לוקחים ויטמין A? אל תגזימו איתו

ויטמין A הוא רכיב חשוב שתומך בין היתר במערכת החיסונית. מאחר שהגוף שלנו אינו מייצר באופן טבעי ויטמין A, ישנם אנשים שבוחרים לצרוך תוסף תזונה שלו. עם זאת, צריכה מוגזמת של ויטמין A עלולה לפגוע בבריאות העצם, כך עולה ממחקר חדש

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 29/10/2018


לרוב, אנו מקבלים ויטמין A מהמזון שאנו אוכלים, כגון גזר, בטטות, כבד, סלמון ומוצרי חלב מסוימים. תזונה מאוזנת אמורה לספק לנו כמות יומית רצויה של ויטמין A בגוף. עם זאת, למרות שניתן לספק את כמות מומלצת של ויטמין A מן המזון, ישנם אנשים שמאזנים את רמות הוויטמין באמצעות תוספי תזונה.


מחקר חדש של אוניברסיטת גוטנבורג, שבשבדיה, מצא כי צריכה גדולה מדי של תוסף התזונה ויטמין A, עלולה להגדיל את הסיכון לדילול העצמות ולשברים.



מה הכמות המומלצת?

לפי ה-NIH (המכונים הלאומיים לבריאות), הכמות המומלצת לצריכה יומית של ויטמין A לגילאי 19-50 היא 900 מיקרוגרם ליום לגברים, ו-700 מיקרוגרם ליום לנשים. בחצי כוס של גזר חי יש כ-580 מיקרוגרם ויטמין A, למשל, וב-85 גרם של כבד בקר יש כ-6500 מיקרוגרם של ויטמין A.




הכמות המומלצת לצריכה יומית למבוגרים של ויטמין A  היא 900 מיקרוגרם לגברים ו-700 מיקרוגרם לנשים




אל תגזימו עם ויטמין A

במחקר קודם של החוקרים, הם בחנו את ההשפעה של כמות גדולה של תוסף התזונה ויטמין A על עכברים. הם מצאו שכמות הגדולה פי 13 עד 142 מהכמות היומית המומלצת לבני אדם, גרמה לבריאות עצם נמוכה והעלתה את הסיכון לשברים כבר לאחר שבוע-שבועיים.


במחקר החדש, החוקרים רצו לבחון שוב את ההשפעה של כמות גדולה של תוסף התזונה ויטמין A, אך בתנאים הדומים יותר לאלה שאדם יכול להיחשף אליהם כשהוא צורך תוספי תזונה במשך זמן ארוך. 


לצורך כך, החוקרים השתמשו במחקר החדש במינונים נמוכים יותר של ויטמין A – כמות הגדולה פי 4.5 עד 13 יותר מהכמות היומית המומלצת – במשך שבוע, 4 שבועות או 10 שבועות.



קראו עוד: 12 סימנים שמעידים על מחסור בויטמין D




כבר לאחר 8 ימים התחילה ההשפעה

החוקרים גילו שכבר לאחר 8 ימים מתחילת המחקר, צפיפות העצם של העכברים החלה לרדת, ולאחר 10 שבועות, העצמות שלהם נהפכו לפריכות יותר ונטו להישבר.


מחקרי עבר שעסקו בנושא כבר הראו שוויטמין A עלול להפחית את צפיפות העצם, אך כמו במחקרם הקודם של חוקרים אלו, הם נעשו במינונים מאוד גבוהים ובזמן קצר. במחקר הנוכחי, החוקרים מראים שגם ריכוזים נמוכים הרבה יותר של ויטמין A, הרלוונטיים לבני אדם, עדיין מפחיתים את חוזק וצפיפות העצם.


יותר ויותר אנשים נוטים היום להשתמש בתוספי תזונה, ולכן צריכה מוגברת של ויטמין A עלולה להפוך לבעיה שתצמח עם הזמן. הדרך הטובה ביותר להימנע ממנה היא לצרוך באופן מאוזן ויטמין A מהמזון או להקפיד על צריכה של תוספי מזון בצורה מאוזנת. 



פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • חרדה חברתית ודכאון
  • אני
  • 13/05/2019 20:04
  • שלום ד"ר. סובלת מחרדה חברתית. בעבר טופלתי באסטו שהוחלף לויפאקס ובגלל תופעות הלוואי הרבות הופסק טיפול בהדרגה. כעת נוטלת אדווגנדה של אלטמן, קומפלקס ויטמין b של סולגאר ומעונינת להוסיף ברנמי-גוטוקולה של אינדיה אורגניק. האם השילוב מתאים והאם יש סיכוי שהחרדות ובפרט הסימפטומים המלווים את החרדה החברתית (דופק מהיר, רעד בדיבור והסמקה) יחלפו, או שאני צריכה להשלים עם המצב ? האם יש המלצה לשילוב אחר יעיל? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תוסף תזונה עם פריזמה
  • יעלי
  • 04/05/2019 10:22
  • שומן על הכבד
  • סארה
  • 29/04/2019 21:10
  • שלום יש לי שומן על הכבד שלי והמשקל שלי 88 הרופא שלי אמר שצריך לעשות דייט ואני אישית לא אוהבת ללכת לדיטנית .התחלתי לעשות אבל רציתי לקחת תוספות כמו: אומגה 3,שן הארי,גידול מצוי,פרוביוטיקה, אצות ים glutathione reductase selenium NAC השאלה שלי איך אפשר לסדר את כל אלה באופן שאף אחד לא ישפיע על השני וגם באופן כזה שאני לא אפגע מכל אלה? אני רוצה להיות בריאה כמה שיותר מהר ובשביל זה אני חייבת לקחת את התוספות האלה. יש לי אלרגיה g6pd.אשמח מאוד לתשובה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
ד"ר אורנה לוין ד"ר אורנה לוין
רופאת משפחה, מומחית בצמחי מרפא, ותזונה. קרא עוד
גב' ליטל פרידנהיין גב' ליטל פרידנהיין
דיאטנית קלינית קרא עוד
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ