כל מה שרציתם לדעת על שומרי משקל

מיליוני אנשים מכ-30 מדינות בכל העולם נעזרים בתוכנית של שומרי משקל. מה הם עקרונות הדיאטה והאם היא באמת יעילה? כל הפרטים בכתבה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 07/11/2018


הרעיון נולד בברוקלין בשנת 1963. ג'ין נידג', אז עקרת בית, וקבוצה של חברים מקווינס, החלו להיפגש פעם בשבוע כדי לדבר על איך לרדת במשקל.


כיום, שומרי משקל היא שיטה בינלאומית והתוכנית הגדולה ביותר להורדת משקל בארה"ב. היא אושרה על ידי רופאים רבים וניתן ליישמה במסגרות שונות, בהן מקום העבודה.


התוכנית של שומרי משקל כוללת פגישות קבועות, למידה עצמית, תמיכה קבוצתית ושיטת נקודות. מטרת המשתתפים היא להגיע למשקל יעד או ל-BMI שבין 20 עד 25, הנחשב לטווח אידיאלי.



קראו עוד: BMI האם הוא נחשב למדד אמין?



תמיכה קבוצתית

המסגרת הקבוצתית חשובה בשומרי משקל. היא מספקת תמיכה חיובית ומחזקת משתתפים שרוצים לרדת במשקל, דבר החיוני בטווח הקצר ובטווח הארוך. אחרי הכל, הניסיון לרדת במשקל עלול להיות מלחיץ מאוד ותמיכה קבוצתית עשויה להפוך את התהליך לפחות מפחיד.


המשתתפים בשומרי משקל נפגשים באופן קבוע. במסגרת המפגשים לומדים על תזונה ופעילות גופנית, וכן נמצאים במעקב אחר התקדמות הירידה במשקל שלהם. 


כל אחד יכול להצטרף לשומרי משקל, כל עוד הוא שוקל לפחות 2.3 ק"ג מעל המשקל המינימלי לגובה שלו.



תמיכה אישית

פרט למפגשים הקבוצתיים, בשומרי משקל מציעים קואצ'ינג אחד על אחד ותוכנית אישית לכל משתתף, המתאימה לאורח החיים שלו. התמיכה האישית בשומרי משקל ממשיכה לא פעם גם לאחר מסגרת הקבוצה והמפגשים, באמצעות מיילים, צ'אטים ושיחות טלפון.





השיטה כוללת בניית תכנית אישית לכל משתתף המותאמת לאורח החיים שלו





שיטת הנקודות

למשתתפים בשומרי משקל אין איסורים על מאכלים או על פעילויות מסוימים. במקום זאת, ישנו שימוש בשיטת ניקוד כדי להיות במעקב על בסיס יומי. דבר זה גורם למשתתף לקחת אחריות על הפעילות היומית שלו להורדת משקל.


שיטת הניקוד לרוב יעילה גם בטווח הרחוק, מאחר שהיא גורמת למשתתפים לשנות את הרגלי התזונה שלהם ולאכול יותר פירות, ירקות וחלבון, ולאכול מזון פחות עשיר בסוכר ובשומן.


הניקוד תלוי בשומן, בסוכר ובחלבון. ככל שכמות החלבון גבוהה יותר, כך הניקוד יורד, ככל שכמות הסוכר והשומן גבוהות יותר, כך הניקוד של המזון גבוה יותר ומומלץ פחות לאכול ממנו.



קראו עוד:

9 מאכלים שמנים, ובכל זאת בריאים 



לדוגמה:

ביצה = 2 נקודות

2 כפות של גבינת צ'דר דלת שומן = 1 נקודה

עגבניות קצוצות עם בצל ועשבים טריים = 0 נקודות

כף שמן זית = 1 נקודה

אדם שאוכל חביתה משתי ביצים וגבינת צ'דר, הנעשית בשמן זית עם עגבניות, בצל ועשבים טריים, ישתמש ב-6 נקודות. אם התקציב היומי שלו 30 נקודות, למעשה נותרו לו 24 נקודות נוספות.

טווח הנקודות תלוי במשקל המשתתף וביעד המשקל שאליו הוא שואף להגיע. כמו כן, ניתן להרוויח נקודות במהלך היום עבור פעילויות מסוימות כגון הליכה.


שמירה על משקל רצוי

לאחר הירידה במשקל, מגיע שלב השמירה על משקל היעד. בתקופה זו נוספות נקודות יומיות, אך נמשך מעקב אחר צריכת המזון והפעילות היומית. במשך כמה שבועות מגדילים בהדרגה את צריכת המזון של המשתתף, עד שהוא מגיע למצב שאינו עולה ואינו מוריד ממשקלו.


במהלך השבועות הללו נעשות שקילות קבועות שמטרתן לבדוק אם המשתתף מצליח להישאר במסגרת חריגה של 0.91 ק"ג ממשקל היעד שלו. במידה וחלה הצלחה, המשתתף למעשה סיים את התוכנית והוא מוזמן לביקורת רק אחת לחודש.



יעילות השיטה

במחקר שהתפרסם בשנת 2011 בכתב העת The Lancet נמצא שמטופלים שהופנו על ידי הרופא שלהם לשומרי משקל איבדו פי 2 יותר משקל מאילו שהחלו טיפול סטנדרטי אחר להורדת משקל, בתוך 12 חודשים.


מחקר נוסף, שפורסם בכתב העת American Journal of Lifestyle Medicine, מצא שמבוגרים שהשתתפו בלפחות 2 על כל 3 מפגשים במשך 6 חודשים של שומרי משקל, הפחיתה בצורה משמעותית את רמות הסוכר והאינסולין בגופם, וזאת לצד הירידה במשקל.


בשנת 2011 ה-NHS (שירות הבריאות הלאומי של בריטניה) תיאר את שומרי משקל כשיטה יעילה מאוד להורדת משקל. 


מסקירה של 45 מחקרים, שפורסמה בשנת 2015 בכתב העת Annals of Internal Medicine, עולה כי שומרי משקל היא תוכנית המתאימה להמלצה על ידי רופאים למטופלים המעוניינים להוריד במשקל.



פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
איך האומגה הזאת של RAY AND TERRY? אבג 06/12/2019 16:07
  • https://transcend.me/products/epa-dha-enteric-mega?_pos=4&_sid=9a6f5a6b0&_ss=r מכירים?

  • + הוסף תגובה
נשירת שיער טלי 04/12/2019 18:38
  • שלום, בני בן ה25 מקריח למעלה באיזור הראש(לאט לאט השיער נסוג בקרקפת ) האם יש דרך לעצור את התהליך בעזרת תזונה מתאימה?

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!