סרטן השד על האבחון, האפיון והטיפול

סרטן השד הוא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בנשים. המודעות הגוברת למחלה, ההיענות לגילוי מוקדם, השיפור בתכנון וביצוע טיפולים בהתאם למאפייני הגידול, מביאים לעלייה משמעותית בשיעור הריפוי: אילו תסמינים יהוו נורות אזהרה, מהן דרכי האבחון ומהם הדגשים בתכנון הטיפול? כל המידע בכתבה הבאה
תאריך עדכון: 08/12/2019

סרטן השד הוא גידול ממאיר המתפתח מתאי הציפוי ("תאי אפיתל") של מערכת יצירה ו/או הובלה של חלב לפטמה: במידה והגידול מתפתח מתאים של האשכולות המייצרים חלב הוא נקרא "גידול לובולרי", ואם מקורו בתאי הציפוי של הצינורות המובילים חלב לפטמה הוא נקרא "גידול צינורי". האחרון הוא הצורה השכיחה ביותר (למעלה מ-85%) של גידולי השד. גידול זה נחשב למחלה הממאירה הנפוצה ביותר בנשים בכל העולם, אך הוא עלול להתפתח גם בגברים בשכיחות של 1:100 בהשוואה לנשים.

המודעות הגוברת לגילוי מוקדם של המחלה, יחד עם שיפור בהבנת המחלה ובטיפולים, מאפשרים ריפוי בשיעור גבוה של המאובחנות.

יש לזכור כי המונח "סרטן השד" כולל אוסף של מספר קבוצות של גידולים שמקורם בשד, הנבדלים בגורמי הסיכון, ביטוי קולטנים לאסטרוגן וביטוי החלבון Her2, ביטוי גנים מרובים, ורגישות שונה לטיפולים כנגד הסרטן. לכן כאשר מאבחנים כיום גידול ממאיר בשד בוחנים לאלו מהקבוצות הוא משתייך.  שיוך זה ישפיע על הערכת הסיכון להישנות המחלה ועל ההמלצה הטיפולית.

איך סרטן השד מתפתח ומתפשט?

ככלל, מחלת הסרטן נוצרת כאשר מצטברים שינוים מרובים בחומר הגנטי של התא המביאים לחלוקה לא מבוקרת של תאים חולים, הפרעות מטבוליות והתחמקות ממערכות החיסון ומנגנוני הגנה נוספים של הגוף, שנועדו לזהות את התאים הפגומים ולהשמיד אותם.

התאים הפגומים מתחלקים לרוב מהר יותר מאשר תאים בריאים בסביבה, הם יכולים ליצור גוש, לגדול על חשבון רקמה בריאה, להתפשט בדרכי הלימפה לבלוטות לימפה אזוריות (למשל, בגידולי השד התאים הממאירים עלולים להתפשט לבלוטות בבית השחי) ואף לזרוע תאים בזרם הדם שישקעו באיברים אחרים בגוף, כמו העצמות או הכבד, יגדלו בהם ויצרו גושים גידוליים הנקראים "גרורות".

מהם התסמינים שעלולים להעיד על סרטן השד?

לפחות מחצית מהגידולים  בשד מתגלים בעקבות בדיקת הסקר ממוגרפיה וללא כל תסמינים.
התסמין השכיח של גידול בשד הוא הופעת גוש חדש. תסמינים נוספים הם שינויים במבנה הפטמה, הפרשה דמית מהפטמה, שינויים בעור השד, הופעה של  בצקת ואודם, המלווים לרב עם הגדלה מהירה שלו, וגושים בבית השחי או בצוואר כתוצאה מהתפשטות לקשרי הלימפה.

יש לציין כי יכולים להופיע גושים בשד שכלל אינם קשורים בגידול, כמו גושים שפירים, ציסטות ודימום עקב חבלה. בכל מקרה של שינוי במבנה השד או הופעת גוש בשד או בבלוטות אזוריות יש לגשת לבדיקת רופא מומחה.

לפחות 50% מהגידולים בשד מתגלים בעקבות בדיקת ממוגרפיה

מהם גורמי הסיכון להתפתחות המחלה הממאירה?

כאמור, סרטן השד מתפתח עקב חלוקה לא תקינה של תאים באזור השד והוא נפוץ יותר בקרב נשים מאשר בגברים. המחלה שכיחה וברוב המקרים לא ניתן לזהות את הגורם להופעתה או לחזות מי צפויה לחלות בה.אולם ידוע כי ישנם מצבים הקשורים בעליה מתונה בסיכון להתפתחות המחלה, כמו חשיפה ממושכת להורמוני המין הנשיים במהלך החיים (מחזור ראשון מוקדם או אחרון מאוחר), חשיפה ממושכת להורמוני המין אסטרוגן ופרוגסטרון אחרי הפסקת המחזורים, ביופסיה קודמת המראה נטייה לשגשוג תאי האפיתל בשד, וכמובן סיפור משפחתי של גידול השד מצד האם או האב.

קיימים מצבים בהם הסיכון גבוה מאד, למשל כשיש רקע גנטי כמו מוטציות תורשתיות בגנים BRCA1/2, או במקרים בהם בוצע טיפול בקרינה לאזור החזה בהתבגרות (למשל כאלו שקיבלו קרינה במסגרת טיפול במחלת הודגקין).

כיצד מאבחנים גידול ממאיר בשד?

קיימות שתי דרכים לגילוי  של גידול ממאיר בשד

ביצוע בדיקות סקר, כמו בדיקת ממוגרפיה

ממוגרפיה היא צילום רנטגן של השד. בדיקה זו מסייעת באיתור של שינויים בשד הנראים רק בצילום, לפני הופעת התסמינים.  בנשים עם שד "סמיך" המקשה על גילוי ממוגרפי מוסיפים לעיתים גם בדיקת סונאר לשד.  בנוסף, בנשים עם סיכון מוגבר מאד לגידול, למשל אלו המצויות בסיכון על רקע תורשתי, מבצעים גם בדיקת MRI שדיים אחת לשנה.

זיהוי שינויים בשד

זיהוי שינויים בשד שתוארו למעלה מתבצע באמצעות בדיקת השד לאיתור גושים. בכל מקרה של ממצא לא תקין יש לקחת דגימה למעבדה הפתולוגית. הדגימה נלקחת באמצעות מחט עדינה תחת בדיקת אולטרה-סאונד או ממוגרפיה או MRI.  בדיקה זו משמשת לקביעת סוג הגידול, בין אם  גידול ממאיר או ממצא שפיר. במידה ומדובר בגידול השד ישלח חומר לאפיון סוג הגידול.

בכל מקרה בו זוהו שינויים בשד בבדיקה ידנית, יש לקחת דגימה לבדיקה פתולוגית

מהן מטרות הטיפול?

למעלה מ-95% מגידולי השד מאובחנים כשהמחלה מוגבלת לשד או לקשרי הלימפה האזוריים, ולא שלחה גרורות לאיברים נוספים.  במקרים אלו המטרה היא להשיג ריפוי, למנוע חזרה עתידית של המחלה, ולאפשר ככל הניתן שמירה על מבנה השד התקין, על בריאות האישה לטווח ארוך, ובנשים צעירות גם שמירה על פוטנציאל פריון.

אחוזים ספורים מגידולי השד מתגלים בשלב בו הגידול כבר שלח גרורות לאיברים אחרים כמו עצמות כבד ועוד.  במקרים אלו, כמו גם במקרים בהם הוסר הגידול וחזר בהמשך כגרורות, המטרה היא להאריך חיי המאובחנת, למנוע תסמינים הקשורים בהתקדמות הגידול, וכל זאת תוך שמירה על איכות חיים מיטבית.

מהן דרכי הטיפול?

הטיפולים בסרטן שד שאינו גרורתי נחלקים לשניים:

טיפול מקומי

הכולל ניתוח וקרינה.  במרבית המקרים, אך לא בכולם, ניתן להסיר הגידול ולדגום קשרי לימפה אזוריים, ואז להקרין את השד הנותר.

ישנם מקרים בהם לא ניתן לשמור על השד, למשל במקרים בהם הקרינה עלולה לסכן את בריאות האישה (נשים בהריון במידה ומועד הקרינה הצפוי הוא לפני הלידה, נשים עם מחלה הקרויה סקלרודרמה) או כשהמחלה מערבת חלקים נרחבים בשד ולא נסוגה מספיק בטיפול טרום ניתוחי. ישנם גם מצבים בהם ניתן להסיר את הגידול בלבד ולדגום קשרי לימפה. בצורה זו ניתן להימנע מטיפול בקרינה  (למשל, בגידולים מוקדמים "הורמוניים" בנשים מעל גיל 70 שנה).

טיפול סיסטמי

הכולל טיפולים כימותרפיים וטיפולים תרופתיים ביולוגיים (כמו הרצפטין ופרגטה) או טיפולים אנטי-הורמונליים (כמו טמוקסיפן, לטרוזול, אנסטרזול וארומזין).  לעיתים יתבצע שילוב של הטיפולים. קיימות מטופלות אותן ניתן לנתח בשלב הראשון וכאשר מתקבלות התשובות הפתולוגיות של הגידול, ניתן לתכנן אסטרטגיית טיפול למניעת הישנות המחלה.

במצבים בהם חולות סובלות ממחלה מתקדמת מקומית, כמו גידול המערב את הפטמה, גידול נרחב בשד, או גידול המערב את קשרי הלימפה, ישנה עדיפות לביצוע טיפול טרום ניתוחי. הטיפול הטרום ניתוחי הוא טיפול סיסטמי הנקבע בהתאם לתוצאות הביופסיה. מטרת הטיפול הטרום ניתוחי היא להקטין את הגידול או לצמצם את היקף הניתוח כדי למנוע כריתה מלאה של השד. מעבר לכך הטיפול הטרום ניתוחי מאפשר להבין האם קיימת תגובה יעילה לטיפול.

לאחר הוצאה כירורגית של הגידול יינתן טיפול בקרינה או טיפול ביולוגי. בנשים לאחר הפסקת המחזור, נהוג לתת טיפול מונע נוסף באמצעות זריקות שנועדו לחיזוק העצם, וניטלות לרוב אחת לשנה. המטרה היא למנוע הישנות של מחלה המלווה בגרורות לעצם, ובנוסף להגן מפני אוסטאופורוזיס (מחלת שלד סיסטמית המאופיינת בירידה בחוזק העצם ובסיכון מוגבר לשברים) המתגברת לעיתים בעקבות טיפולים הניתנים למחלה.

בכל הנוגע לסרטן שד גרורתי, קיימות אופציות טיפוליות שמרביתן סיסטמיות , אך הן רחבות מאלו הניתנות למניעת הישנות המחלה. בנוסף, ישנן פריצות דרך בדור האחרון הן בטיפולים אנטי הורמונים, ביולוגים, כימיים, מכוונים למחלה תורשתית, וכמובן בטיפולים תומכים.  לעיתים נעשה שימוש בקרינה להקלה על תסמינים הקשורים בגרורות, למשל, קרינה לעצם נגועה כדי להפחית כאב.  לנשים בעלות פגמים גנטיים מסוימים ניתן להתאים טיפול ספציפי.

ומה עוד חשוב?

מציאת רופא שמכיר היטב את המחלה, שילווה את מהלך הטיפול, יסביר ויקשיב ,מהווה תנאי חשוב להצלחת הטיפולים. לפני הפגישה עם הרופא המומחה, מומלץ להכין שאלות ולא לחשוש לשאול לגבי כל דבר – גם אם הוא לא נראה כקשור למחלה. אבחנה מוקדמת וקבלת טיפול ותמיכה מיטביים יסייעו בריפוי והחלמה ובחזרה למסלול החיים.

הכתבה בשיתוף עם  ד"ר נאוה זיגלמן-דניאלי

רופאה אונקולוגית, ראש תחום אונקולוגיה במכבי שירותי בריאות ,חוקרת במכון המחקר של מכבי למחקר וחדשנות. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.

עדיין מתלבטים? להתייעצות עם ד"ר נאוה זיגלמן-דניאלי השאירו פרטים

שם מלא: טלפון:
קראתי והסכמתי לתקנון שלחו עכשיו >

פורומים סרטן השד

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
שינויים בשד פה 29/07/2020 20:20
  • שלום רב, בת 34 מטופלת פוריות מזה 4 שנים ( מקבלת הורמונים במינונים הכי גבוהים) ברקע כשל שחלתי על רקע לא מוסבר ומספר אירועי תרומבופלביטיס כתוצאה מהאסטרוגנים ככל הנראה אי לזאת נוטלת קלקסן 60. בריאות כללית תקינה.( בירור המטולוגי מלא תקין) בחודשים האחרונים כ4/5 שמתי לב לשינויים קלים בשד הופעת נמשים באזור בתחתית השדאם מותחים את השד זה נראה כמו סטיפלינג..ובאחד השדיים ממצא חדש יחסית - מורם קטנטן להערכתי כ2 מ"מ בעל מראה מעט ארוזיבי כמו קילופי עור זה לא נעלם וגם לא שמתי לב שגדל מזה כ4 חודשים. לאור הטיפולים אני במעקבים אצל כירורג שד כל חצי שנה ( תור עוד 3 שבועות) בדיקה אחרונה כולל us תקינה . אחת הכיררוגיות ציינה שיש לי שד פיברוציסטי השנייה חלקה לדעתי יש לעיתים מרגישה כמו גושים תת עורים ניידים וכואבים משתנים לאורך המחזור החודשי. בירור של brca שלילי לשמחתי. בקרע משפחתי סרטן שד ושחלה. האם לדעתך יש מקום לדאגה? צריך לבקש משהו בבדיקה הקרובה, להשב את תדומת לבה של הרופאה למשהו?

שינויים בשד פה 31/07/2020 18:11
שינויים בשד ד"ר נעה אפרת בן ברוך 31/07/2020 19:10
  • לא נשמע לי מדאיג ספרי לרופאה את כל מה שכתבת לי כאן

טריפל נגטיב שלא מגיב לטקסול שיר 16/07/2020 03:02
  • בת 75. סרטן טריפל נגטיב מועמדת לניתוח תוך שבועיים לכריתת שד כולל השריר. עקב חוסר תגובה לטקסול וחזרה של הגידול לגודלו המקורי 3.5 סמ תוך חודש וחצי לאחר שהצטמצם ל1 סמ. לפני חצי שנה נעשה פט סטי שלא חשף גרורות בגוף. האם חובה לעשות לפני הניתוח פט סיטי כדי לראות האם התפתחו גררורות בעקבות חוסר התגובה לטקסול?או שאין חשיבות כרגע בעקבות מחסור בזמן והפט סיטי יעשה אחרי.הניתוח. האם במהלך הניתוח יש לדרוש פתלוגיה ספסיפית מעבר למה שבודקים כדי לחפש טיפול מתאים לכימוטראפיה שאחרי?להמשך הטיפול לאחר ניתוח

תשובה ד"ר נעה אפרת בן ברוך 16/07/2020 22:44
  • לדעתי בהחלט יש מקום לביצוע פט/סיטי שבועיים זה מספיק זמן לפטסיטי דחוף אין צורך בפתולוגיה ספציפית במהלך הניתוח, ניתן לבצע כל מה שנדרש אחרי הניתוח

פתולוגיה שנעשית אחרי ניתוח להתאמת טיפול שיר 29/07/2020 21:38
  • האם לאחר הניתוח . אוטומטית נעשית פתלוגיה לגידול שמוציאים שיכולה לתת תשובה לגבי איזה טיפול הכי יתאים ?. חוץ מבדיקת רצפטורים הורמנאלים וher2 .כי הרי בביופסיה נקבע טריפל נגטיב.האם יש בדיקות פרטיות שצריך לעשות על הגידול למציאת מוטציות כדי לאפיין את הגידול טוב יותר??בעיקר שלא היתה תגובה לטקסול?להתאמת טיפול יעיל?

אולטראסאונד וממוגרפיה ליאן 28/07/2020 18:35
  • דר' שלום ותודה, בת 67, לפני 6 שנים הוציאו לי גוש בשד שהיה שם עשור ולא סרטני. אחרי 3 שנים, היום, הלכתי לעשות ממוגרפיה. הטכנאית (שלא היה נעימה ואגרסיבית) לחצה לי נורא חזק עם המכשיר של הממוגרפיה. ביקשתי טיפה יותר חלש כאב לי ממש, הרימה את הקול ואמרה שככה צריך אחרת לא רואים ולעתים קוראים שוב בגלל שלא יצא טוב, ביקשה שלא אסתכל ושאשרים את הראש ממש עשתה לי מהציצי דף נייר. עשיתי בחיי עשרות ממוגרפיה וככה לעולם לא עשו לי חזק ! אני מכה על חטא שלא קמתי באותה שניה לבקש מישהי אחרת, משום מה זרמתי. שהגעתי הביתה עד עכשיו ממש כואב לי באזור הלב, כל המקום שמקרין לי ליד שמאל וגם ימין כמו זרמים. בבקשה ממך, האם בדיקה כזאת שמועכים בצורה אגרסיבית יכולה לגרום נזק לשד? קרה בעבר פעם שמישהי נפגעה ממוגרפיה? חלילה לפוצץ בפנים בלוטות או נזק אחר. אודה לך על תשובתך הכנה , . תודה ליאן.

ממוגרפיה ד"ר נעה אפרת בן ברוך 28/07/2020 18:39