מחקר חדש קובע: טיפוס ספורטיבי עשוי לסייע בטיפול בדיכאון

אחד מכל 10 ישראלים סובל מדיכאון, נתון שממצב את ההפרעה כאחת מהבעיות הנפשיות הנפוצות ביותר. מחקר חדש חושף דרך מפתיעה במיוחד להילחם בדיכאון, בעזרת טיפוס בולדרינג: מהו וכיצד עשוי לסייע במיתון ההפרעה? כל המידע

כתבה פרסומית
מאת: מערכת אינפומד


בולדרינג הוא סוג של טיפוס על סלעים או על קיר טיפוס, ללא שימוש ברתמות או חבלים. בשל העובדה שאין כל דרך לאבטח את המטפס, בולדרינג מערב לרוב טיפוס לגבהים נמוכים (עד ל-3 מטרים), אך הוא כולל מסלולים מאתגרים מאוד. טיפוס בולדרינג התחיל במקור כטיפוס על סלעים גדולים, הנקראים בולדרים, אך כיום מתייחס הוא לכל טיפוס לגבהים נמוכים יחסית, וכולל גם קיר טיפוס.

מחקר שבוצע באוניברסיטת אירזונה שבטוסון, מצא כי מבוגרים הסובלים מדיכאון שלקחו חלק באימוני בולדרינג במשך 8 שבועות, חוו שיפור משמעותי בתסמיני המצב הנפשי. החוקרים הציגו לאחרונה את ממצאיהם בכנס השנתי ה -29 של האגודה הפסיכולוגית למדע, שנערך בבוסטון, ארה"ב.



דיכאון מוגדר לרוב כמצב המאופיין ברגשות עצב, ריקנות וחוסר תקווה ונמשך לפחות שבועיים. על פי הספרות המקצועית, דיכאון מתפתח ברוב המקרים עקב אירוע קשה וטראומתי. דיכאון אינו מוגדר כמחלה, אלא כתסמונת הכוללת תסמינים שונים, בהם תחושות שליליות, לדוגמה תחושת אשמה וחוסר ערך; עייפות, בעיות ריכוז ולעיתים אף מחשבות על מוות ועל התאבדות. 


על פי רוב, אנשים אשר מקבלים טיפול בדיכאון, באמצעות תרופות, טיפולי פסיכותרפיה או שילוב של שניהם , מחלימים באופן מלא. עם זאת, נתונים סטטיסטים שונים מצבעים על כך שרק כשליש מאלה הסובלים מדיכאון חמור יחפשו טיפול באופן אקטיבי. 



קראו עוד: דיכאון קליני או עצב חולף? כך תדעו 



החוקרים ביקשו לבדוק האם לבולדרינג יש השפעה מועילה על אנשים הסובלים מסימפטומים של דיכאון. במובנים רבים טיפוס מהווה פעילות חיובית: קיימים מסלולים מגוונים המותאמים לרמת הכושר הגופני, והוא טומן בחובו פן חברתי לצד תחושת הישג מידית. 




המחקר בחן האם טיפוס בולדרינג עשוי להועיל לאנשים הסובלים מדיכאון 



המחקר מצא: טיפוס בולדרינג מפחית את חומרת הדיכאון

המחקר בחן יותר מ-100 מבוגרים מגרמניה שחולקו לשתי קבוצות באופן אקראי. קבוצה אחת, התחילה להתאמן בבולדרינג באופן מידי, ואילו הקבוצה השנייה התחילה באימוני הטיפוס בשלב מאוחר יותר במחקר. שתי הקבוצות ביצעו אימוני בולדרינג במשך שלוש שעות בשבוע, ורוב המשתתפים במחקר לא התנסו בספורט זה בעבר. 


חומרת הסימפטומים הדיכאוניים הוערכה בנקודות שונות במהלך המחקר באמצעות שימוש בשאלון בק להערכת דיכאון (Beck Depression Inventory), אשר מהווה את אחד הכלים השכיחים ביותר למדידת חומרת הדיכאון. השאלון מכיל 21 שאלון לדיווח עצמי של הנבדק. בנוסף, בוצעה הערכה של סימפטומים שונים המאפיינים את המצב הנפשי. 



קראו עוד: ריצה - מרשם לטיפול בדיכאון? 



החוקרים גילו כי בקרב המשתתפים אשר היו חלק מהקבוצה שהתחילה מיד באימוני הבולדרינג היה שיפור של 6.27 נקודות בממוצע בהתייחס למדד הדיכאון של בק. מנגד, הקבוצה שהתחילה באימוני הטיפוס בשלב מאוחר יותר במחקר, חוותה שיפור של 1.4 נקודות בלבד.על פי החוקרים, השיפור במדד הדיכאון של בק הנראה בקבוצה הראשונה, מייצג הקלה במצב הנפשי- מדיכאון מתון לדיכאון קל. 


אז מדוע קיר הטיפוס מהווה תרופה יעילה כנגד דיכאון? בולדרינג דורש רמות גבוהות של ריכוז, מה שהופך אותו ליעיל מאוד לטיפול בתסמיני הדיכאון. תשומת הלב מופנית מהמחשבות הקודרות אל המאמץ שהפעילות הגופנית דורשת. כמו כן, העובדה שיש להתמקד במה שמתרחש כאן ועכשיו, לא משאירה פנאי רב להרהור בדברים השונים המתרחשים בחייו של הסובל מדיכאון.  בנוסף, טיפוס מספק תחושת הצלחה והישג מידי, וכמו כל סוג של פעילות גופנית, כך גם בכל הנוגע לטיפוס – העיסוק בספורט נתפס לרוב כפעילות חיובית, המשפרת את תחושת הערך העצמי. הפעילות הספורטיבית מעודדת חשיבה חיובית וכך תורמת לשיפור מצב הרוח. 





פורום חרדה

ד"ר יששכר הרמן

ד"ר יששכר הרמן
ד"ר יששכר הרמן הינו פסיכיאטר, אחראי על הבקרה בכל בריאות הנפש בישראל (עד ינואר 2016).כמו כן ד"ר הרמן כיהן כמנהל המרכז לטיפול בנפגעי סמים ביפו, כיהן כחבר מועצה ברשות למלחמה בסמים וחבר בועדות של עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • אציטאלופארם. הפסקה וחזרה
  • ps
  • 17/03/2019 19:30
  • שלום רב ד"ר. בעלי ואני כבר שנים בטיפולי פוריות ולפני שנה וחצי חוויתי הפלה טבעית קשה אחרי טיפולי IVF שגרמה לי לחרדות קשות (אין לי מושג אם זה היה הורמונלי או נפשי, אבל זה היה). אחרי חודשים של סבל, התחלתי לקבל אסציטלופארם, מה שמאד הועיל לי אחרי כמה שבועות וחזרתי לעצמי ואף יותר. לפני חצי שנה עברנו עוד הפלה אחרי טיפול כי לעובר פסק הדופק (כשאני עם הכדורים), ואחריה החלטנו שנחזור לטיפולי הפוריות שוב בלי הכדורים. אני הטיפשה הפסקתי את הכדורים בבת אחת כדי לשוב לטיפולים במהרה, ואחרי כמה שבועות בלעדיהם, התחלתי לחוש מעט לחץ ומצבי רוח, והחלטתי שזה אידיוטי להיות בלעדיהם וחזרתי לקחת אותם ישר במינון של 10 מ"ג ללא הדרגתיות. מאז אני מרגישה רע מאד ושאיני אינני עצמי. חרדות, לחץ, כאבי ראש נוראיים, יובש בפה, חוסר אופטימיות שזה יעבור ושאחזור לעצמי וחוסר חשק בכלליות. עברו שבועיים ויומיים מאז שהתחלתי לקחת את הכדורים בחזרה, ואני חסרת אונים. מה לעשות? האם אלו תופעות לוואי ידועות? להמתין בסבלנות? אני לוקחת גם קלונקס 0.5 מ"ג מדי יום ולא מרגישה שיפור משמעותי. אני אדם מאד, אבל מאד אופטימי ותחושות אלו קשות לי מאד והן כמעט ההיפך מאופיי האמיתי. יש לציין שבעבר לקחתי רסיטל לפרקים בשל צורך. אשמח לעצתך החכמה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • אסציטלופרם היא תרופה שיש לקחת באופן רציף ומסודר כדי לקבל השפעה חיובית מיטבית. בתחילת טיפול, וכמובן כשמחדשים טיפול התרופה לפעמים גורמת לנסיגה ואף החמרה במצב, וכן גם לתופעות שתארת, אך בהמשך זה חולף אם התחלת לפני שבועיים צפוי שכעת בהדרגה ההשפעה השלילית תחלוף, ותתחילי להרגיש טוב יותר. לפעמים תחילת ההשפעה החיובית מתעכבת ומתחילה רק לאחר 6 שבועות טיפול רציף ומסודר. מכאן שמה שנכון לעשות הוא פשוט להמשיך בטיפול, ולתת לגוף להתאזן מחדש עם התרופה. אם היא עזרה לך בעבר כל הסיכויים שגם כעת זה יעזור.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • חרדות
  • POOH2019
  • 17/03/2019 10:50
  • אני סובלת מחרדות כבר תקופה, אני במעקב אצל רופא משפחה, לוקחת קלונקס - חצי כדור לפני שינה רק אם אני מרגישה שאני לא יכולה להירדם וגם כדי שאשן טוב ושינה רצופה ורגועה עד הבוקר. אני גם קמה אחרת אחרי שלקחתי אותו. במשך היום גם יש לי חרדות, אני עובר כרגע משבר בזוגיות (של 8 שנים) וגם במשפחה. במשך היום אני לפעמים לוקחת רסקיו- טיפות, רלקסין כדור אחד כדי להיות רגועה למשך כמה שעות בעבודה , וטיפות רגיעון , הכל טבעי !! אבל אני מרגישה שלפעמים זה לא משפיע עליי, אני רועדת לפעמים (האצבעות שלי רועדות בכתיבה) והדופק שלי נהיה מהיר (מרגישה אותו מאד חזק כשאני שמה את היד על החזה-והוא לא ככה בדרך כלל או ביום יום כשאני רגועה) - איך אני מרגיעה את עצמי במצב כזה? אני נמצאת בהמתנה לפסיכיאטר / פסיכולוג אשמח לתשובה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • בילבול וקושי בזיהוי רגש
  • שני
  • 17/03/2019 12:31
  • בחודשים האחרונים אני מוצפת בהמון נושאים ואתגרים בעיקר חברתית וזוגית . אני נאלצת להגיב כל הזמן לנושאים שהם חשובים לעתידי . אני מנסה לבחון בכלל את ההרגשה והרגש שלי לגבי הדברים ואינני מצליחה אפילו להגיע לרגשות אלה כדי לחוש , להרגיש ולהבין מה באמת אני מרגישה. אשמח אם תוכל לכוון אותי ולהציע דרך להגיע לרגש הנכון.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
גב' אריאלה בר דויד גב' אריאלה בר דויד
MA , פסיכולוגית מומחית להפרעות אכילה, מרפאה... קרא עוד
מחלות קשורות

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ