פריצת דרך באוסטיאופורוזיס: העלאת מסת עצם ב-800%

מחקר פורץ דרך מצא כי חסימת רצפטורים מסוימים במוח מובילה לצמיחת עצמות חזקות להפליא. האם טיפול חדש לאוסטיאופורוזיס באופק? כל הפרטים בכתבה

אוסטאופורוזיס היא מחלה שנוטה להופיע בגיל השלישי ועלולה לגרום לעצמות להיות חלשות בהדרגה. במשך הזמן, העצמות נעשות כ"כ מחוררות שדברים קטנים, אפילו שיעול או עיטוש, עלולים לגרום לשבר.

לפי ה-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן), אוסטיאופורוזיס מופיעה בכל 1 מ-4 נשים בנות 65 ומעלה בארה"ב. כיום אין מרפא למחלה והטיפול מתמקד בעיקר בהפחתת הסיכון לשברים, אך אינו יכול להאט את התקדמות המחלה.

תפקיד חדש לאסטרוגן

לאסטרוגן יש מגוון תפקידים בגוף האדם, בעיקר בתחום הרבייה. אך ההורמון עובד גם במוח וכיום ידוע מעט על התפקיד שלו שם. לאחרונה, חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, ניהלו סדרה של מחקרים שמטרתם ללמוד יותר על תפקידו של האסטרוגן במוח. אלא שבמהלך הדרך, החוקרים נחשפו לתגלית מפתיעה ולא מכוונת, שעשויה לשנות את הכיוון המחקרי של אוסטיאופורוזיס. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Nature Communications.

תחילה, בחנו החוקרים בחנו כיצד הפעילות של אסטרוגן במוח משנה את המטבוליזם בשלבים שונים בחיים. בעיקר, הם בדקו את התפקיד של נוירונים רגישים לאסטרוגן בהיפותלמוס – חלק במוח המחבר את המערכת העצבית למערכת האנדוקרינית (ההורמונאלית). ההיפותלמוס משחק תפקיד חשוב בתהליכים המטבוליים כגון הגנה על טמפרטורת הגוף, רעב, שינה, עייפות מחזוריות ושעון ביולוגי.

הסרת קולטני האסטרוגן באזור הגרעין המקושת בהיפותולמוס גרם לצמיחת העצם

חסימת אסטרוגן במוח

במהלך הניסוי, החוקרים חסמו את השפעות האסטרוגן בהיפותלמוס של בעלי חיים. כתוצאה מכך, בעלי החיים העלו במשקל והפכו לפחות פעילים.

תחילה הניחו החוקרים כי המשקל הנוסף נבע כתוצאה מתוספת של רקמות שומן או שריר. אלא שלאחר בדיקה נוספת, התגלה כי המשקל הנוסף נבע מעלייה במסת העצם. בקרב חלק מבעלי החיים העלייה במסת העצם הכוללת הגיעה ל-800%.

כאשר החוקרים בדקו את צפיפות העצמות בעכברים נמצא כי היא גם הייתה חזקה במיוחד. למעשה, מעולם החוקרים לא נתקלו בעצם כה חזקה.ממצאים אלו עשויים להציע מסלול חדש לגמרי שיכול לשפר את חוזק העצמות בנשים מבוגרות ובאנשים אחרים עם עצמות שבירות.

במחקרי ההמשך החוקרים התמקדו באזור מסוים של ההיפותלמוס בשם הגרעין המקושת (arcuate nucleus) שנראה כמשפיע על העצם. הסרת קולטני האסטרוגן באזור זה גרם לצמיחת העצם. החוקרים מאמינים שבאופן טבעי תאים אלו מעבירים אנרגיה ומשאבים מצמיחת העצמות לאזור אחר בגוף.ממצאי המחקר הופיעו רק בקרב עכברים ממין זכר, עובדה מעניינת שמדגימה הבדלים מוחיים בין המינים.

המשך המחקר

החוקרים הרחיבו את הניסויים שלהם כדי להבין כיצד צפיפות העצם השתנתה במהלך תקופת חיי העכבר. הם שמו לב כי צפיפות העצם נשמרה לאורך כל תקופת הזקנה.

כחלק מבדיקת מנגנון זה, החוקרים מחקו קולטני אסטרוגן מקושת במודל של עכבר עם אוסטאופורוזיס. בעכברים שאיבדו כ-70% ממסת העצם שלהם, צפיפות העצם עלתה ב-50% בתוך שבועות ספורים.

בדם, אסטרוגן מקדם צמיחת עצם. בהיפותלמוס, לעומת זאת, נראה שיש לו השפעה הפוכה. לאחר הבגרות, מערכת האסטרוגן במוח האישה מרחיקה משאבים מצמיחת העצם לעבר דברים כמו רבייה, מה שעלול לתרום לסיכון הגבוה של נשים לעצמות מוחלשות ככל שהן מתבגרות.

מאחר שהתוצאות מפתיעות וחדשות, נדרשת עוד עבודה רבה. עם זאת, כבר נפתחו כמה דרכים חדשות עבור חוקרי אוסטאופורוזיס. ואם הניסויים הבאים של החוקרים יצליחו להראות שהמוח משחרר פקטור חדש שגורם לצמיחה טובה של העצם, ייתכן שיש לחוקרים סיכוי ממשי לפתח תרופה שתוכל לנטרל אוסטיאופורוזיס.

פורומים גריאטריה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בן 95 שלאחרונה בעל התקפי כעס פנימיים חביבה 08/10/2020 21:37
  • לפני כחודש, אבא נפל וקיבל מכה בלחי ללא נפיחות או דימום חיצוני. מאז הוא נחלש מאוד ואיבד את הביטחון ללכת לבד ומתקשה יותר בשליטה בסוגרים. עם הזמן הוא מתאושש אבל מאוד לאט. מידי פעם הוא מקבל התקפי גירוד והמלווים בכעס פנימי או חרדה. רופא שביקר בבית המליץ לא לאשפז אותו לבדיקות בגלל התקופה וגם אם ימצאו משהו, הרבה לא ניתן לעשות מפאת גילו.נשמח לקבל חוות דעתך

מצב לאחר נפילה- חבלת ראש ד"ר רון בן יצחק 09/10/2020 12:04
  • שלום רב חבלת ראש בגיל זה מחייבת בצוע בדיקת CT מוח ללא חוומר ניגודי על מנת לשלול הימאטומה סוב-דוראלית. אני מציע להיבדק במהרה עלידי צוות רב מקצועי. על מנת לקבל החלטה טיפולית תרופתית ולא-תרופתית בברכת סופ"ש מהנה ומועדים לשמחה ד"ר בן יצחק רון

החלפת צינור זונדה יעקב 09/10/2020 10:55
  • אימי קשישה דמנטית המוזנת בזונדה דרך האף מזה כחודשיים בשל קשיי בליעה. הרופאה המטפלת טוענת שאין צורך להחליף את צינורית הזונדה מדי תקופה. היתכן? מעיון בחומר מקצועי הנמצא באינטרנט אני למד שצריך להחליף צינורית מדי שבועים עד חודש.מה הטיפול הנכון?

החלפת גוף זר? ד"ר רון בן יצחק 09/10/2020 12:00
  • שלום רב עקרונית הגישה היא למנוע החלפות הכנסה והוצאה מיותרים..... מאחר וכל החדרה עשויה להביא עימה החדרה של זיהומים. אני מציע לדבוק בשיטת עבודה אחת של הגורם המטפל ולהאמין בשיטתו ובדרך העבודה שלו. בהצלחה רון

בעיה ברגל.... גד 04/10/2020 16:14
  • שלום, לאבא שלי בן 85 יש בעיה ברגל ימין. אצבעות כף הרגל מתכווצות באופן לא רצוני דבר המונע ממנו ללכת, כאשר מיום ליום מצבו מתדרדר בגלל הפסקת הפעילות. כמו כן הוא מתלונן על תחושת קיפאון או קור ברגליים ולעיתים אובדן חלקי של התחושה ברגל. אבא ביצע פעמיים טיפול לספסטיות (הזרקת בוטולניום בכף הרגל) אך ללא שיפור. אודה על קבלת כיוון לטיפול. תודה מראש !

תנועות בלתי רצוניות בגפה תחתונה ד"ר רון בן יצחק 04/10/2020 23:06