טיפול יעיל בדיכאון באמצעות אפליקציה

ממחקר חדש עולה כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי באמצעות אפליקציה הראה יעילות במקרים שונים של דיכאון, כולל דיכאון חמור

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 30/01/2019


טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא טיפול קצר מועד, אשר עוזר לאנשים לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות. טכניקת ה-CBT נועדה לטפל בדיכאון, בחרדה, בהפרעת פאניקה, בהפרעה דו קוטבית, בהפרעת התמכרות ובמצבים אחרים של בריאות הנפש.


בעשורים האחרונים, יותר ויותר מחקרים מצביעים על היתרונות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס אינטרנט (iCBT) בדיכאון. iCBT עשוי לעזור להתגבר על מכשולים רבים שלעיתים קיימים בטיפולים במצבים שונים של בעיות בבריאות הנפש, כגון מרחק גיאוגרפי, בושה מפני הסטיגמה הנקשרת לטיפול בבעיות נפשיות, עלות הטיפול והזמינות של המטפלים.עם זאת, עד היום לא היה ברור האם מחקרים המראים את יעילותו של טיפול iCBT בדיכאון, תומכים גם במקרים של דיכאון חמור.


כדי לא לייצר הטיות כאלו באופן מלאכותי, חוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה בלומינגטון, ארה"ב, בדקו לעומק את השפעותיו של טיפול iCBT. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Medical Internet Research. 



קראו עוד: דיכאון: האם שינוי תזונתי הוא האור בקצה המנהרה?



iCBT מטפל ביעילות בדיכאון חמור

קרוב ל-1 מתוך 4 אנשים עומד בקריטריונים להפרעת דיכאון חמור. אם כוללים אנשים עם דיכאון קל, או דיכאון של שבוע עד חודש עם חלק מהתסמינים, מספרם האנשים גדל עד כדי כך שאין מספיק מטפלים שיכולים לטפל בהם. 


אנשים עם דיכאון גם נוטים יותר מאחרים להגיע לרופא משפחה רופא מאחר שיש להם יותר בעיות רפואיות והדיכאון לעיתים מפריע לקחת את התרופות שנועדו לטפל בבעיות אלו. 


לצורך המחקר, החוקרים ביצעו אנליזה ל-21 מחקרים קיימים, ומצאו שטיפול CBT באמצעות אפליקציה היה יעיל במקרים של דיכאון קל, דיכאון בינוני ודיכאון חמור. חלק מהמחקרים שנבחנו אף השוו בין אפליקציות CBT לאפליקציות שאינן אמתיות. האפליקציות האמתיות היו משמעותית יותר יעילות בטיפול בדיכאון.




המחקר מצא: טיפול CBT באמצעות אפליקציה היה יעיל במקרים של דיכאון קל, בינוני וחמור




הדרכה לפני התחלת השימוש באפליקציה

לפני תחילת המחקר, החוקרים האמינו שמחקרי עבר התמקדו באנשים עם דיכאון מתון, אנשים שלא סבלו מבעיות רפואיות נוספות והיו בסיכון נמוך להתאבדות. להפתעתם, זה לא היה מקרה.


לצד הממצאים שמראים את יעילותה של פלטפורמה זו בטיפול במספר רב יחסית של אנשים הסובלים מדיכאון, החוקרים מזהירים כי אין להפסיק לקחת תרופות ולהתחיל להשתמש באפליקציה כזו. אנשים נוטים להצליח יותר בטיפול באפליקציה כאשר הם מקבלים הדרכה לפני – פגישה של 10-15 דק' פנים מול פנים עשויה להספיק.





פורום דיכאון וחרדה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • גמילה מנרדיל
  • א?
  • 20/05/2019 09:18
  • שלום רב, ניתן לי טיפול בנרדיל לדיכאון עמיד לפני כחמש שנים. בשנה הראשונה זה עזר מאוד, אחרי שנה התחילו תחושות מוזרות בגוף והצפות שלא הכרתי. הרופאה בקופה מבקשת לרדת מהנרדיל במטרה לנסות שינוי תרופתי. יחד עם זאת ממה שהבנתי זה מסובך המינון יורד מאוד לאט ואז חוגש לפחות אצטרך להיות בלי תרופות. כבר עכשיו לאחר הורדת מענון ההרגשה קשה ויש מצב רוח רוב שעות היום. חישבתי שעד שהכדורים החגשים ינתנו ייתחילו להשפיע יעברו לפחות 3 חודשים ולא בטוח שאוכל לעמוד בזה. ההצעה היחידה כרגע היא כדורי הרגעה אבל זה מתחיל למכר ובסופו של דבר גם לזה הגוף מתרגל. לא בטוח שאצליח להחזיק מעמד 3 חודשים לחא עזרה מה גם שלא ידוע איך ישפיע הטיפול החדש. מה עושים?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • למישהו יש ניסיון עם ויפאקס ?
  • אסף
  • 18/05/2019 15:31
  • בבקשה עזרה על ברינטליקס ממנוסים
  • בן 29
  • 15/03/2019 18:43
  • בבקשה אשמח לחוות דעת על ברינטליקס רוצה לדעת אם רק לי הכדור עושה רע הייתי שבועיים וקצת על 10 מג בלי שיפור משמעותי אתמול עליתי ל20 מג ומרגיש רע..מרוקן מאנרגיה ממש הרגשה של חולי קשה..חולשה שאי אפשר בקושי לקום מהמיטה מה נסיונכם עם התרופה? אשמח לכמה שיותר חוות דעת

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • גם אני אחרי ציפיות לא מרגיש שיפור
  • אסף
  • 14/05/2019 16:45
מחלות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ