פריצת דרך באוסטיאופורוזיס: העלאת מסת עצם ב-800%

מחקר פורץ דרך מצא כי חסימת רצפטורים מסוימים במוח מובילה לצמיחת עצמות חזקות להפליא. האם טיפול חדש לאוסטיאופורוזיס באופק? כל הפרטים בכתבה

כתבה פרסומית
מאת: מערכת אינפומד

אוסטאופורוזיס היא מחלה שנוטה להופיע בגיל השלישי ועלולה לגרום לעצמות להיות חלשות בהדרגה. במשך הזמן, העצמות נעשות כ"כ מחוררות שדברים קטנים, אפילו שיעול או עיטוש, עלולים לגרום לשבר.

לפי ה-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן), אוסטיאופורוזיס מופיעה בכל 1 מ-4 נשים בנות 65 ומעלה בארה"ב. כיום אין מרפא למחלה והטיפול מתמקד בעיקר בהפחתת הסיכון לשברים, אך אינו יכול להאט את התקדמות המחלה.

תפקיד חדש לאסטרוגן

לאסטרוגן יש מגוון תפקידים בגוף האדם, בעיקר בתחום הרבייה. אך ההורמון עובד גם במוח וכיום ידוע מעט על התפקיד שלו שם. לאחרונה, חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, ניהלו סדרה של מחקרים שמטרתם ללמוד יותר על תפקידו של האסטרוגן במוח. אלא שבמהלך הדרך, החוקרים נחשפו לתגלית מפתיעה ולא מכוונת, שעשויה לשנות את הכיוון המחקרי של אוסטיאופורוזיס. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Nature Communications.

תחילה, בחנו החוקרים בחנו כיצד הפעילות של אסטרוגן במוח משנה את המטבוליזם בשלבים שונים בחיים. בעיקר, הם בדקו את התפקיד של נוירונים רגישים לאסטרוגן בהיפותלמוס – חלק במוח המחבר את המערכת העצבית למערכת האנדוקרינית (ההורמונאלית). ההיפותלמוס משחק תפקיד חשוב בתהליכים המטבוליים כגון הגנה על טמפרטורת הגוף, רעב, שינה, עייפות מחזוריות ושעון ביולוגי.

הסרת קולטני האסטרוגן באזור הגרעין המקושת בהיפותולמוס גרם לצמיחת העצם

חסימת אסטרוגן במוח

במהלך הניסוי, החוקרים חסמו את השפעות האסטרוגן בהיפותלמוס של בעלי חיים. כתוצאה מכך, בעלי החיים העלו במשקל והפכו לפחות פעילים.

תחילה הניחו החוקרים כי המשקל הנוסף נבע כתוצאה מתוספת של רקמות שומן או שריר. אלא שלאחר בדיקה נוספת, התגלה כי המשקל הנוסף נבע מעלייה במסת העצם. בקרב חלק מבעלי החיים העלייה במסת העצם הכוללת הגיעה ל-800%.

כאשר החוקרים בדקו את צפיפות העצמות בעכברים נמצא כי היא גם הייתה חזקה במיוחד. למעשה, מעולם החוקרים לא נתקלו בעצם כה חזקה.ממצאים אלו עשויים להציע מסלול חדש לגמרי שיכול לשפר את חוזק העצמות בנשים מבוגרות ובאנשים אחרים עם עצמות שבירות.

במחקרי ההמשך החוקרים התמקדו באזור מסוים של ההיפותלמוס בשם הגרעין המקושת (arcuate nucleus) שנראה כמשפיע על העצם. הסרת קולטני האסטרוגן באזור זה גרם לצמיחת העצם. החוקרים מאמינים שבאופן טבעי תאים אלו מעבירים אנרגיה ומשאבים מצמיחת העצמות לאזור אחר בגוף.ממצאי המחקר הופיעו רק בקרב עכברים ממין זכר, עובדה מעניינת שמדגימה הבדלים מוחיים בין המינים.

המשך המחקר

החוקרים הרחיבו את הניסויים שלהם כדי להבין כיצד צפיפות העצם השתנתה במהלך תקופת חיי העכבר. הם שמו לב כי צפיפות העצם נשמרה לאורך כל תקופת הזקנה.

כחלק מבדיקת מנגנון זה, החוקרים מחקו קולטני אסטרוגן מקושת במודל של עכבר עם אוסטאופורוזיס. בעכברים שאיבדו כ-70% ממסת העצם שלהם, צפיפות העצם עלתה ב-50% בתוך שבועות ספורים.

בדם, אסטרוגן מקדם צמיחת עצם. בהיפותלמוס, לעומת זאת, נראה שיש לו השפעה הפוכה. לאחר הבגרות, מערכת האסטרוגן במוח האישה מרחיקה משאבים מצמיחת העצם לעבר דברים כמו רבייה, מה שעלול לתרום לסיכון הגבוה של נשים לעצמות מוחלשות ככל שהן מתבגרות.

מאחר שהתוצאות מפתיעות וחדשות, נדרשת עוד עבודה רבה. עם זאת, כבר נפתחו כמה דרכים חדשות עבור חוקרי אוסטאופורוזיס. ואם הניסויים הבאים של החוקרים יצליחו להראות שהמוח משחרר פקטור חדש שגורם לצמיחה טובה של העצם, ייתכן שיש לחוקרים סיכוי ממשי לפתח תרופה שתוכל לנטרל אוסטיאופורוזיס.

//

פורום גריאטריה

ד"ר רון בן יצחק

ד"ר רון בן יצחק מומחה לגריאטריה ופסיכוגריאטר
Normal 0 false false false EN-US X-NONE HE MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false E עוד...

• הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • איך לטפל
  • ארז
  • 16/02/2019 08:23
  • שלום אמא שלי גרה בדיור מוגן ובשנה האחרונה חלה ירידה בתפקוד אובחנה כחולת דימנציה וכנראה לא תוכל להמשיך להיות עצמאית יש שתי אפשריות להביא לה מטפלת צמודה בדירה או להעביר אותה למחלקת תשושים מה עדיף?

• הדפס
  • שלום רב ההתלבטות בנושא הטיפול במסגרת בית או מוסד תמיד עולה בכל שלב בו המטופל\ת נמצא\ת במהלך הדימנציה. ככל שהמטופל\ת סובל\ת מהפרעות התנהגות - רצוי לטפל במסגרת ה"טבעית" המוכרת לו\ה ככל האפשר. לצערי- המהלך לא תמיד ניתן לניבוי, וישנם מטופלים שנדרשת עבורם מסגרת מוסדית על מנת להשיג איזון פסיכוגריאטרי הולם, שיאפשר התמודדות אישית ומשפחתית-סביבתי וסוציאלית הולמת מצב התנהגותי-רגשי-קוגניטיבי. נדרשת הערכה גריאטרית כוללנית בטרם תתקבל החלטה מושכלת. בהצלחה ד"ר בן יצחק

• ירידה קוגטיבית
  • משה
  • 12/02/2019 14:11
  • בס''ד שלום מבקש לדעת אני בן 65 מעשן כבד לשעבר וקיבלתי פענוח של MRI מוח בעקבות ירידה בזיכרון. אשמח לדעת מה זה אומר: סיבת ההפניה: ירידה קוגניטיבית ובלבול ממצאים: מוקדי סיגנל גבוה בחומר הלבן, קרוב לוודאי על רקע שינויים איסכמיים כרוניים בכלי דם קטנים. חדרי המח השלישי והלטרלי מורחבים בינונית , יותר ממידת הרחבת החריצים והציסטרנות . זוית קלוסלית אינה חדה. האקוודוקט פתוח. ללא רסטריקציה ברצף דיפוזיה המצביעה על אוטם חריף. ללא הפרעה בסוספטיביליות. ללא האדרה פתולוגית. ללא עדות לדימום, סטיית קו אמצע, אפקט מסה או הידרוצפלוס. מדור אקסטרה אקסיאלי תקין, ללא דימום או מסה. ארובות עיניים שמורות, למעט ניתוח קטרקט משמאל. עיבוי רירית קל בסינוסים - המשמעותי בסינוס פרונטלי ימני. voids flow אינטרה קרניאלים ללא ממצא מיוחד. לסיכום:הרחבת חדרים כמתואר. אין תבנית ברורה של NPH אין ממצא חריף. שינוים כרונים בחומר הלבן.

• הדפס
  • שלום רב הרופא ששלח אותך לביצוע בדיקת הדימות התרשם מבעיה כלשהי. הבדיקה הדימותית מצביעה רק כרמז על המחשבה באבחנה מבדלת. לפיכך- אני מציע לחזור אל הרופא שיזם את ביצוע הבדיקה ולהתייעץ עימו. לא תמיד הממצאים בבדיקות משקפים את ממצאי האבחון הקליני ולהיפך. לפיכך, נדרשת מידה של זהירות בקביעת אבחנה או פירוש של פענוח לבדיקות מעבדה ו\או דימות בהצלחה ד"ר בן יצחק

• קלוסטרידיום דיפיציל
  • דידי
  • 11/02/2019 20:05
  • שלום,אימי נדבקה בחיידק קלוסטרידיום דיפיציל עקב אישפוז לאחר ארוע מוחי. נאמר לנו שהיא תשאר בגדר "נשאית" גם לאחר שהטיפול הסתיים. כיצד זה משפיע על בני משפחה במגע איתה, במה צריך להזהר, מה לא לעשות.

• הדפס