התמכרות לאינטרנט בילדים: איך ניתן לזהות ומתי היא מסוכנת?

מהי התמכרות לאינטרנט, אילו מאפיינים התנהגותיים עלולים להעיד עליה והאם מדובר בתופעה מסוכנת או בדרך חדשה ליצירת קשרים חברתיים? בדקנו

כתבה פרסומית
מאת: ד"ר יגאל גוטניק


הקדמה הטכנולוגית ואמצעי המדיה השונים נכנסו לחיינו בסערה ושינו את מהלך החיים, את הרגלי הפנאי ואת הקשרים החברתיים, בעיקר עבור הדורות הצעירים. המדיות השונות, האינטרנט ומשחקי המחשב השתלטו על כל רגע פנוי בחייהם של הילדים ובני הנוער ושינו את אופיין של מערכות היחסים החברתיות בקרב קבוצת הגיל הצעירה. האם מדובר בשימוש מסוכן או בשינוי באופן יצירת הקשרים החברתיים וכיצד ניתן לזהות אם מדובר בהתמכרות? כל התשובות בכתבה הבאה. 



מהי התמכרות למדיה?

התמכרות למדיה היא צורך עוצמתי לשימוש באמצעי המדיה השונים, לרבות אינטרנט או משחקי מחשב. התמכרות זו תוגדר לרוב כשימוש במכשירי מסך, כמו טלפונים, מחשבים או טלוויזיה, הגורם  לקושי ניכר או מביא לחוסר יכולת לשלוט בהרגלי השימוש בפלטפורמות השונות. העיסוק גוזל זמן רב, פוגע ביחסים החברתיים, בלימודים או בהיבטים אחרים בחייו של הילד. 



מדוע המדיות השונות עלולות להיות ממכרות?

המדיות השונות מספקות תחושה של שליטה. כאשר הילד משחק במחשב או גולש באינטרנט הוא מרגיש כי הוא אחראי על האופן בו מתנהלים האירועים. בנוסף, המדיות השונות מספקות שטף מידע רב בזמן קצר מאוד וכך יוצרות מעין בריחה מהמציאות עבור הילד. במצבים של ניצחון במשחק המחשב משיג הילד תחושת הישג וסיפוק.


 

אילו מאפיינים עלולים להעיד על התמכרות לאינטרנט?

ההתנהגות הבעייתית ביותר כוללת שימוש בטלפון הנייד בזמן הלימודים, האכילה, במפגשים עם חברים, בדיקה של הטלפון עם היקיצה ושימוש עודף בטלפון בזמנים בהם אין לילד תעסוקה. 


התנהגויות אחרות שיכולות להעיד על ההתמכרות הן התפרצויות זעם של הילד כאשר הטלפון נלקח ממנו, בילוי הלילה במשחקי מחשב וכתוצאה מכך פגיעה בשינה, ותחושות לחץ או חרדה שעולות במצבים בהם לא ניתן להשתמש בטלפון. 


בנוסף, התמכרות לאינטרנט תכלול מאפיינים כמו, אבדן תחושת זמן במהלך הגלישה באינטרנט, דחיית הכנת שיעורי בית או ביצוע מטלות בשל גלישה באינטרנט, התרחקות מהמעגל המשפחתי או החברתי, התגוננות והתפרצות זעם או תחושת אשמה כאשר עולה הנושא של השימוש באינטרנט, ותחושת "היי" (התרוממות רוח) עם השימוש באינטרנט. 


הורים רבים תוהים לגבי כמות הזמן הלגיטימית בה מבלה הילד תוך שימוש במסכים. למעשה, לא קיימת הגדרת זמן מקובלת המוגדרת כתקינה, אך במצבים בהם הילד משתמש בפלטפורמות השונות יותר משמונה שעות ביום, מומלץ לבדוק האם השימוש במדיה אינו פוגע בתפקידים האחרים של הילד.




התמכרות לאינטרנט מתבטאת באובדן תחושת זמן במהלך הגלישה, בדחיית ביצוע מטלות ובהתרחקות מהמעגל המשפחתי והחברתי






מהן ההשלכות של התמכרות לאינטרנט?

התמכרות לאינטרנט עלולה לגרום להתפתחות של הפרעות שינה, חרדות, חולשה פיזית ועוד. נוסף על כן ההתמכרות מביאה להתבודדות חברתית ולפגיעה בהישגים הלימודיים.


בשנים האחרונות, בוצעו מספר מחקרים שבחנו שימוש יתר באינטרנט: קיימת גישה הגורסת כי הקביעה בנוגע לשימוש מוגזם באינטרנט תלויה בנקודת המוצא של הילד, ועל כן יש לבחון מה הוא עושה בדיוק באינטרנט כדי להבין האם מדובר בשימוש חיובי או שלילי. בגישה זו תומכות שתי השערות שונות:


היפותזת "העשיר הופך לעשיר יותר"

רוצה לומר, ילדים בעלי יחסים חברתיים תקינים משתמשים באינטרנט כדי לשפר את היחסים הקיימים ולהרחיב את מעגל החברים. 



היפותזת "פיצוי"

ילדים המתקשים ליצור קשרים פנים מול פנים משתמשים באינטרנט כמעין פיצוי.


הקבוצה הראשונה, נוטה להשתמש באינטרנט כדי ליצור קשרים חברתיים עם ילדים אחרים, בעוד שהקבוצה השנייה נוטה להשתמש במדיה לצרכים שאינם חברתיים, כמו משחקי מחשב. 

ילדים אשר משתמשים באינטרנט כאמצעי חברתי מביעים דרך המדיות השונות רגשות חיוביים, זאת לעומת ילדים בעלי קושי חברתי שנוטים להביא רגשות כעס ורגשות שליליים אחרים באמצעות שימוש במדיות השונות. 

גישה זו רוצה לומר כי התמכרות לאינטרנט אינה עומדת לבדה והיא תלויה בנקודת מוצאו של הילד, בתכונות האופי שלו ובחוויותיו. 




קראו עוד: האם פרסום תמונות סלפי במדיות החברתיות עלול להוביל לנרקיסיזם?



כיצד ניתן לטפל בהתמכרות זו?

במצב בו עולה חשד להתמכרות למדיה או לאינטרנט יש לפנות לבעל מקצוע (פסיכיאטר מומחה ילדים ונוער, פסיכולוג או עו"ס), שמתמחים בנושא ויכולים לבחון עד כמה השימוש במדיות השונות משפיע על התפקוד היום-יומי של הילד, לרבות על ההישגים הלימודיים, הקשרים החברתיים והמצב הרגשי של הילד. 


המומחה יתשאל את הילד וההורים ויקבל מידע מצוות המורים בבית הספר, זאת כדי להבין האם קיימת התמכרות המונעת מהילד התפתחות תקינה או לא. בדיקה מקיפה של ההיסטוריה הרפואית של הילד ומצבו בעת הבדיקה, יאפשרו להבין האם קיימות תחלואות נלוות, כמו תסמיני דיכאון וחרדה, או הפרעת קשב וריכוז. 


במצבים בהם אובחנה התמכרות לאינטרנט או למדיות השונות יש להבין ולהסביר להורים ולילד כי מדובר בהתמכרות על כל השלכותיה, ועל כן יש לטפל בה ככזאת. 


בדומה להתמכרות לסמים שונים, גם בהתמכרות לאינטרנט עלולים להופיע תסמיני גמילה שונים, כמו חרדות ודיכאונות הנובעים מהאיסור לשימוש בטלפון או במחשב. 


הטיפול ההתנהגותי והרגשי יסייע לילד ומשפחתו בהקניית הרגלי שימוש נכונים ובריאים במדיות השונות כדי למנוע פגיעה בהתפתחות הילד. כמו כן, טיפול בתחלואה נלוות (הפרעת קשב וריכוז, הפרעות חרדה ועוד) יכול להביא לשיפור מצבו של הילד ולשימוש נכון ומקובל יתר באמצעי מדיה. 


לסיכום, העולם המודרני ממשיך להתפתח במהירות ובשל כך, המדיות השונות, ובייחוד האינטרנט, מהוות חלק בלתי נפרד ממהלך החיים. בכל מצב בו קיים חשש ששימושו של הילד באינטרנט מעכב את התפתחותו, חשוב לפנות לבעל מקצוע כדי לברר האם מדובר בשימוש פוגעני במדיה או בדרך חדשה של עולם המודרני. 




הכתבה בשיתוף עם ד"ר יגאל גוטניק, רופא מומחה לבריאות הנפש לילדים ונוער. במסגרת תפקידו מבצע ד"ר גוטניק אבחונים ותכנון אסטרטגיות טיפול, תוך שילוב מתן תרופות פסיכיאטריות. בנוסף, ד"ר גוטניק מנהל קשר ישיר עם ההורים לצורך מתן הנחיות והמשך מעקב. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.




פורום פסיכיאטריה ילדים

דר' אולגה קובלצ׳וק

דר' אולגה קובלצ׳וק מומחית בפסיכיאטריה ילדים ונוער
ד"ר אולגה קובלצ'וק מטפלת במרפאה פרטית בחיפה, במגוון הפרעות נפש בילדים, מתבגרים ומבוגרים. מטפלת בהפרעות התנהגות, הפרעות חרדה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות מצב רוח ועוד.בעלת נסיון בטיפול קוגניטיבי - עוד...

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • ילדה בת 3 מאוד עצבנית
  • נועה
  • 12/03/2019 14:42
  • שלום רב, ברצוני להתייעץ לגבי ביתי בת 3 שלאחרונה צועקת המון ,בוכה בכי הסטרי כולל בלילות ולפנות בוקר, בצורה שלא ניתן להרגיעה והמצב נמשך כחצי שעה. אני מנסה לברר מדוע, ההתנהגות הזו מאוד מקשה עליי ועל כל בני הבית, אבל בראש ובראשונה מנסה לברר האם הילדה במצוקה. אשמח לתשובתכם.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • התקף עצבים חזק אצל פעוט בן 2.10
  • שירלי
  • 07/03/2019 22:39
  • שלום, אודה לעזרתכם. היום קרה לי מקרה עם הבן שלי שנורא הלחיץ והדאיג אותי. הבן שלי לאחרונה התחיל ממש למרוד ולא להקשיב לנו ההורים. ניסינו כל מני שיטות וזה היה נראה כאילו זה פשוט עובר לידו ולא אכפת לו למרות שהגבולות שאנחנו מציבים לו מאוד ברורים. ניסיתי ללכת היום בשיטה של אתה לא מקשיב לי אני לא אקשיב לך. אחרי שלא הקשיב לי לפני המקלחת ובתחילתה התחלתי לשיר לעצמי שיר בקול ולהראות לו שאני גם לא מקשיבה לו. הוא לא אוהב ששמים לו שמפו על הראש וביקש שלא אשים לו, אני המשכתי בשלי ושרתי,המשכתי להשים לו שמפו וסבון תוך כדי שאני שרה את השיר ולא מקשיבה לו. הוא התחיל להתעצבן ביקש שאני אפסיק לשיר ולא הפסקתי, וככה כמה פעמים עד שזה כבר התחיל להיות מלווה בצרחות חזקות וקצרות שהראו סימני עצבנות עם מבט עצבני ואודם בפנים. זה היה נראה שזה ממש מוציא אותו מדעתו. ברגע שהבנתי שהתגובה שלו מוגזמת ישר הפסקתי עם השירה. ושאלתי אותו אם היה לו נעים שאמא לא הקשיבה לו? התגובה שלו נורא הלחיצה אותי הוא פתאום נתן צרחה, ואחרי זה החל לצחוק מעצבים. זה לא היה נראה צחוק רגיל, זה היה נראה ספק בוכה ספק צוחק אבל הייתה הפעולה של הצחוק עם הפה וזה היה נראה ממש מעצבים וכך היה 3 פעמים עד שנרגע. הוא הלך לישון, אחרי שיחה רגוע והכל היה נראה בסדר. ואצלי התחילו הדאגות, אני מפחדת שעשיתי לו נזק פסיכולוגי או שיכלי כלשהו בגלל תגובת העצבים שהייתה לו. ברור שזאת פעם ראשונה ואחרונה שאני עושה לו דבר כזה. אבל בבקשה תעזרו לי, האם יש סיכוי לנזק כלשהו בעקבות התגובה שלו? אני נורא מפחדת מההשלכה של ה"התקף" הזה שהיה לו תודה רבה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • קושי בהפנמה
  • סוני
  • 03/03/2019 00:54
  • שלום, הילדה שלנו בת 3 וחצי. בת יחידה ילדה חברותית, שמחה וחכמה יודעת לספור עד 50!יודעת את כל האותיות וגם כותבת מילים! יש לה אוצר מילים יפה גם באנגלית מציירת יפה לגילה, בוגרת מאוד. זוהי בתנו וכך גם הגננת אומרת בתחילת שנה הילדה נכנסה לגן חדש והחלה לתת מכה כשלקחו לה חפץ וזה נרגע אבל לאחרונה זה ממש על בסיס יומיומי שהיא "מרביצה" לכל הילדים בגן ששאלתי את הגננת אמרה לי יותר "דחיפות קטנות". שאם לוקחים לה משחק, או שלא מקשיבים לה וכו' היא לא שולטת בזה וכמה שמדברים היא אומרת סליחה ואחרי 5 דק שוב לאחרונה, היא גם מביאה לנו מכות קטנות שהיא לא משיגה את בקשותיה ואנחנו אומרים לה זה לא נעים , לא עוזר במקביל אנחנו ( ההורים) נכנסים כל פעם שהיא מביאה מכה לחדר ואומרים לה זה לא נעים לנו בוכה כמה דק' אומרת סליחה עד למקרה הבא ניסיון הבא זה שהיא נכנסת לחדר עד שהיא נרגעת ומפסיקה להרביץ ולבכות למה קשה לה להפנים? הרי היא מאוד ורבלית, חכמה וכאן היא פשוט מבינה שאסור להרביץ והיא שוב אומרת סליחה" ופעם הבאה אני לא אתן מכה" ומרגיש שיש חוסר הפמנה מה ניתן לעשות? אין שום דבר חדש בבית , אין שינויים שעשינו לאחרונה יכולה לשתף שנכנסתי לגן ילדה סיפרה לי שבתי הרביצה לה ואז המטפלת אמרה " לא נכון היא לא" ז"א סתם העלילה עליה ויום אחר,שוב ילדה אחרת אמרה לי ומטפלת אחרת אמרה " כן היום היא לא התנהגה יפה ככה ליד כל הילדים והילדה שלי בכתה והערתי למטפלת על כך" הגננת בשיחה אמרה לי שהיה מקרה שזרקו את האוכל והאשימו את הילדה שלי שזה לא היה נכון נראה כי בגן הילדה שלי מככבת זאת אומרת, שהילדים יודעים שיש ילדה שמרביצה וכל דבר קטן זו היא שמסתבר לפעמים שזה לא נכון ומצד שני, באמת אני רואה שינוי שקשה לה לשלוט במצבים מסויימים והיא מביאה מכה ולא מדברת אני מסבירה לה שאם מרביצים לא מחזירים ויש גננת או מטפלת , אם לוקחים לה משהו לדבר לא להתעצבן ולתת מכה לרגע היא מבינה ואחכ חוזר חלילה באמת שכואב לי בדמעות תודה מראש

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
מחלות קשורות

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ