בדידות ודיכאון: זה מה שהרשתות החברתיות עושות לנו

כבר דובר רבות על כך שהרשתות החברתיות אינן תורמות לרווחה שלנו. כעת, מחקר ניסיוני ראשון, מצא קשר בין זמן השימוש ברשתות החברתיות הללו לעלייה בדיכאון ובבדידות
כתבה פרסומית כתבת חסות



הקשר בין הרשת החברתית לדיכאון ובדידות כבר מדובר שנים, אך הקשר הסיבתי מעולם לא הוכח. בפעם הראשונה, מחקר חדש של אוניברסיטת פנסילבניה, אשר פורסם בכתב העת Journal of Social and Clinical Psychology, התבסס על נתונים ניסיוניים כדי להראות את הקשר בין שימוש בפייסבוק, סנאפצ'ט ואינסטגרם, לירידה ברווחה.


מחקרים קודמים מעטים ניסו להראות ששימוש במדיה החברתית פוגעת באיכות החיים של המשתמשים, ואלו שכן ניסו, עשו זאת באמצעות הדמיה של מצבים לא מציאותיים למשתמשים, או שהם היה מצומצמים בהיקפם. המחקר הנוכחי, לעומת זאת, הוא ניסוי מקיף ומדוקדק.



10 דקות ביום ברשת החברתית

המחקר בחן סטודנטים לתואר ראשון באמצעות איסוף מידע אוטומטי מהאייפונים שלהם על השימוש באפליקציות פעילות ועל אלה שפחות. כל אחד מ-143 משתתפי המחקר מילא סקר לצורך הגדרת מצב הרוח והרווחה של הסטודנט בתחילת הניסוי.


המשתתפים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות: קבוצת בקרה, שבה המשתמשים שמרו על השימוש הרגיל שלהם ברשתות חברתיות; קבוצת הניסוי, שבה הוגבל זמן השימוש ברשתות החברתיות לעד 10 דק' ליום לכל אחת מהרשתות.



קראו עוד: 9 סיבות שגורמות לכם לאבד ריכוז 



במשך שלושה שבועות המשתתפים שלחו צילומי מסך של מצב הבטרייה באייפון שלהם, כדי שלחוקרים יהיה אומדן על מכסת השימוש של כל אחד מהמשתתפים. 


החוקרים גילו ששימוש מופחת במדיה החברתית מהשימוש הרגיל, הוביל לירידה משמעותית בדיכאון ובבדידות של המשתמשים. השפעות אלו בלטו במיוחד בקרב אנשים שהיו מדוכאים יותר בתחילת המחקר.


ממצאים אלו אינם מצביעים על כך שבני 18-22 צריכים להפסיק לחלוטין את השימוש ברשתות חברתיות, שכן זה לא מציאותי. עם זאת, הגבלת זמן השימוש באפליקציות אלו עשויה להועיל לנו.






שימוש מופחת במדיה החברתית מהשימוש הרגיל, הוביל לירידה משמעותית בתחושת הדיכאון והבדידות




חיים של אחרים מעניינים יותר

מצד אחד, זה נראה מעט אירוני שהגבלת זמן שימוש ברשתות חברתיות עשוי להפחית את הרגשת הבדידות שלנו, אך כשהחוקרים העמיקו במחקר הם גילו שהספרות המקצועית מצאה המון עיסוק בהשוואתיות ברשתות החברתיות. כשאנחנו נחשפים לחיי חברה של אנשים אחרים, בעיקר באינסטגרם, נדמה לנו שהחיים שלהם טובים ומעניינים יותר משלנו.


למרות שממחקר זה לא ניתן להסיק מה הזמן האופטימלי לשימוש ברשתות חברתיות או מה הדרך הטובה ביותר להשתמש בהן, ממצאי המחקר מציעים שתי מסקנות שלא יזיקו למשתמשים:


1. מומלץ לנסות להיקלע פחות למצבים המעוררים השוואתיות חברתית. במילים אחרות, כשהראש שלנו לא תקוע במסך, ברשת חברתית כלשהי, אנחנו למעשה מבלים יותר זמן בדברים שגורמים לנו להרגיש טוב עם החיים שלנו.


2. מאחר שהרשתות החברתיות יישארו אתנו עוד הרבה זמן, כדאי להשתמש בהן בדרך שתצמצם את ההשפעות המזיקות. אז שימו את הטלפון בצד כשאתם עם עוד אנשים, ונסו ליהנות מחברתם.



המחקר הזה עסק בפייסבוק, בסנאפצ'ט ובאינסטגרם, ולא ברור אם ממצאיו חלים על פלטפורמות אחרות. כמו כן, לא ברור אם הממצאים רלוונטיים גם לקבוצות גיל אחרות ולמסגרות שונות. על שאלות אלו, מתכוונים החוקרים לענות בעתיד באמצעות מחקרים נוספים.




פורומים דיכאון וחרדה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
דיכאון או השפעת כדור פסיכיאטרי? יוסי 26/02/2020 23:42
  • גבר נשואי אחרי אישפוז בכפר שאול נוטל זיפרקסה 10 מג פעמים ביום. פלוס דיפאלפ 500 פעם ביום. חזר לביתו ואין לו חשק מיני אין חשק ללכת לעבודה רוב היום במיטה מתעייף מהר. האם זה דיכאון או השפעת הכדורים?

  • + הוסף תגובה
דיכאון או השפעת כדור פסיכיאטרי? יוסי 26/02/2020 23:33
  • גבר נשואי אחרי אישפוז בכפר שאול נוטל זיפרקסה 10 מג פעמים ביום. פלוס דיפאלפ 500 פעם ביום. חזר לביתו ואין לו חשק מיני אין חשק ללכת לעבודה רוב היום במיטה מתעייף מהר. האם זה דיכאון או השפעת הכדורים?

  • + הוסף תגובה
גמילה מקלונקס ורד 08/04/2012 22:22
  • שלום רב, אני מטופלת בסרנדה 200 מ"ג שהפסיקו לעזור אחרי 10 שנים. וכבר ארבעה חודשים עם קלונקס 0.5X2 ביום לחרדות קשות מאוד. כמו כן נוטלת נורמיטן 12.5 מ"ג ביום. מאוד חשוב לי להיגמל מהקלונקס. איך עושים זאת ללא פגיעה בגוף ובנפש? היום אני לוקחת 0.5 בבוקר ו- 0.5 בצהריים. תודה רבה וחג שמח.

  • + הוסף תגובה
תשובה דר' אירנה ספקטור סרבנוגור 14/04/2012 20:44
  • שלום ורד, קודם כל המינון של קלונקס שאת נוטלת הוא מינון נמוך ובמידה ורוצים להפסיקו, אין צורך בתהליך גמילה, אלא הפסקה הדרגתית בקצב של חצי כדור פעם ב-5-7 ימים. חשוב להדגיש שבמידה ואת סובלת מחרדה קשה שקלונקס נותן לה מענה, מומלץ קודם כל, לפני הפסקתו, לשקול טיפול בנוגד חרדה שיעזור לך לצאת מהמצב ורק לאחר מכן לרדת מקלונקס. אנא תתיעצי עם הפסיכיאטר המטפל.

  • + הוסף תגובה
גמילה מקלונקס דון 30/01/2015 21:22
  • האם אפשר להיגמל מקלונקס אחרי 20 שנות טיפול והמינון הוא רק רבע כדור ליום. מדוע כאשר מנסה להוריד מקבלת התכווצות בפה ותחושות רעות.

  • + הוסף תגובה
גמילה מקלונקס דון 30/01/2015 21:22
  • האם אפשר להיגמל מקלונקס אחרי 20 שנות טיפול והמינון הוא רק רבע כדור ליום. מדוע כאשר מנסה להוריד מקבלת התכווצות בפה ותחושות רעות.

  • + הוסף תגובה
תשובה ד"ר אירנה ספקטור סרבנוגור 04/02/2015 09:18
  • שלום רב, קלונקס הוא כדור הרגעה שמפחית תסמינים של חרדה באופן מהיר יחסית. בדרך כלל, הפסקת הטיפול מומלצת כאשר ניכר שיפור בתסמינים של הפרעת החרדה או תסמינים של חרדה שמלווים הפרעה אחרת (כגון דיכאון). הפסקת הטיפול בדרך כלל הדרגתית: מורידים רבע מהמינון היומי פעם בשבוע. הקושי להפסיק את הטיפול יכול לנבוע מתסמינים של חרדה שמופיעים עם הפסקת הטיפול, כלומר באותם המקרים בהם הפרעת החרדה עדיין פעילה. כמו כן, יתכנו תסמינים של חרדה שנובעים מעצם החשש מהפסקת הטיפול. מאחר ובמסגרת הפורום לא ניתן לבדוק באופן ספציפי מהי הסיבה שמקשה עליך להפסיק את הטיפול, מומלץ כי תפנה להתייעצות עם הרופא המטפל, במידת האפשר פסיכיאטרי.

  • + הוסף תגובה
גמילה מקלונקס גדי 26/02/2020 22:14
  • ב"ה אפשר לקבל הדרכה לגמילה מקלונקס. אני רק 4 חודשים לוקח 0.75 מ"ג ומאד קשה לי להיגמל מזה .

  • + הוסף תגובה
גמילה מקלונקס נץ 14/11/2015 02:02
  • https://klonexwordpresscom.wordpress.com/2015/11/14/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%A0%D7%92%D7%9E%D7%9C%D7%AA%D7%99-%D7%9E%D7%A7%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%A7%D7%A1/

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!