לוקחים ויטמין A? אל תגזימו איתו

ויטמין A הוא רכיב חשוב שתומך בין היתר במערכת החיסונית. מאחר שהגוף שלנו אינו מייצר באופן טבעי ויטמין A, ישנם אנשים שבוחרים לצרוך תוסף תזונה שלו. עם זאת, צריכה מוגזמת של ויטמין A עלולה לפגוע בבריאות העצם, כך עולה ממחקר חדש

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 29/10/2018


לרוב, אנו מקבלים ויטמין A מהמזון שאנו אוכלים, כגון גזר, בטטות, כבד, סלמון ומוצרי חלב מסוימים. תזונה מאוזנת אמורה לספק לנו כמות יומית רצויה של ויטמין A בגוף. עם זאת, למרות שניתן לספק את כמות מומלצת של ויטמין A מן המזון, ישנם אנשים שמאזנים את רמות הוויטמין באמצעות תוספי תזונה.


מחקר חדש של אוניברסיטת גוטנבורג, שבשבדיה, מצא כי צריכה גדולה מדי של תוסף התזונה ויטמין A, עלולה להגדיל את הסיכון לדילול העצמות ולשברים.



מה הכמות המומלצת?

לפי ה-NIH (המכונים הלאומיים לבריאות), הכמות המומלצת לצריכה יומית של ויטמין A לגילאי 19-50 היא 900 מיקרוגרם ליום לגברים, ו-700 מיקרוגרם ליום לנשים. בחצי כוס של גזר חי יש כ-580 מיקרוגרם ויטמין A, למשל, וב-85 גרם של כבד בקר יש כ-6500 מיקרוגרם של ויטמין A.




הכמות המומלצת לצריכה יומית למבוגרים של ויטמין A  היא 900 מיקרוגרם לגברים ו-700 מיקרוגרם לנשים




אל תגזימו עם ויטמין A

במחקר קודם של החוקרים, הם בחנו את ההשפעה של כמות גדולה של תוסף התזונה ויטמין A על עכברים. הם מצאו שכמות הגדולה פי 13 עד 142 מהכמות היומית המומלצת לבני אדם, גרמה לבריאות עצם נמוכה והעלתה את הסיכון לשברים כבר לאחר שבוע-שבועיים.


במחקר החדש, החוקרים רצו לבחון שוב את ההשפעה של כמות גדולה של תוסף התזונה ויטמין A, אך בתנאים הדומים יותר לאלה שאדם יכול להיחשף אליהם כשהוא צורך תוספי תזונה במשך זמן ארוך. 


לצורך כך, החוקרים השתמשו במחקר החדש במינונים נמוכים יותר של ויטמין A – כמות הגדולה פי 4.5 עד 13 יותר מהכמות היומית המומלצת – במשך שבוע, 4 שבועות או 10 שבועות.



קראו עוד: 12 סימנים שמעידים על מחסור בויטמין D




כבר לאחר 8 ימים התחילה ההשפעה

החוקרים גילו שכבר לאחר 8 ימים מתחילת המחקר, צפיפות העצם של העכברים החלה לרדת, ולאחר 10 שבועות, העצמות שלהם נהפכו לפריכות יותר ונטו להישבר.


מחקרי עבר שעסקו בנושא כבר הראו שוויטמין A עלול להפחית את צפיפות העצם, אך כמו במחקרם הקודם של חוקרים אלו, הם נעשו במינונים מאוד גבוהים ובזמן קצר. במחקר הנוכחי, החוקרים מראים שגם ריכוזים נמוכים הרבה יותר של ויטמין A, הרלוונטיים לבני אדם, עדיין מפחיתים את חוזק וצפיפות העצם.


יותר ויותר אנשים נוטים היום להשתמש בתוספי תזונה, ולכן צריכה מוגברת של ויטמין A עלולה להפוך לבעיה שתצמח עם הזמן. הדרך הטובה ביותר להימנע ממנה היא לצרוך באופן מאוזן ויטמין A מהמזון או להקפיד על צריכה של תוספי מזון בצורה מאוזנת. 



פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
נשירת שיער טלי 04/12/2019 18:38
  • שלום, בני בן ה25 מקריח למעלה באיזור הראש(לאט לאט השיער נסוג בקרקפת ) האם יש דרך לעצור את התהליך בעזרת תזונה מתאימה?

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
סרדינים וטונה עמוס 11/10/2018 23:00
  • שלום רב, האם סרדינים וטונה בקופסאות הם מזון מומלץ? אני נהנה מהם, ואינני אוהב דגים טריים. לכן אני אוכל את המשומרים הנ"ל, בלית ברירה. אשמח לדעת שהמשומרים הנ"ל נחשבים טובים, על אף ההסתייגות המפורסמת ממזון משומר בכלל. עמוס

  • + הוסף תגובה
לא כדאי לאכול הרבה טונה משה 18/11/2019 00:56
  • הטונה מכילה מתכות כבדות כולל כספית. כנס לדף הפייסבוק שלי "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
טונה משומרת עמוס 18/11/2019 09:07
  • בהמשך לתשובתך, אבהיר: 1.אינני משתמש בפייסבוק - אני מבוגר מאוד, ואין לי ידע בענייני פייסבוק. 2. אבקש לדעת על מה בדיוק מבוססת התשובה, על אילו מקורות מידע. 3. מהו שם המומחה שענה לשאלתי, ומהי מומחיותו והכשרתו. תודה. עמוס

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!