//

התמכרות לאינטרנט בילדים: איך ניתן לזהות ומתי היא מסוכנת?

מהי התמכרות לאינטרנט, אילו מאפיינים התנהגותיים עלולים להעיד עליה והאם מדובר בתופעה מסוכנת או בדרך חדשה ליצירת קשרים חברתיים? בדקנו
כתבה פרסומית כתבת חסות



הקדמה הטכנולוגית ואמצעי המדיה השונים נכנסו לחיינו בסערה ושינו את מהלך החיים, את הרגלי הפנאי ואת הקשרים החברתיים, בעיקר עבור הדורות הצעירים. המדיות השונות, האינטרנט ומשחקי המחשב השתלטו על כל רגע פנוי בחייהם של הילדים ובני הנוער ושינו את אופיין של מערכות היחסים החברתיות בקרב קבוצת הגיל הצעירה. האם מדובר בשימוש מסוכן או בשינוי באופן יצירת הקשרים החברתיים וכיצד ניתן לזהות אם מדובר בהתמכרות? כל התשובות בכתבה הבאה. 



מהי התמכרות למדיה?

התמכרות למדיה היא צורך עוצמתי לשימוש באמצעי המדיה השונים, לרבות אינטרנט או משחקי מחשב. התמכרות זו תוגדר לרוב כשימוש במכשירי מסך, כמו טלפונים, מחשבים או טלוויזיה, הגורם  לקושי ניכר או מביא לחוסר יכולת לשלוט בהרגלי השימוש בפלטפורמות השונות. העיסוק גוזל זמן רב, פוגע ביחסים החברתיים, בלימודים או בהיבטים אחרים בחייו של הילד. 



מדוע המדיות השונות עלולות להיות ממכרות?

המדיות השונות מספקות תחושה של שליטה. כאשר הילד משחק במחשב או גולש באינטרנט הוא מרגיש כי הוא אחראי על האופן בו מתנהלים האירועים. בנוסף, המדיות השונות מספקות שטף מידע רב בזמן קצר מאוד וכך יוצרות מעין בריחה מהמציאות עבור הילד. במצבים של ניצחון במשחק המחשב משיג הילד תחושת הישג וסיפוק.


 

אילו מאפיינים עלולים להעיד על התמכרות לאינטרנט?

ההתנהגות הבעייתית ביותר כוללת שימוש בטלפון הנייד בזמן הלימודים, האכילה, במפגשים עם חברים, בדיקה של הטלפון עם היקיצה ושימוש עודף בטלפון בזמנים בהם אין לילד תעסוקה. 


התנהגויות אחרות שיכולות להעיד על ההתמכרות הן התפרצויות זעם של הילד כאשר הטלפון נלקח ממנו, בילוי הלילה במשחקי מחשב וכתוצאה מכך פגיעה בשינה, ותחושות לחץ או חרדה שעולות במצבים בהם לא ניתן להשתמש בטלפון. 


בנוסף, התמכרות לאינטרנט תכלול מאפיינים כמו, אבדן תחושת זמן במהלך הגלישה באינטרנט, דחיית הכנת שיעורי בית או ביצוע מטלות בשל גלישה באינטרנט, התרחקות מהמעגל המשפחתי או החברתי, התגוננות והתפרצות זעם או תחושת אשמה כאשר עולה הנושא של השימוש באינטרנט, ותחושת "היי" (התרוממות רוח) עם השימוש באינטרנט. 


הורים רבים תוהים לגבי כמות הזמן הלגיטימית בה מבלה הילד תוך שימוש במסכים. למעשה, לא קיימת הגדרת זמן מקובלת המוגדרת כתקינה, אך במצבים בהם הילד משתמש בפלטפורמות השונות יותר משמונה שעות ביום, מומלץ לבדוק האם השימוש במדיה אינו פוגע בתפקידים האחרים של הילד.




התמכרות לאינטרנט מתבטאת באובדן תחושת זמן במהלך הגלישה, בדחיית ביצוע מטלות ובהתרחקות מהמעגל המשפחתי והחברתי






מהן ההשלכות של התמכרות לאינטרנט?

התמכרות לאינטרנט עלולה לגרום להתפתחות של הפרעות שינה, חרדות, חולשה פיזית ועוד. נוסף על כן ההתמכרות מביאה להתבודדות חברתית ולפגיעה בהישגים הלימודיים.


בשנים האחרונות, בוצעו מספר מחקרים שבחנו שימוש יתר באינטרנט: קיימת גישה הגורסת כי הקביעה בנוגע לשימוש מוגזם באינטרנט תלויה בנקודת המוצא של הילד, ועל כן יש לבחון מה הוא עושה בדיוק באינטרנט כדי להבין האם מדובר בשימוש חיובי או שלילי. בגישה זו תומכות שתי השערות שונות:


היפותזת "העשיר הופך לעשיר יותר"

רוצה לומר, ילדים בעלי יחסים חברתיים תקינים משתמשים באינטרנט כדי לשפר את היחסים הקיימים ולהרחיב את מעגל החברים. 



היפותזת "פיצוי"

ילדים המתקשים ליצור קשרים פנים מול פנים משתמשים באינטרנט כמעין פיצוי.


הקבוצה הראשונה, נוטה להשתמש באינטרנט כדי ליצור קשרים חברתיים עם ילדים אחרים, בעוד שהקבוצה השנייה נוטה להשתמש במדיה לצרכים שאינם חברתיים, כמו משחקי מחשב. 

ילדים אשר משתמשים באינטרנט כאמצעי חברתי מביעים דרך המדיות השונות רגשות חיוביים, זאת לעומת ילדים בעלי קושי חברתי שנוטים להביא רגשות כעס ורגשות שליליים אחרים באמצעות שימוש במדיות השונות. 

גישה זו רוצה לומר כי התמכרות לאינטרנט אינה עומדת לבדה והיא תלויה בנקודת מוצאו של הילד, בתכונות האופי שלו ובחוויותיו. 




קראו עוד: האם פרסום תמונות סלפי במדיות החברתיות עלול להוביל לנרקיסיזם?



כיצד ניתן לטפל בהתמכרות זו?

במצב בו עולה חשד להתמכרות למדיה או לאינטרנט יש לפנות לבעל מקצוע (פסיכיאטר מומחה ילדים ונוער, פסיכולוג או עו"ס), שמתמחים בנושא ויכולים לבחון עד כמה השימוש במדיות השונות משפיע על התפקוד היום-יומי של הילד, לרבות על ההישגים הלימודיים, הקשרים החברתיים והמצב הרגשי של הילד. 


המומחה יתשאל את הילד וההורים ויקבל מידע מצוות המורים בבית הספר, זאת כדי להבין האם קיימת התמכרות המונעת מהילד התפתחות תקינה או לא. בדיקה מקיפה של ההיסטוריה הרפואית של הילד ומצבו בעת הבדיקה, יאפשרו להבין האם קיימות תחלואות נלוות, כמו תסמיני דיכאון וחרדה, או הפרעת קשב וריכוז. 


במצבים בהם אובחנה התמכרות לאינטרנט או למדיות השונות יש להבין ולהסביר להורים ולילד כי מדובר בהתמכרות על כל השלכותיה, ועל כן יש לטפל בה ככזאת. 


בדומה להתמכרות לסמים שונים, גם בהתמכרות לאינטרנט עלולים להופיע תסמיני גמילה שונים, כמו חרדות ודיכאונות הנובעים מהאיסור לשימוש בטלפון או במחשב. 


הטיפול ההתנהגותי והרגשי יסייע לילד ומשפחתו בהקניית הרגלי שימוש נכונים ובריאים במדיות השונות כדי למנוע פגיעה בהתפתחות הילד. כמו כן, טיפול בתחלואה נלוות (הפרעת קשב וריכוז, הפרעות חרדה ועוד) יכול להביא לשיפור מצבו של הילד ולשימוש נכון ומקובל יתר באמצעי מדיה. 


לסיכום, העולם המודרני ממשיך להתפתח במהירות ובשל כך, המדיות השונות, ובייחוד האינטרנט, מהוות חלק בלתי נפרד ממהלך החיים. בכל מצב בו קיים חשש ששימושו של הילד באינטרנט מעכב את התפתחותו, חשוב לפנות לבעל מקצוע כדי לברר האם מדובר בשימוש פוגעני במדיה או בדרך חדשה של עולם המודרני. 




הכתבה בשיתוף עם ד"ר יגאל גוטניק, רופא מומחה לבריאות הנפש לילדים ונוער. במסגרת תפקידו מבצע ד"ר גוטניק אבחונים ותכנון אסטרטגיות טיפול, תוך שילוב מתן תרופות פסיכיאטריות. בנוסף, ד"ר גוטניק מנהל קשר ישיר עם ההורים לצורך מתן הנחיות והמשך מעקב. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.




פורומים פסיכיאטריה ילדים

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
התייעצות לגבי התנהגות מרים 23/07/2020 23:38
  • פעוט בן שנה ושמונה חודשים...נמצא בבית ולא במעון...מזה חודשיים לא משתף פעולה, לא מקשיב לאף אחד,. כל היום מחפש איזה נזק לעשות... מנסה להפיל את הטלוויזיה, מפיל כל דבר שרק רואה, .במטבח מסובב את כפתורי התנור...מושך את המפה של השולחן כשעליה צלחות,.קורע את העמודים בספרים...מתרוצץ בבית סתם...לא משחק עם הצעצועים שלו...ויש לו הרבה צעצועים . זורק את הצעצועים שלו לכל עבר, מתנהג ממש בצורה כמו פרא אדם... ניסינו את כל הגישות שרק אפשר - להסביר לו שזה אסור, לנסות יחד איתו להחזיר הכל למקום,לנסות להסיח את דעתו למישחק או לפעילות אחרת...וכשכלום לא עוזר אז לצעוק עליו ואפילו לתת מכה קלה על הידיים כשהוא עושה את זה... כדי שיבין שזה אסור.. אבל הוא רק מחייך וצוחק וממשיך בשלו... וזה פשוט הרגשה נוראית כאילו הוא מזלזל... לא נשמע להוראות שלי.... לציין שאני מוציאה אותו החוצה לשעתיים בבוקר ושעתיים בערב, כדי שירגע...אז בחוץ הוא רגוע, משחק , מטייל איתי, נותן לי יד... ממש ילד שונה לחלוטין... אנחנו כבר ממש מותשים... לא יודעים מה לעשות

  • + הוסף תגובה
תרופה ואלפורל אמא 07/07/2020 15:46
  • נערה בת 16 שלוקחת שנתיים פריזמה 60 מאובחנת בחרדה וסומטיזים יש לה כאבי ראש חזקים בשעות הצהרים כל יום לפי אבחנת הנורולוגית והפסכיאטר הוחלט לתת לה דפלפט אך הוא חסר אני נותנת ואלפורל התחלנו מ200 שבוע ולאחר מכן 400 הרמה בדם 47.6 הבנתי שזו רמה נמוכה לא הסבירו לי לאיזו רמה צריך להגיע...וביקשו שאני יעלה עוד כדור ל600 גרם...שאלה שלי הנערה סובלת מתופעת לוואי של צרבת ובחילה מאוד חזקים למרות שהיא לוקחת אומפרדקס וגם מסחרחורת האם זה יעבור בהמשך? ולאיזה רמה בדם שואפים להגיע? תודה הפסיכיאטר לא מהאנשים שמסבירים.

  • + הוסף תגובה
רמת ולפורל דר' אולגה קובלצ׳וק 12/07/2020 22:30
  • רמה הטיפולית - בין 50 ל100, לרוב שואפים בין 60 ל80. לגבי התופעות לוואי - רובן עוברות לאחר תקופה . יש להוועץ ברופא המטפל אם לא וחשוב מאוד לעשות מעקב בדיקות דם, בייחוד ת. כבד

  • + הוסף תגובה
תרופה ואלפורל אמא 15/07/2020 07:45
  • תודה על התשובה הקודמת רציתי לשאול אם יש הבדל בין התרופות דפלפט וואלפורל אולי אם אני יחליף לה לדפלפט תופעות הלוואי ירגעו? והאם הואלפורל עושה אינסומניה כי היא לא ישנה בלילה והיא מתעוררת כל יום בשעה ארבע וחצי לפנות בוקר ומתקשה להירדם עד שתיים בלילה.

  • + הוסף תגובה
לא מצליחה לישון טל 12/04/2020 14:12
  • שלום דוקטור, אני בת 18 והתחלתי טיפול מחדש של פריזמה, התחלתי אותו ב7.4 כ10 מ"ג ואחרי שבוע אני עוברת ל20 מ"ג. מאז שהתחלתי ליטול את התרופה אני לא נרדמת, אני מנסה לעייף את עצמי אבל סך הכל יוצא שאני ישנה בערך 5 שעות בכל הלילה. אני פשוט עירנית בשלוש וארבע לפנות בוקר. אני נוטלת את הכדור בסביבות ה11-12 בבוקר. בסביבות חודש דצמבר גם כן נטלתי פריזמה אבל הפסקתי אחרי עשרים ומשהו יום בערך וגם אז לא הצלחתי להירדם. אשמח אם תעזרי לי. תודה.

  • + הוסף תגובה
אינסומניה עם פריזמה דר' אולגה קובלצ׳וק 12/07/2020 22:35
  • פספסתי את שאלתך מקווה שפנית לרופא המטפל. אם לא ואת עדיין סובלת ממיעוט שינה עם פריזמה - ממליצה לפנות לבדיקה. בלי בדיקה לא אוכל לעזור לך מעבר לכך

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!