התמכרות לאינטרנט בילדים: איך ניתן לזהות ומתי היא מסוכנת?

מהי התמכרות לאינטרנט, אילו מאפיינים התנהגותיים עלולים להעיד עליה והאם מדובר בתופעה מסוכנת או בדרך חדשה ליצירת קשרים חברתיים? בדקנו
כתבה פרסומית כתבת חסות



הקדמה הטכנולוגית ואמצעי המדיה השונים נכנסו לחיינו בסערה ושינו את מהלך החיים, את הרגלי הפנאי ואת הקשרים החברתיים, בעיקר עבור הדורות הצעירים. המדיות השונות, האינטרנט ומשחקי המחשב השתלטו על כל רגע פנוי בחייהם של הילדים ובני הנוער ושינו את אופיין של מערכות היחסים החברתיות בקרב קבוצת הגיל הצעירה. האם מדובר בשימוש מסוכן או בשינוי באופן יצירת הקשרים החברתיים וכיצד ניתן לזהות אם מדובר בהתמכרות? כל התשובות בכתבה הבאה. 



מהי התמכרות למדיה?

התמכרות למדיה היא צורך עוצמתי לשימוש באמצעי המדיה השונים, לרבות אינטרנט או משחקי מחשב. התמכרות זו תוגדר לרוב כשימוש במכשירי מסך, כמו טלפונים, מחשבים או טלוויזיה, הגורם  לקושי ניכר או מביא לחוסר יכולת לשלוט בהרגלי השימוש בפלטפורמות השונות. העיסוק גוזל זמן רב, פוגע ביחסים החברתיים, בלימודים או בהיבטים אחרים בחייו של הילד. 



מדוע המדיות השונות עלולות להיות ממכרות?

המדיות השונות מספקות תחושה של שליטה. כאשר הילד משחק במחשב או גולש באינטרנט הוא מרגיש כי הוא אחראי על האופן בו מתנהלים האירועים. בנוסף, המדיות השונות מספקות שטף מידע רב בזמן קצר מאוד וכך יוצרות מעין בריחה מהמציאות עבור הילד. במצבים של ניצחון במשחק המחשב משיג הילד תחושת הישג וסיפוק.


 

אילו מאפיינים עלולים להעיד על התמכרות לאינטרנט?

ההתנהגות הבעייתית ביותר כוללת שימוש בטלפון הנייד בזמן הלימודים, האכילה, במפגשים עם חברים, בדיקה של הטלפון עם היקיצה ושימוש עודף בטלפון בזמנים בהם אין לילד תעסוקה. 


התנהגויות אחרות שיכולות להעיד על ההתמכרות הן התפרצויות זעם של הילד כאשר הטלפון נלקח ממנו, בילוי הלילה במשחקי מחשב וכתוצאה מכך פגיעה בשינה, ותחושות לחץ או חרדה שעולות במצבים בהם לא ניתן להשתמש בטלפון. 


בנוסף, התמכרות לאינטרנט תכלול מאפיינים כמו, אבדן תחושת זמן במהלך הגלישה באינטרנט, דחיית הכנת שיעורי בית או ביצוע מטלות בשל גלישה באינטרנט, התרחקות מהמעגל המשפחתי או החברתי, התגוננות והתפרצות זעם או תחושת אשמה כאשר עולה הנושא של השימוש באינטרנט, ותחושת "היי" (התרוממות רוח) עם השימוש באינטרנט. 


הורים רבים תוהים לגבי כמות הזמן הלגיטימית בה מבלה הילד תוך שימוש במסכים. למעשה, לא קיימת הגדרת זמן מקובלת המוגדרת כתקינה, אך במצבים בהם הילד משתמש בפלטפורמות השונות יותר משמונה שעות ביום, מומלץ לבדוק האם השימוש במדיה אינו פוגע בתפקידים האחרים של הילד.




התמכרות לאינטרנט מתבטאת באובדן תחושת זמן במהלך הגלישה, בדחיית ביצוע מטלות ובהתרחקות מהמעגל המשפחתי והחברתי






מהן ההשלכות של התמכרות לאינטרנט?

התמכרות לאינטרנט עלולה לגרום להתפתחות של הפרעות שינה, חרדות, חולשה פיזית ועוד. נוסף על כן ההתמכרות מביאה להתבודדות חברתית ולפגיעה בהישגים הלימודיים.


בשנים האחרונות, בוצעו מספר מחקרים שבחנו שימוש יתר באינטרנט: קיימת גישה הגורסת כי הקביעה בנוגע לשימוש מוגזם באינטרנט תלויה בנקודת המוצא של הילד, ועל כן יש לבחון מה הוא עושה בדיוק באינטרנט כדי להבין האם מדובר בשימוש חיובי או שלילי. בגישה זו תומכות שתי השערות שונות:


היפותזת "העשיר הופך לעשיר יותר"

רוצה לומר, ילדים בעלי יחסים חברתיים תקינים משתמשים באינטרנט כדי לשפר את היחסים הקיימים ולהרחיב את מעגל החברים. 



היפותזת "פיצוי"

ילדים המתקשים ליצור קשרים פנים מול פנים משתמשים באינטרנט כמעין פיצוי.


הקבוצה הראשונה, נוטה להשתמש באינטרנט כדי ליצור קשרים חברתיים עם ילדים אחרים, בעוד שהקבוצה השנייה נוטה להשתמש במדיה לצרכים שאינם חברתיים, כמו משחקי מחשב. 

ילדים אשר משתמשים באינטרנט כאמצעי חברתי מביעים דרך המדיות השונות רגשות חיוביים, זאת לעומת ילדים בעלי קושי חברתי שנוטים להביא רגשות כעס ורגשות שליליים אחרים באמצעות שימוש במדיות השונות. 

גישה זו רוצה לומר כי התמכרות לאינטרנט אינה עומדת לבדה והיא תלויה בנקודת מוצאו של הילד, בתכונות האופי שלו ובחוויותיו. 




קראו עוד: האם פרסום תמונות סלפי במדיות החברתיות עלול להוביל לנרקיסיזם?



כיצד ניתן לטפל בהתמכרות זו?

במצב בו עולה חשד להתמכרות למדיה או לאינטרנט יש לפנות לבעל מקצוע (פסיכיאטר מומחה ילדים ונוער, פסיכולוג או עו"ס), שמתמחים בנושא ויכולים לבחון עד כמה השימוש במדיות השונות משפיע על התפקוד היום-יומי של הילד, לרבות על ההישגים הלימודיים, הקשרים החברתיים והמצב הרגשי של הילד. 


המומחה יתשאל את הילד וההורים ויקבל מידע מצוות המורים בבית הספר, זאת כדי להבין האם קיימת התמכרות המונעת מהילד התפתחות תקינה או לא. בדיקה מקיפה של ההיסטוריה הרפואית של הילד ומצבו בעת הבדיקה, יאפשרו להבין האם קיימות תחלואות נלוות, כמו תסמיני דיכאון וחרדה, או הפרעת קשב וריכוז. 


במצבים בהם אובחנה התמכרות לאינטרנט או למדיות השונות יש להבין ולהסביר להורים ולילד כי מדובר בהתמכרות על כל השלכותיה, ועל כן יש לטפל בה ככזאת. 


בדומה להתמכרות לסמים שונים, גם בהתמכרות לאינטרנט עלולים להופיע תסמיני גמילה שונים, כמו חרדות ודיכאונות הנובעים מהאיסור לשימוש בטלפון או במחשב. 


הטיפול ההתנהגותי והרגשי יסייע לילד ומשפחתו בהקניית הרגלי שימוש נכונים ובריאים במדיות השונות כדי למנוע פגיעה בהתפתחות הילד. כמו כן, טיפול בתחלואה נלוות (הפרעת קשב וריכוז, הפרעות חרדה ועוד) יכול להביא לשיפור מצבו של הילד ולשימוש נכון ומקובל יתר באמצעי מדיה. 


לסיכום, העולם המודרני ממשיך להתפתח במהירות ובשל כך, המדיות השונות, ובייחוד האינטרנט, מהוות חלק בלתי נפרד ממהלך החיים. בכל מצב בו קיים חשש ששימושו של הילד באינטרנט מעכב את התפתחותו, חשוב לפנות לבעל מקצוע כדי לברר האם מדובר בשימוש פוגעני במדיה או בדרך חדשה של עולם המודרני. 




הכתבה בשיתוף עם ד"ר יגאל גוטניק, רופא מומחה לבריאות הנפש לילדים ונוער. במסגרת תפקידו מבצע ד"ר גוטניק אבחונים ותכנון אסטרטגיות טיפול, תוך שילוב מתן תרופות פסיכיאטריות. בנוסף, ד"ר גוטניק מנהל קשר ישיר עם ההורים לצורך מתן הנחיות והמשך מעקב. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.




פורומים פסיכיאטריה ילדים

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ויסות רגשי והתקשי זעם רביד 12/02/2020 06:05
  • שלום. בני בן 9, מאובחן כadhd, כולל קושי בויסות רגשי. טופל פסיכולוגית שנים, לא ממש שיתף פעולה.מגיל קטן מאוד היה לו קושי במעברים. זקוק לסדר יום קבוע ומובנה, יש לו קושי להתמודג עם שינויים והפתעות. נפרדתי מאביו כשנולד, פעמים רבות מסרב ללכת אליו בימי השהות איתו ( בטענה שלא טוב לו שם), אך כשאבא שלו מציע חוויה כמו משחק כדורגל משותף או פעילות מיוחדת אחרת הולך. ישנן תקופות טובות ופחות טובות, בא בגלים. בתקופות הפחות טובות נוטה להגיב בצורה לא מותאמת לסיטואציות, עלול לקלל, לברוח, להפעיל אלימות, להתחצף. יש לציין שמולי בבית זה כמעט ולא קורה בשנתים האחרונות לאחר שעברתי הדרכה מסודרת להתמודדות עם ילד פיצוץ" ואני מצליחה לעצור את ההתפרצויות לפני שהן קורות. לא כך בבית הספר. לאחרונה הרים כסא על המורה וקילל אותה כי כעס על שלא נתנה לו לצאת לשחק עם חבריו כי לא סיים את המשימות ( כשמראש קיבל הקלה לעשות רק חצי). מטופל בריטאלין la עם השפעה טובה. יש לציין שגם ויסות חיובי ( אושר ושמחה) מוקצנים אצלו. יכול להיות מאוד תזזיתי , להציק ולהפריע רק כי הוא מאוד מתרגש במובן החיובי. כך קורה במפגשים עם חברים, בנסיעות, בימי הולדת. מה ניתן לעשות מעבר לטיפול רגשי וריטאלין? האם נדרש אבחון פסכיאטרי. יש לציין ילד נהון מאוד, מצליח בלימודים ( למרות שממש לא אוהב ללמוד)

  • + הוסף תגובה
זריקה זיפרקסה טל 03/02/2020 13:06
  • שלום בני בן 12 קיבל זריקה זיפרקסה , קראתי שאיננה מיועדת לטיפול מתחת לגיל 18. האם יש תחליף?בזריקה כי לא נוטל דרך הפה תודה מראש

  • + הוסף תגובה
בן 7 ומחשבות טורדניות גלי 24/01/2020 18:19
  • ילד בן 7, בשנה האחרונה מוטרד מתאריכי תפוגה של מאכלים ושואל אין ספור פעמים מתי תאריך התפוגה, האם הרכיבים במרק למשל..טריים, מתי נקנו, לכמה זמן הם טובים, לא מוכן לאכול עד שלא נענה כמה פעמים, חושש אם תנור חימום מופנה לכיוונו לאכול משהו שהוגש לו כי אולי התקלקל מהחום, כנ"ל עם אור טבעי שנכנס מבחוץ, מבקש לסגור את התריס ולא מוכן לאכול את האוכל. שואל כמה זמן עבר מאז שאכל וחושש לאכול משהו נוסף אם לא עברו לפחות 20 דקות, עסוק במשך זמן עיכול מאכלים והאם עשה ספורט או פעילות פיזית קלה והאם יקיא..מאוד פוחד להקיא. לא עבר הקאות בילדותו המוקדמת למעט פעמיים אולי. אנחנו חוששים שמדובר על התפתחות הפרעת אכילה או שזו חרדה שמתבטאת בכך.

  • + הוסף תגובה
מחשבות טורדניות בגיל 7 דר' אולגה קובלצ׳וק 24/01/2020 21:10
  • התיאור מתאים ביותר להפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) ו/או פוביה מהקאה (Emetophobia). ממליצה לך לפנות איתו לרופא מומחה בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר כדי לאבחן בוודאות ולקבל המלצות לגבי דרכי טיפול המתאימים. יתכן וניתן יהיה לטפל באופן לא תרופתי, בפסיכותרפיה או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי.

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!