כל מה שרציתם לדעת על שומרי משקל

מיליוני אנשים מכ-30 מדינות בכל העולם נעזרים בתוכנית של שומרי משקל. מה הם עקרונות הדיאטה והאם היא באמת יעילה? כל הפרטים בכתבה
כתבה פרסומית כתבת חסות



הרעיון נולד בברוקלין בשנת 1963. ג'ין נידג', אז עקרת בית, וקבוצה של חברים מקווינס, החלו להיפגש פעם בשבוע כדי לדבר על איך לרדת במשקל.


כיום, שומרי משקל היא שיטה בינלאומית והתוכנית הגדולה ביותר להורדת משקל בארה"ב. היא אושרה על ידי רופאים רבים וניתן ליישמה במסגרות שונות, בהן מקום העבודה.


התוכנית של שומרי משקל כוללת פגישות קבועות, למידה עצמית, תמיכה קבוצתית ושיטת נקודות. מטרת המשתתפים היא להגיע למשקל יעד או ל-BMI שבין 20 עד 25, הנחשב לטווח אידיאלי.



קראו עוד: BMI האם הוא נחשב למדד אמין?



תמיכה קבוצתית

המסגרת הקבוצתית חשובה בשומרי משקל. היא מספקת תמיכה חיובית ומחזקת משתתפים שרוצים לרדת במשקל, דבר החיוני בטווח הקצר ובטווח הארוך. אחרי הכל, הניסיון לרדת במשקל עלול להיות מלחיץ מאוד ותמיכה קבוצתית עשויה להפוך את התהליך לפחות מפחיד.


המשתתפים בשומרי משקל נפגשים באופן קבוע. במסגרת המפגשים לומדים על תזונה ופעילות גופנית, וכן נמצאים במעקב אחר התקדמות הירידה במשקל שלהם. 


כל אחד יכול להצטרף לשומרי משקל, כל עוד הוא שוקל לפחות 2.3 ק"ג מעל המשקל המינימלי לגובה שלו.



תמיכה אישית

פרט למפגשים הקבוצתיים, בשומרי משקל מציעים קואצ'ינג אחד על אחד ותוכנית אישית לכל משתתף, המתאימה לאורח החיים שלו. התמיכה האישית בשומרי משקל ממשיכה לא פעם גם לאחר מסגרת הקבוצה והמפגשים, באמצעות מיילים, צ'אטים ושיחות טלפון.





השיטה כוללת בניית תכנית אישית לכל משתתף המותאמת לאורח החיים שלו





שיטת הנקודות

למשתתפים בשומרי משקל אין איסורים על מאכלים או על פעילויות מסוימים. במקום זאת, ישנו שימוש בשיטת ניקוד כדי להיות במעקב על בסיס יומי. דבר זה גורם למשתתף לקחת אחריות על הפעילות היומית שלו להורדת משקל.


שיטת הניקוד לרוב יעילה גם בטווח הרחוק, מאחר שהיא גורמת למשתתפים לשנות את הרגלי התזונה שלהם ולאכול יותר פירות, ירקות וחלבון, ולאכול מזון פחות עשיר בסוכר ובשומן.


הניקוד תלוי בשומן, בסוכר ובחלבון. ככל שכמות החלבון גבוהה יותר, כך הניקוד יורד, ככל שכמות הסוכר והשומן גבוהות יותר, כך הניקוד של המזון גבוה יותר ומומלץ פחות לאכול ממנו.



קראו עוד:

9 מאכלים שמנים, ובכל זאת בריאים 



לדוגמה:

ביצה = 2 נקודות

2 כפות של גבינת צ'דר דלת שומן = 1 נקודה

עגבניות קצוצות עם בצל ועשבים טריים = 0 נקודות

כף שמן זית = 1 נקודה

אדם שאוכל חביתה משתי ביצים וגבינת צ'דר, הנעשית בשמן זית עם עגבניות, בצל ועשבים טריים, ישתמש ב-6 נקודות. אם התקציב היומי שלו 30 נקודות, למעשה נותרו לו 24 נקודות נוספות.

טווח הנקודות תלוי במשקל המשתתף וביעד המשקל שאליו הוא שואף להגיע. כמו כן, ניתן להרוויח נקודות במהלך היום עבור פעילויות מסוימות כגון הליכה.


שמירה על משקל רצוי

לאחר הירידה במשקל, מגיע שלב השמירה על משקל היעד. בתקופה זו נוספות נקודות יומיות, אך נמשך מעקב אחר צריכת המזון והפעילות היומית. במשך כמה שבועות מגדילים בהדרגה את צריכת המזון של המשתתף, עד שהוא מגיע למצב שאינו עולה ואינו מוריד ממשקלו.


במהלך השבועות הללו נעשות שקילות קבועות שמטרתן לבדוק אם המשתתף מצליח להישאר במסגרת חריגה של 0.91 ק"ג ממשקל היעד שלו. במידה וחלה הצלחה, המשתתף למעשה סיים את התוכנית והוא מוזמן לביקורת רק אחת לחודש.



יעילות השיטה

במחקר שהתפרסם בשנת 2011 בכתב העת The Lancet נמצא שמטופלים שהופנו על ידי הרופא שלהם לשומרי משקל איבדו פי 2 יותר משקל מאילו שהחלו טיפול סטנדרטי אחר להורדת משקל, בתוך 12 חודשים.


מחקר נוסף, שפורסם בכתב העת American Journal of Lifestyle Medicine, מצא שמבוגרים שהשתתפו בלפחות 2 על כל 3 מפגשים במשך 6 חודשים של שומרי משקל, הפחיתה בצורה משמעותית את רמות הסוכר והאינסולין בגופם, וזאת לצד הירידה במשקל.


בשנת 2011 ה-NHS (שירות הבריאות הלאומי של בריטניה) תיאר את שומרי משקל כשיטה יעילה מאוד להורדת משקל. 


מסקירה של 45 מחקרים, שפורסמה בשנת 2015 בכתב העת Annals of Internal Medicine, עולה כי שומרי משקל היא תוכנית המתאימה להמלצה על ידי רופאים למטופלים המעוניינים להוריד במשקל.



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
אני שמנה דניה 26/04/2020 18:27
  • אני בת 18 רוצה מאוד לרדת במשקל אני שוקלת 122 קילו מה אני יכולה לעשות

  • + הוסף תגובה
אני שמנה מי 18/05/2020 22:37
  • תהיי חזקה. אל תתייאשי ותמשיכי לנסות. לא משנה לאחר כמה נסיונות את תצליחי ותפתיעי את עצמך. לא קל לשנות הרגלים וזה בסדר אם לא תצליחי בפעם הראשונה או בפעם האלף. תמשיכי ובסוף זה יצליח

  • + הוסף תגובה
תוספי תזונה ספציפיים-המלצה האם לקחת נירית 15/04/2020 16:05
  • שלום רב, אני מעוניינת לקנות תוספי תזונה לשיער ולטיפוח הפנים (קולגן), שמיוצרים מרכיבים טבעיים בלבד, ועל פי המלצות ותמונות של לפני-אחרי, ערך המוצרים עלה מאוד בעיניי ואני מעוניינת להתחיל שימוש, אמנם אני חוששת מפגיעה בכבד עקב צריכה ממושכת של תוספי תזונה, הרי טיפול בתוספים מראה תוצאות רק לאחר מספר חודשים, מספר שאלות: 1. האם אני מסתכנת בפגיעה בכבד? 2. האם אני מסתכנת בפגיעות אחרות/נוספות? 3. האם יש תופעות לוואי? 4. האם ניתן לשתות אלכוהול ללא חשש בזמן הטיפול? 5. האם ניתן לצרוך תרופות קבועות אחרות בזמן הטיפול, למשל ציפרלקס? 6. האם ניתן לצרוך את שני סוגי תוספי המזון במקביל או שזוהי העמסה על המערכת? תודה רבה מראש

  • + הוסף תגובה
ויטמינים אלדד 06/04/2020 12:07
  • שלום, מחפש כדורי ויטמינים מומלצים עבורי, בן 45, עובד משרדית, צמחוני+ קצת דגים.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!