פריצת דרך באוסטיאופורוזיס: העלאת מסת עצם ב-800%

מחקר פורץ דרך מצא כי חסימת רצפטורים מסוימים במוח מובילה לצמיחת עצמות חזקות להפליא. האם טיפול חדש לאוסטיאופורוזיס באופק? כל הפרטים בכתבה

אוסטאופורוזיס היא מחלה שנוטה להופיע בגיל השלישי ועלולה לגרום לעצמות להיות חלשות בהדרגה. במשך הזמן, העצמות נעשות כ"כ מחוררות שדברים קטנים, אפילו שיעול או עיטוש, עלולים לגרום לשבר.

לפי ה-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן), אוסטיאופורוזיס מופיעה בכל 1 מ-4 נשים בנות 65 ומעלה בארה"ב. כיום אין מרפא למחלה והטיפול מתמקד בעיקר בהפחתת הסיכון לשברים, אך אינו יכול להאט את התקדמות המחלה.

תפקיד חדש לאסטרוגן

לאסטרוגן יש מגוון תפקידים בגוף האדם, בעיקר בתחום הרבייה. אך ההורמון עובד גם במוח וכיום ידוע מעט על התפקיד שלו שם. לאחרונה, חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, ניהלו סדרה של מחקרים שמטרתם ללמוד יותר על תפקידו של האסטרוגן במוח. אלא שבמהלך הדרך, החוקרים נחשפו לתגלית מפתיעה ולא מכוונת, שעשויה לשנות את הכיוון המחקרי של אוסטיאופורוזיס. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Nature Communications.

תחילה, בחנו החוקרים בחנו כיצד הפעילות של אסטרוגן במוח משנה את המטבוליזם בשלבים שונים בחיים. בעיקר, הם בדקו את התפקיד של נוירונים רגישים לאסטרוגן בהיפותלמוס – חלק במוח המחבר את המערכת העצבית למערכת האנדוקרינית (ההורמונאלית). ההיפותלמוס משחק תפקיד חשוב בתהליכים המטבוליים כגון הגנה על טמפרטורת הגוף, רעב, שינה, עייפות מחזוריות ושעון ביולוגי.

הסרת קולטני האסטרוגן באזור הגרעין המקושת בהיפותולמוס גרם לצמיחת העצם

חסימת אסטרוגן במוח

במהלך הניסוי, החוקרים חסמו את השפעות האסטרוגן בהיפותלמוס של בעלי חיים. כתוצאה מכך, בעלי החיים העלו במשקל והפכו לפחות פעילים.

תחילה הניחו החוקרים כי המשקל הנוסף נבע כתוצאה מתוספת של רקמות שומן או שריר. אלא שלאחר בדיקה נוספת, התגלה כי המשקל הנוסף נבע מעלייה במסת העצם. בקרב חלק מבעלי החיים העלייה במסת העצם הכוללת הגיעה ל-800%.

כאשר החוקרים בדקו את צפיפות העצמות בעכברים נמצא כי היא גם הייתה חזקה במיוחד. למעשה, מעולם החוקרים לא נתקלו בעצם כה חזקה.ממצאים אלו עשויים להציע מסלול חדש לגמרי שיכול לשפר את חוזק העצמות בנשים מבוגרות ובאנשים אחרים עם עצמות שבירות.

במחקרי ההמשך החוקרים התמקדו באזור מסוים של ההיפותלמוס בשם הגרעין המקושת (arcuate nucleus) שנראה כמשפיע על העצם. הסרת קולטני האסטרוגן באזור זה גרם לצמיחת העצם. החוקרים מאמינים שבאופן טבעי תאים אלו מעבירים אנרגיה ומשאבים מצמיחת העצמות לאזור אחר בגוף.ממצאי המחקר הופיעו רק בקרב עכברים ממין זכר, עובדה מעניינת שמדגימה הבדלים מוחיים בין המינים.

המשך המחקר

החוקרים הרחיבו את הניסויים שלהם כדי להבין כיצד צפיפות העצם השתנתה במהלך תקופת חיי העכבר. הם שמו לב כי צפיפות העצם נשמרה לאורך כל תקופת הזקנה.

כחלק מבדיקת מנגנון זה, החוקרים מחקו קולטני אסטרוגן מקושת במודל של עכבר עם אוסטאופורוזיס. בעכברים שאיבדו כ-70% ממסת העצם שלהם, צפיפות העצם עלתה ב-50% בתוך שבועות ספורים.

בדם, אסטרוגן מקדם צמיחת עצם. בהיפותלמוס, לעומת זאת, נראה שיש לו השפעה הפוכה. לאחר הבגרות, מערכת האסטרוגן במוח האישה מרחיקה משאבים מצמיחת העצם לעבר דברים כמו רבייה, מה שעלול לתרום לסיכון הגבוה של נשים לעצמות מוחלשות ככל שהן מתבגרות.

מאחר שהתוצאות מפתיעות וחדשות, נדרשת עוד עבודה רבה. עם זאת, כבר נפתחו כמה דרכים חדשות עבור חוקרי אוסטאופורוזיס. ואם הניסויים הבאים של החוקרים יצליחו להראות שהמוח משחרר פקטור חדש שגורם לצמיחה טובה של העצם, ייתכן שיש לחוקרים סיכוי ממשי לפתח תרופה שתוכל לנטרל אוסטיאופורוזיס.

פורומים גריאטריה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
ייעוץ בנוגע לאימי, אישה בת 68 בל 26/05/2020 00:00
  • שלום רב אני שואלת עבור אימי, אישה בת 68. חולת סכרת שהחריפה לה לפני מעל כשנתיים. מטופלת מטופלת בתרופות ג'ארדינס, טרוגלודק ואיזומפיק. וקרדילוק ללחץ דם. כתוצאה מהסכרת העיניים נפגעו, יש לה בצקות והיא מקבלת זריקות לתוך העיניים כבר שנתיים. ועדיין לא יודעים מתי הסוף.. שאלתי היא כזאת..מאז ההחנרה בסכרת היא שבר כלי. כאבי שרירים, כאבי פרקים, סחרחורות, כאבי ראש, בחילות, חולשה, רצון לישון כל הזמן. לאחר פנייה לרופאת משפחה, נאמר לאימי שזנ כתוצאה מתרופות. האם יכול להיות שאיכות החיים כ"כ תפגע בגלל הטיפול לסכרת ( שכן התאזנה בזכות התרופות) לאיזה רופאה או הפנייה לבדיקה עלינו לבקש כדי לעשות לה בדיקות מקיפות ולנסות לעלןת על הבעיה? אודה לתשובתך.

חולת סוכרת עם ריבוי תלונות ד"ר רון בן יצחק 26/05/2020 22:12
  • שלום רב מבין את המצוקה הגדולה. אמא סובלת מירידה תפקודית וריבוי תלונות. אני מציע לבצע הערכה גריאטרית כוללנית ובה התייחסות למצב רפואי, תרופתי, מנטאלי קוגניטיבי, פיזיקאלי וסוציו-ביולוגי. בהצלחה ד"ר רון בן יצחק

קטטר קבוע נתן 25/05/2020 11:18
  • שלום...אימי, אישה בת 88, בריאה באופן כללי, ואינה נוטלת תרופות קבועות. במשך השנים האחרונות טופלה בטיפולי הרחבת שופכה תקופתיים, לאחר שלפני מספר שנים עברה אצירת שתן. בשני הביקורים האחרונים לצורך טיפול ההרחבה אובחנה שארית שתן 300cc ו- 700cc, אציין שלפני כל טיפול היא נדרשת להתרוקן פעם אחת בלבד. בפעם האחרונה החליטה הרופאה המטפלת להתקין קטטר קבוע בטענה שהשלפוחית אינה פועלת באופן טבעי. שאלה ראשונה היא כמה זמן ניתן להעזר בקטטר קבוע? מעבר לזה, מאז שהותקן הקטטר, לפני 3 שבועות אימי מבקשת ללכת לשירותים כדי לתת שתן...כלומר יש לה את התחושה הטבעית בצורך להתרוקן, כמו בתקופה שקדמה להתקנת הקטטר. שאלתי, האם תחושה זו מעידה על כך שהשלפוחית חזרה לתפקד כרגיל וניתן להסיר את הקטטר? כמו-כן שאלה נוספת...האם ישנה בדיקה שאותה ניתן לבצע כדי לקבוע האם ניתן להסיר את הקטטר? אודה אם תוכלו לחזור אלי בהקדם באפשרי...תודה.

קטטר שתן ד"ר רון בן יצחק 26/05/2020 22:10