמן המחזור/הדימום עצמו. ברפואת הצמחים מקובל ליטול פורמולה המכילה כמה צמחים, כאשר כל צמח נותן זווית טיפולית נוספת. אתך הסליחה. היתה בעיה במערכת ולכן, העיכוב בתשובה. בהצלחה. בריאות וכל טוב

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • המשך-בהריון
  • מאיה
  • 10/11/2018 19:43
  • תודה על תשובתך. נכנסתי להריון ולא הפסקתי עדיין עם שיח אברהם. הבנתי שלא מומלץ להפסיק בבת אחת. איך עלי להפסיק בהדרגה? הבנתי שניתן להמשיך עד שבוע 12. תודה רבה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • שיח אברהם - שימוש בזמן הריון
  • גב' ריקי וסרמן
  • 12/11/2018 09:32
  • מאיה שלום, צמח שיח אברהם אינו מומלץ לשימוש בזמן היריון. אלא רק במקרים של חוסר פרוגסטרון וחשש להפלה בשלבי ההיריון המוקדמים. למרות זאת, אפשר ליטול בטרימסטר הראשון של ההיריון. תתחילי לרדת במינון (כ-20% כל פעם) וכשתגיעי לסביב 40% - רווחי תדירות הנטילה: יום כן יום לא. ולאחר מכן - יום כן יומיים לא. עד שתסיימי הבקבוק. בריאות וכל טוב

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אינוזיטול
  • שירן
  • 19/10/2018 10:59
  • היי רציתי לשאול מה המינון המומלץ אינוזיטול סובלת מתסמונת שחלות פוליציסטיות תנגודת אינסולין וטרשת נפוצה לוקחת 1000 מלגרם כורכומין ו4000 מלגרם ויטמין d מחפשת דרך טבעית לקבל מחזור .... תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אינוזיטול
  • גב' ריקי וסרמן
  • 10/11/2018 19:51
  • שירן שלום, במצב מורכב שבו יש מחלת רקע כגון "טרשת נפוצה" - אני ממליצה לך לפנות לנטורופת באזור מגורייך, אשר ילווה אותך בתהליך. היתה תקלה במערכת ולכן העיכוב בתשובה. אתך הסליחה. בריאות וכל טוב

  • + הוסף תגובה
  • הדפס


בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל